Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:46

xxLarella schreef:
Wie respect geeft kan het terug verwachten...
Vaak is dit ook zo..

Jammer dat mijn fjord dat niet weet :+

Ik heb vandaag 2,5 uur lang mijn fjord moeten uitzitten, alleen maar omdat ik hem terug wilde zetten op een dubbel gebroken kneveltrens. Hij liep op een dubbel gebroken liverpoolbit en deed dat super terwijl de teugels gewoon aan de ringen zaten. Maar meneer had het meteen in de gaten dat hij een kneveltrens in zijn snufferd had hangen en begon onmiddelijk weer zijn oude mensen-bangmaak-truukje uit de kast te trekken en ging 2,5 uur lang aan de kletter. Is hem 21 jaar lang gelukt om zo iedereen van zijn rug te krijgen!
Hij krijgt van mij alle respect van de wereld maar het is een fjord hè.... die hebben dat niet in hun woordenboek staan.
Straffen heeft geen zin, daar wordt hij alleen maar gekker van... dus dan maar aansporen dat 'ie nog harder moet (whehehe) en uitzitten. Hij was knap pissig toen hij bij de wei terug kwam, en ook moe :Y)
Nu moet ik dit nog een half jaartje volhouden en dan vindt hij er vast niks meer aan.
Hij heeft overigens nog wel een schop met mijn hakken in zijn buik gehad toen normaal aansporen na 5 keer niet hielp. De verkeerslichten van het overige verkeer blijven niet eeuwig op rood staan nml. Afstijgen en schoppen hoef ik ook niet te doen, dan kan ik verder lopen naar de wei :')
(ik rijd zonder sporen en zweep)

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:21

Lamar schreef:
xxLarella schreef:
Wie respect geeft kan het terug verwachten...
Vaak is dit ook zo..

Jammer dat mijn fjord dat niet weet :+

Ik heb vandaag 2,5 uur lang mijn fjord moeten uitzitten, alleen maar omdat ik hem terug wilde zetten op een dubbel gebroken kneveltrens. Hij liep op een dubbel gebroken liverpoolbit en deed dat super terwijl de teugels gewoon aan de ringen zaten. Maar meneer had het meteen in de gaten dat hij een kneveltrens in zijn snufferd had hangen en begon onmiddelijk weer zijn oude mensen-bangmaak-truukje uit de kast te trekken en ging 2,5 uur lang aan de kletter. Is hem 21 jaar lang gelukt om zo iedereen van zijn rug te krijgen!
Hij krijgt van mij alle respect van de wereld maar het is een fjord hè.... die hebben dat niet in hun woordenboek staan.
Straffen heeft geen zin, daar wordt hij alleen maar gekker van... dus dan maar aansporen dat 'ie nog harder moet (whehehe) en uitzitten. Hij was knap pissig toen hij bij de wei terug kwam, en ook moe :Y)
Nu moet ik dit nog een half jaartje volhouden en dan vindt hij er vast niks meer aan.
Hij heeft overigens nog wel een schop met mijn hakken in zijn buik gehad toen normaal aansporen na 5 keer niet hielp. De verkeerslichten van het overige verkeer blijven niet eeuwig op rood staan nml. Afstijgen en schoppen hoef ik ook niet te doen, dan kan ik verder lopen naar de wei :')
(ik rijd zonder sporen en zweep)

Whoeii!! dat is vervelend.... ik ken dat.. ik moest vroeger altijd 2 uur rijden, (na 1 uur en 3 kwartier, was ze eindelijk lekker aan het been)... nu rijd ik haar hooguit een half uur.. exl in en uitstappen. want ze is zo braaf. (zou niet weten hoe het komt.. :+ ).. ik ken je probleem dus wel een klein beetje..
Maar ''wie respect geeft kan het terug verwachten'' kan je op 2 manieren opvatten...
bij wijze van, als jou paard eindelijk respect toont voor jou, kan hij het terug verwachten.. want respect heb je voor elkaar.. denk ik zo?:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:27

xxLarella schreef:
Whoeii!! dat is vervelend.... ik ken dat.. ik moest vroeger altijd 2 uur rijden, (na 1 uur en 3 kwartier, was ze eindelijk lekker aan het been)... nu rijd ik haar hooguit een half uur.. exl in en uitstappen. want ze is zo braaf. (zou niet weten hoe het komt.. :+ ).. ik ken je probleem dus wel een klein beetje..

Hoe lang heeft dat bij jou geduurd? Dan kan ik me alvast een beetje voorbereiden op wat me nog te wachten staat :')

Xreneee

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:33

tjaa iedereen heeft een andere aanpak.
ik ben wel is TE lief voor me paardje en dat weet hij ook heel goed.
naja toen heb ik in een les is dingen geleerd dat ik ook is moet straffen! en gaat prima nu.
je moet alleen wel straffen op het juiste moment en zorgen dat het geen mishandeling word.
je snapt zelf wel tot hoe ver je kan gaan.
ik ben dus neit van een heel strenge aanpak maar soms is het wel hard nodig! dat snap ik!

valerie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:40

ook ik ben niet de heiligste heb ook wel eens een tik uitgedeeld heb ook wel eens moeten zagen omdat ik stuurloos was etc. dat hoort er soms gewoon bij.

kahvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:28

Ik had een Merrie, geloof me, er komt een punt dat je alles wat mooi en lelijk is naar haar hoofd slingert... Maar goed morgen weer vergeten ;)

Loree_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:54

Ik ben altijd lief tegenover mijn paard ,maar als hij schopt kan ie een tik terugverwachten en dan is dat zo weer over ;)

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:56

simpel :) Zolang mijn paardje luisterd en gewoon goed zijn best doet , en dan mag het best eens mislukken. Ben ik lief en respectvol tegen hem.
Maar hij heeft ook zijn buien dat er gewoon wat strenger opgetreden moet worden , dus als meneer een tik op zijn bips verdient krijgt hij hem ook gewoon.
En als hij weer eens fijn mijn velletje beet heeft , tja dan krijgt hij een tik of knijp ik hem ergens waar het hem pijn doet. Net vaak/lang totdat hij snapt dat dat niet mag. :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:52

Lamar schreef:
xxLarella schreef:

Hoe lang heeft dat bij jou geduurd? Dan kan ik me alvast een beetje voorbereiden op wat me nog te wachten staat :')

Ik heb ook lang een probleem gehad met mijn fjord :j
Die was ook amper te stoppen en dramde altijd zo vreselijk door.
Als ze dat nu nog eens doet zet ik 'r gewoon tegen de muur aan.
Natuurlijk na eerst netjes vragen want nu weet ze dat ze die muur
tegen d'r koppie krijgt als ze niet luisterd. Nu doe ik dat eigk nooit meer,
heb het ongeveer 5x gedaan toen viel het kwartje.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:35

Altijd fijn dat een paard of pony bij niet luisteren of miscommunicatie met z'n kop tegen de muur moet lopen.
Worden ze vast fijner van.
Tjonge waar zijn we toch mee bezig!
Doen we dat ook met onze kinderen?
je luistert niet dus dan krijg je de muur maar tegen je kop???? Denk toch na!
Als je paard niet luistert zijn je hulpen niet duidelijk....

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:44

Kinke schreef:
Tjonge, wat een domme opmerking Layco, een beetje trekken? Wat is nou weer een 'beetje' trekken?

Hoezo domme opmerking?
Een beetje trekken versta jij denk ik onder het bit door de mond trekken en sturen maar.
Echt niet, met een beetje trekken bedoel ik terugnemen, en als hij dan niet luistert een tikje met
de zweep.

Een mond is een gevoelig deel van de pony, daar hoor je niet aan te trekken, slaan of wat dan ook.
Zou jij het fijn vinden als er een bit in je mond word gestopt, er aan word gerost en wat dan ook?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:52

Ff denken...je wil hem terugnemen...en als dat niet lukt dan geef je hem een tikje.....lijkt me ook heel erg logisch voor het paard, je moet tempo terugnemen maar je wil juist vooruit omdat je een tik met de zweep krijgt.

Voor iedereen die denkt dat het wel meevalt hoe de mens met zijn paarden/pony's omgaat, en dit zijn dan alleen nog de dingen die op wedstrijden gebeuren en gezien worden....:
http://www.knhs.nl/overview3.asp?pCatID ... le=11&men=

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:29

Denk dat iedereen wel een keer buiten het boekje rijdt, ookal heb je het niet door.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:07

concetto schreef:
Altijd fijn dat een paard of pony bij niet luisteren of miscommunicatie met z'n kop tegen de muur moet lopen.
Worden ze vast fijner van.
Tjonge waar zijn we toch mee bezig!
Doen we dat ook met onze kinderen?
je luistert niet dus dan krijg je de muur maar tegen je kop???? Denk toch na!
Als je paard niet luistert zijn je hulpen niet duidelijk....

Hier ben ik het niet mee eens. Een paard is van nature uit liever lui dan moe, mensen ook.
Als jij voor school een toets moet leren, doe je dat om goede punten te hebben. Als je nu altijd goede punten zou krijgen, ook als de toets slecht is, ga jij dan nog leren? Ik niet, waarom? Omdat we luie wezens zijn. Paarden ook.
Ook al geef je de goede hulpen, als je niet kordaat bent en op tijd corrigeert, kom je met je paard niet verder dan halt in het midden van de bak. (als je al in de bak geraakt :P )
Waarom dat zo is? Een paard is liever lui dan moe..

Dus ik begrijp wel dat je zegt dat het vaak aan de verkeerde hulpen ligt van de ruiter waardoor het paard het vaak niet verstaat. En dan vaak op zen donder krijgt omdat ie niet doet wat ze vragen. Maar je kan niet stellen dat als je de goede hulpen geeft een paard alles uit zichzelf doet.

Snap je m nog :Y) ?

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:54

Je maakt een grapje?
Een paard liever lui dan moe?
Een bewegingsdier pur sang!
Dit vind ik absolute onzin, waarom worden ze dan zo ingezet in de sport?
Denk je dat een paard over hindenissen heen gaat van 150 of 160 cm omdat her zo lui is?
Of omdat ze geslagen of gedwongen worden?
Sorry ik geloof niet dat dit getuigd van paardeninzicht.
Als een paard niet wil dan schop je, sla je of trek je maar, ze zijn zo lui van nature dat je ze op zo'n manier maar moet stimuleren, PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:07

Citaat:
- betrokkene’s dochter heeft met haar B-pony op 10 juli 2010 deelgenomen aan een wedstrijd voor pony’s te Hagestein, klasse L springen;
- op het parkeerterrein tussen de trailers en auto’s heeft betrokkene (zijnde begeleider van z’n dochter, in de zin van: artikel artikel 44 lid 7 Algemeen Wedstrijdreglement 2009) de pony van z’n dochter meerdere malen met de zweep geslagen en in de buik geschopt;
- nadat de pony was afgezadeld heeft de begeleider de pony nogmaals met de zweep geslagen;
- op zijn gedrag aangesproken door de Federatievertegenwoordiger heeft de begeleider aangegeven dat de reden voor zijn gedrag was dat de pony driemaal had geweigerd in het parcours.

Hiervan word je toch gewoon doodongelukkig. Ook omdat je weet dat dit echt geen alleenstaand geval is, integendeel.

En jullie beseffen het mischien niet, maar van gefrustreerd op je paard zitten tot gefrustreerd langs je paard staan, tot dit bovenstaand gedrag van de man is echt maar een hele kleine stap.

Nee, ik kies ervoor om volgens het boekje met mijn paard om te gaan. Raak ik soms gefrustreerd, ja, zeer zeker, ik ben ook maar een mens. Dan word ik mij van mijzelf en mijn paard bewust en laat ik de frustratie afvloeien (hé, het is maar paardrijden, een HOBBY). En ja, ik geef toe, soms ben ik zo pissed dat ik het zelf niet meer kan laten wegebben. Dan hebben de strobalen en de voeremmers het geweten. Maar nooit, echt nooit, mijn paard.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:12

Ik ga weleens 'buiten de lijntjes kleuren' ( en daarmee bedoel ik buiten het boekje ) omdat mijn pony af en toe echt GEEN zin heeft, ik rijdt dressuur met haar maar ze is niet echt een dressuurmiep. := vandaag veel geleerd op de try-out wedstrijd O:) spoortjes erafgehaald en het ging super... >;) het commentaar: Ik zie een meisje dat HEEL enthousiast is met rijden, :)) en een pony die er TOTAAL geen zin in heeft :oo , probeer dat enthousiaste van jou op de juiste manier op je pony over te dragen :? en je zit trouwens niet met je knieen aan het zadel door die sporen B-) jouw pony maakt zijn buik hard door die sporen :wow: waardoor haar rug stijf is :o en ze dus niet nageeflijk kan rijden :D Dat maakte het even helder...

tijdens de proef heel enthousiast spoortjes en zweep en stem gebruikt en nog liep ze niet door :')

en iedereen gaat er wel eens buiten alleen ze denken dat anderen denken, :oo je mag niet slaan, :oo net zoals bij de kleutertjes :)) 'juffrouw, hij slaat me. Ohoh, je mag niet over het hekje! dat ga ik zeggen :))

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:34

Ben ik nou de enige die dit een warrig verhaal vind?
War wail je nou zeggen?
Dat je de hele proef door geprikt en geslagen hebt?
Wat zullen jullie beiden een lol gehad hebben!
P.s iets minder smileys mogen wel hoor...

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:11

@concetto, sorry dat het vaag is, maar eigenlijk wil ik meer zeggen dat je meestal niet meer doorhebt hoe je soms erbuiten gaat, of iets op een verkeerde manier oplost..

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:14

Liekekeira schreef:
@concetto, sorry dat het vaag is, maar eigenlijk wil ik meer zeggen dat je meestal niet meer doorhebt hoe je soms erbuiten gaat, of iets op een verkeerde manier oplost..

Daar zijn een heleboel goed instructeurs voor!

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:44

ja ik weet dat, maar als ik alleen rijdt vergeet ik sneller hoe ik iets beter zou hebben kunnen oplossen, maar niet dat ik telkens mijn pony mishandel, ik denk dat ik het een beetje fout heb neergezet.. poging 2 .. als ik het vergelijk met natural horsemanship heeft iedere ruiter veel te leren en gaan we veel buiten het boekje inc. mezelf!

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 00:42

concetto schreef:
Liekekeira schreef:

Daar zijn een heleboel goed instructeurs voor!

Ik wil niet zo heeeeel erg veel zeggen, dus houd het kort:
Dit topic was toch '' wie durft er voor uit te komen'' dat je wel eens buiten het boekje treed?

Niemand is perfect, paard niet, jij niet....

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 00:44

Lamar schreef:
xxLarella schreef:

mmmhh.. ff denken.. ongeveeeeer 1.5 jaar bijna? hahahahaha
Doe nu ook aan Cross en springlessen.. dat vraagt al wat meer energie op zo'n gebied=P
Goed dressuur les vergt ook veel energie.. + dat ze nu ehm zo'n 9 uur buiten staat..
(en echt een bitch is in de groep.. hahaha)

Lynn_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:05

Rijden doe ik niet meer, en Cleoh was eigenlijk altijd heel gewillig dus ik heb nooit gestraft.
Maar Cleoh wil wel soms eens z'n tanden over de staldeur zetten, of op de halstertouw kauwen, en dan zal ik hem ook wel even daarop wijzen. Meestal is iets van een 'éh' geluidje genoeg :).

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:28

concetto schreef:
Je maakt een grapje?
Een paard liever lui dan moe?
Een bewegingsdier pur sang!
Dit vind ik absolute onzin, waarom worden ze dan zo ingezet in de sport?
Denk je dat een paard over hindenissen heen gaat van 150 of 160 cm omdat her zo lui is?
Of omdat ze geslagen of gedwongen worden?
Sorry ik geloof niet dat dit getuigd van paardeninzicht.
Als een paard niet wil dan schop je, sla je of trek je maar, ze zijn zo lui van nature dat je ze op zo'n manier maar moet stimuleren, PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

Ohw dus jouw paard doet alles wat je wilt als je t hem vraagt? Ik vraag me af waarom je dan geen GP piste binnen rijdt?
Lijkt me dat jouw paard zichzelf traint in de stal en op de weide, dus spieren zal ie daarvoor dan wel genoeg hebben.

Ik bedoel alleen maar, dat een paard niets doet voor niets.