Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:14

Simpelman schreef:
Waar verhaaltje.

Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom Dorrance geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist een Tom belangrijke vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:

Always quit at the right moment.

Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

Kan me hier in vinden en dit is wat ik hier geleerd heb. Vele trainers/instructeurs vertellen je het omgekeerde: herhalen herhalen herhalen in één trainingsessie....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:17

Ik dat het ijver verhaal 3-ledig is.
Je hebt paarden die druk ervaren, paarden die zoeken naar beloning en speelse paarden.
De eerste groep is vaak moeilijk te remmen, de tweede haalt de hele trucendoos uit de kast en wordt opdringerig/lastig (in feite onopgevoed), de laatste zie je ook in vrijheid dingen doen die ze van de mens geleerd hebben.
In alle 3 gevallen heb je een andere aanpak nodig.

De ijver onder de sportpaarden is echter wel vaak de 'vlucht' groep die een hoge mentale druk moeten verwerken daar ben ik het zeker mee eens :j

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:21

Klopt hoor Sizzle, zal je wel moeten kunnen herkennen als ruiter, het op t moment stoppen als t goed is en niet eindeloos herhalen is er net zo een. Zo ook het stoppen met een oefening die niet lukt. Morgen weer verder en anders overmorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:27

Gister nog zo een voorbeeld gezien: meisje met paard aan het springen. Het ging in de voorbereiding al mis: paard loopt scheef (staart scheef erachter), wilde niet goed rechtsom lopen en ging in verzet. Er wordt dan geroepen dat zo iemand het paard erdoor moet rijden, hand eraan en been. Paard gefrustreerd, ruiter gefrustreerd.... Maar toch doorgaan en wel gaan springen.... en weer, en weer en weer..... Ik gok dat binnen nu en zeer korte tijd (en terecht) het paard flink in de staak gaat en als lastig bestempeld gaat worden....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:43

Picasso, ik van de week ook op de manege. vijf jarig paard werd in de galop op een kleine volte gezet wat hij nog niet aan kan. Paard gaat met zijn staart zwiepen, oren in de nek en geeft met alles aan dat hij het niet aan kan. Toch doorgaan en het paard gaat in de ankers en de lucht in. Ik gok ook dat dit paard binnenkort ook flink in de staak gaat. En dan te bedenken dat dit haar tweede paard is. Het eerste paard moest weg vanwege stout gedrag (staken) na eerst op "heropvoedkamp" te zijn geweest bij een bekende ruiter. Is een paar weken braaf geweest en is toen weer gaan staken. Maar ach, dan kopen we gewoon weer een nieuw paard.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:47

Een paard in de staak rijden is helemaal niet moeilijk... al vind ik vaak dat de meeste paarden nog behoorlijk veel pikken.
Een paard waarvan het vertrouwen zo geschonden is weer vertrouwen geven is eigenlijk ook niet zo moeilijk het kost alleen veel tijd en geduld (en beide zijn zeldzaam)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:47

ik denk juist dat het mijn eind doel is mijn paard op mijn gedachte te rijden. dan ga je in mijn ogen "toveren" waar simpelman het altijd over heeft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:49

Dan moet je wel je gedachten heel goed onder controle hebben :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:57

naja zou best leuk zijn als ik wil vliegen da thij vleugels krijgt en dat we opstijgen.... maar helaas dat blijft een droom :+

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:05

damian23 schreef:
jannico schreef:
[De keuze is nogal geforceerd door dierenarts kosten van de laatste weken voor mijn vriend. Maar als je kan gaan zeker doen.

Balen, maar er is hopelijk toch niks ernstigs met je paard?

afwijkende lever en nier waardes (Hoog, maar heb de waardes zelf nog niet gezien) Oorzaak is nog onbekend. We zijn nu bezig de boel te herstellen en op te schonen. Er is op dit moment nog geen reden om aan te nemen dat er een dramatische oorzaak voor is, maar we moeten wel de vinger even aan de pols houden. Hij staat al sinds begin januari stil omdat ik hem niet goed in zijn vel vond zitten. De klachten die hij toonde wezen in eerste instantie in een andere richting. Heb dus de afgelopen weken alle behandelaars etc mogen begroeten. Tandarts, dierenarts, chiropractor/osteopaat, zadelpasser etc.

Komende 3 weken minimaal nog rustig aan.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:09

oh wat naar Jannico, ik hoop dat hij er snel boven op komt en dat er niks ernstigs aan de hand is. sterkte en beterschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:17

Wat naar Jannico! Sterkte!

En inderdaad: paarden pikken vaak veel te veel van ons.... Heb mezelf er in het verleden ook meermalen schuldig aan gemaakt. Niet dramatisch... maar toch ook wel als ik het nu bekijk. Allemaal onder de druk van presteren en jezelf in de picture rijden.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:31

damian23 schreef:
Picasso, ik van de week ook op de manege. vijf jarig paard werd in de galop op een kleine volte gezet wat hij nog niet aan kan. Paard gaat met zijn staart zwiepen, oren in de nek en geeft met alles aan dat hij het niet aan kan. Toch doorgaan en het paard gaat in de ankers en de lucht in. Ik gok ook dat dit paard binnenkort ook flink in de staak gaat. En dan te bedenken dat dit haar tweede paard is. Het eerste paard moest weg vanwege stout gedrag (staken) na eerst op "heropvoedkamp" te zijn geweest bij een bekende ruiter. Is een paar weken braaf geweest en is toen weer gaan staken. Maar ach, dan kopen we gewoon weer een nieuw paard.

Het lijkt als twee druppels water op wat ik vorige week bij ons in de bak zag. Jong paard moest eindeloos galopperen, op kleine voltes, wat ie overduidelijk niet kon. Alle uitingen van verzet, jullie kennen ze wel. Ze rijdt het paard voor een ander...moet ik er iets van zeggen tegen de eigenaar (die was er niet bij)? Een ander stalgenootje bevestigde trouwens mijn beeld...Ik bemoei me liever niet met een ander zn rijstijl, maar dit lijkt nergens op. Paard kreeg ook steeds op zn donder, dat doet me echt pijn.

Jannico: sterkte !!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:49

dat moet je echt loslaten helaas... als ik iedereen aan moest spreken die de paarden zo behandelen bij mij op stal dan heb ik een dag taak. Dit moet je echt naast je neer leggen. Ik vind dat de staleigenaar en de eigenaar van het paard er iets van kunnen zeggen. de rest moet het maar negeren. Je kunt hooguit de ruiter instrueren hoe het anders kan maar dat kan alleen als die er voor open staat

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:25

Nou.. het werkt hoor!! Achterwaarts, brokje, blij paard, blije ruiter. En ik heb al mijn vingers nog! Ik hsb heerlijk gereden en gespeeld

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:32

DarkoFoitzik schreef:
dat moet je echt loslaten helaas... als ik iedereen aan moest spreken die de paarden zo behandelen bij mij op stal dan heb ik een dag taak. Dit moet je echt naast je neer leggen. Ik vind dat de staleigenaar en de eigenaar van het paard er iets van kunnen zeggen. de rest moet het maar negeren. Je kunt hooguit de ruiter instrueren hoe het anders kan maar dat kan alleen als die er voor open staat

Geloof me ook als staleigenaar is het heel lastig iets te zeggen over andermans rij " kunsten"..Je wordt al gauw als bemoeial gezien. Als ze een paard door de bak timmeren dan zeg ik dat ik dat niet wil hebben op mijn stal..Voor de rest is t vaak horen/ zien/ zwijgen..

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:35

als staleigenaar heb je net iets meer dan gewoon een omstander. het is immers jouwn imago wat ze er mee beschadigen zou iemand foto's maken/ komen kijken. ik snap wel wat je bedoeld het is een blijft lasting. Ik praat op stal regelamtig over zaken die ik nu anders zie en ervaar. als de desbetreffende mensen daar over willen praten graag maar als ze het negeren dan houd het op.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:42

Ik denk dat ik de eigenaar mss eens moet zeggen dat hij gaat kijken als zij rijdt...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:43

Het kost me echt klanten als ik iets zeg dus ik ben er wel heel voorzichtig mee..Veel mensen denken nu eenmaal niet in t belang van t paard..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:00

Ik heb maar een paar stallen die ik verhuur en ben er niet van afhankelijk en hij mij gaat er dus wel een gesprek komen als ik dingen zie die ik niet pruim...
Paarden staan in m'n achtertuin en ik moet daar wel met plezier naartoe lopen.
En ik snap jou wel pol1, maar daarbij denk ik wel dat er bij stalhouders een verantwoording ligt, een signalerende functie ligt.
Als alle stalhouders nergens iets van zeggen is natuurlijk het hek van de dam, ik weet dat t lastig is.
Maar als stalhouder hoor je een voorbeeldfunctie te hebben en denk ik dat je mensen aan kan spreken wat je niet waardeerd op je terrein. Als alle stalhouders daar eens mee begonnen..... Utopie?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:06

het in toch het imago wat je uistraalt. als je ergens gaat kijken voor een plek en een paard wordt er door de bak getimmerd en niemand zegt er wat van, dan draai ik me om en loop ik weg. maar als het je brood is moet je er voorzichtig mee zijn. heel moeilijk die balans te vinden lijkt me.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:18

Klopt, maar die keus maak jij als mens, waar je voor staat en wat je waarden en normen zijn.
Commercieel gezien is dat misschien lastig, want het zou je klanten kunnen kosten, maar ook kunnen opleveren en de angst om mensen kwijt te raken zou nooit je raadgever in dit soort situaties mogen zijn

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:00

Omgangsregels ophangen voor mens/paard, net als rijbaanregels zeg maar?? Zou dat een idee zijn, stalhouders onder ons? Dan heb je het aangekondigd en weten mensen ervan. Maar mss is het wel lastig om goed te omschrijven welk gedrag je niet wilt zien

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:57

Het is ook niet altijd even duidelijk waar de grens ligt natuurlijk. Niet alles waar je zelf niet achter staat is gelijk mishandeling.
Er zijn immers ook hele generaties werkpaarden oud geworden met keihard werken, ultieme gehoorzaamheid en duidelijke regels.
Echter heeft de eigenaar van mijn stal inmiddels 2 mensen de deur gewezen.
Uiteindelijk levert dat meer klanten op want doorgaans zijn zulke mensen dan ook een doorn in het oog van de 'goede klanten'.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:09

Even om in te springen in het verhaal van Picasso over het paard met de scheve staart. En het antwoord van Evelijn. Ik ken voorbeeldfuncties (staleigenaren) die hun paard per opzet in de staak rijden. Met als reden, daar wordt hij beter van.
Tja, kan niet zeggen dat paard slecht loopt. niet zoals wij het zouden willen zien, maar wel correct over de benen, en redelijk over de rug. Paard is over zijn ganse lijf bespierd. Dus zeker een voorbeeldfunctie voor veel ruiters die niet erg veel nadenken.
En moest ik in de tijd naar die persoon hebben geluistert reed ik nu met een mank paard met slof de bak door. Geen haar aan mijn hoofd die dat zou gedaan hebben...

Een paar pagina's terug ging het over bewustzijn van hun lichaam. En wederzijds vertrouwen.
Met mijn oude merrie had ik een vertouwensband. Ooit zelfs eens aangereden geweest op wandeling door een aardappelboer. Geen moment hebben we elkaars vertouwen verloren. Dan besef je dat heel goed. Gelukkig hadden we beide geen zware verwondigen.

Maar nu door een heel verhaal met de 2de merrie en nu een heel verhaal met de hengst ben ik zelf mijn vertrouwen kwijtgeraakt.
Op de grond vertrouw ik hem 100%. En hij ook mij. De lijn om het te beschadigen wordt steeds dikker en dikker. Overlaatst zelfs bij hem kunnen zitten als hij sliep. Haha. Dat was het paard die niet durfde liggen als er iemand in de buurt was. Ik durf zomaar met een hengst, en merrie in het bos aan een halster gaan wandelen. Geen problemen mee. En het is niet dat het bos een plaats is die hij goed kent. We moeten al een half uur met de trailer rijden. Dus we zijn er nu max 3 keer geweest.

Hoe zal dit nu vertalen onder het zadel? Ik kan mij nu niet voorstellen dat ik hem ga vertrouwen onder het zadel... Heel erg. Maar ik ben niet verlegen dit toe te geven.