Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Umpiedumpie schreef:Interessant topic!
Ben met mijn Utje al op 3 jarige leeftijd aan de slag gegaan en dat is achteraf gewoon te vroeg geweest. Ik wilde te snel...... Helaas. Ik wist niet beter. Nu ik van de groeischijven weet etc, kan ik me wel voor m'n kop slaan!
Met mijn D tje ga ik het dus heel anders aanpakken en ik klim er zeker niet op voordat hij 4 jaar is!
kollee3 schreef:Ze weten niet echt wat ze doen en ze hebben nog niet een geweldige conditie.
want als ze een goede conditie hebben kan het verschrikkelijk tegen je werken hoor.
maar op 3/4 jarige leeftijd gaan alle paarden/ponies alles onthouden
dus weet wat je doet.
essiesilly schreef:... en ga jij lekker een bak van 20 x 40 rondrennen om hem rechte stukken te laten lopen..
21Patrick schreef:Goede morgen,
vergeef me mijn spelfouten, ik woon hier nog niet zo lang...
Bij mijn ouders op stal in Ierland, laten we de veulens tot 8/9 maanden bij hun moeder en leren ze dan alvast een voetje geven, halster om, lopen aan het halster touw en dat soort dingen.
Vervolgens gaan de hengsten en merries apart van elkaar de heuvels in totdat ze 2 jaar zijn... Dan komen ze 3 maanden terug, leren we ze aan de longe lopen en laten ze wenen aan een trailer, deken op doen en dat soort dingen.
Dan weer terug de heuvels voor een jaar. Als ze dan 3.5 jaar zijn gaan we ze inrijden, dat duurt ong. 3 maanden (jaja we nemen de tijd ervoor). Vervolgens zijn het dan (als het goed is) stabiele jonge paarden die van alles kennen en licht zijn aangereden.
Vervolgens gaan ze wéér een jaar terug naar de heuvels en als ze dan ruim 4 jaar zijn gaan we met de training beginnen...
Naar mening is dat de beste manier, de paarden leren zo alles op hun eigen manier en krijgen tussentijds te kans om alles geestelijk te bevatten.
Wat is jullie mening hierover?
wimmus schreef:Ik ben wel benieuwd wat iedereen hier nou het voordeel vind van steeds in de wei terugzetten.
Imo bereik je veel meer als je gewoon een halfjaar wacht en dan de hele training wat langer uitsmeert over de periode, die het paard anders in de wei doorbrengt. Als je je paard toch op 4jarige leeftijd wilt gaan doorrijden, kun je toch net zo goed op 3,5 beginnen zodat je het veel rustiger aan kunt doen? Het lijkt me niet echt een gigantisch voordeel dat het paard op 2,5 al gelongeerd kan worden of al zadelmak is.
Ik ben best voorstander van een week of meer even niets doen qua training, maar een halfjaar helemaal niks heb ik m'n bedenkingen wel bij. Het lijkt me voor een paard ook zo'n omschakeling; 24/7 vrijheidblijheid en dan weer terug naar stal gehaald worden.
Mjay schreef:@jollygirl: nou.. nee... ik rij m niet nagevelijk op buiten teugel en binnen been... zie niet echt de logica daarvan? mn instructrice duidelijk ook niet... en die longeer cursus die sla ik ook over hoor.... vind t niet echt nodig..
Maar nou heb je je nog steeds niet verteld op welke leeftijd ik nou problemen kan gaan verwachten? 5? 10? 15? of 20?
Mjay schreef:druk op twee teugels gewoon gelijk verdeeld niet spelen knijpen wat dan ook gewoon druk. ... oh dan was dat iemand anders over die problemen..