Door wederzijds vertrouwen en voor elkaar willen gaan krijg je soms prachtige hulp van je paard en leer je van jouw paard opeens nieuwe dingen die van te voren niet bekend waren.
Hercule (oudste paard) en ik hebben beiden een richtingsgevoel van 0,0. Lastig dus.
Toen ik hier net woonde (twee weken) ging ik met Polie (de jongste merrie) alleen een buitenrit maken. Ik vond dat ze onderhand wel toe was om met mij alleen op stap te gaan ook al kenden we het gebied niet en gingen we zonder Hercule.
Op een gegeven ogenblik was ik totaal de weg kwijt. Ik merkte bij alle keuzes van de paadjes die we pakten, toen we al lang van huis waren een lichte aarzeling bij Polie waarna ze de kant op ging die ik haar vroeg. Toen dat weer gebeurde, zei ik tegen haar: "vertel je me, dat we de andere kant op moeten? Heb jij misschien een goed richtingsgevoel, want dat zou wel handig zijn, ik weet totaal niet waar we zitten". Zo stonden we te staan en hadden ons gesprekje

, waarop ik zei: "OK, verras me dan maar en breng me thuis". Ik liet de teugels los, aarzelend draaide ze 180 graden en ging de weg waar we vandaan kwamen terug. Ik beloonde en zei nog maal: "ga je gang". Toen ze wist dat ze me goed begrepen had, vervolgde ze zeer zelfverzekerd haar weg in een kwieke vlotte stap.
Leuk verhaal Pien. Laat maar weer zien dat je op het instinct van je paard kunt vertrouwen.
Binnen een half uur kwam een bezorgde echtgenoot me tegen moet lopen, "waar bleven jullie toch zo lang"? Polie had via allerlei paadjes, de kortste route naar huis gevonden.

Reken maar dat ze wist dat ze het heel goed gedaan had, want als mijn man gekund had dan had hij haar van dankbaarheid naar huis gedragen. Nu liepen we met zijn drieën naar huis en ze heeft veel knuffels gehad van ons beiden. Je kunt hier dus echt heel erg verdwalen en wij wisten dat Polie ons voortaan thuis zou brengen. Dus toen durfden we vanaf dat moment ook verder van huis te gaan, zodat zij ons naar huis kon leiden zo nodig.