Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xxdomiixx schreef:Simpelman schreef:Maar, dat gaat niet zo maar van het ene op het andere moment, dat moet je opbouwen, je moet er gevoel voor krijgen, je paard moet leren dat hij de ruimte krijgt om te participeren.
Gebruiken jullie dat ook tijdens het "normale rijden". Ik leer mijn paard namelijk dat het echt ZIJN verantwoordelijkheid is om de gang te behouden en zodra ik merk dat hij terugvalt laat ik het gebeuren, dan gaat hij daarna direct weer in draf omdat dat zijn taak was. Ik ga dus niet direct als hij terug komt in tempo (maar nog wel draaft) weer drijven want ik weet dat hij binnen korte tijd toch weer zijn verantwoordelijkheid neemt. Zo ook met galop. Dit doen we ook vanaf de grond. Nu valt hij eigenlijk nooit meer terug maar als dat weet ik dat hij daarna gewoon zijn taak hervat.
Simpelman schreef:xxdomiixx schreef:Gebruiken jullie dat ook tijdens het "normale rijden". Ik leer mijn paard namelijk dat het echt ZIJN verantwoordelijkheid is om de gang te behouden en zodra ik merk dat hij terugvalt laat ik het gebeuren, dan gaat hij daarna direct weer in draf omdat dat zijn taak was. Ik ga dus niet direct als hij terug komt in tempo (maar nog wel draaft) weer drijven want ik weet dat hij binnen korte tijd toch weer zijn verantwoordelijkheid neemt. Zo ook met galop. Dit doen we ook vanaf de grond. Nu valt hij eigenlijk nooit meer terug maar als dat weet ik dat hij daarna gewoon zijn taak hervat.
Ze zijn extreem sensibel voor kleine signalen en nemen aan ons gemakkelijk waar waar en op welk moment ze geacht worden van tempo te wisselen.
Zij weten dat zelfs nog beter dan wij zelf, ze nemen namelijk ook onze onbewuste voorbereiding, die zich in heel kleine houdings of aanspanningverschillen uit waar.
Anders gezegd, op het moment dat wij bewust een actie gaan ondernemen om een signaal aan ons paard over te gaan brengen dan hoeft het al niet meer, hij had het al aan zien komen.
Simpelman schreef:In de steppe heb je niet zoveel aan bodybewustzijn, simpel gezegd, ze doen maar wat met hun lijf, het loopt daar altijd goed af.
Ze hebben daardoor waarschijnlijk heel weinig bewustzijn van hun lichaam dat maakt dat ze zich in onze wereld met allerlei obstakels, deuren, poortjes en bedenk het maar onzeker voelen met hun grote relatief lompe lichaam.
De bodywrap laat ze hun lichaam voelen in hun bewegingen zodat ze daar meer inzicht in krijgen.
oji schreef:Ik ben juist helemaal niet blij als mijn paard al iets doet op het moment dat ik er aan denk. Ik wil dat ie wacht op de hulp en niet voor mijn hulp uitgaat.
Horseware schreef:Gaat er nog iemand hier naar de clinic van Sabine Mosen op 12/13 maart?
oji schreef:Ik ben juist helemaal niet blij als mijn paard al iets doet op het moment dat ik er aan denk. Ik wil dat ie wacht op de hulp en niet voor mijn hulp uitgaat.
Picasso schreef:oji schreef:Ik ben juist helemaal niet blij als mijn paard al iets doet op het moment dat ik er aan denk. Ik wil dat ie wacht op de hulp en niet voor mijn hulp uitgaat.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat zo'n moment juist precies goed gaat; je denkt en onbewust geef je al de hulpen voordat je de hulpen al echt geeft... het valt precies samen.....
jannico schreef:Horseware schreef:Gaat er nog iemand hier naar de clinic van Sabine Mosen op 12/13 maart?
Ik moet kiezen helaas. Ik rijd normaliter begin mei bij Bertrand Ravoux mits mijn paard fit is. De keuze is nogal geforceerd door dierenarts kosten van de laatste weken voor mijn vriend. Maar als je kan gaan zeker doen.
xxdomiixx schreef:oji schreef:Ik ben juist helemaal niet blij als mijn paard al iets doet op het moment dat ik er aan denk. Ik wil dat ie wacht op de hulp en niet voor mijn hulp uitgaat.
Denken is ook al een hulpalleen wil jij dan niet dat hij zo sensibel is en dat hij het pas inzet als je de meer voelbare hulpen in zet (been aanleggen, zitknobbel etc.). Toch is het een heerlijk gevoel als je alleen al hoeft te denken
Sizzle schreef:Horseware, Sizzle was ook een vreselijk onhandig paard, die moest je letterlijk vertellen dat ze voorzichtig moest lopen.
Die had ook geen richtingsgevoel. Ik dacht dat dit onmogenlijk was bij dieren, maar die was echt iedere keer weer verbaast dat we weer terug bij stal waren![]()
Dan zag je haar echt denkenHûh zijn we er al