Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:19

Ik heb over mijn eerste stal en de stal waar ik nu sta gelukkig niets te klagen wat betreft de eigenaren. Allebei de stal eigenaresses zijn heel duidelijk in wat ze wel of niet graag willen zien. Dat er eens een keer iets mis gaat, zien ze echt wel door de vingers. Maar als je dag in dag uit je paard over de kop trekt, dan krijg je dat echt te horen. Persoonlijk vind ik dat wel fijn :)

Mijn staleigenaresse voelt mijn rijstijl wel. Dus wat dat betreft kan ik goed met haar door 1 deur. Alleen word ik af en toe geadviseerd een homeopaat naar mijn paard te laten kijken. Dat mag je voorstellen. Maar mijn paard. En ik werk zelf met medische wetenschap. En vind het verdomd lastig om positieve dingen van homeopathie in te zien XD
Maar afzien van dat ene kleine puntje, ben ik blij dat er gezegd wordt wat er mis is. Helemaal wat betreft verzorging. Ik heb nog niet zo lang paarden. Dus vindt het best eens lastig wat betreft voer, bak, trainen enz.
"In die bak kun je niet rijden, veel te hard. Uurtje wachten dan is hij goed." <-- kijk daar heb je wat aan! :)
Liever dat dan dat ze me in een veel te harde bak laat rijden. Ik weet sommige dingen gewoon echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:23

DarkoFoitzik schreef:
dat moet je echt loslaten helaas... als ik iedereen aan moest spreken die de paarden zo behandelen bij mij op stal dan heb ik een dag taak. Dit moet je echt naast je neer leggen. Ik vind dat de staleigenaar en de eigenaar van het paard er iets van kunnen zeggen. de rest moet het maar negeren. Je kunt hooguit de ruiter instrueren hoe het anders kan maar dat kan alleen als die er voor open staat

Ik vind dit heel moeilijk... Misschien ziet en voelt deze ruiter het niet, maar degene die in het midden staat zou er toch iets van moeten zeggen en als die het ook niet ziet? Ik vind het echt lastig, hier word je ook al snel als bemoeial bestempeld als je een goed bedoelde opmerking maakt dus ben er erg voorzichtig mee. Zal zelf ook genoeg verkeerd doen.... Maar moeilijk vind ik het wel.

Vanochtend een stel fijne springruiters aan het werk gezien die paarden kwamen kijken: de een uit Twente met een klant uit Engeland geloof ik. Die kerels konden echt een rondje sturen zonder de paarden in de weg te zitten. Daarna was de bak nagenoeg leeg en kon ik met de 12 jarige lekker rondsturen. :)

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:30

Omgekeerd hebben we ook een vrouw die zo weinig overwicht heeft dat ze niet verder dan 10 meter bij de andere paarden vandaan komt met haar moddervette obesitas merrie. Dit heeft als gevolg dat dit paard dus letterlijk niets doet behalve in de buurt van de paddock/wei gepoetst worden en vreten. Als ik dan af en toe aanbiedt om haar paard samen met mijn paard te laten spelen zodat ze achter mij aan kan lopen dan gaat dat dier helemaal uit haar dak en snuift luidruchtig achter die van mij aan met de staart op de rug. Ofwel energie genoeg. Vind ik ook best sneu :+

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:31

hier heft een international (olympische) duitse spring amazon een gang gehuurd. ze heeft er een paard of 20 staan. de andere gang is pension klanten en dan hebben ze nog Eigen paarden voor de verkoop en opfok. maar die duitse amazone kan ook ene potje rijden. zeke rniet mijn stijl maar ze is heel correct en zit het paard geen moment in de weg. haar "leerlingen" zijn helaas niet zo, die sla ik liever van het paard af dan dat ik er naar kijk. ik vind het wel mooi om te zien en dan kom ik binnen met mijn "knol" -:)

laatst kreeg ik de opmerking tijdens het rijden, dat ik op een "springruiter manier" dressuur rijd. ze bedoelde daarmee dat ik niet veel in de mond aan het trekken was en zijn kop niet onder zijn lijf in trek.... heel bijzonder wat andere ruiters voor een beeld hebben van de tegenwoordige dressuur.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:32

Sizzle schreef:
Omgekeerd hebben we ook een vrouw die zo weinig overwicht heeft dat ze niet verder dan 10 meter bij de andere paarden vandaan komt met haar moddervette obesitas merrie. Dit heeft als gevolg dat dit paard dus letterlijk niets doet behalve in de buurt van de paddock/wei gepoetst worden en vreten. Als ik dan af en toe aanbiedt om haar paard samen met mijn paard te laten spelen zodat ze achter mij aan kan lopen dan gaat dat dier helemaal uit haar dak en snuift luidruchtig achter die van mij aan met de staart op de rug. Ofwel energie genoeg. Vind ik ook best sneu :+

whahahahahahahahahahahahah :') _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:34

Bij zo een heb ik laatst de stoute schoenen aangetrokken: oud paard, 19 jr, schopt zijn boxdeur bijna kapot.... komt er nauwelijks uit en staat op 3kg brok per dag. Ik kon er echt niet meer tegen en heb de eigenaar aangeboden om het paard er dagelijks uit te halen omdat ik er toch ben. Ze was er gelukkig blij mee en paard ook denk ik... al weet die niet zo goed wat hij met zichzelf aan moet als 'ie los in de paddock loopt.... ;( Kan daar oprecht verdrietig van worden....

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:36

Dat vind ik dan wel de verantwoordelijkheid van de pensionhouder. Bij ons heb je ook zo'n paarden waar de eigenaar eigenlijk niet vaak komt. En die paarden zorgen ze voor dat die veel in de paddock komen.
Bij ons kunnen ze dat niet zien dat er paarden staan te verkommeren en vervelen in hun box.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:38

ChocooPrins schreef:
Dat vind ik dan wel de verantwoordelijkheid van de pensionhouder. Bij ons heb je ook zo'n paarden waar de eigenaar eigenlijk niet vaak komt. En die paarden zorgen ze voor dat die veel in de paddock komen.
Bij ons kunnen ze dat niet zien dat er paarden staan te verkommeren en vervelen in hun box.

Ik vind het allereerst de verantwoordelijkheid van de eigenaar en in tweede instantie van de pensionhouder.... Maar dit soort dingen kan ik echt verdrietig van worden...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:40

Picasso schreef:
ChocooPrins schreef:

Ik vind het allereerst de verantwoordelijkheid van de eigenaar en in tweede instantie van de pensionhouder.... Maar dit soort dingen kan ik echt verdrietig van worden...

Ja natuurlijk!! Maar toch als je paarden houdt als pensionhouder, haal die beesten dan gewoon uit en drop ze dagelijks ofwel in de paddock of in de wei.
Je kan dan nog de eigenaars sensibiliseren als ze dan toch eens komen opdagen. Maar denk dat dit weinig uitmaakt. Ze hebben gewoon geen oog daarvoor sommige mensen... Je kan ze moeilijk verbieden een paard te hebben.
Maar als pensionhouder dagelijks 3kg krachtvoer te scheppen en vervolgens je schouders op te halen kan ook echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:42

Ik begrijp dat ook niet... Heb dat ook voorzichtig aangekaart; niks doen op 3kg per dag.... Waarom?????

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:46

Opsluiting in een stal op die manier vind ik ook gewoon onder mishandeling vallen.
Zo iemand zou ik rustig de deur durven wijzen.
Helaas ken ik ook zo'n stal/paard. Inmiddels al 30 jaar oud. Staat al 20 jaar in dezelfde box en komt 1 uur per dag in de stapmolen. De eigenaar is bijna 80 en kan inmiddels ook niet meer komen. Voorheen kwam hij iedere dag even een wortel brengen en dat was het.
De rest van de paarden daar op stal leiden net zo'n sneu leven, echter worden die in iedergeval nog gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:52

Sizzle schreef:
Opsluiting in een stal op die manier vind ik ook gewoon onder mishandeling vallen.
Zo iemand zou ik rustig de deur durven wijzen.
Helaas ken ik ook zo'n stal/paard. Inmiddels al 30 jaar oud. Staat al 20 jaar in dezelfde box en komt 1 uur per dag in de stapmolen. De eigenaar is bijna 80 en kan inmiddels ook niet meer komen. Voorheen kwam hij iedere dag even een wortel brengen en dat was het.
De rest van de paarden daar op stal leiden net zo'n sneu leven, echter worden die in iedergeval nog gereden.

Daar word je toch naar van? Ik kan er echt heel slecht tegen.... Maar o wee als je je mond opentrekt... :x

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:53

om even terug te komen on topic, de vorige stal waar ik gestaan heb was dat idem. op papier zag het er fantastisch uit, de hele dag op de wei, elke dag gemest, drie keer per dan hooi en drie keer krachtvoer, prachtige buitenbaan, fantastische wasplaatse. uiteindelijk, 2 uur per dag op een wei waar geen gras op stand en geen social contact. hij stond op beton de helt van de tijd omdat hij niet genoeg eten kreeg en dus zijn stro opvrat. de bak werd nooit getrokken en had diepe sporen naar verloop van tijd, etc, etc. dus toen maar verhuid. het rijden ging ook echt niet meer omdat mijn paard depressief geworden was. ik ben toen buiten de poort met hem op land van anderen dagelijks gaan grazen om hem bij te voeren (voerde ook nog Eigen hooi bij). tijdens die wandelingne hebben we onze band weer versterkt en ik zag hem genieten. hierdoor werd hij wat vrolijker en werd onder het zadel ook meer ontspannen.

nu komt hij elke dag een uur of 9 a 10 buiten (ook in de winter) en je merkt dat het een heel ander paard is. ook met rijden is hij veel meer onspannen en heeft hij weer een karakter. zo zie je maar dat stal management heel belangrijk is voor het trainen van je paard

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:53

Ik vind hoe mijn paard gestalt staat ook niet ideaal. Maar het is wel het meest ideaal van de regio. Ze hebben ten minste nog een paddock. En ze zijn ook begaan met de paarden.
We hebben hier geen 1 stal in de regio waar je de paarden nog dagelijks uren buiten hebt. Het is gewoon niet mogelijk door de ondergrond.
En ik ben niet gesteld op luxe voor mezelf. Maar op 1 ding ben ik onverbiddelijk. Ik moet een goede piste hebben om in te rijden of longeren. En dan bedoel ik geen binnenpiste. Maar een buitenpiste die goed ligt is voldoende. Dus 1 zonder putten of geen die te hard en te zwaar is. Of altijd onder water staat. En dat heb ik ook daar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:06

Picasso, ik heb daar wat jonge paarden getrained toen ik net in Zwitserland was.
Maar omdat ik het niet eens was met hun beleid en ze ook niet voor rede vatbaar waren ben ik gestopt en heb toen een handelspaardje voor mijzelf gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:39

Sizzle schreef:
Picasso, ik heb daar wat jonge paarden getrained toen ik net in Zwitserland was.
Maar omdat ik het niet eens was met hun beleid en ze ook niet voor rede vatbaar waren ben ik gestopt en heb toen een handelspaardje voor mijzelf gekocht.

Kan het me voorstellen. Weet je, iedereen moet het ook zelf weten... ik kan me alleen zo slecht stilhouden als het onder m'n neus gebeurt... Probeer het zo voorzichtig mogelijk te brengen, maar jullie kennen me ondertussen: subtiel zijn is lastig... :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:30

Sizzle schreef:

Dr zus staat bij mij op stal :D :D :D :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:02

DarkoFoitzik schreef:
dat moet je echt loslaten helaas... als ik iedereen aan moest spreken die de paarden zo behandelen bij mij op stal dan heb ik een dag taak. Dit moet je echt naast je neer leggen. Ik vind dat de staleigenaar en de eigenaar van het paard er iets van kunnen zeggen. de rest moet het maar negeren. Je kunt hooguit de ruiter instrueren hoe het anders kan maar dat kan alleen als die er voor open staat

ik vind dit ook lastig. Maar ik probeer dan de andere kant op te kijken. Maar soms vind ik dat heel moeilijk omdat soms een andere manier van rijden zoveel verschil kan betekenen. Ook qua gezondheid. Ik ken iemand met een paard wat enorm gestrest is. Eet daardoor slecht en is echt vel over been. Medische helemaal binnenstebuiten gekeerd, maar niks te vinden. Maar paard wordt flink LDR gereden, heeft echt een enorme knik op de derde halswervel en loopt met een holle rug rond Dan denk ik wel eens, wat zou dat paard doen als je hem even lekker vakantie geeft en dan opnieuw begint met een andere manier van rijden. Maar ik durf dat gewoon niet aan haar voor te stellen.

Wat ik nog moeilijker vond is om tegen mijn schoonfamilie te zeggen dat ik geen les meer van hun wilde omdat ik een andere weg was ingeslagen. Dat is pas moeilijk om zonder al te veel in detail te treden te zeggen dat je hun manier van rijden niet de jouwe (meer) is. Dat was best nog wel een dingetje geweest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:08

Damian, dat is zeker lastig. Het voelt dan toch alsof je ze extra op de tenen stampt.

Picasso, het waren wel erg fijne paarden dus ik ben er best even blijven hangen. Zal eens op mijn pc kijken voor een foto. Uiteindelijk kreeg ik toch te veel pijn in mijn hart als ze fris waren en wilde bokken wat je dan corrigeert (je wilt immers geen vliegles) terwijl je weet dat ze eigenlijk gewoon even op de wei moeten.
Ik liet ze in idergeval altijd nog even los in de bak, dan hadden ze nog wat.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:14

knollentuin schreef:
Ik heb maar een paar stallen die ik verhuur en ben er niet van afhankelijk en hij mij gaat er dus wel een gesprek komen als ik dingen zie die ik niet pruim...
Paarden staan in m'n achtertuin en ik moet daar wel met plezier naartoe lopen.
En ik snap jou wel pol1, maar daarbij denk ik wel dat er bij stalhouders een verantwoording ligt, een signalerende functie ligt.
Als alle stalhouders nergens iets van zeggen is natuurlijk het hek van de dam, ik weet dat t lastig is.
Maar als stalhouder hoor je een voorbeeldfunctie te hebben en denk ik dat je mensen aan kan spreken wat je niet waardeerd op je terrein. Als alle stalhouders daar eens mee begonnen..... Utopie?

Natuurlijk heb je een voorbeeldfunctie en ik draag die dan ook uit in mijn doen en laten! Maar mensen aanspreken omdat ze hun paard te diep ( kop tussen de benen) laten werken vind ik niet dat ik daar iets van kan zeggen.. Door de bak timmeren is voor mij de grens ( nog niet echt meegemaakt gelukkig) heb ook aantal paarden die zeer slecht opgevoed waren, daar probeer ik voorzichtig wat van te zeggen onder het mom ( als 15 paarden over me heen walsen kan ik mn werk niet meer doen) resultaat paarden worden weer verhuisd.. sneu voor de paarden. Sommige mensen willen/ kunnen hun eigen fouten niet onder ogen zien..Het paard is dan altijd de dupe. Ik ben voorzichtig met wat ik zeg maar als de grens bereikt is neem ik ook makkelijk afscheid van klanten!
Ook ik ben niet afhankelijk van mijn stal!

Wat betreft management op stal: al de paarden hier op stal staan gaan de hele dag naar buiten daar zorg ik zelf voor..Hier geen kans dat als een eigenaar niet komt dat het paard staat te verpauperen op de stal! Mensen die hun paard de gehele dag op de box willen hebben neem ik niet eens aan!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:34

Twee daagjes weggeweest en 10 pagina's erbij :wow:

Niet helemaal bijgelezen maar ik zag Uta Graf en Rien voorbijkomen. Ik vind Uta een heel fijne ruiter, heb met veel plezier meerdere trainingsfilmpjes van haar bekeken op Pferdia TV.

Rien is een fijn tegengeluid in de moderne dressuur, al heb ik een aantal lessen van hem gezien die ik minder klassiek/ontspannen vond dan het verhaal dat hij houdt. De clinic van Kamy hier op Bokt vond ik wel een goed voorbeeld van eerlijk rijden. Wat vooral is blijven plakken: "omhoog en naar voren ipv omlaag en naar je toe" (over de hoofd/halshouding).

Nog een vraagje: weet iemand waar je van die schuimbolletjes koopt die je tijdens het rijden in je handen kunt houden om te voorkomen dat je je hand zo ver opent dat de teugel doorglijdt? (ik geloof dat Wendy Murdoch hier ook mee werkt).

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:54

Kan iemand mij uitleggen wat er bedoelt wordt met: een paard door de bak timmeren.. Ik kan me er niks bij voorstellen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:10

xxdomiixx schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat er bedoelt wordt met: een paard door de bak timmeren.. Ik kan me er niks bij voorstellen

Dat kun je beter zo houden, is beter voor je wereldbeeld :D

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:18

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:21

ChocooPrins schreef:
.

Hoe zal dit nu vertalen onder het zadel? Ik kan mij nu niet voorstellen dat ik hem ga vertrouwen onder het zadel... Heel erg. Maar ik ben niet verlegen dit toe te geven.

ChocooPrins schreef:
Ik vind hoe mijn paard gestalt staat ook niet ideaal.

Misschien kan je daar nog wat winst halen voor als je weer wilt gaan rijden? Al dan niet geholpen door een castratie?