Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Umpiedumpie

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:44

Interessant topic!
Ben met mijn Utje al op 3 jarige leeftijd aan de slag gegaan en dat is achteraf gewoon te vroeg geweest. Ik wilde te snel...... Helaas. Ik wist niet beter. Nu ik van de groeischijven weet etc, kan ik me wel voor m'n kop slaan!
Met mijn D tje ga ik het dus heel anders aanpakken en ik klim er zeker niet op voordat hij 4 jaar is!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:06

Kun je mij dan longeerles geven Essiesilly?
Misschien kun je daar nog rijk mee worden.
Umpiedumpie heb je dan gemerkt dat je paard verval van krachten heeft, omdat je er met drie jaar mee aan de gang ging?

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:23

Nee, maar in zijn koppie was hij er ok niet klaar voor. Wat ik wel gemerkt heb is dat hij vaak vastzat in zijn rug/bekken en ik denk echt dat het vroeg inrijden ermee te maken heeft.
Blijft gokken natuurlijk, maar ik neem bij mijn volgende paard graag het zekere voor het onzekere.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:26

Umpiedumpie schreef:
Interessant topic!
Ben met mijn Utje al op 3 jarige leeftijd aan de slag gegaan en dat is achteraf gewoon te vroeg geweest. Ik wilde te snel...... Helaas. Ik wist niet beter. Nu ik van de groeischijven weet etc, kan ik me wel voor m'n kop slaan!
Met mijn D tje ga ik het dus heel anders aanpakken en ik klim er zeker niet op voordat hij 4 jaar is!

Respect!
Alleen al voor het uitkomen van je fout en ook dat niet meteen bokt erover heen stroomt!
Je weet nu beter, ieder leert van z'n fouten :)
Goed dat je met je D'tje wacht :)

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:36

Ik heb zelf ook een pony op 2.5 jarige leeftijd zadelmak gemaakt.
Ik win bijna alles met die ponie.
Ze weten niet echt wat ze doen en ze hebben nog niet een geweldige conditie.
want als ze een goede conditie hebben kan het verschrikkelijk tegen je werken hoor.
maar op 3/4 jarige leeftijd gaan alle paarden/ponies alles onthouden
dus weet wat je doet. ;)

Maar behandel haar/hem met RUST-VERTROUWEN-RESPECT.
dan moet alles goed gaan

Oja en iedereen fijne kerst en gelukkig 2010!

21Patrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 07:33

Goede morgen,

vergeef me mijn spelfouten, ik woon hier nog niet zo lang...

Bij mijn ouders op stal in Ierland, laten we de veulens tot 8/9 maanden bij hun moeder en leren ze dan alvast een voetje geven, halster om, lopen aan het halster touw en dat soort dingen.

Vervolgens gaan de hengsten en merries apart van elkaar de heuvels in totdat ze 2 jaar zijn... Dan komen ze 3 maanden terug, leren we ze aan de longe lopen en laten ze wenen aan een trailer, deken op doen en dat soort dingen.

Dan weer terug de heuvels voor een jaar. Als ze dan 3.5 jaar zijn gaan we ze inrijden, dat duurt ong. 3 maanden (jaja we nemen de tijd ervoor). Vervolgens zijn het dan (als het goed is) stabiele jonge paarden die van alles kennen en licht zijn aangereden.

Vervolgens gaan ze wéér een jaar terug naar de heuvels en als ze dan ruim 4 jaar zijn gaan we met de training beginnen...

Naar mening is dat de beste manier, de paarden leren zo alles op hun eigen manier en krijgen tussentijds te kans om alles geestelijk te bevatten.

Wat is jullie mening hierover?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 07:43

kollee3 schreef:
Ze weten niet echt wat ze doen en ze hebben nog niet een geweldige conditie.
want als ze een goede conditie hebben kan het verschrikkelijk tegen je werken hoor.
maar op 3/4 jarige leeftijd gaan alle paarden/ponies alles onthouden
dus weet wat je doet. ;)

En hoe werkt een goede conditie precies in je nadeel dan?

Mij is altijd geleerd dat paarden niks leren als ze moe zijn, plus dat blessures eerder voorkomen bij vermoeide paarden...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:32

suussiej sorry als ik zo overkom.. gelukkig weten de mensen die mij kennen wel beter, want zo slecht ben ik niet hoor ;) en ik heb absoluuut niet!!! een houding dat ik alles weet! want dat weet ik nl helemaal niet, maar probeer me wel elke keer te verbeteren en dan vooral in jonge paarden en fokkerij

ben het met libera eens.. wil ook wel weten waarom conditie in je nadeel werkt... als je je paard goed opvoed gaat het in 99% goed

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:36

essiesilly schreef:
... en ga jij lekker een bak van 20 x 40 rondrennen om hem rechte stukken te laten lopen..

Wij "rennen" door een bak van 20 x 40 om ons paard rechte stukken te laten lopen.
Het enige dat wij moeten doen is, dwars op de lange as van de piste, telkens 5 meter naar rechts en links te stappen zodat we ruimte geven aan de kant waar ze naartoe moet en druk te zetten aan de kant waar ze niet naartoe moet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:42

en zo doet iedereen het op zijn manier toch...snap niet wat iedereen zich nou ineens druk maakt :S

prinstesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:46

Ik heb die van mij met 3 jaar zadelmak laten maken, een maand ermee gereden en toen weer weggezet. Komend voorjaar dan wordt hij 4 en dan ga ik hem weer oppakken.
Ben blij dat ik het zo heb gedaan, want hij is nog aardig gegroeid de afgelopen tijd en het is een heel ander paard geworden.
En zo doet iedereen het op zijn eigen manier :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:59

21Patrick schreef:
Goede morgen,

vergeef me mijn spelfouten, ik woon hier nog niet zo lang...

Bij mijn ouders op stal in Ierland, laten we de veulens tot 8/9 maanden bij hun moeder en leren ze dan alvast een voetje geven, halster om, lopen aan het halster touw en dat soort dingen.

Vervolgens gaan de hengsten en merries apart van elkaar de heuvels in totdat ze 2 jaar zijn... Dan komen ze 3 maanden terug, leren we ze aan de longe lopen en laten ze wenen aan een trailer, deken op doen en dat soort dingen.

Dan weer terug de heuvels voor een jaar. Als ze dan 3.5 jaar zijn gaan we ze inrijden, dat duurt ong. 3 maanden (jaja we nemen de tijd ervoor). Vervolgens zijn het dan (als het goed is) stabiele jonge paarden die van alles kennen en licht zijn aangereden.

Vervolgens gaan ze wéér een jaar terug naar de heuvels en als ze dan ruim 4 jaar zijn gaan we met de training beginnen...

Naar mening is dat de beste manier, de paarden leren zo alles op hun eigen manier en krijgen tussentijds te kans om alles geestelijk te bevatten.

Wat is jullie mening hierover?

Ik sluit me hier helemaal bij aan, geweldig patrick! Dat is een paardenleven om van te dromen!

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:20

Ik vind met 2 jaar leren longeren dan weer helemaal niks :n
De dingen die jullie met 2 jaar leren, vind ik eigenlijk wel bij het 'basis'pakket van een veulen horen. Op het longeren na natuurlijk. Verder klinkt het wel heel goed.

Ik ben wel benieuwd wat iedereen hier nou het voordeel vind van steeds in de wei terugzetten.
Imo bereik je veel meer als je gewoon een halfjaar wacht en dan de hele training wat langer uitsmeert over de periode, die het paard anders in de wei doorbrengt. Als je je paard toch op 4jarige leeftijd wilt gaan doorrijden, kun je toch net zo goed op 3,5 beginnen zodat je het veel rustiger aan kunt doen? Het lijkt me niet echt een gigantisch voordeel dat het paard op 2,5 al gelongeerd kan worden of al zadelmak is.

Ik ben best voorstander van een week of meer even niets doen qua training, maar een halfjaar helemaal niks heb ik m'n bedenkingen wel bij. Het lijkt me voor een paard ook zo'n omschakeling; 24/7 vrijheidblijheid en dan weer terug naar stal gehaald worden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:26

Ik heb altijd gedacht en ervaren dat paarden vriendelijk zijn tegenover mensen. Hun gevoeligheid zal niet snel tegen je werken, zolang je vriendelijk en begrijpelijk met het paard omgaat.
Dat wil niet zegen alles slikken, maar sturen. Het wenselijke gedrag sturen en zo lanzaam een duurzame relatie opbouwen.

Bij paarden beneden de leeftijd van drie hoeft dat niet te betekenen dat je helemaal niets kan en mag doen, maar laat het spel zijn en gebruik je menselijke verstand en wijsheid.

Ook een paard heeft recht op kind zijn, hij kan nog lang genoeg volwassen 'werk' doen.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:50

Thanks suusiejj!
Patrick, klinkt erg goed! Ik weet nog niet hoe ik het straks aan ga pakken.... Maar ik heb dan ook nog erg veel de tijd.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:51

wimmus schreef:
Ik ben wel benieuwd wat iedereen hier nou het voordeel vind van steeds in de wei terugzetten.
Imo bereik je veel meer als je gewoon een halfjaar wacht en dan de hele training wat langer uitsmeert over de periode, die het paard anders in de wei doorbrengt. Als je je paard toch op 4jarige leeftijd wilt gaan doorrijden, kun je toch net zo goed op 3,5 beginnen zodat je het veel rustiger aan kunt doen? Het lijkt me niet echt een gigantisch voordeel dat het paard op 2,5 al gelongeerd kan worden of al zadelmak is.

Ik ben best voorstander van een week of meer even niets doen qua training, maar een halfjaar helemaal niks heb ik m'n bedenkingen wel bij. Het lijkt me voor een paard ook zo'n omschakeling; 24/7 vrijheidblijheid en dan weer terug naar stal gehaald worden.

Hier ben ik het mee eens... Zie het nut ook niet om een paard steeds weer uit z'n ritme te halen.
Ik vind dat mijn paard een athleet is, athleten nemen niet zomaar een halfjaar vakantie. Doe ik zelf toch ook niet? Dan bouw je eerst spieren op, dan weer af, en dan weer op. Ik vind dat energie verspilling :)

Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat anderen er ook zo over moeten denken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:59

Dat vind ik ook hoor en je moet ook zorgen dat je je paard niet overneemt, dan hoeft hij ook nergens van bij te komen. Als je meer richting het voorjaar en zomer aan de gang gaat, kun je je paard elke dag weer in de wei zetten als hij zijn kwartiertje met de baas gedaan heeft :). Simpel houden dus.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:13

@jollygirl: nou.. nee... ik rij m niet nagevelijk op buiten teugel en binnen been... zie niet echt de logica daarvan? mn instructrice duidelijk ook niet... en die longeer cursus die sla ik ook over hoor.... vind t niet echt nodig..
Maar nou heb je je nog steeds niet verteld op welke leeftijd ik nou problemen kan gaan verwachten? 5? 10? 15? of 20?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:21

Ik ben ook nog steeds aan het wachten op die problemen Mjay...mijn paard wordt 21 dit jaar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:31

Als ze komen, komen ze tussen 8 en 10.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:35

Psychisch? :D

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 01:52

oh dan komen ze bij mijn pony ook niet meer... die is ook al ouder dan dat... ik vind nog steeds dat het belangrijk is om te kijken waar je paard aan toe is.... en ik denk nog steeds dat ik de beste keuze heb gemaakt.. zoiezo was mn pony anders dichtgegroeid van vetheid...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 12:35

Mjay schreef:
@jollygirl: nou.. nee... ik rij m niet nagevelijk op buiten teugel en binnen been... zie niet echt de logica daarvan? mn instructrice duidelijk ook niet... en die longeer cursus die sla ik ook over hoor.... vind t niet echt nodig..
Maar nou heb je je nog steeds niet verteld op welke leeftijd ik nou problemen kan gaan verwachten? 5? 10? 15? of 20?

Ik heb nergens over problemen gesproken?

Hoe rij jij je paard dan nageeflijk?? behalve via de ontspanning. Er zal toch ergens een aanneming van de teugel moeten zijn, en aanleuning.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:37

druk op twee teugels gewoon gelijk verdeeld niet spelen knijpen wat dan ook gewoon druk. ... oh dan was dat iemand anders over die problemen..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 12:41

Mjay schreef:
druk op twee teugels gewoon gelijk verdeeld niet spelen knijpen wat dan ook gewoon druk. ... oh dan was dat iemand anders over die problemen..

Ik heb dus geen druk op de teugels.
ik hou contact.
neem mijn buitenteugel aan, en mijn binnenbeen blijft op de plaats in contact.
hierop zakt mijn paard.

Ik ga niet knijpen of spelen of druk vasthouden.
Bit ligt gewoon stil in de mond.

maar ieder zn manier :j