Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Trakky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:57

Citaat:
Evenwichtsorgaan
In het oor zit het evenwichtsorgaan , net als bij de mens.
Ook dit is een zintuig waar je paard/pony gebruik van maakt, hierdoor valt hij bijvoorbeeld niet om.

Citaat:
Het oor zet geluidsgolven uit de omgeving om in signalen voor potentiële actie door middel van gehoorzenuwen.
Het gedeelte van het oor dat we kunnen zien is het buitenoor, of pinna, waar het geluid opgevangen wordt en naar beneden wordt geleid door hele kleine beentjes, tot aan het trommelvlies, vanwaar de trillingen worden omgezet in het slakkenhuis. In het slakkenhuis (dat gevuld is met vloeistof) zitten haarcelletjes die gaan meetrillen. Hoge geluiden worden aan het begin ervan opgevangen, lage geluiden aan het einde.
Heel hard geluid wordt gedempt door twee kleine spiertjes die het fragiele slakkenhuis moeten beschermen.
In een ander gedeelte van het binnenoor zitten drie kanaaltjes en twee mini-zakjes die samen het evenwichtsorgaan vormen. Ze geven de hersenen eigenlijk informatie over hoofdhouding en -positie, waardoor de hersenen weten hoe ze het lichaam in evenwicht kunnen houden.

Trakky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:00

Moll schreef:
Het Veulen stuwt en is niet dragend, en is inderdaad nog steeds 60/40

Dat dacht ik ook Moll, en dat veulen is wel leuk maar het achterbeen maakt een kleinere beweging als het voorbeen het is geen vergelijken met het rijden vreemde vergelijking.

Moll

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:25

Deze discussie is zinloos, en al eerder gevoerd, had gehoopt op nieuwe argumenten waar ik mischien wat van zou kunnen mee pikken, dat er verschillen zijn in de varianten van de rijerij is prima, echter een afscheiding die gaat beweren een paard te besturen als een vorkheftruck en zegt dat het paard wat in zijn natuurlijke houding in balans is zoals een rijpaard móet zijn, gaat mij te ver.
Het vreemde van dit alles is dat de aanhanger van deze takken van rijerij elkaar naar het leven staan, maar wanneer je de grondleggers van deze takken bij eén zou zetten je eén gezonde goed onderbouwde discussie krijg.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:36

Moll schreef:
Deze discussie is zinloos, en al eerder gevoerd, had gehoopt op nieuwe argumenten waar ik mischien wat van zou kunnen mee pikken, .

vind jij zinloos, maar ik neem aan dat je niet voor elke meelezer daarin kan beslissen.
dat kan alleen als je er open voor staat ;)
en dat wordt ook lastig, als je les geeft om met het hoofd een paard een richting op te sturen
en in een keer moet je vanachteruit gaan denken en het vandaar uit doen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:41

Je hoeft nergens voor open te staan, het enige wat nodig is voor een zinvolle discussie is mensen die verstand hebben van de discussie. Dus van de Klassieke rijkunst.
Mensen die daar niet veel of niets van af weten kunnen beter wegblijven. Dit topic was bedoeld als informatie topic, niet als discussie topic met wel/niet Klassiek of eigen opvattingen van rijkunst.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:43

xmarliez schreef:
Je hoeft nergens voor open te staan, het enige wat nodig is voor een zinvolle discussie is mensen die verstand hebben van de discussie. Dus van de Klassieke rijkunst.
Mensen die daar niet veel of niets van af weten kunnen beter wegblijven. Dit topic was bedoeld als informatie topic, niet als discussie topic met wel/niet Klassiek of eigen opvattingen van rijkunst.

oké...
dus als je gooit met termen als "weerstand biedende hand" en "in de hand stellen" ben je klassiek?
(laat de klassieker het niet horen, die draaien zich om in hun graf :D )

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:47

nombrado schreef:
Moll schreef:
Deze discussie is zinloos, en al eerder gevoerd, had gehoopt op nieuwe argumenten waar ik mischien wat van zou kunnen mee pikken, .

dat kan alleen als je er open voor staat ;)

Oh maar vergis je niet hoor nombrado, ik sta echt wel open voor andere dingen, echter wanneer het zo onnozel klinkt zoals dat geen wat jij beschrijft heb ik daar moeite mee, wanneer er dan gevraagd word waar je of van wie je deze dingen heb praat je er langs heen of reageer je daar niet eens op, van wie heb jij nog les en leert Jou deze dingen, waar kan ik hier schrijven over vinden die het met correct beeld materiaal kan onder bouwen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:49

nombrado schreef:
xmarliez schreef:

oké...
dus als je gooit met termen als "weerstand biedende hand" en "in de hand stellen" ben je klassiek?
(laat de klassieker het niet horen, die draaien zich om in hun graf :D )

Wie zegt dat?? Het gaat er niet om dat woorden of zinnen geciteerd worden, het gaat erom dat ze begrepen worden. Dát is Klassiek, begrijpen waar je mee bezig bent.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:21

Moll schreef:
Oh maar vergis je niet hoor nombrado, ik sta echt wel open voor andere dingen, echter wanneer het zo onnozel klinkt zoals dat geen wat jij beschrijft heb ik daar moeite mee, wanneer er dan gevraagd word waar je of van wie je deze dingen heb praat je er langs heen of reageer je daar niet eens op, van wie heb jij nog les en leert Jou deze dingen, waar kan ik hier schrijven over vinden die het met correct beeld materiaal kan onder bouwen.

van wie ik deze dingen heb? van alle instructeurs die ik gehad heb de afgelopen tientallen jaren...
en het overgrote belangrijkste deel .....de paarden.....die zijn mijn leermeester.
wb het omschrijven? er is niets moeilijker te omschrijven met hoe je iets ervaart als ruiter.
echter het biomechanische , de beweging, de bouw, maar ook de natuurkundige onderbouwing van de beweging van paarden, is overal te vinden.
zolang je nog teveel vast houd aan 1 of een paar "goeroes" (en op die plek zetten ze zichzelf niet eens) ga je het ook echt niet ervaren, leren en inzien als ruiter.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:30

nombrado schreef:
Moll schreef:

van wie ik deze dingen heb? van alle instructeurs die ik gehad heb de afgelopen tientallen jaren...
en het overgrote belangrijkste deel .....de paarden.....die zijn mijn leermeester.
wb het omschrijven? er is niets moeilijker te omschrijven met hoe je iets ervaart als ruiter.
echter het biomechanische , de beweging, de bouw, maar ook de natuurkundige onderbouwing van de beweging van paarden, is overal te vinden.
zolang je nog teveel vast houd aan 1 of een paar "goeroes" (en op die pl ek zetten ze zichzelf niet eens) ga je het ook echt niet ervaren, leren en inzien als ruiter.

En hier is dus dat geen wat ik beschreef, eén ontwijkend nietszeggend antwoord, jammer geprobeerd maar niet gekregen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:59

Moll schreef:
En hier is dus dat geen wat ik beschreef, eén ontwijkend nietszeggend antwoord, jammer geprobeerd maar niet gekregen

wat is nietszeggend?
wat wil je horen?
instructeurs? Zal ik gooien met namen als rafael soto?? Vind je dat belangrijk?
wb de uitleg van beweging, is niets anders dan logisch
een ruiter hoort de natuurlijke bouw en diens beweging in ere te houden, zich te verdiepen in spieren , buiging (waar en wat gebeurd er in het lijf met skelet en spieren)
daarbij is het heel goed dit bij jezelf, als mens , ook te onderzoeken.
als je als ruiter zelf zo stijf bent als een plank, kan je niet verwachten dat je paard lenig en soepel is.
het skelet van een paard is er voor gebouwd, dat de achterhand meer flexibiliteit en beweging heeft dan de voorhand. (dat is precies hetzelfde als bij mensen wb de bouw van de gewrichten en diens beweging) de schouder heeft een beperking in zijwaarts beweging, daar is de achterhand voor.
Het bekken is een zeer mooi functioneel gewricht. Die is er voor bedoeld het mechaniek zo te laten werken dat daar de kracht vandaan kan komen.
Niet de rug, niet de buikspier.
als je als mens loopt, beweegt onafhankelijk van je beweging de rug en buikspier om en om...
als je loopt is niet je buikspier continue gespannen (ook niet als je wat draagt) (of je moet bodybuilder zijn en een wasbordje gekweekt hebben :D ) maar de kracht zit en komt altijd vanuit het bovenbeen.
net als het sturen...het buitenbeen zet af om de bocht in te zetten.
dat is bij ons zo, en ook bij een paard zo.
en tuurlijk is er meer aan de gang in het lijf, die inspeelt op de bocht of buiging die er genomen wordt.
als je die beweging begrijpt, wordt het paardrijden al heel wat simpeler.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:10

Moderatoropmerking:
Het topic is bij deze weer open. Ik wil iedereen echter dringend verzoeken gewoon ontopic te blijven en met elkaar in gesprek te gaan, niet in oorlog. Het zou te zot voor woorden zijn als blijkt dat er niet op een normale manier over klassieke rijkunst gesproken kan worden...
Iedereen hier heeft dezelfde interesse/passie, zoek de uitdaging in elkaars positieve punten ipv het neersabelen van de "tegenstander". Want ieders doel is nagenoeg hetzelfde, dus is het hebben van tegenstanders ook niet nodig.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:16

Je zegt het al Delerium, er moet over de Klassieke rijkunst gepraat worden en niet over eigen visie's over rijkunsten of zelf bedachte rijkunsten.

Als het alleen over de Klassieke rijkunst gaat kan ik prima woorden wisselen met mensen die oprecht interesse of verstand van de Klassieke rijkunst hebben. Het zou dus fijn zijn dat er alleen mensen reageren die oprecht interesse in de Klassieke Rijkunst hebben en het niet onderuit willen halen. Of mensen die verstand hebben van de Klassieke rijkunst en mensen dingen willen leren.
Niet mensen die het beter denken te weten en iedere post afkraken zonder zelf iets inhoudelijks te posten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:35

juist marlies, je durft bijna niet meer te posten op deze manier omdat er meteen volop ingehakt wordt..
nog even op nombrado, het is toch een samenwerkingsverband tussen al deze spieren? door de aanspanning van de een en de onstpanning van de ander komt er beweging tot stand -antagonisten.
ik denk dat iedereen eigenlijk wel het zefde bedoelt maar iedereen het net wat anders uitlegt.
je hoeft idd de neus van het paard nietnaar links te sturen om linksaf te gaan ,ik [en ik denk meerderen onder ons] kunnen het ook als het paard naar rechts kijkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:27

knollentuin schreef:
juist marlies, je durft bijna niet meer te posten op deze manier omdat er meteen volop ingehakt wordt..
nog even op nombrado, het is toch een samenwerkingsverband tussen al deze spieren? door de aanspanning van de een en de onstpanning van de ander komt er beweging tot stand -antagonisten.
ik denk dat iedereen eigenlijk wel het zefde bedoelt maar iedereen het net wat anders uitlegt.
je hoeft idd de neus van het paard nietnaar links te sturen om linksaf te gaan ,ik [en ik denk meerderen onder ons] kunnen het ook als het paard naar rechts kijkt

Zoals inderdaad gedaan wordt bij contra-stelling, zoals bij de contra-galop.

Maar als hoofd/hals dus eigenlijk niet nodig zijn om toch een wending door te gaan, hoe wordt er dan gestuurd?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:42

Hadden jullie dit schema al gezien?

http://www.horses.nl/images/upload/File ... %20Hop.pdf

Ik vond het wel verhelderend omdat hieruit blijkt dat de term klassiek heel breed opgevat kan worden. Je kunt dus beter spreken van rijkunst volgens bijv. Francois Robichon de la Guérinier, Gustav Steinbrecht, Otto Lörke of Philippe Karl om maar wat te noemen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:13

Abacab schreef:

Ik vond het wel verhelderend omdat hieruit blijkt dat de term klassiek heel breed opgevat kan worden. Je kunt dus beter spreken van rijkunst volgens bijv. Francois Robichon de la Guérinier, Gustav Steinbrecht, Otto Lörke of Philippe Karl om maar wat te noemen.

Het is verre van kompleet mis wel eén aantal namen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:24

wie/wat mis je?
Branderup misschien?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:29

Abacab schreef:
wie/wat mis je?
Branderup misschien?

We kunnen van hem vinden wat we willen, maar de man heeft wel een stempel gezet, maar ook een thomas ritter heeft veel invloed om nog iemand te noemen.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:26

Lib, die heeft abacab net gepost ;).

Moll....wauw....dat jij dat zegt dat Branderup er ook bij hoort. Positief verrast ;). Ik mis dan inderdaad ook Anja Beran en waarschijnlijk nog meer. Maar zeker een mooi schema. Inderdaad wat liberty zegt, klassiek is heel breed.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:27

Hey, nu is de post van liberty verwijderd. Slaat nu als een tang op een varken :+

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:29

Abacab schreef:

ik heb hier net toevallig afgelopen weekeinde een clinic uitleg over gehad van atjan hop zelf , was echt super bijzonder en

moll als je goed leest zie je zelfs die namen nog staan alleen de levende mensen zijn in het rood aangemerkt , als jij dit niet compleet vind doe eens een aanvulling en dan het waarom erbij? ( de stempel die diegene gedrukt heeft?

deze man heeft er zo een grote studie van gemaakt en heeft echt de hele dag over dit schema gepraat erg duidelijk en erg compleet !
zo kun je niet eens spreken van of je de leer van baucher of de la Guérinier rijd , alles is op een verbazende manier met elkaar verbonden door de eeuwen heen , met name in de barokke periode hebben veel landen uit elkaar hun kennisbron geput maar ook natuurlijk toen wanneer het paard nog in de oorlog werd gebruikt enzo enzo
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 19-09-11 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:29

spokie79 schreef:
Hey, nu is de post van liberty verwijderd. Slaat nu als een tang op een varken :+

haha jah had ikzelf al gedaan want ik zag de [post erboven ook net

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:59

liberty22 schreef:
zo kun je niet eens spreken van of je de leer van baucher of de la Guérinier rijd , alles is op een verbazende manier met elkaar verbonden door de eeuwen heen , met name in de barokke periode hebben veel landen uit elkaar hun kennisbron geput maar ook natuurlijk toen wanneer het paard nog in de oorlog werd gebruikt enzo enzo

nou, ben ik daar even blij mee! Eindelijk eens iemand die al die heilige huisjes en ivoren torentjes durft af te breken, HULDE!

Lib, weet jij of je nog naar zo'n seminair kunt? Lijkt mij zeer leerzaam.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:21

liberty22 schreef:
Abacab schreef:

ik heb hier net toevallig afgelopen weekeinde een clinic uitleg over gehad van atjan hop zelf , was echt super bijzonder en

moll als je goed leest zie je zelfs die namen nog staan alleen de levende mensen zijn in het rood aangemerkt , als jij dit niet compleet vind doe eens een aanvulling en dan het waarom erbij? ( de stempel die diegene gedrukt heeft?

deze man heeft er zo een grote studie van gemaakt en heeft echt de hele dag over dit schema gepraat erg duidelijk en erg compleet !
mensen die levend zijn rood gedrukt? Is david dood dan en hinrichs ook of begrijp ik je verkeerd