Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:59

Professor schreef:
Het begin is er al.
Wanneer ik energie opwek dan moet ik die in bedwang houden, die wil ik van achteren naar voren hebben, die wil ik ook weer terug laten vloeien.
Deze energie dien ik steeds weer aan de praat te houden omdat ik dat vanachter naar voor en weer terug niet eeuwig zonder nieuwe impulsen aan het lopen houd.

Nu heb ik alles geschreven alleen in onverstaanbare taal maar maakt u het met z´n allen eens in de Paardentaal/Vaktaal.

Ik ga ook een poging doen :D

Op het moment dat je een halve ophouding maakt met de hand, been en zit, 'stoot' de beweging/actie vanuit het achterbeen tegen de hand zodra het achterbeen de grond raakt, dus dragend is. Dit maakt dat het achterbeen meer moeite zal doen om de massa/het gewicht/lichaam naar voren te bewegen, (want op 'druk' volgt tegendruk), oftewel het achterbeen zich actiever afzet. Je krijgt dus meer afdruk, maar wilt niet dat het tempo omhoog gaat want je wil meer verzameling, de energie die je dus opwekt in het achterbeen vang je wederom op met een halve ophouding en vloeit deze weer af in de zwevende fase van de diagonale beweging. Zo verkrijg je meer schwung en afdruk en energie, zonder dat je aan draagkracht inboet.

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:59

Professor schreef:
Appie12 schreef:
Als jij mee blijft in de beweging van het paard, dan zal het paard de rug niet hol maken op het zwaarder zitten. Dat geloof ik niet. Daarbij, de rug hoeft niet omhoog, de buikspieren moeten aangespannen worden. Dan krijg je het juist ondertreden van het achterbeen, of omdat het achterbeen juist ondertreedt worden de buikspieren aangespannen.

En wat gebeurd er wanneer buikspieren aanspannen???
Juist de lendenen worden omhooggebracht, de rug dus. Beetje verwarrend wat u hier schrijft.

De lendenen gaan van ontspanning naar aanspanning en dat wordt gedaan door de buikspieren aan te spannen. Beiden is even belangrijk, zonder het een nooit het ander.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:02

Appie12 schreef:
Als jij mee blijft in de beweging van het paard, dan zal het paard de rug niet hol maken op het zwaarder zitten. Dat geloof ik niet. Daarbij, de rug hoeft niet omhoog, de buikspieren moeten aangespannen worden. Dan krijg je het juist ondertreden van het achterbeen, of omdat het achterbeen juist ondertreedt worden de buikspieren aangespannen.

En wat gebeurd er wanneer buikspieren aanspannen???
Juist de lendenen worden omhooggebracht, de rug dus. Beetje verwarrend wat u hier schrijft.

De lendenen gaan van ontspanning naar aanspanning en dat wordt gedaan door de buikspieren aan te spannen. Beiden is even belangrijk, zonder het een nooit het ander.[/quote]
Dit laatste schakelt dus dat eerste wat u geschreven uit dat dik gedrukte. Dat van het achterbeen klopte.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:04

Mindfields schreef:
Ik ga ook een poging doen :D

Op het moment dat je een halve ophouding maakt met de hand, been en zit, 'stoot' de beweging/actie vanuit het achterbeen tegen de hand zodra het achterbeen de grond raakt, dus dragend is. Dit maakt dat het achterbeen meer moeite zal doen om de massa/het gewicht/lichaam naar voren te bewegen, (want op 'druk' volgt tegendruk), oftewel het achterbeen zich actiever afzet. Je krijgt dus meer afdruk, maar wilt niet dat het tempo omhoog gaat want je wil meer verzameling, de energie die je dus opwekt in het achterbeen vang je wederom op met een halve ophouding en vloeit deze weer af in de zwevende fase van de diagonale beweging. Zo verkrijg je meer schwung en afdruk en energie, zonder dat je aan draagkracht inboet.

Staat veel waarheid, maar er word steeds een stukje een heel belangrijke overgeslagen.

Appie12

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:08

Ik mis de verschillende reacties die paarden kunnen geven. Een paard wat fijn is afgericht, heeft in die fase de hand niet nodig om meer op achter te komen. Vaak door het iets sluiten van het been en het minimaal verplaatsen van het bovenlichaam naar achteren komt het paard al meer op het achterbeen met swung en een doortredend achterbeen.

En sommige reageren al als je gewoon een keer goed uitademd :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:09

Ik dacht dat het ging om de omschrijving van de werking van een halve ophouding en wat er dan in het lichaam gebeurt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:14

Mindfields schreef:
Ik dacht dat het ging om de omschrijving van de werking van een halve ophouding en wat er dan in het lichaam gebeurt.

Ja precies, maar het gebeurt meer en ietjes anders..... :D
Schrijf toch er word iets vergeten iets overgeslagen.

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:15

Oh die vraag heb ik gemist, ik val ook maar gewoon binnen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:16

Appie12 schreef:
Ik mis de verschillende reacties die paarden kunnen geven. Een paard wat fijn is afgericht, heeft in die fase de hand niet nodig om meer op achter te komen. Vaak door het iets sluiten van het been en het minimaal verplaatsen van het bovenlichaam naar achteren komt het paard al meer op het achterbeen met swung en een doortredend achterbeen.

En sommige reageren al als je gewoon een keer goed uitademd :D

Droomt u maar verder, dat is typisch gedachten van de mens, men denkt dat men niets doet met de hand.
Men kan iets uitlaten een gedeelte van een hulp met de hand, maar niets doen dan onderbreekt men dat wat ik juist vermis bij de beschrijving van de halve ophouding.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:17

Professor schreef:
Mindfields schreef:

Ja precies, maar het gebeurt meer en ietjes anders..... :D
Schrijf toch er word iets vergeten iets overgeslagen.

Ik ben soms erg slecht in het theoretisch benaderen van dingen die ik volledig op gevoel doe :D

Maar daarom is het nog wel zeer interessant om hier over na te denken!

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:28

Professor schreef:
[
Droomt u maar verder, dat is typisch gedachten van de mens, men denkt dat men niets doet met de hand.
Men kan iets uitlaten een gedeelte van een hulp met de hand, maar niets doen dan onderbreekt men dat wat ik juist vermis bij de beschrijving van de halve ophouding.

Das niet dromen, je kunt met je hand gewoon op de plek een paard terugrijden.

En discusseren over een halve ophouding is heel lastig. Omdat zelfs de oude meesters het niet eens zijn met elkaar wat nou de juiste halve ophouding is. Ik weet wat ik versta onder een halve ophouding, maar misschien verstaat een ander wel iets heel anders mbt halve ophouding.

En ben het ook eens met Mindfiels, je doet dingen op een gegeven moment zo op gevoel, dat je heel hard moet nadenken als je het theoretisch moet onderbouwen wat je nu precies doet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:33

Appie12 schreef:
[

Das niet dromen, je kunt met je hand gewoon op de plek een paard terugrijden.

En discusseren over een halve ophouding is heel lastig. Omdat zelfs de oude meesters het niet eens zijn met elkaar wat nou de juiste halve ophouding is. Ik weet wat ik versta onder een halve ophouding, maar misschien verstaat een ander wel iets heel anders mbt halve ophouding.

En ben het ook eens met Mindfiels, je doet dingen op een gegeven moment zo op gevoel, dat je heel hard moet nadenken als je het theoretisch moet onderbouwen wat je nu precies doet.

Men kan een paard niet terugrijden.
Bovendien als men de hand op de plek houd is dat al een ophouding een remmende werking. Een stille hand is altijd in beweging alleen ziet men dat niet.
De meesters der Rijkunst hebben allen dezelfde manier van ophoudingen gehandteerd, alleen zij hebben verschillend beschreven.
Vreemd dat u zich verschuild achter Mindfields, zij schrijft juist dat erover na te denken goed is en intressant, en zeker wanneer men les geeft dient men het in de finesse te weten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:38

Appie schrijft ook niet dat ze het daar niet mee eens is, alleen dat het soms lastig is iets vanuit de theorie te beschrijven als je dat zelf puur vanuit je gevoel doet. ;)

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:39

Ik verschuil mij zeker niet achter mindfields. Ik heb zelf prima een mening. En mijn mening is dat terugrijden wel degelijk mogelijk is. Dat is een tempowisseling naar een iets meer verzameld tempo, misschien dat de woordkeus je niet aanstaat, maar dit woord wordt genoeg gebruikt.

Ik vind discusseren erg interessant, maar niet als alleen de vaktermen van 1 persoon gebruikt mogen worden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:49

Appie12 schreef:
Ik verschuil mij zeker niet achter mindfields. Ik heb zelf prima een mening. En mijn mening is dat terugrijden wel degelijk mogelijk is. Dat is een tempowisseling naar een iets meer verzameld tempo, misschien dat de woordkeus je niet aanstaat, maar dit woord wordt genoeg gebruikt.

Ik vind discusseren erg interessant, maar niet als alleen de vaktermen van 1 persoon gebruikt mogen worden.

Weet u, terugrijden is onmogelijk, een paard is in de eerste plaats voorwaarts en dat altijd.
Men kan heen en terugrijden, dat is in de "normale" taal ok.
En wanneer u denkt dat ik alleen sta met vaktaal dan heeft u het mis, ieder beroep heeft zijn taal voor uitdrukkingen die men dan niet hoeft uit te leggen aangezien de mensen die het vak uitoefenen of de sport elkaar niet elle lange dingen hoeven uit te leggen.
Zelfs op school heeft u vaktaal geleerd, bij het rekenen bijvoorbeeld.

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:51

Hoe noem jij het dan als je van een middendraf naar een arbeidsdraf gaat? Of van een arbeidsdraf naar een verzamelde draf?
En hoezo is een paard bij terugrijden niet meer voorwaarts, dat staat volgens mij nergens.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:54

Appie12 schreef:
Hoe noem jij het dan als je van een middendraf naar een arbeidsdraf gaat?

Een tempowissel naar arbeidsdraf.
Wanneer men dit afwisseld heet het Tempi rijden, dan maakt men de wissels tussen de verschillende Tempi.
Tempo is 1 Tempi is meervoud.
Wanneer men meer vezamelingvermeerderen wil hebben dan zegt men gewoon verzamel u paard meer en geeft aan hoeveel.

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:57

Professor schreef:
Appie12 schreef:
Hoe noem jij het dan als je van een middendraf naar een arbeidsdraf gaat?

Een tempowissel naar arbeidsdraf.
Wanneer men dit afwisseld heet het Tempi rijden, dan maakt men de wissels tussen de verschillende Tempi.
Tempo is 1 Tempi is meervoud.
Wanneer men meer vezamelingvermeerderen wil hebben dan zegt men gewoon verzamel u paard meer en geeft aan hoeveel.

Hmm nou alle instructeurs die ik heb gehad noemden het een overgang terugrijden. Het gaat dus puur om de wijze van benoemen/woordkeuze.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:58

En als je spreekt van de draf verkorten, zou dat een juiste benaming zijn?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:58

Citaat:
Hmm nou alle instructeurs die ik heb gehad noemden het een overgang terugrijden. Het gaat dus puur om de wijze van benoemen/woordkeuze.

Wanneer iedereen in de sloot springt hoef ik dat niet te doen.............

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:59

Chaos schreef:

Een verkorte draf is nog geen verzamelde draf.

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:59

Tempi rijden is een heel ouderwetse benaming van tempowisseling of overgangen rijden. Tegenwoordig is gelukkig ook de paardensport en de benaming er van wat moderner geworden.

Beetje hetzelfde als dat je respekt met een c en met een k mag schrijven in de nederlandse taal. ( Nederlandsche taal :D)

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:00

Chaos schreef:

Als ie korter wordt in de beweging zou ik er niet zo blij van worden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:07

Appie12 schreef:
Tempi rijden is een heel ouderwetse benaming van tempowisseling of overgangen rijden. Tegenwoordig is gelukkig ook de paardensport en de benaming er van wat moderner geworden.

Beetje hetzelfde als dat je respekt met een c en met een k mag schrijven in de nederlandse taal. ( Nederlandsche taal :D)

Geeft u maar eens aan in de FEI reglementen waar die polderuitdrukkingen die in Nederland gebezigd worden staan???????
Internationaal in het Frans het Engels en het Duits zijn de uitdrukking vast, en in elk beroep en sport zijn de vakuitdrukkingen vast beschreven.
Waarom, omdat men elkaar dan direkt kan verstaan begrijpen waar men het over heeft.
En uit uw uitdrukkingen blijkt dat u nu als dingen door elkaar haalt.

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:13

Zolang zelfs op het hoogste nivo niet wordt gejureerd volgens de FEI reglementen, waarom zouden de termen of polderuitdrukkingen dan wel overeenstemmend moeten zijn.

Zelfs de uitdrukkingen zijn per systeem van paardrijden anders. Anky gebruikt hele andere uitdrukkingen dan klassiek geschoolde mensen. Dat is nou eenmaal zo, kun je je verschrikkelijk druk om maken, maar helaas pindakaas. Het is de praktijk.