Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:50

Utrolig schreef:
griebels schreef:
ik gruwel niet alleen van zijn voorbeen/schoudergebruik maar ook van zijn achterbenen (bij zowat elk GP paard trouwens). Achterbeen wordt niet onder de massa gezet maar voornamelijk opgetild. Hetzelfde als wat er bij de arabieren juist gebeurd en afgekeurd wordt...
Het achterbeen moet toch naar voren geplaatst worden!?!?

En bij veel Friezen...zandscheppers noemen wij ze.

Oeh, laat horseyfries het maar niet horen!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:52

Huertecilla schreef:
Hermelientje schreef:
Volgens mij is jouw boodschap "ik vind wedstrijddressuur inefficiënt en onzinnig". Heb ik het nu goed begrepen?

Je hebt niet helemaal verandert tot helemaal niet en dat is op zich ook knap ;)

Dank je voor het compliment. Dat discussiëren op bokt lijkt wel op paardrijden. Het is veel gemakkelijker een redelijk goed paard te veranderen in helemaal slecht dan een helemaal slecht paard te veranderen in redelijk goed. Meestal komt dat door miscommunicatie. ;)

Ik respecteer je mening. Ik had het woordje huidige in mijn zin moeten zetten dan komt het al wat beter in de richting van wat jij bedoelt denk ik.

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:19

Citaat:
een paard train je daar naar toe door hem sterker te maken in de achterhand en hem te leren meer te verzamelen en meer uit te strekken, dus heel veel tempocontroleoefeningen. Als je dan het paard, gedurende de jaren van training, steeds sterker maakt en meer leert aan elkaar te lopen, zal het steeds sterker en groter kunnen gaan lopen.
Wil je teveel in 1 keer en rijd je teveel op de hand, zal het paard bijvoorbeeld uit elkaar gaan lopen, of afbreken in de rug, of impulsverlies krijgen.

De reden dat Totilas op 7 jarige leeftijd dus nog niet kon lopen zoals hij nu kan lopen is dus dat hij toen nog niet sterk genoeg was om dat lang vol te houden. Het zullen toen misschien een enkele pas zijn geweest, of een klein stukje. Zoals Edward ook vertelt over dat uitstrekken in die clinic. Je moet eerst tevreden zijn met de reactie, met een paar passen, met meerdere kleine stukjes op een diagonaal, want in 1keer die 60 meter uitstrekken dat gaat het paard eerst echt niet redden zonder uit elkaar te vallen.
Zo gaat het ook met het trainen van de 2e draf, die draf met meer impuls, swung en uitstraling. Het begint dus met een paar passen, dan een langer stukje, tot je het een paar minuten achter elkaar vol kunt houden en vast kunt houden tijdens oefeningen en overgangen, en op elk moment weer op kunt roepen na een stukje ontspanning. En het is de bedoeling dat het paard zo sterk wordt, en zo goed aan de hulpen, dat hij het een hele proef vol kan houden.

Als ruiter moet je daar ook gevoel voor hebben. Weten hoe je een paard met je hulpen, en vooral ook je zit bij elkaar kan rijden en houden en die energie die je opwekt, onder je bundelen zodat het paard niet gewoon harder gaat, maar meer van de grond gaat draven en van achter meer gaat zitten en van voor omhoog komt. Als dat je lukt, dan voelt dat super!

:j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:19

Hermelientje schreef:
[Ik had het woordje huidige in mijn zin moeten zetten dan komt het al wat beter in de richting van wat jij bedoelt denk ik.

Nee. In het geheel NIET.

Wanneer ´jullie´ het leuk vinden om ringskunstjes te doen voor prijzen en daar blij van worden vind ik dat +:)+
Als de beoefenaars er lol in hebben als ruiterspel, dan is dat zoals het is.
Ik heb in die zin helemaal niets tegen de ringdressuur van de FEI.

Ik heb er (op dat niveau) alleen maar een ´probleem´ mee dat het als maatstaf voor paard ontlasten en paardrijden gezien wordt en het dat niet meer is.
Ook dat echter heel beperkt want het is niet mijn probleem; de paraplu overdekt de berg hier niet.
Word er niet door gehinderd in het nastreven van zo min mogelijk belastend goed paard ríjden en erger me er niet aan.

Terug naar Totilas: prima als spectaculair kunstje, fout als correct bewegingsverloop.
Prima voor FEI dressuur als kunstjesspel, fout voor FEI dressuur in dienst van goed paardrijden.

hc (instructeur boodschappendressuur)

criollolover

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:40

heb nog een leuk filmpje gevonden van gribaldi en totilas, weet niet hoe oud het filmpje precies is, totilas komt pas in de laatste minuten, maar wat een verschil zeg, hier kun je goed zien ( vind ik) hoe gemakkelijk totilas zich beweegt....
http://www.youtube.com/watch?v=vXSX_7fXvUk&feature=fvw

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:30

Sjonge, zit bijna met zijn kin tegen zijn hals aan maar schijnt erg in te zijn tegenwoordig.
Wel grappig dat je paarden nooit zo ziet lopen als ze los lopen.
en dit noemt men sport?
Ik noem het zakkenvullen en meer niet.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:33

Utrolig, Friesen zandscheppers?
Nog nooit een echte Fries gezien denk ik.
De hedendaagse Fries is zo enorm gevarieerd, ze kunnen meer dressuur gefokt zijn, of meer tuigpaardachtig of wat dan ook. Ze worden gefokt zonder hun prachtige barok uitstraling te verliezen maar ook worden ze gefokt als een modern paard, voor ieder wat wils en dat alles zonder hun prachtige gouden karakter te verliezen.
Voor en ras wat bijna uitgestorven was en zon geweldige comeback gemaakt heeft.
(wij liefhebbers praten niet voor niets over het 'zwarte goud'")

Die kun je toch moeilijk zandschepper noemen.
Ik vond Toon die door Tineke gereden werd ook niet bepaald een zandschepper.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:19

Huertecilla schreef:
Hermelientje schreef:
[Ik had het woordje huidige in mijn zin moeten zetten dan komt het al wat beter in de richting van wat jij bedoelt denk ik.

Nee. In het geheel NIET.

Wanneer ´jullie´ het leuk vinden om ringskunstjes te doen voor prijzen en daar blij van worden vind ik dat +:)+

hc (instructeur boodschappendressuur)

'jullie'
secundum quid

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:26

onnatuurlijk? Totilas is een ruige bok!

Afbeelding

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:28

MizzMontana: Dit is geen normale manier van lopen voor dit paard. Dit is hoogstwaarschijnlijk de Spaanse Pas :+

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:33

Vind deze voorbeen beweging aardig overeenkomen met de foto's op de eerste pagina's.
Heb wel eens een paard op de wasplaats zien staan piafferen(ja, uit zich zelf), vrij natuurlijk dus. Maar mijn punt is meer: bij een paard zonder bit, Edward en eerste plaats wordt er vast veel minder over gebanketstaafd dan in dit topic.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:34

MizzMontana schreef:
Vind deze voorbeen beweging aardig overeenkomen met de foto's op de eerste pagina's.
Heb wel eens een paard op de wasplaats zien staan piafferen(ja, uit zich zelf), vrij natuurlijk dus. Maar mijn punt is meer: bij een paard zonder bit, Edward en eerste plaats wordt er vast veel minder over gebanketstaafd dan in dit topic.

Dat van Totilas is nu niet per definitie een 'kunstje' :+ Hier wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:35

MizzMontana schreef:

Eh jij bent geloof ik of nog niet lang op bokt of je hebt een groot stuk gemist want over deze meneer is zeker al een hoop gediscussieerd ;)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:39

niet zo lang, :Y) zal zijn naam ook eens opzoeken in de zoekfunctie dan voordat ik hier offtopic ga.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:02

Ik zit er ook vaak na te kijken, dat ik vaak denk, jeetje dit kon wel een robot-paard zijn?
Soms vind ik hem gewoon bijna eng, zo onnatuurlijk? Ik weet het niet, vind het raar.

Soms vind ik het te, allemaal te, dat ik het gewoon niet meer mooi vind.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:10

Hanmar schreef:
Met de Olympische Spelen kunnen we ons allemaal vast nog wel herinneren wat Satchmo deed, midden in een piaffe meen ik? Ik zal die uitschieter nooit meer vergeten, wat kwam daar een nijd bij naar boven.

Ik ben eigenlijk welleens heel benieuwd wat je hiermee bedoeld.
Welk jaar was het? Kan ik ff zoeken op youtube :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:15

laatste olympische.............. peerd ging ietwat in zn achteruit waar het net effe niet moest zegmaar.......

duidelijk verzet, en echt paarden kunnen dat....... Totilas ook, Totilas is slim net zo slim als het paard waar ik zo een filmpje van ga plaatsen......... ook gewoon een minder dom paard

[LN] "Backflip" ala paard

en wij, wij hebben gewoon geluk dat niet alle paarden zoveel hersens hebben als dit dier!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:19

ja sorry hoor maar wat heeft dit laatste filmpje te maken met totilas??

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:22

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:23

nou zoals ik zeg............. slim paard en dat in combinatie met het staken van Satch......

Sommige paarden zijn slim, die bepalen zelf wat wel en niet gebeurd...... paarden die internationaal op dit niveau meelopen zijn ook een stuk slimmer dan onze paarden........

Totilas behoort tot het slimmere soort, die liet zich ook niet berijden als jonkie, Satch steekt ook zijn middelvinger omhoog als het zo uitkomt..... dit paard laat zich ook achterover klappen, en als ze dat niet doet dan wint ze.........

en daarom zeg ik, nooit de vergelijking trekken tussen dit soort paarden en onze eigen dieren, want die ligt mijlenver uiteen..........

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:26

KiWiKo schreef:
nou zoals ik zeg............. slim paard en dat in combinatie met het staken van Satch......

Sommige paarden zijn slim, die bepalen zelf wat wel en niet gebeurd...... paarden die internationaal op dit niveau meelopen zijn ook een stuk slimmer dan onze paarden........

Totilas behoort tot het slimmere soort, die liet zich ook niet berijden als jonkie, Satch steekt ook zijn middelvinger omhoog als het zo uitkomt..... dit paard laat zich ook achterover klappen, en als ze dat niet doet dan wint ze.........

en daarom zeg ik, nooit de vergelijking trekken tussen dit soort paarden en onze eigen dieren, want die ligt mijlenver uiteen..........

Nu praat je volgens mij, een beetje klinkklare nonsens :( Dus ieder paard wat even in de staak gaat, is een "slimmer" paard :+
Ik vind eigenlijk dat de meeste internationale paarden erg dom zijn, om dit over zich heen te laten komen }>

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:26

simsco1998 schreef:

Die had ik dan indd toch alleens gezien.

Maar het lijkt alsof hij helemaal niet meer met de ruiter bezig is, hij staat bijna stil, en moest ze flink drijven.

Ergens snap ik niet dat er zo een ophef over was?
Kan de beste paarden gebeuren? Ik vind het wel een paard met karakter.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:27

dus kiwiko, totilas is zo slim volgens jou dat als ie niet iets wil dan laat hij dat wel merken.... tja daar heb je misschien wel gelijk in

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:29

Wat ik me eigenlijk wel afvraag, waarom die Satch opeens zo doet?
Zonder echte zichtbare aanleiding?
Opeens staking, en hopa weer leuk verder alsof er niks was.
Waarom dan niet al de hele proef, zodat je echt zag dat hij er geen zin in heeft?
Maar opeens een keer even hopa in de achteruit en dan weer gewoon verder, met wat als aanleiding en wat als doel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:32

omdat hij het effe gewoon helemaal zat is........... een "NU EFE NIET" moment........

zo zijn slimme paarden, ze had geluk dat het daarbij bleef..........