Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:45

Djezus dat filmpje! Als ik die pony was, had ik haar met haar hoofd in het hek doen belanden. Bizar hoe sommige mensen met dieren omgaan.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:00

Jeetje wat erg zeg :( ik heb het weleens gezien maar verdrongen, deze ook maar weer verdringen

Enjoyce94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 01:47

Ongelooflijk dan eigenlijk hoeveel sommige paarden 'accepteren' voordat ze echt iets doen om je eraf te gooien of zo.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 07:08

xxdomiixx schreef:
Jeetje wat erg zeg :( ik heb het weleens gezien maar verdrongen, deze ook maar weer verdringen

Ik open dat soort filmpjes met opzet niet..Als t een fout filmpje is blijft dat maar malen door mijn hoofd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 08:38

pol1 schreef:
xxdomiixx schreef:

Ik open dat soort filmpjes met opzet niet..Als t een fout filmpje is blijft dat maar malen door mijn hoofd..

Te laat... heb 'm wel gezien.... walgelijk.... En daar staat (of zit op een paard) iemand 'gewoon' bij te kijken en filmen.... Om te janken.

Sizzle, ben nieuwsgierig naar de plaatjes van de paarden die je reed op de handelsstal destijds. (sorry offtopic :o )

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 08:42

Hier krijgen jullie weer een goed humeur van

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 08:59

Goedemorgen allemaal. Simpelman :))

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 09:05

Ik wil dat mijn paard ook gaan leren... maar waar te beginnen? Heb echt 0 ervaring...

Gister tijdens het stappen maar dit om gedaan. Niet het zelfde als een body rope maar komt misschien in de buurt?

Afbeelding
Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 09:09

De beste raad die ik je kan geven is scharrel op you tube en experimenteer.
Zo ontwikkel je jezelf, alles is relatief aan jou en je paard.

Een body wrap is in eerste instantie flexibel, men gebruikt er meestal een bandage voor.

Bij TTEAM vind je veel interessant grondwerk, ze zijn er al meer dan 30 jaar mee bezig, alles is goed overdacht en uitgewerkt.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 19-02-16 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 09:13

Leuk simpelman!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 09:25

Ja die is leuk Simpelman. :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 09:56

Dat kind.. en wat een brave shetlander. Over je mond houden gesproken, als ik dit had gezien had ik ook mijn mond gehouden maar dat kind wel van die shet gesleurd. En degene die aan het filmen is moet zich schamen.

Darkofroitzik, lekker bezig geweest met knutselen? Ik ga eens op youtube snuffelen want ik vind dit ook wel interessant. Ik heb een zelfde type als Timo van Horseware. Die let gewoon niet op waar hij loopt. Als hij met je mee loopt aan een halstertouwtje gaat hij er automatisch vanuit dat ik voor hem oplet en hij let dan vooral... op de omgeving maar niet waar hij zijn voeten neerzet.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:03

Aangezien hij toch kreupel is/was (want hij loopt weer normaal) dacht ik iets te proberen. Niet echt knutselen, gewoon een longeerlijn met een musketonhaak en door. Die in een 8 vast gemaakt om mijn pony en ben gaan lopen.

Leert je pony niet van zichzelf stoten?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 10:07

Damian23,
Daar kun je ongelooflijk veel verbetering in brengen met een opeenvolging van grondwerkoefeningen.
Ik had een merrie die uiteindelijk geconcentreerd door een mikado van hindernisbalken, been voor been optillend, telkens een mogelijkheid zoekend om hem in een opening naar voren te kunnen zetten, heen liep.
Ze kon er middenin blijven staan wachten.
(een mikado is een chaotische, bewegende stapel hindernisbalken van 70cm hoog en 4 diameter)
Met 8 hindernisbalken kun je prachtige oefeningen bouwen.

Wanneer ik ga wandelen aan de hand doe ik dat altijd aan een longeerlijn en houdt hem op afstand, zo blijft hij op zijn eigen benen lopen.
We hebben hier wél heel gemakkelijk veel mogelijkheden om een paard te leren opletten, heel smalle paadjes door het bos, veel stenen enrotsen, plassen, beekjes, enz..

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:20

Das een top oefening Simpelman. Dat doen we met de pups ook voordat we met behendigheidstraining beginnen. Veel lopen op verschillende structuren, bewegende ondergronden, een stapel bezemstelen, noem maar op. Alles in het kader van balans en coördinatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:26

Dat werkt inderdaad heel goed :j
Ook een leuk uitstapje is een extreme trail parcours dat steeds meer in opkomst is.
Daar kun je veilig oefenen met bruggetjes, onstabiele ondergronden en water.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:04

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:12

Ik ga dat eens proberen!! Toen ik hem pas had was er zelfs geen balkjes mee te lopen. Die schopte hij gewoon steeds weg. Nu kan hij dat wel, hoewel ik af en toe wel even moet zeggen "let op" want dan zie ik al weer dat zijn gedachten vooral niet bij de balkjes voor hem zijn. Onder het zadel heeft hij dat dus niet.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:14

leuk artikel maar ik mis het kopje "een paard is er nog niet to instaat" of het is fysiek voor hem onmogleijk. dit heft gedeeltelijk met pijn te maken denk ik maar ik denk dat dit vaak een van de oorzaken is van problemen. (het paard op ene te kleinen volte zetten waardoor die gaat bokken etc)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:15

Picasso schreef:
Sizzle, ben nieuwsgierig naar de plaatjes van de paarden die je reed op de handelsstal destijds. (sorry offtopic :o )

Moest even graven en ben blijkbaar ook helaas wat wedstrijdfoto's kwijt.

Maar dit is 1 van de paarden waar ik mee gestart ben (geen jonkie).

Afbeelding
Afbeelding

En dan een slechte onscherpe binnenbakfoto van een 4 jarige.
Hier heb ik ook een paar keer mee gestart maar vind er geen foto meer van. Geen eenvoudig paard, steeds grenzen zoeken. Ze hebben hem een tijdje als manege paard geprobeerd maar als iemand maar een beetje onstabiel zat zag je dat hij accuut zijn oortjes erop zette en 3 tellen later met 3 flinke bokken zijn ruiter kwijt raakte :+
In het parcous en op buitenrit was hij echter altijd erg (soms iets te) enthousiast.

Afbeelding

Verder nog een jonge ruin met extreme singeldwang gereden waar ik een keer erg verkeerd vanaf ben gevallen (wervels gekneust). Ben toen met die gestopt met dat dier. Eigenaar vond me een watje geloof ik, maar toen hij later zelf zijn ribben gebroken had is hij op "mysterieuze wijze" ineens verdwenen.
Het was een vriendelijk paard in de omgang, ik denk dat er een hoop winst te behalen was geweest met een ander voerbeleid en weidegang. Maar goed daar kan ik niet veel aan doen.

Daarna toen ik er mee gestopt was onderstaand paardje gekocht. 8 jarige onbeleerde tuigpaard fokmerrie en het jaar erop weer verkocht als recreatiepaard aangezien Dallas toen oud genoeg was om te gaan inrijden.
Afbeelding

Afbeelding

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:23

Super leuk dat overzicht van jou en de paardjes Sizzle! Vind het altijd leuk om een beeld te hebben bij iemand. En van veel verschillende paarden rijden, leer je zoveel vind ik altijd. Jammer dat het beleid op de stal niet je-van-het was, maar goed: je hield er wel een leuk paard aan over. Zuur dat het zo heeft moeten eindigen met Dallas. Wb het beleid op vele handelsstallen: ik snap het, maar heb er best moeite mee soms. Paardenhandel blijft een rare business vanwege het handelen met levende have....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 11:31

damian23 schreef:
Ik ga dat eens proberen!! Toen ik hem pas had was er zelfs geen balkjes mee te lopen. Die schopte hij gewoon steeds weg. Nu kan hij dat wel, hoewel ik af en toe wel even moet zeggen "let op" want dan zie ik al weer dat zijn gedachten vooral niet bij de balkjes voor hem zijn. Onder het zadel heeft hij dat dus niet.

Eerst de video's bekijken, vooral de n° 1....(zul je moeten kopen, de gratis versies zijn altijd ingekort tot een paar minuten)
Beginnen met één balkje, niet met de mikado want dan ben je snel bij de uitgang.
De mikado beweegt!! als je paard een balk aanraakt, alles kan gaan rollen.
Dat is een oefening voor later. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:41

Ik zat laatst wat grondwerk/rijden filmpjes te kijken van Warwick Shiller, daar staan best leerzame filmpjes gratis online. Ook parelli heeft best wat gratis staan.

He betaalde kanaal van Parelli is erg goed als je echt wil leren (er zit echt een plan achter, niet alleen maar losse filmpjes), Karen Rolf heeft een leuk betaald videokanaal, meer gericht op dressuur.
Ik ga binnenkort me inschrijven bij Pferdia.tv, is iemand daar lid van?

Simpelman schreef:
Hoe meer je in dit spel doordringt hoe beter je er in wordt, hoe meer je paard gaat deelnemen.
Dit is voor mij geen conditionering maar leren.
Conditioneren is voor mij het inprenten van automatische reacties, met een negatieve uitdrukking "robotiseren".
Zeker hebben we wat van die geconditioneerde reacties nodig om veilig te kunnen rijden, maar het merendeel van de communicatie kan volgens het uitleggen/begrijpen plaats vinden.

Wat jij leren noemt, noem ik conditioneren. Volgens mij is dat ook de officiële definitie ervan.

Het doel van conditioneren is juist dat het paard écht begrijpt wat je bedoeld. Je ziet heel veel gebruik van (veel) druk, terwijl het paard geen idee heeft wat er bedoeld wordt of heeft geleerd om het te negeren.

Automatische reactie hoeven echt niet negatief te zijn. Ik hoef ook niet elke dag na te denken over hoe ik m'n veters moet strikken, dat is een automatisme geworden.
Ik denk dat jij mensen bedoeld die met heel veel overmatige druk proberen te conditioneren, die niet wachten tot het paard het écht snapt en ontspant.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 11:58

Ik zie conditioneren binnen kaders van het behaviorisme, het inprenten van automatische reacties, dus reacties die boven de wil uitgaan.
Het inprenten gebeurt met positieve en negatieve prikkels.
Herhaling is een belangrijk onderdeel van conditionering.
We hebben een aantal conditioneringen nodig om veilig te kunnen omgaan met paarden.

Leren is voor mij begrijpen maar de antwoorden blijven onderworpen aan de wil, het antwoord is dus een keuze en geen reactie.
Het leren komt ook voort van uit de wil te begrijpen, prikkels dienen hier bij gebrek aan taal nog slechts als communicatie middel.
Herhaling is vaak helemaal niet nodig, het gaat om het begrijpen, zo gauw het begrepen is dan is het klaar.
Paarden willen begrijpen, ze zijn er actief in, naar mijn idee omdat ze er veiligheid mee verdienen.
Begrijpen is veilig.

Wanneer ik jou volg dan is alles geconditioneerd, ook jouw reactie op mijn post nu.