Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:44

Refagreni schreef:
Nee, want gangenpaarden zijn verboden in haar lessen.

Echt waar????? Dat wist ik ook niet.

En paarden dan die zo strak in hun rug zitten die alleen nog maal lateraal kunnen stappen en draven. Mogen die dan ook niet?

Ik ga overigens zonder paard, de plekken voor deelnemers met paard waren al heeel snel vergeven.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:47

Refagreni schreef:
WAAAAT???? Noujaaa zeg daar zakt me de broek werkelijk van af. Een paard is een paard en elk paard heeft recht op hulp. Dat valt me tegen van haar.

Ik snap het eerlijk gezegd ook niet. Ieder klassiek georienteerde instructeur heeft er geen moeite mee.
Het schijnt niet verenigbaar te zijn met haar principes.[/quote]

Inderdaad, daarom schrik ik er van. Echt vaag. Gangenpaarden zijn nou juist zo geweldig om mee te werken. Wel moeilijker dan andere rassen, maar daardoor juist zo interessant.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:48

nombrado schreef:
wat begrijp je niet van mijn onderbouwing en uitleg?
misschien kan ik het dan verduidelijken?

Nee hoor dank je :)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:49

@ Monique hahaha mijn instructrice glimpt de laatste tijd ook aardig, nu ik de dingen goed op begin te pakken en correcte hulpen geen op het juiste moment. :-)
Leuk is dat om te zien hihi

Mindfields

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:51

Elke kleine vooruitgang is toch fantastisch! En je weet niet meer dan dat je weet, dus het is toch niet erg dat je bepaalde dingen nog niet weet? Daarvoor leer je juist en dat maakt het proces ook zo leuk. Elk klein stapje vooruit is toch weer een stapje!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:56

Mindfields schreef:
Beter weten of dingen corrigeren die kant noch wal raken vind ik twee verschillende dingen, als iemand roept dat een paard tegenwoordig gebouwd is om vanzelf in correcte balans, houding en op het achterbeen te lopen met een mens erop dan denk ik, het is wellicht handig als de meelezers ook andere reacties lezen en dat er uitgelegd wordt dat dit natuurlijk niet kan.

.

als je goed mijn verhaal leest, staat dat er zeker niet op die manier.
je vertaald het dus op een verkeerde manier zo heb ik het niet omschreven nl.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:00

@Mindfield, daar ben ik mij ook van bewust hoor en je hebt daar helemaal gelijk in. Ik moet mezelf niet met andere vergelijken en dat doe ik dan ook niet!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:01

Jeannine schreef:
@Mindfield, daar ben ik mij ook van bewust hoor en je hebt daar helemaal gelijk in. Ik moet mezelf niet met andere vergelijken en dat doe ik dan ook niet!

Gewoon lekker genieten van het proces met jouw paard, de rest komt vanzelf!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:03

MoniqueB schreef:
Refagreni schreef:
Nee, want gangenpaarden zijn verboden in haar lessen.

Echt waar????? Dat wist ik ook niet.

En paarden dan die zo strak in hun rug zitten die alleen nog maal lateraal kunnen stappen en draven. Mogen die dan ook niet?

Vast wel. Het blijven toch driegangers. :D
Het jammere vind ik dat alle gangenpaarden over één kam geschoren worden. Ik kan me voorstellen dat het lastig/onwennig is als een paard überhaupt niet kan draven, dat je dan als rijpaarden-instructeur niet gelijk weet wat je er mee aan moet. Mijn ruin heeft een heel chique drafje en kan met beleid ook prima de zijgangen in draf uitvoeren. Wat is dan het probleem?
Vorig jaar had ik iemand over de vloer die niet bekend was met gangenpaarden en die stond met verbazing te kijken. "Menig rijpaard mag blij zijn met zo'n draf!"

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:09

Jeannine schreef:
@ Monique hahaha mijn instructrice glimpt de laatste tijd ook aardig, nu ik de dingen goed op begin te pakken en correcte hulpen geen op het juiste moment. :-)
Leuk is dat om te zien hihi

:D +:)+
Instructie waarmee het klikt is niet alleen leuk maar ook heel belangrijk!!

Hoi Noor ;) :wave:

Dat bedoel ik ook met "kijken buiten het vakje" ik ben opgeleid door Marijke de Jong maar ook heel blij met de lessen van Noor (Mindfields) die zorgen voor de aanvulling van de "missing links" bij mijn paard.
Laatst bijgewerkt door MoniqueB op 26-03-10 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:12

MoniqueB schreef:
:D +:)+
Instructie waarmee het klikt is niet alleen leuk maar ook heel belangrijk!!

Hoi Noor ;) :wave:

Haaai Monique! :D ff offtopic, geef ff een knuf aan je frankenstein-hysterica van me :Y)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:16

jeetje jij bent snel!! ik zit nog mijn vorige post te wijzigen hihi!!

hahaha Zal ik doen!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 15:18

Er zijn nu een aantal bijdragen die het met elkaars methodes niet eens zijn op 1 of meer punten. Laat dit gewoon zo, want eens zul je het waarschijnlijk niet worden. ELKE rechtrichtmethode is welkom in dit topic (of iemand nou vindt dat het nergens op slaat of niet). Ook mensen die alleen met lichaamstaal rechtrichten, Anthony de Bodt-aanhangers, wie dan ook.

Als er nu eens weer wat foto's geplaatst kunnen worden zou je aan de hand van je EIGEN methode uit kunnen leggen waarom je een bepaald probleem zo-en-zo zou oplossen (dat houdt niet automatisch in dat je moet zeggen waarom de ander het dan NIET zo-en-zo moet doen. Net een nuanceverschil. }> ). In plaats van te zeggen "jij doet het zo en dat vind ik fout" kun je ook zeggen "ik los dat probleem op deze manier op". Vervolgens kan diegene die het probleem heeft met zijn paard zelf kiezen wat hij/zij het meest aannemelijk vindt of het prettigst om mee te werken. Dit bied je alle ruimte om je eigen mening en methode naar voren te brengen.

Als we op die manier bijdrages leveren, krijgen we VEEL info, maar WEINIG discussie over methodes. En blijft de sfeer ook zo dat mensen tenminste foto's durven plaatsen. Hoe scherper een discussie wordt, hoe minder mensen daartoe geneigd zullen zijn en dat is jammer. Je hebt het tenslotte wel over problemen die je juist wil oplossen met je paard, het is dan prettiger om te horen "je kunt het zo oplossen" dan dat iemand zegt "joh, dat ziet er helemaal niet uit, je doet het helemaal verkeerd".

Wil je wel over rechrichtmethodes discussieren, dan zou je een eigen topic kunnen openen (wat ik dan ook met plezier zou lezen hoor, maar liever niet in dit topic, anders sneeuwen de praktijkvoorbeelden + oplossingen namelijk onder).

Dus ... wie heeft er nog FOTO's dan kunnen we daar de verschillende meningen op loslaten !

Ik ga zelf morgen weer proberen om foto's te krijgen en zou dan best jullie verschillende meningen daarover willen horen (en het zal vast wel nergens op lijken want hij is mega-stijf op het moment).

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:32

Ik heb helaas geen FOTO's, aangezien ik even wat (zoals ik het noem) 'microwerk' aan de lange teugel heb gedaan en mijn handen toch aardig vol zaten op dat moment met teugels en een zweepje.

Maar ik heb wel een vraagje/probleempje, dus ik doe een verslagje in de hoop dat iemand daar ook iets mee kan.

Wat ik vooral heb gedaan is aan de lange teugel een volte (3/4 tot 1/2 baan) stappen en daarbij te proberen het binnen achterbeen meer te activeren, zonder haar te laten draven. Aan het begin was vooral dit laatste een probleem omdat ze op elke aanwijzing ging draven. Maar goed even later niet meer dus toen konden we aan de slag.

Ik heb voor mezelf heel erg gelet op het feit dat ik die volte moet blijven lopen en dus mijn heupen op die volte moet houden, doe ik dat niet komt er een of andere zijgang uit en daar was ik even niet naar op zoek.
Maar telkens als haar binnenachterbeen achter was en op het punt naar voren te grijpen 'tikte' ik hem even aan. Dit leverde een varieteit aan reacties op.

ten eerste ging ze harder, wat ik dan dus weer opving.

Maar ze kon ook dan ineens met haar achterbeen ontzettend over het spoor van haar voorbeen heen stappen in plaats van erin wat ze eigenlijk van nature doet. Soms deed haar buitenbeen net zo fanatiek mee (ging ze dan niet gewoon harder?) maar soms was het ook enkel haar binnenachterbeen.
Echter wat haar binnenachterbeen geen enkele keer heeft gedaan is naar buiten gaan (richting schenkelen). Enkel verder naar voren.

Ik wilde eigenlijk kijken of ik ook kon gaan schenkelen aan de lange teugel, maar ik heb nog niet echt een manier om dat te doen...

Maar mijn vraag is dus, waar moet idealiter haar binnen achterbeen ten opzichte van haar binnen voorbeen neer komen? Eigenlijk dus: waar streef ik naar uiteindelijk?
Wellicht iets wat ik allang moet weten, maar als je er dan naast staat is het allemaal net effe anders dan wanneer je er op zit.

Op dit moment streefde ik naar een actievere actie van haar binnenachterbeen simpelweg om het trucje langzaam aan aan te leren en dat ze dus niet harder ging.

Verder is ze rechtsgebogen maar had ze veel meer moeite met haar rechter achterbeen activeren, is dit logisch? (oh ik zit weer eens helemaal met links en rechts in de war)

Samengevat:
Waar moet het binnenachterbeen ten opzichte van het binnenvoorbeen eindigen op een volte halve baan?
En hoe kan je het paard aan het 'schenkelen' krijgen aan de lange teugel? Is het dat ze gewoon niet genoeg opzij gaat voor mij misschien? Want ik wil niet te veel aan der hoofd zitten omdat ze dan extreem stelt in der nek, maar der achterhand helemaal uit laat zwieren zonder enige buiging in der rug.

Hopelijk weet iemand iets! (hopelijk binnenkort foto's)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:35

schenkelen kan op je buitenteugel (niet binnenteugel) op het moment dat ze haar binnenachterbeen naar voren gaat zetten.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:42

dus op het moment dat ik het been ook activeerde, zou ik als ik wil schenkelen de buitenteugel moeten gebruiken om der achterhand opzij te krijgen?
Hmm, dat is volgens mij ook wat ik enigszins met wijken doe (behalve dat er dan ook een teugel tegen haar achterhand aanligt)...

Bedankt, ik zal het gaan proberen!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:56

KDS schreef:
Verder is ze rechtsgebogen maar had ze veel meer moeite met haar rechter achterbeen activeren, is dit logisch? (oh ik zit weer eens helemaal met links en rechts in de war)

Ja dat is logisch :) Je paard is rechtsgebogen rond zijn schouder, dus linksgebogen in zijn rug. Als rechtsachter onder moet treden, moet haar rug naar rechts buigen, maar dat is dan moeilijk.

KDS schreef:
Samengevat:
Waar moet het binnenachterbeen ten opzichte van het binnenvoorbeen eindigen op een volte halve baan?

Binnenachterbeen is niet zozeer referentie, met name buitenvoor en buitenachter moeten sporen. Naar mate de verzameling vordert, zal het binnenachterbeen verder onder kunnen treden.

KDS schreef:
En hoe kan je het paard aan het 'schenkelen' krijgen aan de lange teugel? Is het dat ze gewoon niet genoeg opzij gaat voor mij misschien? Want ik wil niet te veel aan der hoofd zitten omdat ze dan extreem stelt in der nek, maar der achterhand helemaal uit laat zwieren zonder enige buiging in der rug.

Ik zet het schenkelen altijd in met mijn lichaamshouding, die richting de hals/schouder van het paard afgaat. Vervolgens maak ik een hele korte ophouding op de binnenteugel, waarmee de schouder naar buiten geplaatst word. Dan vang ik het teveel voorzichtig op met de buitenteugel en laat ik de binnenteugel los. Let erop dat je zelfverzekerd richting de schouder blijft lopen, ga er gewoon vanuit dat je paard aan de kant gaat. Mbv lichaamspositie regel je de snelheid en met je teugels/neckrope de positie van de schouders.

In eerste instantie valt ze misschien weg over de schouder, geeft niet. Je paard moet eerst begrijpen wat je wilt, dus eerst zijwaarts van je af, en als dat kwartje gevallen is dan kun je haar begrenzen en de oefening perfectioneren. Bouw het op in kleine stapjes en korte sessies.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:01

Dankje Woodstock.
Ik heb altijd in mijn hoofd dat ze rechtsgebogen over de rug is, maar dat is de schouder... zo zat het ja :)

Buiten achter stapte netjes in het spoor (of erover als ze fanatiek was) van der buiten voor, dus dat was goed :)
Als ik richting de schouder loop gaan we vrij snel opzij, in een schouderbinnen. En is er nog weinig van onze volte te herkennen vrees ik...
maar dat zou ik natuurlijk voor moeten zijn :)

De rest... moet ik even ervaren denk ik. Jammer dat ik zo ver van Limburg zit; want dit was denk ik heel duidelijk geweest ter plekke uitgelegd. Iets met de timing met binnen en buiten teugel denk ik. Maar ik zal het rustig aan (net zoveel voor mij als voor haar :P ) eens proberen volgende keer.
Laatst bijgewerkt door KDS op 26-03-10 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:03

Woodstock schreef:
Ik zet het schenkelen

Sorry vraagje tussendoor, wat is schenkelen, ik vind het nergens terug.
Ken wijken voor de kuit. (éénzijdige kuitdruk)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:22

Met schenkelen bedoel ik het overkruisen van de achterbenen, in dit geval tijdens het übertreten (gebruik normaal ook ubertreten ipv schenkelen :o Nja, 5 uur autorijden is niet goed voor je scherpte ;) )

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:30

KDS schreef:
Buiten achter stapte netjes in het spoor (of erover als ze fanatiek was) van der buiten voor, dus dat was goed :).

Let wel op dat ik met het spoor niet persé letterlijk de hoefafdruk bedoel he, ik bedoel dat de lijn die door de voor en achterhoef loopt, gelijk gebogen is aan de buiging in het lichaam, en dat die weer gelijk loopt aan de volte.

KDS schreef:
Als ik richting de schouder loop gaan we vrij snel opzij, in een schouderbinnen. En is er nog weinig van onze volte te herkennen vrees ik...
maar dat zou ik natuurlijk voor moeten zijn :).

Denk aan je buitenteugel en evt iets meer richting haar hals wandelen ipv schouder, en voorwaarts houden. Het zijwaarts gaan kan ook onttrekken aan de oefening zijn. Maar dat kan ik vanachter mijn laptop niet beoordelen ;) Voor een lesklantje van mij hielp het als ik een volte op de grond tekende, die zij moest volgen. Je wordt dan heel kritisch op je eigen hulpen, moet vaak corrigeren en leert zo het effect van je hulpen snel kennen :)

KDS schreef:
De rest... moet ik even ervaren denk ik. Jammer dat ik zo ver van Limburg zit; want dit was denk ik heel duidelijk geweest ter plekke uitgelegd. Iets met de timing met binnen en buiten teugel denk ik. Maar ik zal het rustig aan (net zoveel voor mij als voor haar :P ) eens proberen volgende keer.

Ach, als jullie met een paar man zijn wil ik best af en toe naar t noorden afreizen hoor ;)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:39

MoniqueB schreef:
Ik ga overigens zonder paard, de plekken voor deelnemers met paard waren al heeel snel vergeven.

Ik ben één van de gelukkigen die wel mee mag rijden bij Anja :D
Leuk, kunnen we meeten :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:17

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:02

Woodstock schreef:
Met schenkelen bedoel ik het overkruisen van de achterbenen, in dit geval tijdens het übertreten (gebruik normaal ook ubertreten ipv schenkelen :o Nja, 5 uur autorijden is niet goed voor je scherpte ;) )

Dat heet dus geen schenkelen, dat kent men in Nederland als wijken voor de eenzijdige kuit, of aan de hand.
Het is een laterale hulpengeving, wat tegenstrijdig is met de diogonale hulpen die men geeft bij SV of SB.
Overschenkelen is wel een Nederlandse uitdrukking, die staat beschreven voor het zijdelings verplaatsen van het paard.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:15

Woodstock schreef:
MoniqueB schreef:

Ik ben één van de gelukkigen die wel mee mag rijden bij Anja :D
Leuk, kunnen we meeten :)

Lucky you _-:( :D nee hoor gaaf dat je mee kan rijden heb je dat al een keer eerder gedaan?

leuk meeten!