[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:20

Ja klopt.. Pion uhm.. dan moet ik even zoeken :D Dat was een middenstap overigens

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:25

driebergen schreef:
JoycexLynn12 schreef:
[/b]

Is het je wel eens opgevallen dat je scheef zit?
In de galop is het vaker zo dat je makkelijk scheef zakt naar buiten.
maar kijk eens goed hoe je been links ligt en je been rechts?

ook zie ik het terug in de draf. kijk maar eens. je zadel ligt zo'n 10 cm naar links.
Laat dit eens aan je instructeur zien en vraag hem daar goed op te letten.
let wel: dit probleem kan aan jou liggen, aan je paard of je zadel... of een combinatie!

Verder in het topic zie je dat iemand anders daar ook op reageert en dat ik inderdaad zegt dat dit klopt, Lynn trekt mij heel erg naar de buitenkant.
Wat ik ook al een paar keer heb aangegeven is dat het oudere filmpjes zijn en ik dus zitlessen heb gehad.

Zadel ligt perfect, zadelmaker komt geregeld langs dus het lag aan mij.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:56

@ Pion

Afbeelding
De totale middenstap werd deze wedstrijd beloond met een 8.. bij deze bleef ze mooi naar de hand zakken.

Afbeelding
En op deze van gisteren vond ik dat de hals meer mocht dalen.. Ze blijft "hangen" ondanks ze mooi groot stapt vond ik m geen 7 waard.. := (op de protocol stond wel gemeld dat ze wat meer mocht dalen)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:02

MyWishMax schreef:
Bertie, ik had nog een vraagje over aanleuning in midden/uitgestrekte stap. Ons probleem is dat we of teveel richting halsstrekken gaan, of ik laat hem teveel oprollen. Wat is nu een goede houding daarin? (Ik zit oude wedstrijdfilmpjes te kijken en verbaas me over het aantal punten icm het beeld := )

Hm .. het is al eerder gezegd, dat het wedstrijdreglement in dit soort dingen heel duidelijk is. :D

Ik heb het even hier voor je opgezocht:
wedstrijdreglment schreef:
De middenstap
Dit is een actieve, regelmatige en ongedwongen door het gehele lichaam vloeiende stap met een middelmatige verruiming en daarbij passende verlenging in de bovenlijn. Het paard gaat energiek en kalm en met gelijke en vastberaden stappen voorwaarts.
De achtervoeten worden iets voorbij de afdrukken van de voorvoeten gezet. De ruiter behoudt een licht, soepel, voortdurend en gelijkblijvend contact met de mond van het paard.
De middenstap is een gang tussen de arbeidsstap en uitgestrekte stap in.

De uitgestrekte stap
In de uitgestrekte stap dekt het paard zoveel mogelijk terrein zonder zich te overhaasten en zonder de regelmaat van de beenzetting te veranderen. De stapbeweging moet vooral door het gehele lichaam van het paard vloeien. De voorbenen stappen vrij en ruim voorwaarts en de achtervoeten treden duidelijk voorbij de afdrukken van de voorvoeten.
De ruiter staat het paard toe zijn hals te verlengen en het hoofd naar voren te brengen, zonder echter het contact met de mond te verliezen. De neus komt hierbij ongeveer tot borst/boeghoogte.

De vrije stap
De vrije stap is een ontspannen gang in rust. De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals naar voren en naar beneden te brengen tot minimaal horizontale lijn, met een lichte aanleuning.

Ik heb de vrije stap er even bijgezet, vanwege het 'plaatje'.
Afbeelding

Wij hebben in de jurycursussen altijd geleerd dat dat er in het 'plaatje' weinig verschil is tussen een vrije stap en de uitgestrekte stap. Alleen bij de uitgestrekte stap is veel meer impuls, en is er contact. In de uitgestrekte is de bovenste halslijn ongeveer horizontaal, en neus zeker voorste punt.

Kijk naar de toppers, en je begrijpt wat de bedoeling is. Daar wordt enorm veel belang aan de stap gehecht, dus die doen daar echt hun best op. Aan de stap zit ook niet zoveel show he. :+

De stap moet duidelijk een viertakt zijn. Geen 'lang-kort', alle passen moeten gelijk zijn.
Het moet duidelijk zijn dat de activiteit vanuit de achterhand komt, en door het lichaam vloeit. Dus niet sloom, en de lendenen en rug mogen niet worden vastgezet.

Natuurlijk is een overstap in de uitgestrekte belangrijk, maar niet alleen-zaligmakend. Ook belangrijk is het dat de stap vanuit de schouder gemaakt wordt, zonder stijve voor- (of achter-)benen. En dat het paard echt ontspannen spieren toont: vanaf de achterhand, over de rug, en de hele bovenlijn. Dat het paard het bit blijft accepteren, en niet de teugel uit de handen trekt, of naar beneden.
Je blindstaren op de overstap is niet goed. Soms kan een paard uit slapte een enorme overstap maken, terwijl dat dan met een echte uitgestrekte niets van doen heeft. Takt is belangrijker.

Vaak vind ik dat de getoonde middenstap eigenlijk meer lijkt op een fatsoenlijke arbeidsstap. Mensen schijnen nogal eens te vergeten dat de arbeidsstap vooral een 'marcherende gang' is. Stel een troep marcherende soldaten voor, en je begrijpt wat ik bedoel. Links! Rechts! Links! Rechts! :D

Bloem24

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:09

Maar het paard moet in de uitgestrekte stap dus echt over zijn hoefspoor stappen?

Ik zie de middenstap hetzelfde als een middendraf, het paard moet niet harder gaan maar moet verruimen over de benen.
Dit kan eigenlijk alleen als het paard goed op de achterhand staat anders heb je gewoon een middendraf die de grond in boort, bij een middendraf op het achterbeen kan het paard zijn been strekken.

Ik moet nu in de M een uitgestrekte stap over een gebroken lijn doen, ben benieuwd!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:17

Ik heb veel tijd in de stap gestopt. Waarbij ze actief moet blijven en tactmatig zonder door te knikken met haar hoofd. Ze moet haar hals zelf blijven dragen, als je teveel aan de mond gaat zitten krijg je een paard met tactfouten.

Met lengte heb ik al een paard met een hele grote stap dus het belangrijkste is en was dat ze op mijn been actief moet blijven en moet blijven dalen naar de hand.

Voor de draf kregen we eerst minder punten maar nu de aanleuning steeds meer bevestigd raakt wordt ze vloeiender in de passen nu ze echt zelf haar hals draagt. Dat is prettig want dan hoef ik me alleen nog bezig te houden met de impuls.

De galop moeten we nog meer aan werken ze galopeert reusachtig maar in het "bij elkaar komen" wordt ze net te vlak van sprong.. Zo is er altijd iets!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:19

Tja, ik rijd vrijwel altijd 8en, maar jury's zijn het niet helemaal eens qua halshouding bij ons ;)

Hij stapt in zijn arbeidsstap al ruim een hoef over, met uitgestrekte of middenstap is dat nog meer. Het enige wat ik doe is meer ruimte geven en heel voorzichtig been geven.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:21

Wij rijden eigenlijk altijd 8en op de stap, Lynn stapt mooi ruim en in het juiste ritme, bij middenstap laat ze mooi haar hals vallen en haar neusje eruit terwijl ze verruimt.
Moet dan wel oppassen dat ik haar die ruimte ook geef en tegelijkerijd aanvul met mijn been, niet teveel anders zitten we in draf :+

Galop vinden we samen nog lastig, zeker op wedstrijd met de spanningen.. Ze is zo lang dat ik zoveel bij elkaar moet rapen haha, maar nu ze gewoon een stuk fijner in de aanleuning is, ik in balans zit gaan de gangen ook veel beter.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:28

Die van mij moet ik lekker actief houden want die vergeet die lange steltes achter nog weleens mee te nemen := MWM jij hebt gewoon een leuke bok :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:53

Heb hier een stukje proef.
Kunnen jullie raden wat de jury er van vond, qua aanleuning etc.?

middendrafje (nou ja, zou het moeten zijn) wijken en overgang naar stap (dribbel die dribbel)

Hals strekken.

Het stormde en we zijn verzopen, hij vond ineend de koeien die achter de struiken schuilden eng
en dit waren dus bagger, hij ging te snel, hij was niet fijn in de aanleunig (veels te zwaar) en eigenlijk niet te sturen.
Tot mijn grote verbazing was het 2x winst. Vond het zelf niet winstwaardig.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:57

Ben eens benieuwd wat jullie hiervan vinden; buiten mijn houding die nogal belabberd is (schouders nr achter+rechter zitten), vind ik hem wel goed lopen!
Afbeelding

Afbeelding
(Hier was het zonder zadel; daarom dat k wat raar 'uitgezakt' zit :P )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:57

Sjolvir

middendraf 6 ruimer niet sneller. Wijken 7..

Die stap is wel iets om mee op te passen hoor.... aanleuning is ondanks jij hem sterk vond toch prettig om naar te kijken... op de stap na.. daar duikt ie er af en toe wat achter.

Halsstrekken een 7.. mag iets ronder in de hals blijven met teugels op maat nemen... daar zie je wel dat hij even sterk wordt.

Dat is hoe ik het zou beoordelen...

Ik wil ook een klein stukje delen..

Gentle, toen we nog in het Z1 zaten.. bezig met appuyement aanleren :=

De appuyement naar links werd halverwege al een soort wijken :') En die voor rechts.. uhm.. tsja..
(dit paard was pas zwaar in je handen.. als ik hem op zo'n moment los zou laten zou hij met zijn kaak op de grond flikkeren... die wou alleen maar halsstrekken en bleef net zolang hangen op het bit tot je je teugels kwijt raakte.. heb jammer genoeg nooit geleerd hoe ik daarmee om moest gaan.. hij struikelde ook altijd heel snel als je m op eigen benen liet lopen (sterrenkijkert))

(wat me opvalt.. is dat hier mijn binnenbeen lang is en ik zit wat naar binnen.... mijn buitenbeen naar achteren maar je ziet mn binnenbeen telkens drijven.. (en hij terugtrekken met zn hoofd... :') ) Volgens mij deed ik het in werkelijkheid dus anders dan ik in mn hoofd heb _O-

Ons allereerste "werkpirouetje" :') (lijkt natuurlijk nergens naar) Mijn reactie... _O-

Paard was geen bewegingswonder.. vind het achteraf echt knap dat hij het Z2 gehaald heeft...

(ik was op deze video's net 16 ofzo)

Ik heb echt NOOIT een ander paard gereden die ZO zwaar was... (was ie als 6 jarige al toen we hem kochten.. ik als guppie van 13 flikkerde er regelmatig af als hij ineens zn hoofd tussen zn voorbenen stak :') )

Mooiste actie ooit.... geen uitgestrekte galop willen doen.. Sammie boos... Sammie geeft een gil.. Gentle doet een middengalopje.. en vanuit het niets stond hij stil.. en op het moment dat ik gelanceerd wordt staat ie snel aan zn peeskappen te jeuken.. alsof het niet meer te houdennnn was!

Daarna kwam ie naar me toe gewandeld "sorry?"

Bijrijdstertje kreeg hem alleen omlaag als ik hem een dikke 45 minuten flink doorgereden had.. anders kreeg ze vliegles van stuiterballie :+ Iedereen was gek op hem.. maar iedereen kwam met moeie armen en benen en zere billen van hem af.. zelfs instructrices kregen standje racesprint als ze hem wel even aan het werk zouden zetten..

Zo jammer dat de aanleuning zo belabberd was.. want het was verder echt een leuk dier om mee om te gaan..
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 23-01-12 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:18

S_en _Z, grinnik je reactie inderdaad, ik zeg niets.. ken iemand die daar ook een handje van heeft,
noem geen namen.... (bokt naam begint met een S eindigd met een r)
Hi wel een reus inderdaad zo met jou als jonkie erop, zal inderdaad jaren daarvoor nog erger zijn geweest.

Geen bewegings wonder, ach, mijn fjord ook niet, vind die van jou al miljoen keer meer gangen hebben,
ook beter dan mijn zwartje.

Appyementen, bij die naar links gaat hij halverwege rennen en wordt recht en wat je zelf al zegt.
Die naar rechts, tja, is eigenlijk geen appyement, maar meteen wijken, moet zeggen dat de kwaliteit van het
filmpje dusdanig is dat ik eigenlijk niet echt kan zien wat hij doet.
Maar je moet met het aanleren toch ergens beginnen, kan niet meteen perfect gaan.

Wat betreft zwaar in de hand, je moet het maar zo zien, jij hebt denk ik nog niet 2 x een slof door midden getrokken?
Is stalgenoot van me onlangs gelukt, weet weer, waarom ik niet op haar paard wil.

Ik vond het dus zwaar raar dat ik voor die proeven gewoon winst had, hij was totaal niet fijn in de aanleuning,
was constant aan het duwen en drammen,
was dus rennerig, zag dus koeien schuilen achter een struik (hadden wij beter ook kunnen doen)
en als hij niet fijn is in de aanleuning, rijdt hij dus echt niet lekker.
Moet bekennen dat toen ik het filmpje zag het er minder vreselijk uitzag dan het voelde, maar ik had bijna afgegroet, oeps...
Cijfers van jou komen wel overeen met de punten die ik had.

Overigens krijg ik het idee, dat jury's vaak allang blij zijn als er een paard voorbij komt met halsstrekken dat uberhaupt zijn hoofd naar beneden durft te bewegen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:22

Je merkt het met schrijven wel.. 10 blijven halverwege hangen.. 1 gaat lager maar contact is niet goed. "geef maar een 7.. dit lijkt tenminste ERGENS op.. zet er maar bij "wel contact houden""

Wat vinden jullie van de aanleuning hier??

Geen dressuurfilmpje maar een springfilmpje! Van begin december vorig jaar. Dit is mijn allereerste keer OOIT in een springzadel.. dus mijn houding is belabberd.. :') Dit was ook onze 1e x springen.. dus tis niet boeiend.. maar t gaat om de aanleuning.. :D

(als ik die overgang stap maak en ik pak mn teugels op kruipt er er even achter.. moet je zien wat ik met mn handen doe *steek naar voren, been bij* _O- )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 23-01-12 20:44, in het totaal 5 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:31

Proest, ja hier gaat het ook zo, ze zijn allang blij als ze zakken, nog blijer als ze niet losgooien.
En neusje eruit is het streven, maar ik heb 8en gehad, terwijl neusje er niet helemaal uit was,
maar vermoedelijk ook uit wanhoop en blijheid dat er nog iets wat op leek.

Overigens filmpje aan het uploaden van vrije stap.
(ben heel veel foto's kwijt, computer gecrasht, januari 2011.. grrrrrrrrr, had geen backup die het deed)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:40

jolienvdb schreef:
Ben eens benieuwd wat jullie hiervan vinden; buiten mijn houding die nogal belabberd is (schouders nr achter+rechter zitten), vind ik hem wel goed lopen!
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/383039_10150413668552770_824382769_8207520_1232564600_n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/390337_10150504997452770_824382769_8541851_552596009_n.jpg

Heb het gevoel dat hij in jouw handen hangt.. en dat jij daarop reageert door terug te gaan zitten...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:42

jolienvdb schreef:
[img]http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/383039_10150413668552770_824382769_8207520_1232564600_n.jpg

[img]http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/390337_10150504997452770_824382769_8541851_552596009_n.jpg

Je moet inderdaad wat rechter op gaan zitten, staat 100x mooier.
En dan oogt het niet alsof je je aan de teugels vast houdt, verhaal van bertie, als je teugels doorknipt wat gebeurt er dan?
Val je dan achterover? En gaat zijn neusje eruit? Ik denk het wel.
En als je paard eronder uit knipt, val je dan op je bips?
Vind de 1e foto dat hij meer stuwt dan draagt.

De 2e foto, heeft stuk minder impuls, vermoedelijk mede doordat je erop wil blijven zitten en er niet af wilt stuiteren.

edit even plaatjes eruit gegooid en erin als link.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:43

Vrije stap.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:45

Haaahaha Sjol tis alsof toobs zegt "yeaaah.. teugel.. eindelijk" * Doe de struisvogel* *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:48

Arme ding had ook best zijn best gedaan met die clinic.
Overigens vind hij het heerlijk om te stofzuigen in draf ook, zijn je teugels haast te kort.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:50

toch is dat wel jammer als juryleden zo punten weggeven. hals niet juist strekken behoort dan geen 7 te krijgen natuurlijk :)
De laatste keer had ik een 9 en stond er bij 'uit het boekje' :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:55

Spring filmpje, je past je meteen aan aan je discipline.
(ik heb geen springzadel, maar wel het onfatsoen, crosslesjes te volgen af en toe)
Aan het begin wat laag en rond, niet storend.
Linksom vind ik haar fijner ogen dan rechts om.
Maar lijkt me wel fijn te rijden en sturen, neusje er af en toe iets uit, maar blijft wel fijn,
op paar momentjes na, waar ze zich er wel uit wil drukken.

Denk dat menig springer hier heel blij mee zou zijn!

FayahFemke, tja.. hoort niet, gebeurt wel.. Ik had die hele ene proef geen winst mogen rijden voor mijn gevoel,
maar hoe het eruit ziet is soms niet hoe het voelt blijkbaar (voor mij was het 6 minuten bluf) en een ander weet
natuurlijk ook niet hoe het paard anders loopt, is natuurlijk een moment opname.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:57

Sjolvir schreef:
Je moet inderdaad wat rechter op gaan zitten, staat 100x mooier.
En dan oogt het niet alsof je je aan de teugels vast houdt, verhaal van bertie, als je teugels doorknipt wat gebeurt er dan?
Val je dan achterover? En gaat zijn neusje eruit? Ik denk het wel.
En als je paard eronder uit knipt, val je dan op je bips?
Vind de 1e foto dat hij meer stuwt dan draagt.

De 2e foto, heeft stuk minder impuls, vermoedelijk mede doordat je erop wil blijven zitten en er niet af wilt stuiteren.

edit even plaatjes eruit gegooid en erin als link.

Bedankt voor tips!
Maar eigenlijk hang ik echt niet aan de teugels, geef k hem meer teugel, gaat hij de diepte opzoeken en niet neus eruit :P 't Is n paard van 1m80, dus voor mij ist soms nog altijd wat zoeken ;) (1e foto was bij een pasje verruimen, dus heb je goed gezien!)
Ben hem 6maand geleden beginnen rijden en toen trok hij me gwn praktisch uit t zadel (hij liep gewoon op zn voorhand), maar we hebben nog steeds veel werk voor de boeg, daar ben ik van bewust!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:59

Hoe ben je daarop gekomen zonder zadel? 1.80...
Hij wordt dus al steeds lichter op de hand, heb je dan met zo'n kasteel best snel voor elkaar gekregen.
Want hem bij elkaar rijden en van voren losser zal niet meevallen.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:04

Heb n voetje gekregen ;)
Ja echt een verschil met vroeger, in galop kan k hem al ontspannen laten galopperen, zonder dat ie wegloopt met me! Met momenten kan hij nog eens gaan hangen, maar dan probeer k echt aan mn overgangen te werken en gelukkig reageert hij daar snel op! Want moest hij willen loopt hij gwn door de piste met me :D
Ze reden hem ook met n pelham en heb de eigenaars kunnen overtuigen voor n enkel gebroken, dus daar ben k ook wel blij voor!