Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:31

am_vanes schreef:
er zijn zeker ook veel te veel dikke paarden, maar dat is dan weer een reden voor een nieuw topic :D en niet alleen koudbloeden zijn vaak te dik hoor, ken genoeg warmbloeden die zwelgen onder hun eigen gewicht omdat hun eigenaren ze vol stoppen met voer omdat 'ze zo lief kijken" :+

haha inderdaad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:31

Zeker met het weideseizoen

Mijn paarden zijn ook net even iets te, maar als ze zo doorgaan is het gras zo op en hebben ze toch even lol kunnen hebben...

Echt dik met vetkwabben, is erg sneu want die paarden krijgen gezondheidsproblemen en dat ligt bij paarden sneller op de loer dan bij mensen.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:32

loveidefix schreef:
mm.. eigenlijk denk ik het bijna wel! :(:)
kun je het niet even uitrekenen??
aangezien het een welsh is moet je 12 a 15 procent pakken

Zomaar uit nieuwsgierigheid, hoeveel % mag je op een quarter zetten?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:33

Wat een heerlijk topic! Zowel ik als mijn paard hebben overgewicht. Maar man wat genieten wij van elkaar <3 Ze heeft er absoluut geen moeite mee om mij te dragen. Nu rijd ik ook niet zo heel veel, hooguit 3 keer per week en longeer ik haar veel zodat ze wel gespierd genoeg is om mij te kunnen dragen. Ik weet wel dat ik niet gezond bezig ben op deze manier, en daarom verander ik nu ook mijn eet patroon etc..maar niet omdat mijn kleine pony mij niet kan dragen, nee puur voor mezelf!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:33

russel schreef:
Zeker met het weideseizoen

Mijn paarden zijn ook net even iets te, maar als ze zo doorgaan is het gras zo op en hebben ze toch even lol kunnen hebben...

Echt dik met vetkwabben, is erg sneu want die paarden krijgen gezondheidsproblemen en dat ligt bij paarden sneller op de loer dan bij mensen.

ik zet ieder jaar een stuk af en verzet het draad elke keer een klein stukje . tegen de tijd dat de paarden zomers het land opmogen is bij ons het gras alweer helemaal kort door de schaapjes die zich de hele winter hebben uitgeleefd :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:35

Ik heb niet zoveel, ik moet zuinig zijn, dus voor mijn paarden is het het toetje en dat is maar een paar weken per jaar lekker, zie dat mijn wei aan het verschralen is, gras ziet er dor uit...zal ook niet lekker smaken...dus met zoveel weinig regen is het meer de buik vullen...

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:37

MaritAriel schreef:
cletjee schreef:
Ik heb een tijdje nagedacht over of ik zou reageren, en zal misschien wel wat mensen beledigen, maar wil toch mijn mening geven.

Ik verbaas me erover dat zo veel zware mensen (die niet zwaar zijn door medicatie) aangeven gewoon te rijden en niet af te kunnen vallen.

Ik ben zelf 1,75 meter en weeg 82 kg, te zwaar dus. Mijn paard is 1,60 meter en normaal van postuur. Ik heb het gevoel dat ik een kilo of 10 te zwaar voor hem ben. Hij geeft dit overigens niet aan, maar met een beetje logisch en eerlijk denken kom ik tot deze conclusie.

Ik pas me hierop aan. Ik rij bijvoorbeeld maar 1 keer per maand en maak dan een stapritje door het bos. Mede doordat mijn paard lang niks heeft gedaan en dus geen rugspieren meer heeft, train ik veel aan de hand en aan de longe. Hier ben ik pas weer mee begonnen. Afhankelijk van hoe hij zich ontwikkelt qua spieren en algehele conditie, ga ik bepalen of ik vaker kan gaan rijden, of dat ik simpelweg te zwaar ben.

Ik hoop voor veel paarden, dat ruiters eerlijk en logisch gaan nadenken, en het al dan niet rijden hierop gaan aanpassen. Ik snap dat mensen die zwaar zijn door medicatie hier niks aan kunnen doen, maar vind dat ook zij, niet of aangepast horen te rijden wanneer zij te zwaar zijn voor hun paard, hoe jammer ook.

En eerlijk: als ik echt graag wil afvallen, lukt me dat. Ik vind gewoon alles lekker en eet dan ook. Een aantal jaren terug had ik heb gehad en ben 15 kg afgevallen, die er nu weer bij zijn. Ik vind het alleen egoïstisch om mijn paard te laten lijden onder mijn "gevreet".

Als jullie willen reageren, doe dat gerust. Een blad voor de mond nemen is niet nodig. Ik ben me bewust van mezelf en kan wel wat hebben.

even een foto ter verduidelijking (toen reed ik nog vaak):
Afbeelding

jij te zwaar ? Volgens mij valt dat wel mee meid :) maar dat is mijn mening . ;)

jij bent zeker niet te zwaar! Als je eerlijk bent tegenover je paard merk je dit vanzelf. Maar 82 kilo + nog tuig moet makkelijk kunnen op een paard van 1.62.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:37

ik vind wel dat de sfeer in dit topic *gelukkig* nu een stuk minder gespannen is :j

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:38

Illusion schreef:
Citaat:
Nee hè, weer zo'n topic met het eeuwige gezever over dikke mensen en wel of niet paardrijden. En dan weer de discussie over dikke mensen die wel mee zitten en dunne mensen die tegenzitten...

Serieus, ik kan hier heel boos om worden. Het blijkt altijd, dat niet iedereen het snapt. Ook als je geen medische problemen hebt, kan het zo zijn dat je wel WILT afvallen maar het gewoon niet kunt.
Inderdaad, ik heb overgewicht, ik ben te dik. Maar ik rijd wel lekker op een KWNP'er en ben er trots op . Paardje loopt heerlijk onder me en we vermaken ons prima samen. Sterker nog, ze kan met heel veel mensen niet eens overweg.

Ik ben van mening dat er heus wel grenzen aan zitten en je het niet door moet drijven tegen wil en dank. Maar het feit blijft dat ook dikke mensen best kunnen paardrijden op een geschikt paard en op een geschikte manier. En wat jij ziet op een wedstrijd is toch maar een uurtje van die mensen?? Je hebt toch geen idee hoe het leven van die mensen er verder uitziet? Net zo min, als wat zij van jou weten.

Maar dat eeuwige prutsmuts (sorry voor het taalgebruik) van mensen die wel slank zijn en er geen moeite mee hebben slank te blijven... Dat komt zoooooo mijn keel uit!!!

Ik had ook dit topic niet kunnen lezen, dat is ook wat ik meestal doe als ik denk dat het topic me niet aan zal staan. Maar dit keer vond ik de beginpost echt niet respectvol

Ohw... ik zie dat het onderwerp overgegaan is op dikke paarden... Eh... ...

weetje wat mij m'n keel uit komt? veel te dikke mensen(dus dan heb ik 't niet zozeer over <100) die maar smoesjes blijven gebruiken waarom ze zo dik zijn en stug door blijven hobbelen op hun paard. want ja, ze moeten toch afvallen? ja, maar niet ten koste van een dier. Een paard is geen fitnessapparaat.

Hier ben ik het helemaal mee eens. +:)+

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:38

MaritAriel schreef:
ik vind wel dat de sfeer in dit topic *gelukkig* nu een stuk minder gespannen is :j

mee eens. :j

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:42

Het topic begint zijn essentie te verliezen merk ik haha!

Misschien ter illustratie wel leuk. Heb een aantal x gelezen dat als je forser bent, je niet op pony's moet gaan zitten :P

Ik op een NRPS van 155 ongeveer.
Afbeelding

En op mijn beestje van 1.43 :)
Afbeelding.

Groter hoeft imo niet perse beter te zijn? Vooral kijken naar het postuur van het dier.

Ik moet ook eerlijk zijn en zeggen dat ik het afgelopen jaar niet meer gereden heb, omdat het voor mezelf niet meer goed voelde en zijn we flink aan het longeren gegaan voor zijn spieropbouw :). Heb er 2 weken geleden weer een keer opgezeten en het ging werkelijk waar super :D.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:43

Sunshine80 schreef:
Rivaldo schreef:
Je hoeft ook niet mager te zijn, en in jou geval vind ik het geweldig dat je gewoon door blijft sporten en doen wat je leuk vindt! Maar ik vind het tegen het egoistische aan als je echt te dik bent, er niks aan WIL doen en blijft paardrijden!

Nee hè, weer zo'n topic met het eeuwige gezever over dikke mensen en wel of niet paardrijden. En dan weer de discussie over dikke mensen die wel mee zitten en dunne mensen die tegenzitten...

Serieus, ik kan hier heel boos om worden. Het blijkt altijd, dat niet iedereen het snapt. Ook als je geen medische problemen hebt, kan het zo zijn dat je wel WILT afvallen maar het gewoon niet kunt.
Inderdaad, ik heb overgewicht, ik ben te dik. Maar ik rijd wel lekker op een KWNP'er en ben er trots op :)) . Paardje loopt heerlijk onder me en we vermaken ons prima samen. Sterker nog, ze kan met heel veel mensen niet eens overweg.

Ik ben van mening dat er heus wel grenzen aan zitten en je het niet door moet drijven tegen wil en dank. Maar het feit blijft dat ook dikke mensen best kunnen paardrijden op een geschikt paard en op een geschikte manier. En wat jij ziet op een wedstrijd is toch maar een uurtje van die mensen?? Je hebt toch geen idee hoe het leven van die mensen er verder uitziet? Net zo min, als wat zij van jou weten.

Maar dat eeuwige prutsmuts (sorry voor het taalgebruik) van mensen die wel slank zijn en er geen moeite mee hebben slank te blijven... Dat komt zoooooo mijn keel uit!!!

Ik had ook dit topic niet kunnen lezen, dat is ook wat ik meestal doe als ik denk dat het topic me niet aan zal staan. Maar dit keer vond ik de beginpost echt niet respectvol :(

Ohw... ik zie dat het onderwerp overgegaan is op dikke paarden... :oo Eh... :o ...

En dan word jij boos om de OP? Zucht... Ik zit hier te prutsmutsen, maar ben niet iemand die geen moeite hoeft te doen om af te vallen en op gewicht te blijven. Dat neem je met je post op jouw beurt dan weer weinig serieus.
Ik kan zooooooooo boos worden van mensen met overgewicht die gewoon roepen dat er niets aan te doen valt (dat het moeilijk is en dat je het daarom opgegeven hebt is een eigen keuze die ik niet veroordeel), maar dan wel rond willen blijven hobbelen op een paard (waar ik dus wel een oordeel over heb).

En dan wel met zijn allen gaan zitten miepen over hoe slecht rollkur is, hoe slecht het is dat iemand niet vooruit kijkt, dat de beugels te kort is, dat iemand te groot is voor zijn paard, te klein is voor zijn paard, wel met bit rijden, niet met bit rijden, om over slofteugels nog meer niet te spreken... maar niet onder ogen willen zien dat té dik zijn je paard belemmerd.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:44

Neroo: ik weet niet .. ik wil nou niet meteen zeggen dat het niet kan , maar als ik naar foto 1 kijk . Ja ik weet het eigenlijk niet echt :P ik vind het paardje op foto 1 wat smal ogen maar dat kan ik niet goed zien vanaf de zijkant ;) .

Neroo

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:46

Nou de combinatie op foto 1 in mijn ogen gaat gewoon niet. Het is inderdaad een smal dier, met een wat weke rug dus dan moet je daar ook niet op gaan zitten als forser zijnde :P
Voordat ik jullie over me heen krijg, ik heb er maar 2 rondjes opgezeten :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:47

Sunshine, ik heb nog nooit gehoord van iemand die medisch niets mankeert en niet kan afvallen.
Het punt is alleen dat de wilskracht er moet zijn, zonder wilskracht lukt het niet. Dan wordt het al snel gegooid op 'lukt niet'. Maar 'lukt niet' ligt op de begraafplaats.

Neroo, de eerste foto vind ik zeer onprettig om te zien.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:47

Neroo schreef:
Nou de combinatie op foto 1 in mijn ogen gaat gewoon niet. Het is inderdaad een smal dier, met een wat weke rug dus dan moet je daar ook niet op gaan zitten als forser zijnde :P
Voordat ik jullie over me heen krijg, ik heb er maar 2 rondjes opgezeten :P

haha okee :) , maar opzich foto 2 .. ik vind het er niet verkeerd uitzien , maar ik ben niet zo goed op dit gebied , :P

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:48

Afvallen lukt altijd in mijn ogen, maar dan moet je er elke dag hard voor vechten, zelfs als je dun bent blijft het oorlog tegen de weegschaal.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:51

Neroo, snap dat dit ter vergelijking is. maar foto 1 kan inderdaad echt niet.. pony op foto 2 vind ik eigenlijk te klein, maar doordat de pony wat breder gebouwd is ziet 't er wat prettiger uit.
maar voor beide vind ik 't eigenlijk niet echt kunnen, sorry.
dit geeft overigens wel goed weer dat 't ook niet perse met de grootte van een pony/paard te maken heeft :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:53

vanitymay schreef:
Ik ben veelste dik en ga rustig op een paard zitten als ik daar zin in heb, ongeacht wat de boktmeute daar van vind! Boeien...

JastieHorse schreef:
Wat een heerlijk topic! Zowel ik als mijn paard hebben overgewicht. Maar man wat genieten wij van elkaar <3 Ze heeft er absoluut geen moeite mee om mij te dragen. Nu rijd ik ook niet zo heel veel, hooguit 3 keer per week en longeer ik haar veel zodat ze wel gespierd genoeg is om mij te kunnen dragen. Ik weet wel dat ik niet gezond bezig ben op deze manier, en daarom verander ik nu ook mijn eet patroon etc..maar niet omdat mijn kleine pony mij niet kan dragen, nee puur voor mezelf!

Ik vind dit eerlijk gezegd vrij walgelijke reacties. :j Ik kan er slecht tegen dat er ruiters zijn die wéten dat ze te zwaar zijn, maar dat vervolgens verbloemen in een praatje over hoeveel plezier er wel niet gemaakt wordt en hoe goed het welzijn wel niet gemonitord wordt. Je kunt er nog zo prachtig met je overgewicht omgaan, maar het is en blijft toch gewoon slecht voor je paard. Hoe erg er ook genoten wordt en hoe goed de zorg daaromheen ook is. Ik kan daarom het hele triomfantelijke echt niet plaatsen. :n

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:55

Ik kom net binnen vallen in dit topic, maar ook ik vind dat er een grens moet zijn met gewichtige mensen te paard.
Bij mij stop het in ieder geval al bij 90 kilo.
Of het nou gaat om mediactie of gewoon "vreetzucht" 90 kilo is 90 kilo. En een ruiter die zich naar de grand prix heeft gewerkt zegt mij niks, het gaat mij er of je een paard in de weg zit met je gewicht of dat je mee kan bewegen.
Overigens zijn de lichtgewichtjes van 50kg beginnend gewicht ook funest voor een (ongetraind) paard.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:55

Het is altijd goed gegaan met rijden. Bewust altijd lang en laag gereden :). Maar er mogen nog wel wat kilo's af, dat ben ik met je eens! Maar daar wordt aan gewerkt haha! Als alles zo blijft verlopen ben ik met kerst 40 kg lichter :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:56

Ik zie dat het topic is overgegaan van dikke mensen naar dikke paarden.
Ik vind ook dat de meeste tinkers, haflingers, shetjes, te dik zijn. Maar ook de meeste honden en katten zijn te dik in Nederland. Dat is de invloed van de welvaart. En bij de paarden komt het (denk ik) omdat het vaak recreatiepaarden zijn, die heel de dag op de wei staan en volop eten hebben/krijgen en er weinig miee gedaan wordt. Dat is iig mijn ervaring met dat soort type paarden, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:58

Okay.. een opmerking van een leek.. (mijn moeder)

Tijdens een wedstrijd..... Mams zit boven te kijken naar de proeven.
Toen ik klaar was kwam ze naar beneden.... en toen kwam het..

Ma: Goh je heb netjes gereden.
Ik: Ja he, hij liep erg fijn
Ma: Ja en dan zit ik zo te kijken... en dan zie je allemaal van die mooie slanke paardjes lopen
Ik: Ja ma.. dat zijn KWPN-ers.
Ma: Ja echt wat lopen die mooi.. en dan van die mooie slanke ruiters erop met van die lange benen.. mooi hoor.
Ik: ja he...
Ma: Tja.. en dan kom jij binnen met Mando....
Ik:... uhh ja....
Ma: Tja... dat is toch weer een heel ander plaatje he.
Ik: en bedankt ma.

Gelukkig kan ik daar de humor van inzien...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:58

Neroo schreef:
Het is altijd goed gegaan met rijden. Bewust altijd lang en laag gereden :). Maar er mogen nog wel wat kilo's af, dat ben ik met je eens! Maar daar wordt aan gewerkt haha! Als alles zo blijft verlopen ben ik met kerst 40 kg lichter :j

Goed bezig meid *\o/*

Anoniem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:02

@ Neroo: dat vind ik razend knap, meen ik ook :j

40 kg, dat is geen peuleschil.......