KDS schreef:Verder is ze rechtsgebogen maar had ze veel meer moeite met haar rechter achterbeen activeren, is dit logisch? (oh ik zit weer eens helemaal met links en rechts in de war)
Ja dat is logisch
Je paard is rechtsgebogen rond zijn schouder, dus linksgebogen in zijn rug. Als rechtsachter onder moet treden, moet haar rug naar rechts buigen, maar dat is dan moeilijk.
KDS schreef:Samengevat:
Waar moet het binnenachterbeen ten opzichte van het binnenvoorbeen eindigen op een volte halve baan?
Binnenachterbeen is niet zozeer referentie, met name buitenvoor en buitenachter moeten sporen. Naar mate de verzameling vordert, zal het binnenachterbeen verder onder kunnen treden.
KDS schreef:En hoe kan je het paard aan het 'schenkelen' krijgen aan de lange teugel? Is het dat ze gewoon niet genoeg opzij gaat voor mij misschien? Want ik wil niet te veel aan der hoofd zitten omdat ze dan extreem stelt in der nek, maar der achterhand helemaal uit laat zwieren zonder enige buiging in der rug.
Ik zet het schenkelen altijd in met mijn lichaamshouding, die richting de hals/schouder van het paard afgaat. Vervolgens maak ik een hele korte ophouding op de binnenteugel, waarmee de schouder naar buiten geplaatst word. Dan vang ik het teveel voorzichtig op met de buitenteugel en laat ik de binnenteugel los. Let erop dat je zelfverzekerd richting de schouder blijft lopen, ga er gewoon vanuit dat je paard aan de kant gaat. Mbv lichaamspositie regel je de snelheid en met je teugels/neckrope de positie van de schouders.
In eerste instantie valt ze misschien weg over de schouder, geeft niet. Je paard moet eerst begrijpen wat je wilt, dus eerst zijwaarts van je af, en als dat kwartje gevallen is dan kun je haar begrenzen en de oefening perfectioneren. Bouw het op in kleine stapjes en korte sessies.