Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:05

Hoe zit het dan met Parelli en self learned helplessness :)

Hij werkt met wat Simpelman eerst onder conditioneren verstond toch? Beetje cru gezegd, paard moet luisteren en mag niet zelf een antwoord bedenken. Of niet?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:09

Jennyxx schreef:

Hij werkt met wat Simpelman eerst onder conditioneren verstond toch? Beetje cru gezegd, paard moet luisteren en mag niet zelf een antwoord bedenken. Of niet?

Ps mijn IJslander verbetert nog steeds, hij begint steeds meer zelf te lopen ipv dat ik dat continu moet vragen <3 Van de week was hij wat drukker en toen draafde hij aan de longe gewoon met een hoef over!
(neemt niet weg dat ik nog steeds twijfel of ik hem niet een huisje met een lieve recreatieruiter moet gunnen, maar we twijfelen nog even verder :-)

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:28

daar twijfelen we allemaal wel eens over Jennyx. mijn doel is ook om uiteindelijk in de sport te starten en hem te rijden zo ver als hij kan. het liefst passage en piaffe correct uitgevoerd. gewoon hard werken en vooral niet opgeven! bednk eens wat voor een voldoening je krijgt als het lukt me je heerlijke ijslander?!!!!!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 18:37

Die twijfel is precies wat ik beoog met dit soort van discussies.
Wat mijzelf betreft, ik was net als bijna iedereen bezig met "learned helplessness" tot ik op een goed moment dingen in paarden zag "langskomen" die me ertoe verleidden om te experimenteren met minder gebruikelijke benaderingen.
Tot mijn groeiende verwondering beginnen al die paarden dogma's die we allemaal kennen in het systeem van plaats te veranderen.

Het allerbelangrijkste dat ik voor mijzelf ontdekt heb is de zelfwerkzaamheid van onze paarden, ik bedoel hiermee de wil om het gevraagde goed te doen, zomaar....

Ik heb mijn laatste twee paarden nu volledig zonder fysieke druk of wat voor onaangename inwerkingen ook beleerd.
Beiden heb ik zo veel mogelijk de vrijheid gegeven om het verkeerd te kunnen doen.
Natuurlijk zijn er delen klassiek geconditioneerd.
Zoals bijvoorbeeld les 1, met mij meelopen aan een touwtje en me dan niet omver trekken en ook niet op me gaan hangen, halthouden!
De basics.

Het werk zélf echter, het doen van dingen, welk werk ook doen we in samenwerking, ik vraag, paard geeft antwoord, antwoord goed ik blij, paard tevreden.
Wanneer ik nu bijvoorbeeld (6 1/2 jr) de arbeidsdraf verder verzamel naar een passage en meer en meer Schwung en verhevenheid vraag, dan pomp ik dat er niet uit met meer druk, ik vraag het als een spel.
Ik vraag kom dan, kom dan, meer , meer, jaaa.
Mijn paard antwoordt dan met een paar passen, verliest zijn evenwicht of gaat boven zijn mogelijkheden, blij.

Wanneer paarden zich goed voelen en zich willen laten zien aan anderen dan doen ze een échte natuurlijke passage, het is hun baltsgedrag.
Het lijkt niet op dat wat we tegenwoordig overal zien, maar het is bijna het tegenovergestelde.

Ik denk dat ik mijn paarden conditioneer om mij blij te maken. :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:04

Jennyxx schreef:

Bij parelli moeten de paarden juist zelf nadenken welk antwoord correct is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:59

Super interessante bijdrages weer :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:41

Citaat:
Wanneer paarden zich goed voelen en zich willen laten zien aan anderen dan doen ze een échte natuurlijke passage, het is hun baltsgedrag.
Het lijkt niet op dat wat we tegenwoordig overal zien, maar het is bijna het tegenovergestelde.

Vandaag onder het zadel gemerkt ja... :o mijn paardje kan dus echt wel een prachtige passage eruit halen als lompe Tinker. Ik wist niet wat ik voelde...wow... <3 <3 :9

Edoch, daar was wel een merrie voor nodig.
We waren op buitenrit, voor het eerst een flink nieuw stuk en moesten langs 4 weides met paarden. Bij de damesch sloofde hij zich lekker uit. Nek erop en dansend erlangs.
Maar ja, 11 jaar met ballen en nu 1 jaar zonder... hij heeft het zelf nog niet helemaal door geloof ik... :=

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:57

Interessant weer deze discussie. Vandaag zelf begonnen met wat grondwerk dingen. Meneer zag iets nieuws buiten en begon te passageren (niet meer kreupel dus). Helaas schakel ik nu pas dat ik dat het kunnen gebruiken..... beetje jammer -O-

De oorzaak van de passage was wat opgestapelde pakken vlas, die er normaal niet staan. Toen we al blazend en knorrend dichter bij kwamen vond meneer het gras toch interessanter :')

De touch had hij heel snel in de gaten.

Leuk Floortz, nu weet je hoe het hoort aan te voelen!!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:06

Ja, heerlijk hoor. Tsjonge...als hij niet oppast ga ik hem Bonfire noemen.
Voor de rest slofte hij als gewoonlijk verder. ;) Gewoon weer een brave pony.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:21

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:27

xxdomiixx schreef:
Jennyxx schreef:

Bij parelli moeten de paarden juist zelf nadenken welk antwoord correct is.

Juist :) bij het aanleren van iets nieuws dus druk, tijd geven om te zoeken welke reactie hij moet geven en bij de juiste reactie loslaten :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 21:40

Hoeveel druk geef je dan om een paard naar je toe te laten komen?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:42

Is inderdaad ook wel zo, Simpelman (edit, dit is nog een antwoord op je vorige post). Mijn IJsje loopt voor het eerst met de oren naar voren dressuur. Dat had ik al nooit durven dromen. Hij vindt het leuk als ik hem de hemel in prijs :D Toch vraag ik mij af of hij ooit genoeg drive gaat krijgen, dat ik hem "terug" zou kunnen rijden naar verzameling.

En nu hij zich beter voelt kan hij heel soms wat mans worden. Daar ben ik niet helemaal het type voor :o (ook ivm dochter). Ik kocht hem als erg bange verlegen IJslander van een handelsstal. Wat dat betreft is hij helemaal open gebloeid :j Hij is nu de stoere leider van stal :D

Parelli dat ik in mijn omgeving gezien heb, liet weinig ruimte voor zelfinitiatief :o Maar ik weet er verder niet zo veel vanaf, vandaar dat ik het vroeg :-) Ben wel benieuwd.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:46

Simpelman schreef:

Dat kan heel weinig zijn. Bijv. je handen onder het touw door laten glijden, dus gewoon uitnodigen. Of het touw vast houden en zorgen dat er contact is maar niet trekken. En sommige paarden heb heel veel druk "nodig". Parelli hanteert 4 fases. Kort door de bocht: 1=haar/lucht 2=huid 3=spier 4=bot

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:49

Jennyxx schreef:
Parelli dat ik in mijn omgeving gezien heb, liet weinig ruimte voor zelfinitiatief :o Maar ik weet er verder niet zo veel vanaf, vandaar dat ik het vroeg :-) Ben wel benieuwd.

Ik "doe" ook parelli, mijn paard heeft wel ruimte voor initiatief. Heel lang niet met hem gegaloppeerd omdat hij het gewoonweg niet leuk vond en na 6 maanden sprong hij zelf aan, heb hem gelaten want dat wilde hij graag. Het is natuurlijk wel fijn als een paard meewerkt en meedenkt, maar dat is wat anders dan geen initiatief mogen nemen. Ik ken ook mensen vanuit parelli die echt zeggen: als mijn paard niet naar mij toe komt in de wei dan wil hij niks samen gaan doen vandaag, het enige wat we dan gaan doen is even de connectie op zoeken en dan is het goed.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:52

Er is ooit wel eens parelli met mijn paard gedaan. En die werd er kopschuw van.. Nadat dit weer goed was, vond diegene mijn pony lomp geworden >;) Toen zag ik ook nog dat beruchte filmpje van de vrouw van Parelli met dat half blinde paard ;(

Maar zoals jij het beschrijft, klinkt het al beter :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:55

Simpelman schreef:

Fysieke druk? Niet, tenzij de situatie ernaar is. Mentale druk vind ik moeilijk te beantwoorden, aangezien veel paarden het juist als release beschouwen om naar je toe te mogen lopen. Het simpele aanspannen van je onderste buikspieren kan genoeg zijn :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:56

Jennyxx schreef:
Er is ooit wel eens parelli met mijn paard gedaan. En die werd er kopschuw van.. Toen zag ik ook dat beruchte filmpje van de vrouw van Parelli met dat half blinde paard ;(

Er zijn inderdaad filmpjes die niet echt leuk zijn om naar te kijken. Heel jammer want het programma is heel duidelijk en toegankelijk. Helaas zien we dat overal wel, ik vond de filmpjes van warwick schiller ook wel interessant maar toen zag ik hem een keer met een veulen werken, dat vond ik toch wel erg en naar mijn mening deed parelli dat dan beter (wat ik van 1 filmpje gezien heb). Ik probeer ook echt te kijken of de manier van omgang iets is voor mij en mijn paard en niet hoe de ander het doet, en sommige filmpjes laten mij dan zien hoe ik het niet wil :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:57

xxdomiixx schreef:
Ik ken ook mensen vanuit parelli die echt zeggen: als mijn paard niet naar mij toe komt in de wei dan wil hij niks samen gaan doen vandaag, het enige wat we dan gaan doen is even de connectie op zoeken en dan is het goed.

:= . Dat is het probleem als je paarden bij een ander op stal staan en niet aan huis.
Ik draai als dat hier gebeurt, me dan om en laat ze staan. Dus dat betekent geen eten, geen stalletje om te schuilen (wel bedekking onder de bomen). Heb ik maar heel af en toe moeten doen want dat vinden ze echt niet leuk eten missen. Dus komen ze nu in volle galop naar me toe ondanks het gras waar ze op staan.
Dit doe ik ook als ze te lang moeten nadenken of ze wel zin hebben om naar de wei te gaan. Ook goed. Dan ga ik aan de slag en probeer ik het veel later nog eens (Lees hooi is inmiddels op gepeuzeld, dus een tijdje geen hooi en gras wilde ze niet naar toe). Misschien is dit pedagogisch niet verantwoord maar het werkt wel goed. Mijn man doet precies hetzelfde. Dus die van ons luisteren top :))

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 21:58

Ik heb het over een paard in vrijheid, in de wei of de paddock.
Is het niet zo dat een paard nooit naar druk toe komt?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 21:59

Jennyxx schreef:
Toch vraag ik mij af of hij ooit genoeg drive gaat krijgen, dat ik hem "terug" zou kunnen rijden naar verzameling.

4 Jaar. ;)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:01

Simpelman schreef:
Ik heb het over een paard in vrijheid, in de wei of de paddock.
Is het niet zo dat een paard nooit naar druk toe komt?

Als een paard leert: Druk als het paard bij je wegloopt, druk weg als hij aandacht voor je heeft. Dan komt hij uiteindelijk (korte versie, kan er een heel lang verhaal van maken). Dat noemt Parelli de catching game, heel veel met mijn paard gedaan. Nu hoef ik het hele riedeltje niet meer te spelen en ga ik gewoon ergens in de wei staan en komt hij naar me toe (ben nog niet zo ver dat ik gewoon bij de ingang kan staan).

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:09

Paard in vrijheid is in mijn geval t.h.v. de schouder gaan staan en 'binnenhalen' met mijn lichaamstaal (heb een geweldig enthousiaste merrie :D ). Bij mijn vorige pony was dit moeilijker, hierbij moest je wel druk gebruiken (eerst voorwaarts vragen).

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:12

Simpelman schreef:
Jennyxx schreef:
Toch vraag ik mij af of hij ooit genoeg drive gaat krijgen, dat ik hem "terug" zou kunnen rijden naar verzameling.

4 Jaar. ;)

Geduld en hoop doet leven :o :D

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:15

Ik las iets met oortjes naar voren tijdens t rijden. Dat doet die van mij nu ook haha! Afwisselend met oplettende (geconcentreerde oren) in een korte tijd zijn wij als combinatie een aantal stappen voorruit gegaan. Zou morgen eens vragen of iemand foto's kan maken of kan filmen. Ik heb ook fotos terug gevonden van voorheen daar kun je mooi zien wat het verschil is.

Ik kan sinds kort longeren met dubbele longe en doe dit ook als afwisseling. Ook wil ik weer een beetje balken en cavaletti meepakken ter afwisseling.

Ik las ook iets over op tijd stoppen. Ik merk dat ik hier ook heel veel baat aan heb. Zodra ik te lang door ga met iets en mijn paard zich daardoor gaat vervelen gaat ze op een gegeven moment op standje stoomtrein. Dit is aangeleerd gedrag en doet ze al sinds ze onder het zadel is. Ik heb haar nu zo ver dat ze het amper doet onder het rijden. Enkel wanneer ik dus net te lang door wil gaan/onbewust net een stap te ver ga.