Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoviBan schreef:Het valt me op - ook op Bokt - dat mensen zomaar alles klakkeloos van hun lesgeefmens aannemen en vinden dat ze een heel goed lesgeefmens hebben. "Want hij/zij heeft Orun" of "Want hij/zij is Z- (of hoger) ruiter en zal het heus wel weten". Zelf niet nadenken, laat staan inleven en voelen, maar domweg doen wat hen opgedragen wordt, ten koste van het paard en ten koste van de mogelijkheid om een betere en vriendelijker ruiter te worden.
jasmijn78 schreef:Als mensen eens net zou kritisch waren wanneer zij een instructeur selecteren zoals ze hun mederuiter be- of liever gezegd veroordelen, en niet in die stomme feel-good praatjes zouden trappen, dan zou het kaf zich vanzelf gaan scheiden onder de instructeurs.
jasmijn78 schreef:Ik vind het walgelijk om te zien dat sommige hier op bokt zich zelf presenteren als een instructeur die werkt op basis van 'respect', en 'rechtrichten' en 'los' maken en meer van die loze kreten
jasmijn78 schreef:En verder maakt zij als 'instructeur' op mij al een onsterfelijk belachelijke indruk door te roepen dat ze basis o zo simpel is. En ondertussen wel afgeven op jan en alleman die in haar ogen het niveau op wedstrijden naar beneden halen. Terwijl zij als instructeur een voorbeeldfunctie heeft. En zo iemand zoals zij nu JUIST de grootste oorzaak is van eventueel bedroevend niveau van ruiters. Mooie praatjes verkopen, maar echt verstand van zaken; ho-maar...
Dacodaco schreef:Mag ik even een complimentje... zojuist dus ontdekt hoe ik net zo mooi als Jasmijn78 kan "quoten"![]()
(slechts driekwartier over gedaan) Pas op bokt, ik krijg de smaak te pakken
DDW1190 schreef:Och kan me er helemaal in vinden, zeker in het feit dat mensen met te hoge verwachtingen naar concour gaan.
En het niet snappen waarom ze telkens in de 170 rijden en de jury dan maar de schuld krijgt!
Hebben de meeste mensen dan helemaal geen spiegel voor hun zelf???![]()
Tegenwoordig is het ook zo belangrijk mogelijk om Z dressuur/springen te rijden, Maar gaat het dan niet om de eenheid/harmonie?
En de Souplesse en de lossigheid van het paard onder je?
Ik zie tegenwoordig zoveel strak gereden ruggen, strakke kaaklijnen en ga zo maar door!
In mijn ogen hoort het dier het net zo goed als jezelf te hebben of zelfs nog beter!
Zelf ben ik ook geen topruiter (Want heb maar een haflinger) , maar probeer mij er wel zoveel mogelijk in te verdiepen hoe ik het liever wel dan niet doe!
Zoewieso schreef:Ik rijd zelf M2 met mijn KWPN merrie maar ik ben helemaal verzot op fell pony's, en heb er kort geleden 1 gekocht, ben ik dan ook geen topruiter omdat ik zo'n knollie heb?
Ben gestopt met de instructrice die ik had en ben toen een hele tijd zonder zadel gaan hobbelen, een soort van vakantie voor mn paard en voor mij zodat ik zijn lichaam in mij op kon nemen, alle emotie kon voelen die je vaak met een zadel te laat of helemaal niet voelt. Ben naar mijn paard gaan luisteren en zelf veel rustiger en geduldiger geworden en mijn paard veel vrolijker
Citaat:Heb maar een haflinger?
Jammer dat jij jezelf in zo'n hokje plaatst doordat je zo'n ras hebt.
Tendance schreef:Zoewieso schreef:Ik rijd zelf M2 met mijn KWPN merrie maar ik ben helemaal verzot op fell pony's, en heb er kort geleden 1 gekocht, ben ik dan ook geen topruiter omdat ik zo'n knollie heb?
Ben gestopt met de instructrice die ik had en ben toen een hele tijd zonder zadel gaan hobbelen, een soort van vakantie voor mn paard en voor mij zodat ik zijn lichaam in mij op kon nemen, alle emotie kon voelen die je vaak met een zadel te laat of helemaal niet voelt. Ben naar mijn paard gaan luisteren en zelf veel rustiger en geduldiger geworden en mijn paard veel vrolijker
@Zoewieso: Volgens mij ben je sowieso geen topruiter, met of zonder die fell pony. Ik rijd Z1en ben ook geen topruiter, dat is toch echt voor de echte top weggelegd. Maar neem aan, dat je zin er gewoon een beetje vreemd staat en je jezelf geen topruiter vindt.
Verder denk ik, dat je niet perse zonder zadel hoeft te rijden om alles van je paard te voelen.
Mijn paard kan ik niet zonder zadel rijden, want die vindt dit helemaal niet prettig, toch denk ik, dat ik heel goed weet hoe mijn paard zich voelt.
DDW1190 schreef:Citaat:Heb maar een haflinger?
Het was meer sarcastisch bedoelt.
Ik ben echt super blij met mijn haflinger (bovendien vind ik ieder ras mooi) , jammer genoeg denken sommige mensen gelijk als je een haflinger in de sport uitbrengt dat het minder is dan een KWPNer
Tendance schreef:Toch noem ik dat nog lang geen topruiter, maar daarin verschillen onze meningen dan gewoon.
Ik vind Edward Gal en Adelinde Cornelissen bijvoord beeld topruiters
Iemand in het Z noem ik nog lang geen topruiter en die is ook nog lang niet in de buurt van de top.
De enige spieren, die ik voel bij mijn paard, als ik zonder zadel rijd, zijn: stress, stress, spanning, spanning... Zij vindt het echt NOT DONE, als ik er zonder zadel op zit. Zelfs in stap niet!
Zoewieso schreef:Dan kwam het zo over omdat je grote letters gebruikte.
Tevens vind ik ook niet dat je zo moet hameren op het geregistreerde niveau van mensen, want voordat ik echt met wedstrijden begon, had ik alles al geleerd uit het Z en reed als een Z amazone op Z tot Grandprix ( grand prix springers ) geklasseerde paarden, op stages en later als werk. Gewoon omdat ik mij kon bewijzen als ruiter. Vaak zie je mensen rijden in de hogere dressuur en dan lopen al hun paarden zo stijf als een hark, poeh, tot zover "top" ruiters. Ook de manier hoe bepaalde dingen aangeleerd worden heeft niets met top te maken. Ook dat heb ik gezien op stages bij bepaalde toppers. Wat ik eigenlijk wil zeggen is, ook al rijd iemand Grand prix, soms wil je niet weten hoe hij en zij hun paarden daar gekregen hebben
Goed, al met al wil ik zeggen,
met goede begeleiding kan je alles al leren zonder dat daar een wedstrijd aan te pas hoeft te komen.
Wellicht zet ik de zinnen weer raar neer, maar dingen op typen is niet echt mijn sterkste punt.
Hoop dat je snapt hoe het over moet komen
DDW1190 schreef:Citaat:Heb maar een haflinger?
Het was meer sarcastisch bedoelt.
Ik ben echt super blij met mijn haflinger (bovendien vind ik ieder ras mooi) , jammer genoeg denken sommige mensen gelijk als je een haflinger in de sport uitbrengt dat het minder is dan een KWPNer
Zoewieso schreef:Ik heb de opleiding paardenhouderij gevolgd en daarbij loop je heel veel stage, ik ga geen stages lopen bij maneges maar bij echte sport en handel stallen. Daar heb ik heel veel van geleerd, tevens heb ik een aantal vriendinnen en waarvan 2 ZZ licht rijden en ook van hun heb ik veel geleerd op hun paarden.
Tevens had ik op mijn 12e al een eigen pony waarmee ik al vollop op les ging.
Ik zeg ook niet dat ik al hoger kan rijden dan het Z want ik zei dat ik de oefeningen met een Z paard al vaak zonder moeite kan maken. Tevens jongere paarden oefeningen aanleren gaat mij ook goed af.
Waarom is dat eigenlijk zo moeilijk om te geloven? Snap niet echt de reden waarom je zou moeten twijfelen? Misschien is het mijn gebrekkige taal en spelling, maar daar kan ik helaas ook niets aan veranderen.
Ik ben begonnen met rijden op mn 4e en ben nu 23, reken maar uit hoelang ik dan al bezig ben met paarden. En dan niet denken dat ik pas vanaf mn 16e oid van de manege verdween.
Heel jammer, dat ik eigenlijk het gevoel krijg dat ik een beetje onder druk word gezet om mijzelf te moeten bewijzen tegenover mensen die ik niet ken.
Electra63 schreef:Zoewieso schreef:Ik heb de opleiding paardenhouderij gevolgd en daarbij loop je heel veel stage, ik ga geen stages lopen bij maneges maar bij echte sport en handel stallen. Daar heb ik heel veel van geleerd, tevens heb ik een aantal vriendinnen en waarvan 2 ZZ licht rijden en ook van hun heb ik veel geleerd op hun paarden.
Tevens had ik op mijn 12e al een eigen pony waarmee ik al vollop op les ging.
Ik zeg ook niet dat ik al hoger kan rijden dan het Z want ik zei dat ik de oefeningen met een Z paard al vaak zonder moeite kan maken. Tevens jongere paarden oefeningen aanleren gaat mij ook goed af.
Waarom is dat eigenlijk zo moeilijk om te geloven? Snap niet echt de reden waarom je zou moeten twijfelen? Misschien is het mijn gebrekkige taal en spelling, maar daar kan ik helaas ook niets aan veranderen.
Ik ben begonnen met rijden op mn 4e en ben nu 23, reken maar uit hoelang ik dan al bezig ben met paarden. En dan niet denken dat ik pas vanaf mn 16e oid van de manege verdween.
Heel jammer, dat ik eigenlijk het gevoel krijg dat ik een beetje onder druk word gezet om mijzelf te moeten bewijzen tegenover mensen die ik niet ken.
Nee hoor, maar mensen schrijven wel vaker dat ze thuis niveau Z of hoger rijden, maar dat wil niet zeggen dat dit ook werkelijk dat niveau is.
En, stage lopen op een manege, is niets mis mee hoor, dat zouden meer (gediplomeerde) instructeurs moeten (willen) doen. Zeker als je het niveau wil opkrikken.