TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:52

momelientje schreef:
als je bitloos rijd, rijd je op een soort neusriem
dus alle druk word dan op de neus gedrukt waardoor dat veel zeerder doet
zo heb je bij een gewoon hoofdstel met bit, ook verschillende neusriemen om meer druk op de neus te kunnen zetten
hoemeer druk er op de neus komt destemeer pijn het paard heeft, waardoor het eerder mee zal werken
met een bit erin doe je niet alles op de neusriem, dat komt er pas druk op wanner het paard de mond probeert te openen
en bijbitloos (waarikdushelemaalTEGENben) rijd je dus alleen op de neus
en dat doet veelmeer zeer dan met een bit rijden dusjha ik ben er tegen :)

:z :')

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:53

momelientje schreef:
zo heb je bij een gewoon hoofdstel met bit, ook verschillende neusriemen om meer druk op de neus te kunnen zetten
hoemeer druk er op de neus komt destemeer pijn het paard heeft, waardoor het eerder mee zal werken
met een bit erin doe je niet alles op de neusriem, dat komt er pas druk op wanner het paard de mond probeert te openen

Ik denk dat jij even iets meer moet lezen over bitloze optomingen :D
Je heb toch geen constante druk? zo ja, dan gaat het rijden niet goed.. als je dat met bit doet is het ook zielig want dan heeft het bit constante druk in de mond.

Met bit of zonder.. het ligt aan de ruiter hoe scherp een optoming is.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:54

Don_Zhivago schreef:
momelientje schreef:

Ik denk dat jij even iets meer moet lezen over bitloze optomingen :D

haha echt zo! :+

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:12

Ik heb een boodschap aan de mensen die tegen bitloos denken te zijn :D

Ik heb vroeger bitloos gereden, ben daarna 'gewoon' dressuur gaan rijden en na me goed te verdiepen in de werking van het bit ben ik weer bitloos gaan rijden.
Het is inderdaad zo dat een scherpe hand scherp is met én zonder bit, maar als je het over pijn bij het paard hebt vind ik toch een wezenlijk verschil zitten tussen bitloos en met bit. Het bit werkt namelijk in op de lagen, een scherp bot met alleen een klein lapje tandvlees eroverheen. Je kan je voorstellen dat als daar een hard stuk metaal op komt te liggen, dit echt oncomfortabel is voor een paard, al is de hand nog zo zacht. De neus is geen scherp bot, wordt geschermd door huid en vacht. Dat in combinatie met bijvoorbeeld een sidepull of, waar ik mee rijd, een Emiel Voest hoofdstel met brede neusriem, is denk ik de paardvriendelijkste optoming.
Daarbij komt dat ik van mening ben dat een paard op de zit gereden moet worden, en als je bitloos rijd word je daar wat meer toe gedwongen.

Als je nog niet overtuigd bent, ga dan eens op zoek naar onderzoeken naar bit en bitloos. Bij het onderzoek van Dr. Cook (ontwikkelaar van de kaakgekruiste hoofdstellen) kwam naar voren dat 75 % van de schedels van paarden die onderzocht waren een vergroeiing aan de lagen vertoonde. Lijkt me toch wel wat zeggen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:18

xDreamerx schreef:

Ik heb vroeger bitloos gereden, ben daarna 'gewoon' dressuur gaan rijden en na me goed te verdiepen in de werking van het bit ben ik weer bitloos gaan rijden.
Het is inderdaad zo dat een scherpe hand scherp is met én zonder bit, maar als je het over pijn bij het paard hebt vind ik toch een wezenlijk verschil zitten tussen bitloos en met bit. Het bit werkt namelijk in op de lagen, een scherp bot met alleen een klein lapje tandvlees eroverheen. Je kan je voorstellen dat als daar een hard stuk metaal op komt te liggen, dit echt oncomfortabel is voor een paard, al is de hand nog zo zacht. De neus is geen scherp bot, wordt geschermd door huid en vacht. Dat in combinatie met bijvoorbeeld een sidepull of, waar ik mee rijd, een Emiel Voest hoofdstel met brede neusriem, is denk ik de paardvriendelijkste optoming.
Daarbij komt dat ik van mening ben dat een paard op de zit gereden moet worden, en als je bitloos rijd word je daar wat meer toe gedwongen.

Als je nog niet overtuigd bent, ga dan eens op zoek naar onderzoeken naar bit en bitloos. Bij het onderzoek van Dr. Cook (ontwikkelaar van de kaakgekruiste hoofdstellen) kwam naar voren dat 75 % van de schedels van paarden die onderzocht waren een vergroeiing aan de lagen vertoonde. Lijkt me toch wel wat zeggen.

Ben het hier helemaal mee eens!

Ook kan je met een bitloos hoofdstel veel meer release geven dan met bit :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:24

xDreamerx schreef:

Maar als het pijn doet op de lagen, waarom zie ik dan paarden onder een ruiter met zachte hand alles bereidwillig doen in ontspanning? En hoezo zou je meer met de zit rijden op een bitlooshoofdstel, dat heeft toch echt met de kennis en onafhankelijke zit van de ruiter te maken met de ruiter. Jij zegt 75%, maar die andere 25% dan? Onder welke discipline? Wat voor een ruiters waren het? Hoe werden ze bereden?

En wat bedoel je met release EskeGirl? Geen contact is geen contact toch? Hoewel ik eigenlijk vind dat je ten alle tijden contact moet houden met de paardenmond. Je laat niet los, je laat bijna los.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:26

Danique_G schreef:
En wat bedoel je met release EskeGirl? Geen contact is geen contact toch? Hoewel ik eigenlijk vind dat je ten alle tijden contact moet houden met de paardenmond. Je laat niet los, je laat bijna los.

Wat ik bedoel is, stel dat je even met losse teugel rondstapt: een goed zittende neusriem zal een paard minder voelen dan een bit.

Raineri

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:28

En een goed zittend bit? Zoals ik al zei, geen contact is geen contact.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:49

Danique_G schreef:
En een goed zittend bit? Zoals ik al zei, geen contact is geen contact.

Dan lijkt het me dat een paard dat ook voelt, als het maar even met zijn mond beweegt voelt het paard het bit al.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:52

Maar voelen lijkt mij eigenlijk geen probleem. Ik voel ook kleding maar ik heb er geen last van. Bitlooshoofdstel moet een paard ook kunnen voelen anders kan je net zo goed niet rijden (even iets aanpassen, het staat er nu een beetje raar)
Ik bedoel dat als een paard niets mag voelen je beter niet kan gaan rijden

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:54

Danique_G schreef:
Maar voelen lijkt mij eigenlijk geen probleem. Ik voel ook kleding maar ik heb er geen last van. Bitlooshoofdstel moet een paard ook kunnen voelen anders kan je net zo goed niet rijden.

Toch heb ik het idee dat het wel irritant kan zitten voor een paard ongeacht of het een goed passend bit is.. Tenminste, als ik een paard zou zijn zou ik het denk ik niet fijn vinden.

Bij mijn pony merk ik ook duidelijk dat hij het bit niet fijn vind, dat is ook de rede dat ik ben overgestapt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:57

Maar dat vind ik altijd de lastige grens. Ik zie bij ruiters met een zachte hand geen paarden die het vervelend lijken te vinden. Maar voor een paard is het moeilijk in te vullen ook bij bitloos, want er schijnen ook paarden on pony's te zijn die dat weer vervelend vinden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:01

Tuurlijk maar dat is een kwestie die je zelf kan afwegen voor je paard als je er voor openstaat. ;)

Maar sowieso het lijkt mij fijner als we het alleen even hebben over geen contact dat het zonder bit fijner is. Ik weet niet waarom maar dat denk ik gewoon. Je paard staat toch liever met een halster bijvoorbeeld dan met een hoofdstel met bit.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:11

Dat kan, maar druk achter de oren vind mijn paard ook niet prettig. Sterker nog, ze gaat compleet in de staak.
Dat weet ik niet, ze reageert bij beide gevallen hetzelfde. Ik heb geen idee of ze een voorkeur heeft. Als ik een ruk geef aan het halster schrikt ze, en als ik dat doe aan het hoofdstel net zo hard. Maar als ik kom aanlopen met het halster is ze vrolijk omdat ze weet dat we weer gaan rijden. Als ik aan kom lopen met het halster is ze extreem vrolijk, maar dat is omdat ze weet dat er wat te bikken valt. Ik denk dat haar voorkeur dusdanig klein is, dat het haast te verwaarlozen valt. Oei hier ga ik veel reacties opkrijgen, maar dat maakt niet uit want ik schaam mij niet voor mijn mening :D

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:36

@ Danique_G: Als paarden iets schijnbaar bereidwillig doen, wil het niet zeggen dat ze geen pijn of irritatie hebben of hebben gehad. Ze kunnen zich heel snel aanpassen, en ze weten natuurlijk ook dat er nog meer druk/irritatie/pijn komt als ze het niet doen zoals het hoort. Gaan ze zich wel verzetten, dan krijgen ze een ruk in de mond -> pijnreactie, volgende keer houden ze het hoofd wel naar beneden. Soms heb je van die paarden met een sterke wil, die gaan nog door, op een gegeven moment gaan ze door de pijn heen en dan heeft de paardenmond echt een propleem en de ruiter ook. Daarbij is er veel ongezien verzet, weggemoffeld door sperriemen, hulpteugels etc.

De precieze cijfers van dat onderzoek weet ik niet uit mijn hoofd, maar het is natuurlijk logisch dat bot wat nagenoeg onbeschermd is op een gegeven moment gaat slijten of vervormen als er jaar in jaar uit een stuk metaal op wordt gelegd.
Overigens krijgen ze van het bit ook een soort van eeltvorming, waardoor ze minder pijn of iets dergelijks voelen. Maargoed, daar krijg je harde monden van en dat wil ook niemand.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:46

Dus als een paard zich verzet krijgt het per defenitie, ongeacht wie er op zit, een ruk in de mond? Hoezo schijnbaar bereidwillig? Die paarden liepen er volledig ontspannen bij en bereid om de hand te volgen. Want dat vind ook een klein beetje nageeflijkheid, de hand dusdanig vertrouwen dat ze die ten alle tijden willen volgen. Dan zou een bitloos paard dat ook moeten doen want die ontvangt toch ook druk?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:47

Je kan een paard prima nageeflijk laten lopen zonder bit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:51

Pas ermee op dingen voor het paard in te vullen.
Mensen doen over het algemeen vreselijk truttig over hun monden. Mijn paard echter staat altijd met van alles in haar mond, neemt ook dingen in haar mond om erachter te komen wat het is. Ze gebruikt het gewoon als extra zintuig, samen met haar neus (die ze ook gebruikt om te voelen, niet alleen om te ruiken) en haar oren en wat ze meer gebruikt bij bij vreemde dingen. Ze neemt ze in haar mond, proeft, ruikt, tast af, kortom van alles waar wij neit over zouden piekeren......

Paarden zijn geen mensen. Zie ze ook neit zo. En gek genoeg is dat voor sommigen geen enkel probleem als het om stallen, dekens, brokken, ijzers en scheren gaat, maar zodra het over een bit gaat worden paarden wel weer vreselijk vermenselijkt. Een mens (met uitzondering van kleine kinderen, die voorwerpen op dezelfde manier onderzoeken) vindt het überhaupt niets om iets in zijn mond te hebben, tenzij het hapklaar, eetbaar en lekker is.
Mijn hond sleept met stokken, ballen, frisbees, en weet ik wat al, wat helemaal niet anatomisch gevormd is, en heeft er geen probleem mee. Sterker nog, hij doet het zelf. Hij vindt het ook geen probleem, om samen een grote stok mee te nemen, hij in zijn bek, ik met mijn handen, en ik doe dan niet persé mijn best om mijn handen mega stil te houden, en een halve boom heeft een release van niks. Hij heeft een supergevoelige bek, een gevoelige tong, gevoelige lippen en kaak, maar hij heeft geen probleem met een halve boom met uitsteeksels.

Mijn paard heeft geen problemen met een bit. Zij heeft wel een probleem met een bitloos hoofdstel, want zij gaat er ofwel vol in hangen, of doet haar kin op haar borst. Zou ze dat met een bit doen, dan zou ik onmiddellijk dat bit eruit halen, want het is duidelijk dat het haar niet bevalt. Doe ik datzelfde met een sidepull (nádat ze erg boos geworden is over kruiselingse systemen) is het opeens een rijtechnisch probleem. Persoonlijk denk ik gewoon dat mijn paard een bit wel fijn vindt en bitloos niet. Met bit zit mijn neusriem namelijk vrij los, en heeft ze ook geen druk achter de oren, zonder bit is er wel druk op de neus, en zij geeft aan dat ze dit niet wil.

Moet ik dan invullen wat ik zelf fijner zou vinden, of moet ik toch luisteren naar mijn paard?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:54

Mijn paard liep zowel met bit als zonder bit nageeflijk. Het enigste verschil was dat mijn paard met bit heel hoog liep en niet durfde te zakken om hem goed over zijn rug te rijden, dit doet hij zonder bit wel en durft hij te zakken.

Uhmm Yamcha er wordt nergens gezegd dat jij moet doen wat jij zelf fijner zou vinden? Je moet doen wat je zelf het beste lijkt voor jou en je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:03

Jij schrijft: Het lijkt míj fijner zonder bit. Imo is wat jij fijn vindt volstrekt irrelevant, het gaat erom wat je paard vindt. JIj hoeft niet met het bit in te lopen, en wat jij fijn zou vinden is niet persé wat je paard fijn vindt.

Overigens als je paard niet durft te zakken is hij niet nageeflijk, dan knikt hij alleen maar in. Dat zegt niet dat hij bitten an sich niet fijn vindt. Het geeft alleen maar aan dat hij dat bit niet fijn vindt. Dan kun je heel makkelijk zeggen: nou, dan gaan we bitloos, je kunt ook zoeken naar een bit dat wel past en prettig is.

Bitloos kan een paard namelijk helemaal niet nageeflijk zijn, nageeflijkheid is een paard dat de onderkaak ontspant, loslaat in nek, kaak en dan rug, en de onderkaak tegen het bit legt, en zo de hand van de ruiter opzoekt, pakt en mee naar beneden neemt.

Hoe ga jij dat voor elkaar krijgen als je aan die neus zit te friemelen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:05

Dus het 'lijkt mij' staat bij jou gelijk aan, dus als het mij wat lijkt moet ik het maar gelijk doen? :')

O ik heb verschillende bitten geprobeerd hoor ga mij nu niet vertellen n.a.v van een klein stukje tekst dat jij mijn paard beter kent. :') Mijn paard doet zijn mond nog niet open voor een bit, welk bit dan ook.

Prima dat jij vind dat bitloos een paard niet nageeflijk kan zijn. :') Nageeflijkheid hoef je niets voor te doen met een bit hoor, dat is contact houden en tadaa daar komt hij. :?

Dus ook ik zit niet aan de neus te friemelen, ik heb contact en thats it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:09

Zeg ik dat? Beter lezen, meisje, dan snap je ook beter wat ik zeg.

Eh, nee, zo simpel is het dan ook weer niet, wil je een paard nageeflijk rijden, is correct zitten en met de beweging meegaan ook wel fijn, anders gaat ie de rug neit loslaten namelijk ;) En een touwhalster is zo achterlijk scherp en gemeen, ja, als je daar druk op houdt zal je paard best inknikken, maar dat heet dan wijken voor druk, en heeft geen bal te maken met nageeflijkheid.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:11

Ik rij niet met touwhalster dus hoe kom je bij die uitspraak?

Ik weet wel hoe je een paard nageeflijk rijdt hoor maar om dat nu tot in de details te moeten typen nee? Je mag wel langs komen om te zien dat een paard zeker wel nageeflijk kan lopen bitloos. Kan je gelijk zien dat ik het allemaal snap en niet met touwhalster rij.

Overigens is een touwhalster ook bedoeld voor los contact, dus ja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:17

Je profiel :D En je avatar.

Ik geloof per definitie niet dat een paard bitloos nageeflijk kan zijn, daar hoef ik geen 2 uur voor te reizen. Doe mij eens een paar smashing foto's van een paard dat bitloos netjes gereden wordt, zonder weggedrukte rug, goed lichaamsgebruik, en dat hoeft niet nageeflijk. En niet alles van Daan_Ordeal!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:20

Goh, dat is op buitenrit! Je ziet ook nog een ander hoofdstel ;)

Dus maargoed ik rij met een sidepull. ;) Sorry ik heb nog gene foto's. Mijn paard is herstellende van een blessure aan de kniebanden en zijn dat nu aan het opbouwen. Maar ik wil je zeker foto's laten zien zodra hij alles weer kan. :)

Daan_Ordeal? Wie is dat? Heeft hier zeker eerder foto's neergezet?

Maar jij denkt dus dat geen enkel paard nageeflijk kan zijn bitloos begrijp ik dat goed? Waarom dan niet? Ik ben benieuwd naar een uitgebreidere uitleg dan van jou of een andere discussie als er meerdere mensen zo denken als hoe jij doet. :j