Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:02

bandita schreef:
Citaat:
'Het overgewicht van de ruiter heeft een negatief effect op het paard'

Wat vinden jullie hiervan?

Denk dat deze stelling te algemeen genomen is!

Iemand van 1.65m met een gewicht van 75kg heeft nogal wat overgewicht en kan een negatief effect hebben voor de ruiter,zo ook voor iemand van 1.80m die 90 kg weegt,iemand van 1.55 die 70kg weegt of iemand van 1.70m die 80-85kg weegt,maar niet voor een volwassen paard.

Wel ben ik van mening dat 90-100kg echt wel de limiet is voor een paard aangezien de ruggengraat nogal belast wordt en het dier nogal wat drukgewicht op de knieën en gewrichten heeft te dragen ook zijn eigen gewicht meegedragen,wat me niet bevorderlijk lijkt!

Persoonlijk zou ik iemand met een gewicht van boven de 80kg al niet meer op mijn paard van 1.68m laten zitten.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:17

Daarom zeg ik dus: wil of kan.
Als je zwaar bent, dan heb je een extra verantwoordelijkheid t.o.v. je paard om hem zo min mogelijk schade te doen door je belasting.
Kun je je gewicht verlagen? -> Doen!
Kun je dit niet? (je kunt niet zomaar 20 cm van je lengte afhalen, al je spieren verliezen en soms lukt het ook écht niet om die paar zwembandjes kwijt te raken) -> Dan moet je dus door gerichte training (van paard en ruiter), een goed zadel en een stevig, compact gebouwd paard proberen de schade te beperken.

dat doe ik zeker ik heb een stevige haflinger ga voor een goed zadel
en probeer met heel veel moeiten toch wat af te vallen
ga van de week weer naar de dokter voor hulp en als het aan mij ligt dan hoop ik dat ik als ik op mijn kanjer kan gaan rijden
er al 10 af zijn of meer

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:22

PERENBOOMPIE schreef:
Citaat:
'Het overgewicht van de ruiter heeft een negatief effect op het paard'

Denk dat deze stelling te algemeen genomen is!

Iemand van 1.65m met een gewicht van 75kg heeft nogal wat overgewicht en kan een negatief effect hebben voor de ruiter,zo ook voor iemand van 1.80m die 90 kg weegt,iemand van 1.55 die 70kg weegt of iemand van 1.70m die 80-85kg weegt,maar niet voor een volwassen paard.

Wel ben ik van mening dat 90-100kg echt wel de limiet is voor een paard aangezien de ruggengraat nogal belast wordt en het dier nogal wat drukgewicht op de knieën en gewrichten heeft te dragen ook zijn eigen gewicht meegedragen,wat me niet bevorderlijk lijkt!

Persoonlijk zou ik iemand met een gewicht van boven de 80kg al niet meer op mijn paard van 1.68m laten zitten.

Als dat waar is, dat 75-80-85 kg geen negatief effect heeft en 90-100 kg mogeljk wel, hoe verklaar je dan dat aan opgegraven paardenskeletten vrijwel altijd te zien is of ze bereden zijn?
Let wel: Dit gaat ook om skeletten van enkele duizenden jaren oud en ook uit bijvoorbeeld centraal-Azie. In die gebieden waren de mensen toen véél minder lang dan nu in Nederland, was overgewicht vrijwel niet bestaand.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:25

Ik krijg de indruk dat veel mensen denken dat het niet erg is als de ruiter zwaar is zolang die maar in balans zit. Dit is maar ten dele waar denk ik. Veel obese ruiters kunnen niet eens in balans gaan zitten doordat ze hun billen en bovenbenen niet goed kwijt kunnen in een zadel: ze worden door de lepel naar voren gedrukt. Bovendien geeft een grotere gewichtsbelasting op den duur meer slijtage: wat betreft hun eigen lijf hebben obese mensen ook meer last van slijtage van hun knieën enkels en onderrug, dit is voor hun paard niet anders. Ik ben het verder met de TS eens dat paarden slecht aangeven wanneer een ruiter te zwaar is of zo zwaar is dat er op termijn schade zal ontstaan. Tuurlijk kan je wat opvangen met goede balans en een geschikt paard, maar die situatie zou nog optimaler zijn bij een lager gewicht.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:29

@Oomens:
Ik denk dat bij ieder skelet dier of mens wel "gebruikssporen/slijtagesporen"te zien zijn,wil niet zeggen dat die sporen altijd een negatief effect op mens of dier hebben,of gehad hebben.

vickers

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:11

Tja gewicht is inderdaad afhankelijk van lengte en bouw. Dit ook in combinatie met het soort paard en wat je met het paard doet.
Maar kijk maar is naar iedereen die op hoger niveau rijdt en trek je eigen conclusie.

huppaJenH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:07

Dit is een lastig onderwerp maar het gaat bij mij altijd kriebelen als ik stukjes lees die iedereen over een kam scheert,
ik ken behoorlijk wat amazones die rond de 90 kg zijn die heel netjes rijden en hun paarden mankeren niets aan rugproblemen etc.
en kijk maar eens rond op een concours er is een heel groot percentage dames die een grotere maat hebben dan 40 ;)
ik vind persoonlijk dat het op de correcte manier rijden van je paard van belang is en niet je gewicht,
Wanneer je beweert dat problemen bij iemand die matig rijd én overgewicht blessures en problemen meer verergeren als bij iemand die 20 kg minder weegt kan ik niet helemaal mee eens zijn de meeste plus size dames rijden ook op paarden die sterker en forser zijn gebouwd en die kunnen in verhouding net zoveel schade aanrichten als een slank persoon op een rank paard

maar goed ik vind ook dat je wel moet kunnen discussiëren om het paardrijden in het algemeen te verbeteren want als je ziet wat een horken ruiters kunnen zijn en hun paard verknoeien omdat ze in de basis niet eens weten hoe ze met een paard moeten omgaan wordt ik wel pissig.

wij hebben bijv een ruitersportzaak en je wilt niet weten hoe vaak ( slanke..) ruiters langskomen voor hulpteugels strengere bitten etc.
nou ik kan je vertellen ik verkoop ze bijna nooit, ik vraag altijd eerst waarom ze het denken nodig te hebben en probeer dan erachter te komen wat het eigenlijke probleem is. De meeste keren gaan ze zonder artikelen maar met een goed advies de deur uit
en dan blijf ik achter met de vraag waarom onderzoeken mensen niet eerst wat het inhoud om een paard te hebben en wat voor paard bij ze past en hoe ze moeten rijden en ga zo maar door

je zou eigenlijk voordat je een paard mag kopen een soort rijbewijs moeten halen vinden jullie ook niet?

huppaJenH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:16

Citaat:
Ja. Doe.
Heeft niets met het paard van doen.
Wel dat als jij je goed voelt bij overgewicht dit een negatief effect heeft op het paard.

Het moeiteloze wegwuiven van het negatieve effect van overgrwicht in het eigen ruiterbelang illustreert dat een ruiterforum niet de plaats is waar het paardbelang evenwichtig bediscussieerd kan worden.

Niet mogen opmerken dat overgewicht negatief effect heeft op het paard omdat jonge meiskes daarvan anorexia zouden kunnen krijgen is echt te absurd voor woorden.

Jee wat ben je cru zeg, wanneer gaan we het dan over mannen hebben?
De meeste mannen wegen meer als 90 kg en die mogen van jou gewoon rijden ?
Ik ben van mening dat wanneer je een paard hebt wat bij je gewicht past en je je paard correct rijd er geen problemen zijn,
ik zie liever een Plus size dame of heer die goed rijd dan een dennetje die haar paard in de krul trekt, die zijn pas erg..

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:20

en elke keer opnieuw wordt er weeral het scheve argument 'liever een dikkere ruiter die goed mee is met de beweging dan een spriet die zit te botsen op de rug' of iets van die strekking boven gehaald.

je moet de vergelijking wel goed stellen en geen appelen met peren vergelijken
vergelijk 2 ruiters die netjes rijden, 1 zware en 1 lichtere. De lichtere zal sowiso minder belasten.
vergelik 2 ruiters die niet kunnen rijden, 1 zware en 1 lichtere. Het paard met de zware ruiter is NOG slechter af dan de andere...

een goeie zware ruiter met een slechte dunne ruiter vergelijken is bewust de vergelijking scheef trekken om het resultaat in het voordeel van de zwaardere ruiter te doen uitdraaien!

huppaJenH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:23

kynshiri schreef:
en elke keer opnieuw wordt er weeral het scheve argument 'liever een dikkere ruiter die goed mee is met de beweging dan een spriet die zit te botsen op de rug' of iets van die strekking boven gehaald.

je moet de vergelijking wel goed stellen en geen appelen met peren vergelijken
vergelijk 2 ruiters die netjes rijden, 1 zware en 1 lichtere. De lichtere zal sowiso minder belasten.
vergelik 2 ruiters die niet kunnen rijden, 1 zware en 1 lichtere. Het paard met de zware ruiter is NOG slechter af dan de andere...

een goeie zware ruiter met een slechte dunne ruiter vergelijken is bewust de vergelijking scheef trekken om het resultaat in het voordeel van de zwaardere ruiter te doen uitdraaien!

Je hebt gelijk maar dan is

een zwaardere ruiter op een paard met een goede stevige bouw en sterke benen gelijk aan een slanke ruiter op een rank paardje

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:29

huppaJenH schreef:

Een zwaardere ruiter op een paard met een goede stevige bouw en sterke benen gelijk aan een slanke ruiter op een rank paardje

Nee.
Stevige dijen, forser paard geeft veel, véél lastiger (vrijwel onmogelijk zelfs) een anatomisch correcte zit dan slank-rank.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:31

Niet als je in dameszit gaat rijden ;)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:43

@ Huppa quote:je zou eigenlijk voordat je een paard mag kopen een soort rijbewijs moeten halen vinden jullie ook niet?

Ben ik het helemaal mee eens!
Ik erger me soms rot aan topics die hier geopend worden door mensen die een paard of pony gekocht hebben en dan vaak ook nog hele jonge dieren en vragen gaan stellen in de trant van:

Ik mag niet bij mijn paard in de box komen,wat kan ik hier aan doen.
Of mijn paard wil geen halster om,mijn paard geeft geen voetje op,mijn paard dit..., mijn paard dat....!

PFFF,dan denk ik ga eerst eens minimaal een jaartje of 5 ervaring op doen bij een manege en daarna als verzorgster/bijrijder,zodat je het wel en wee leert kennen wat een paard houden inhoudt,leer het verschil tussen jonge dieren en ervaren dieren,rij zoveel mogelijk verschillende paarden/pony's,leer welk type paard bij je past!

Zorg dat je met je neus tussen de dierenarts en hoefsmid zit wanneer deze op stal komt,leer stallen mesten,hooi en stro lossen,ga bij privelessen kijken(en houdt je mond dicht en luister ;) ),vraag personeel van een ruitershop of bij een stand op een evenement de oren van het lijf, als je wilt weten waar iets voor dient(en zeg maar dat het een investering is in een potentiële klant voor ze :+ )
En kijk of het gehele financiële plaatje en tijdschema bij je past.

Het is zo'n modetrend,vooral bij die jonge meiden en dan hebben de ouders ook nog eens vaak niet een paard of pony van dichtbij gezien en denken ook maar dat alles vanzelf gaat!

Geldt ook voor volwassenen die na een ritje of 10-rittenkaart op een paard, ineens beslissen een eigen paard aan te schaffen zonder te weten waar ze aan beginnen en zonder enige voorbereiding,zonder goede begeleiding!
Dan lukt het allemaal niet en hup komen die paarden weer in de lage handel terecht,maarja daar gaat het hier niet over in dit topic!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:33

PERENBOOMPIE schreef:
Ik erger me soms rot aan topics die hier geopend worden door mensen die een paard of pony gekocht hebben en dan vaak ook nog hele jonge dieren en vragen gaan stellen in de trant van:

Ik mag niet bij mijn paard in de box komen,wat kan ik hier aan doen.
Of mijn paard wil geen halster om,mijn paard geeft geen voetje op,mijn paard dit..., mijn paard dat....!

PFFF,dan denk ik ga eerst eens minimaal een jaartje of 5 ervaring op doen bij een manege en daarna als verzorgster/bijrijder,zodat je het wel en wee leert kennen wat een paard houden inhoudt,leer het verschil tussen jonge dieren en ervaren dieren,rij zoveel mogelijk verschillende paarden/pony's,leer welk type paard bij je past!

Dat is heel makkelijk gezegd, maar hoe ben jij begonnen? 9 van de 10 ruiters zijn tegenwoordig echt niet meer van huis uit met paarden opgegroeid, en hebben geen ouders met verstand van paarden. Zo ik ook niet. Mijn vader wist niets van paarden en ik kreeg op mijn 12e een 3 jarige pony die ik zelf zadelmak moest maken. Wisten wij veel.... Nee, wij wisten echt niet veel... Gelukkig kwam ik via via op stal bij een echte paardenman, en die heeft mij ontzettend veel geleerd. Maar wij zijn toch echt door schade en schande wijzer geworden.

Dus om de 'schuld' nu zomaar neer te leggen bij van die jonge pennymeiden, dat vind ik wat kortzichtig. Ouders zouden zich meer moeten verdiepen, maar ook daar kun je niet volledig de schuld bij neerleggen (zeker niet gezien het aantal wannabe paardenmensen die dit het op dit soort leken gemunt hebben. In het land van blinden is tenslotte eenoog koning)

Ik zie wel meer in regulering; er is momenteel een wildgroei aan instructie en bijbehorende opleidingen, met 1 cursusje wanen mensen zich tegenwoordig al hoefsmid. Er is een hoop te verbeteren in de paardensport, maar dit moet meer vanuit de sport zelf komen. Vanuit de KNHS en FNRS etc. Er gebeuren al een hoop goede dingen, maar nog niet genoeg. Daarentegen zijn er ook een hoop mensen die wel goed en verstandig met hun paard omgaan, daar moet niet de ogen voor worden gesloten.

PERENBOOMPIE schreef:
Het is zo'n modetrend,vooral bij die jonge meiden en dan hebben de ouders ook nog eens vaak niet een paard of pony van dichtbij gezien en denken ook maar dat alles vanzelf gaat!

Er is echter wel een trend gaande dat mensen denken dat alles maar vanzelf gaat, maar dat is niet alleen in de paardensport.

Huertecilla schreef:
Stevige dijen, forser paard geeft veel, véél lastiger (vrijwel onmogelijk zelfs) een anatomisch correcte zit dan slank-rank.

Ik heb dit hier in dit topic ook al 100x geprobeerd uit te leggen, maar men blijft maar met dezelfde dooddoeners komen.

Er loopt nu zelfs een topic over ruiters met een maatje meer, waarin men elkaar een hart onder de riem steekt dat het niet erg is om met overgewicht op je paard te zitten, en waar je grote maken rijbroeken kunt kopen. Alhoewel het kriebelde te reageren heb ik het niet gedaan, maar ik vind het wel de achterdeur uit.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:33

O,heerlijk ike ike ike! Gelukkig ik pas wel in maatje 46 *\o/* en nee ik voel mij geen moment schuldig tegenover mijn paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:27

ik heb maat 42,ben ik ook schuldig?

nee hoor,ik begrijp iedereen wel een beetje,
het is vervelend het gevoel te hebben dat mensen je aanvallen terwijl je het goed denkt te doen.

maar excuses als dunne ruiter die slecht rijdt is erger als een dikkere ruiter die goed rijdt,word ik ook een beetje flauw van.

je moet een paard kiezen wat bij je gewicht en lengte past.en soms past daar geen enkel paard meer bij,iig niet om op te rijden,met mennen bv kan je al veel meer

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:46

Krijgt dat arme beest teveel kilo's achter zich ipv erop.
Het is nooit goed, ben je slank, rij je als een krant, ben je dik, maar rij je met gevoel, stel je jezelf een ander doel. Het is nooit goed, volgens Bokt.

En het rijmt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:58

Snoevie schreef:
je moet een paard kiezen wat bij je gewicht en lengte past.en soms past daar geen enkel paard meer bij,iig niet om op te rijden,met mennen bv kan je al veel meer

Maar de bepaling 'wat past' is blijkbaar ondefinieerbaar. Dus zul je discussies blijven houden...
Want al probeert men het meetbaar te maken, worden die maten weer onderuit geschoffeld (ongeacht of dat wel of niet terecht is).

Deze discussie loopt vast op een paar punten. Iedereen is het eigenlijk wel eens dat een slanke ruiter met exact dezelfde rijkunsten als een ruiter met overgewicht minder belastend is voor het paard. Maar de grens van wat wel en niet is en blijft vaag. En dat is nou net het hele probleem. Zelfs na x pagina's komt daar eigenlijk geen concreet antwoord op.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:06

Iris82, als jij als slanke ruiter totaal tegen de bewegingen van een paard inzit, of als volslanke netjes meezit, vind ik een wereld van verschil. Er is dus geen concreet antwoord op.

huppaJenH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:32

Huertecilla schreef:
huppaJenH schreef:

Een zwaardere ruiter op een paard met een goede stevige bouw en sterke benen gelijk aan een slanke ruiter op een rank paardje

Nee.

anatomische correcte zit ?? je bedoeld zeker een onafhankelijke zit je wil dus zeggen als je wat zwaarder bent dat het zo goed als onmogelijk is om een onafhankelijke zit te hebben?
ik weet niet wie jij ziet paardrijden maar dit is echt de grootste onzin die ik ooit gelezen heb
Ik heb maat 44 en mijn dochter ook onze KWPN volbloed en Tinker lopen bij ons keurig aan de teugel, achterbenen erbij, maken galopswissels etc.
ja ook de tinker, dus ik vraag me af stevige dijen, forser paard veel, veel lastiger ( vrijwel onmogelijk zelfs) hoe zouden ze zo kunnen lopen als we niet onafhankelijk "anatomisch correct" kunnen zitten
dat je kritisch bent is oke maar dit gaat echt veel te ver hoor

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:09

huppaJenH schreef:
anatomische correcte zit ?? je bedoeld zeker een onafhankelijke zit je wil dus zeggen als je wat zwaarder bent dat het zo goed als onmogelijk is om een onafhankelijke zit te hebben?

De anatomisch correcte zit.
Ja, dat is (vrijwel) uitgesloten met een dik achterwerk en dikke dijen op een rond paard.
Ja, dat geeft extra belasting van de de paarden-, én mensenrug.
Onafhankelijke zit is ook vereist, maar is níet de anatomisch correcte zit.
De anatomische zit is de houding, het onafhankelijke het niet steunende/leunende/trekkende/knijpende erbij.

Zie ´The anatomy of dressage´ -Doctoren Schusdziarra, ´The Biomechanical Atlas of dressage´ - Dr.N. Nicholson en een sterk simpelde versie op de site van Dr.Deb Bennett.

Het artikel van Nicholson is een proefmonstertje wat opvolging behoeft.
Het boek van de Schusdziarras zou verplicte kost moeten zijn.
Het boek van Nicholson is hét standaardwerk. Is voor gevorderden. In dit kader mbt de ´spirale zit´.

Het spijt me voor je, maar een typisch gebouwde vrouw met door overgewicht dikkere dijen op een tinker
ís ....euhm..... suboptimaal.
Als je dit weet is dat stap één.
Goed gegrip van het hoe en waarom is stap twee.
Werken aan een zo goed mogelijk compromis is pas dán mogelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:17

Snoevie schreef:
het is vervelend het gevoel te hebben dat mensen je aanvallen terwijl je het goed denkt te doen.

Hoho.
´Overgewicht heeft een onnodig negatief effect op het paard´ is een neutrale constatering. Net zoiets als dat de zwaartelracht 9,8 m/s2 is.
Als je overgewicht hebt trekt de zwaartekracht je met mee kracht dan nodig op het paard.

Idem dat het typisch vrouwelijke bekken niet hetzelfde is als een typisch mannelijk bekken. Dat het verschil efffect heeft op de zit en dat dikkere dijen het de de bezitter daarvan niet makkelijker maakt om anatomisch correct te zitten..
Dat ís zo.

Daar valt niemand niemand over aan :)*

Trekt iemand zich dat aan, dan moet die daar zélf wat aan doén.
Je daar schuldig over voelen geeft aan dat je het minimaal onbewust soort van begrijpt.
Besef -> kennis -> wat aan doen.
Of niet, maar NOOIT op een ander schieten omdat het speigelbeeld je niet bevalt.

huppaJenH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:46

Huertecilla schreef:
huppaJenH schreef:

De anatomisch correcte zit.
Ja, dat is (vrijwel) uitgesloten met een dik achterwerk en dikke dijen op een rond paard.
Ja, dat geeft extra belasting van de de paarden-, én mensenrug.
Onafhankelijke zit is ook vereist, maar is níet de anatomisch correcte zit.
De anatomische zit is de houding, het onafhankelijke het niet steunende/leunende/trekkende/knijpende erbij.

Zie ´The anatomy of dressage´ -Doctoren Schusdziarra, ´The Biomechanical Atlas of dressage´ - Dr.N. Nicholson en een sterk simpelde versie op de site van Dr.Deb Bennett.

Het artikel van Nicholson is een proefmonstertje wat opvolging behoeft.
Het boek van de Schusdziarras zou verplicte kost moeten zijn.
Het boek van Nicholson is hét standaardwerk. Is voor gevorderden. In dit kader mbt de ´spirale zit´.

Het spijt me voor je, maar een typisch gebouwde vrouw met door overgewicht dikkere dijen op een tinker
ís ....euhm..... suboptimaal.
Als je dit weet is dat stap één.
Goed gegrip van het hoe en waarom is stap twee.
Werken aan een zo goed mogelijk compromis is pas dán mogelijk.

Wij rijden en geven les volgens het principe van centered riding ( een goede tip om te lezen ;))
Deze technieken zorgen voor een optimale gewichtsverdeling en een anatomisch correcte zit
als je zo rijdt ga je automatisch met alle bewegingen van het paard mee en zit je jezelf en je paard absoluut niet in de weg.

Je hoeft je voor mij niet te spijten hoor,
mijn volgens jou typische bouw dik achterwerk dikke dijen ....( je hebt me nog nooit gezien) zit mij en mijn suboptimale combinatie met tinker niet in de weg, heb hele mooie lange benen en geen "typische dikke dijen"

heb nog even een persoonlijke vraag, ik zag foto's van jou op je website en in je profiel en vraag me af wat je gewicht is, jij bent zo te zien ook behoorlijk lang en groot

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:23

Heb hier nog niet eerder gereageerd. Persoonlijk denk ik dat ruiters en amazones ook zelf eens kritisch moeten kijken naar de combinatie. Is het wel een combinatie die nog past? Of sterker nog, moet je met een bepaald gewicht eigenlijk uberhaubt nog op een paard willen zitten? Of kun je dan niet beter op zoek gaan naar een andere manier om te genieten van de paardensport?

Er zijn bepaalde maneges die een maximum gewicht aanhouden voor hun ruiters. Lijkt mij een goede ontwikkeling.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:00

@ Perenboompje ik denk inderdaad dat het goed zou zijn dat mensen en dan niet de jonge meiden maar de ouders zich wat beter informeren over het houden van een paard. Maar ik denk dat dat helaas iets is van deze tijd om te snel aan iets te beginnen zonder goed na te denken. Ik vind het bijzonder dat er een topic is om zwaardere ruiters elkaar een hart onder de riem te steken. Of het nu om paardrijden gaat of je gezonheid dan weet men toch dat overgewicht niet oke is. Voor jezelf in iedergeval. En ook dat is iets van deze tijd kinderen worden steeds jonger al dikker. En nee dat is niet "mijn mening" maar kijk maar is op de site van het voedingscentrum. Wat te dik is check je BMI is die niet goed dan zijn we er toch? De 1 heeft een andere bouw en maat dan een ander en dat is dus lastig te bepalen maar je BMI spreekt voor zich. En mensen met een maatje meer kunnen gerust paardrijden met een passend paard maar het slappe gelul ik zie dat liever dan een den? Tja beetje sneu en je kop in het zand steken. Ik ben net 12 kg afgevallen en het voelt top wees eerlijk tegen overjezelf daar heeft een ander niks mee van doen.