Ik heb een boodschap aan de mensen die tegen bitloos denken te zijn

Ik heb vroeger bitloos gereden, ben daarna 'gewoon' dressuur gaan rijden en na me goed te verdiepen in de werking van het bit ben ik weer bitloos gaan rijden.
Het is inderdaad zo dat een scherpe hand scherp is met én zonder bit, maar als je het over pijn bij het paard hebt vind ik toch een wezenlijk verschil zitten tussen bitloos en met bit. Het bit werkt namelijk in op de lagen, een scherp bot met alleen een klein lapje tandvlees eroverheen. Je kan je voorstellen dat als daar een hard stuk metaal op komt te liggen, dit echt oncomfortabel is voor een paard, al is de hand nog zo zacht. De neus is geen scherp bot, wordt geschermd door huid en vacht. Dat in combinatie met bijvoorbeeld een sidepull of, waar ik mee rijd, een Emiel Voest hoofdstel met brede neusriem, is denk ik de paardvriendelijkste optoming.
Daarbij komt dat ik van mening ben dat een paard op de zit gereden moet worden, en als je bitloos rijd word je daar wat meer toe gedwongen.
Als je nog niet overtuigd bent, ga dan eens op zoek naar onderzoeken naar bit en bitloos. Bij het onderzoek van Dr. Cook (ontwikkelaar van de kaakgekruiste hoofdstellen) kwam naar voren dat 75 % van de schedels van paarden die onderzocht waren een vergroeiing aan de lagen vertoonde. Lijkt me toch wel wat zeggen.