Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 08:13

Ik zeg niet dat als je lang rijd en nooit valt een slechte ruiter bent , maar het verwondert me wel heel erg .
Overigens vind ik mensen die wel vallen gewoon goede ruiters , dan heb je waarschijndelijk al verschillende paarden gereden , ermee omgegeaan enz. @ruby, Heb je niet veel verschillende paarden gereden? In die 8 jaar ben je er vast wel eens afgevallen hoor! ;)

mar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:55

ik heb altijd geleerd dat hoe vaker je valt hoe beter je gaat rijden :)

Sandeman

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:27

Ik val gem 1 x per jaar, nu dus 3 x achter elkaar en raakte toch wat angstig. Rij nu weer op me lievelings manegepaard om die angst kwijt te raken en dat gaat erg goed. Ben ip niet bang om te vallen , maar de 3de klapper was een rotsmak. Gelukkig had ik een bp aan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:25

De allerbeste ruiters vallen wel eens van hun paard af.

Ook Anky, en de andere BIG NAMES (daar hoor je het alleen niet zo in de media van).

Uiteraard ben je ook niet een fantastische ruiter als je (nog) niet van een knol bent gekletterd. Overigens hoeft dat ook niet te betekenen, dat het dan al die tijd blijkbaar maar ging om "hobbel"paarden.

Vallen of niet vallen heeft met 2 dingen te maken: de ruiter (balans, onafhankelijke zit, niet verkrampen/angst) en het paard ("jongen maken rare sprongen").

Je valt uiteraard iets minder snel als je ervarener bent, wat meer zelfvertrouwen hebt, en met de beweging meegaat en een onafhankelijke zit hebt, dus je eigen balans hebt, ook als het paard dan ineens "de kolder" krijgt zit je MEE met de bewegingen, hoe grillig ook, ipv te verkrampen, uit het zadel te komen en de teugels aan te trekken. Maar dat is wel even makkelijker gezegd dan gedaan.
Het hangt ook heel erg van het paard af: de ene bokt/steigert/rent anders dan de volgende.
je kan er 9 lachend met hun fratsen uitzitten, maar kom je nr. 10 tegen en die gaat even anders te keer en dan lig je er naast.
De ene ruiter zit een keiharde racebaan-run makkelijker uit dan een bok. De volgende omgekeerd.
Sommige paarden DOEN het er ook om, bij anderen is het gewoon een vorm van uitproberen/verzet.

Een paard dat echt jou er af wil hebben, daar blijf je niet op zitten, dat zijn net rodeo paarden, die stuiten van de grond af met 4 benen tegelijk met een bolle rug, dit zit je buitengewoon moeilijk uit.
Ook het slag, dat jou "er af wil vegen" door langs draden palen en bakkanten te gaan scheren, heb je er bij, maar die kun je met teugel juist de teugel aanhalen aan de kant van de draad, bakrand, moet-ie zich hol maken, velen doen het precies omgekeerd (!) maar vooral je been nog wel op andere gedachten brengen.
En dan heb je nog "de renners" natuurlijk.
Die gaan met bit tussen kiezen in keiharde rengalop en stoppen dan plotseling, of slaan een 90 graden haakse hoek, zodat je volledig uit balans geworpen wordt.
En dat herhaaldelijk, knap als je daar op kan blijven zitten, als het zadel dan al niet uiteindelijk gaat verzakken....
Ik heb al op wat idioten gezeten, hoor je zeker wel. Maar ik heb ook wel anderen op hele idiote paarden zien zitten, zeer ervaren "zitters", dat ging niet altijd goed natuurlijk.

Dus nee, van een paard vallen zegt echt NIETS.
Daar spelen een aantal andere factoren een rol.
En uiteraard: zoals hier boven al vele keren gezegd is: ga er weer op (dat hoeft helemaal niet meteen of dezelfde dag, dan is iedereen paard en ruiter nog over de rooie, maar dan toch zeker wel de andere dag).

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:39

je hebt sommige paarden waar je snel van afvalt en waar je niet snel van af valt.
je hebt ruiters die sneller vallen dan andere ruiters. maakt je nog geen slechtere ruiter.

Inge97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:57

ik ben vandaag ook vn n kwpn er van 1.75 af geslingert, maar volgens mn instructrice vel ik netzo goed al ik rij :o
(k ben dr natuurlijk wel weer 2x zohard op geslingerd als ik er af ging.. :P )
maar het is waar, hoe vaker je valt hoe beter je gaat rijden :j

nadechefaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:30

iedereen kan van zijn paard afvallen toch? Dat neemt niet weg dat je opeens een slechte ruiter bent en maar beter moet gaan leren rijden. soms kan je het gewoon niet uitzitten.

Inge97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:23

nadechefaith schreef:
iedereen kan van zijn paard afvallen toch? Dat neemt niet weg dat je opeens een slechte ruiter bent en maar beter moet gaan leren rijden. soms kan je het gewoon niet uitzitten.

inderdaad, mee eens! had ik gister ook :+

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:19

Was vandaag ook gevallen. Echt heel dom.
Ik draag nu van die thermolaarzen. Die zijn dikker dan mijn normale paardrijlaarzen. Dus krijg je ze heel moeilijk in en uit de stijgbeugels.
Toen ik wilde afstijgen stond ik al met mijn linkervoet op de grond, de rechtervoet zat nog in de beugel en die bleef dus haken. Dus ik val :o Was echt heel stom, want ik stond eigenlijk al op de grond. :P

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:58

Joyamu schreef:
Ik draag nu van die thermolaarzen. Die zijn dikker dan mijn normale paardrijlaarzen. Dus krijg je ze heel moeilijk in en uit de stijgbeugels.
Toen ik wilde afstijgen stond ik al met mijn linkervoet op de grond, de rechtervoet zat nog in de beugel en die bleef dus haken. Dus ik val :o Was echt heel stom, want ik stond eigenlijk al op de grond. :P

hahahaha dat heb ik ook een keer gehad, dat paard keek me aan alsof ik een of andere mongool was hahha :')

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:27

Ik ben echt al heeeel lang niet meer gevallen (val sowieso niet echt vaak).
Totdat ik laatst van een van m'n verzorgpony's afviel. :')
Ben eigenlijk wel 'blij' dat ik er een keer van afgevallen ben, nu ben ik er meer van bewust dat het dus ook fout kan gaan. Ik heb namelijk nog wel eens capriolen met hem uitgehaald, zonder zadel en hoofdstel rijden enzo. :P
Dat ik eraf viel was niet gemeen bedoeld van hem, maar er lag een obstakel in het veld waar we galoppeerden. Pony heeft vroeger western gereden en probeerde zijn noodstop nog even uit. :')
Dat je eraf valt, vind ik echt geen argument van een slechte ruiter.
Wat hier al vaker genoemd is, als je er nooit afvalt, durf je dan wel echt te rijden of je pony aan te pakken?

Inge97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:29

inge_KJ schreef:
ik ben vandaag ook vn n kwpn er van 1.75 af geslingert, maar volgens mn instructrice vel ik netzo goed al ik rij :o
(k ben dr natuurlijk wel weer 2x zohard op geslingerd als ik er af ging.. :P )
maar het is waar, hoe vaker je valt hoe beter je gaat rijden :j

maar ik ben er ook achter gekomen dat het niet veel uitmaakt hoe groot je paard/pony is, ik ben van mn welshje harder gevallen dan van dit paard :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:33

Imo hoort bij goed rijden ook een betere balans en vermogen je balans snel terug te vinden bij bv gekke missprongen.

Dus naarmate je beter rijdt zal het vallen minder zijn, al stap je dan misschien weer op pittigere paarden. Het is niet echt zwart op wit te zeggen maar de ervaring leert en vallen hoort daarbij.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:41

Ik vind dat vallen en opstaan onderdeel van de sport is en dat hoeft je geen slechte ruiter te maken. Ik rij op dit moment jaarlingen en 2 jarige en eindig zo nu en dan op de vloer. Vind niet dat dat me een slechte ruiter maakt, eerder iets positiefs omdat m'n trainer me de meer uitdagende paarden geeft die niet iedereen wil rijden.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:44

xkimmie schreef:
Ik vind dat vallen en opstaan onderdeel van de sport is en dat hoeft je geen slechte ruiter te maken. Ik rij op dit moment jaarlingen en 2 jarige en eindig zo nu en dan op de vloer. Vind niet dat dat me een slechte ruiter maakt, eerder iets positiefs omdat m'n trainer me de meer uitdagende paarden geeft die niet iedereen wil rijden.

rij jij op paarden van 1 en 2 jaar??!!

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:49

deruijter schreef:
xkimmie schreef:

rij jij op paarden van 1 en 2 jaar??!!

Vergat even dat dit bokt is.. Wil niet off-topic gaan dus pb?

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:09

deruijter schreef:
Joyamu schreef:

hahahaha dat heb ik ook een keer gehad, dat paard keek me aan alsof ik een of andere mongool was hahha :')

Hahaha ja inderdaad :') Ik voelde me eigenlijk ook wel een beetje een mongool :o

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:14

kimmie moet ik je een pb sturen of wat? :P
ja ben nog niet zo lang op bokt dus snap het allemaal niet zo heeel goed haha

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:54

Vandaag was ik er getuige er van dat een redelijk ervaren amazone die voor de tweede keer op een Fries van 6,5 jaar reed, bij het afstijgen er af viel?
Hoe zo iets kan?
Nou, dat kwam omdat dat paard een bepaald type dressuurzadel op had, met een enorm hoge achterlepel, waarmee zij net een 35 minuten gereden had, maar dat model was zij niet gewend, dus zwaait haar been niet hoog genoeg op, bij het afstijgen en bleef daarmee dus achter de achterkant van het zadel hangen. Eigenlijk met haar chaps.

Paard bleef overigens compleet rustig staan, maar zij hing er naast. We hebben er (zij ook!) nog smakelijk om gelachen. Bij de koffie, naderhand. Paard noch zadel zijn van haar, dus, hahaha, zulke dingen kunen gewoon ook domweg gebeuren!

Heel erg lachen was ook dat zij aanvankelijk nog zei: Wat een heerlijk zadel, het is net alsof je in een kommetje zit. Toen ze begon te rijden.
Het was een Fryso-zadel.

Zelf heb ik geen "geschiedenis van vallen", eigenlijk, behalve dat ik de ziekelijke neiging heb om niet strak genoeg aan/na te singelen.
Ja daardoor ben ik wel meerdere malen van een paard "afgezakt".
Dat gaat dan in etapppes: het wiebelt, het schuift, je gaat zakken, je probeert je gewicht in de andere beugel te zetten om het verglijden van het zadel tegen te houden en dan in 1-2-3 stappen, hang je er naast.
En tenslotte bom lig je op de grond.
En het zadel hangt zowat onder die buik.

Gebeurt me natuurlijk nooit meer.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:57

Nou dan ben ik een heeele slechte ruiter..
Nee ik vind van niet, het is vallen en opstaan zeggen we dan :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:59

Je bent pas een slechte ruiter als je er na die val niet weer op gaat zitten :j

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:30

terpentijn schreef:
De allerbeste ruiters vallen wel eens van hun paard af.

Ook Anky, .....

Ik vind Anky nou niet een van de allerbeste ruiters.
Als ik haar zie rijden, nou daar kan ik niet vrolijk van worden.

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:07

Hee Dian jij ook hier?!:P

Nee vallen hoort erbij.
Leren gaat met vallen en opstaan??

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:11

Ik rijd geen dressuur of zo maar ik vind wel dat je wat meer respect mag hebben voor zo'n ruiter als Anky.
Ze is wel meervoudig wereld- en olympischkampioen. Ik denk dat er niet veel dressuurruiters zijn zoals haar.

sandraasdfg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:32

Ik zeg altijd, als je nog nooit van je paard gevallen bent, dan kun je niet rijden! Want dan weet je niet wat het is om er daarna weer op te stappen...
Je bent pas een echte ruiter als je ook een keer gevallen bent en er daarna weer bent opgestapt!