Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 19:57

In de steppe heb je niet zoveel aan bodybewustzijn, simpel gezegd, ze doen maar wat met hun lijf, het loopt daar altijd goed af.

Ze hebben daardoor waarschijnlijk heel weinig bewustzijn van hun lichaam dat maakt dat ze zich in onze wereld met allerlei obstakels, deuren, poortjes en bedenk het maar onzeker voelen met hun grote relatief lompe lichaam.

De bodywrap laat ze hun lichaam voelen in hun bewegingen zodat ze daar meer inzicht in krijgen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:02

xxdomiixx schreef:
Simpelman schreef:
Maar, dat gaat niet zo maar van het ene op het andere moment, dat moet je opbouwen, je moet er gevoel voor krijgen, je paard moet leren dat hij de ruimte krijgt om te participeren.

Gebruiken jullie dat ook tijdens het "normale rijden". Ik leer mijn paard namelijk dat het echt ZIJN verantwoordelijkheid is om de gang te behouden en zodra ik merk dat hij terugvalt laat ik het gebeuren, dan gaat hij daarna direct weer in draf omdat dat zijn taak was. Ik ga dus niet direct als hij terug komt in tempo (maar nog wel draaft) weer drijven want ik weet dat hij binnen korte tijd toch weer zijn verantwoordelijkheid neemt. Zo ook met galop. Dit doen we ook vanaf de grond. Nu valt hij eigenlijk nooit meer terug maar als dat weet ik dat hij daarna gewoon zijn taak hervat.

Ze zijn extreem sensibel voor kleine signalen en nemen aan ons gemakkelijk waar waar en op welk moment ze geacht worden van tempo te wisselen.
Zij weten dat zelfs nog beter dan wij zelf, ze nemen namelijk ook onze onbewuste voorbereiding, die zich in heel kleine houdings of aanspanningverschillen uit waar.

Anders gezegd, op het moment dat wij bewust een actie gaan ondernemen om een signaal aan ons paard over te gaan brengen dan hoeft het al niet meer, hij had het al aan zien komen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 17-02-16 20:04, in het totaal 2 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:04

Fijn dat je weer dingen post, @Simpelman.

Vond en vind je inbreng altijd waardevol!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:05

terpentijn schreef:
Fijn dat je weer dingen post, @Simpelman.

Vond en vind je inbreng altijd waardevol!

HMMMMM......

terpentijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:06

Dat we elkaar niet altijd meteen BEGRIJPEN, is een andere kwestie he? Dat is een communicatie-verschil.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:12

Simpelman schreef:
xxdomiixx schreef:
Gebruiken jullie dat ook tijdens het "normale rijden". Ik leer mijn paard namelijk dat het echt ZIJN verantwoordelijkheid is om de gang te behouden en zodra ik merk dat hij terugvalt laat ik het gebeuren, dan gaat hij daarna direct weer in draf omdat dat zijn taak was. Ik ga dus niet direct als hij terug komt in tempo (maar nog wel draaft) weer drijven want ik weet dat hij binnen korte tijd toch weer zijn verantwoordelijkheid neemt. Zo ook met galop. Dit doen we ook vanaf de grond. Nu valt hij eigenlijk nooit meer terug maar als dat weet ik dat hij daarna gewoon zijn taak hervat.

Ze zijn extreem sensibel voor kleine signalen en nemen aan ons gemakkelijk waar waar en op welk moment ze geacht worden van tempo te wisselen.
Zij weten dat zelfs nog beter dan wij zelf, ze nemen namelijk ook onze onbewuste voorbereiding, die zich in heel kleine houdings of aanspanningverschillen uit waar.

Anders gezegd, op het moment dat wij bewust een actie gaan ondernemen om een signaal aan ons paard over te gaan brengen dan hoeft het al niet meer, hij had het al aan zien komen.

Dat weet ik inderdaad maar in dit geval weet ik zeker dat ik niks aanspan omdat ik niet eens denk aandraven en ik mij best wel bewust van kleine aanspanningen (geleerd op een zeeeeer sensibel paard). Ook op de grond blijf ik gewoon staan zoals ik stond blijf kijken waar ik heen keek (ik draai niet mee dus kan gewoon blijven staan en voor me uit kijken). En toch doet hij het, terwijl bij mijn bijrijder die begint dus al met drijven als hij nog niet eens in stap zit en daar gaat hij dus super vaak terug in tempo (niet zijn verantwoordelijkheid).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:37

Simpelman schreef:
In de steppe heb je niet zoveel aan bodybewustzijn, simpel gezegd, ze doen maar wat met hun lijf, het loopt daar altijd goed af.

Ze hebben daardoor waarschijnlijk heel weinig bewustzijn van hun lichaam dat maakt dat ze zich in onze wereld met allerlei obstakels, deuren, poortjes en bedenk het maar onzeker voelen met hun grote relatief lompe lichaam.

De bodywrap laat ze hun lichaam voelen in hun bewegingen zodat ze daar meer inzicht in krijgen.

En dat onthouden ze als ze de banden niet om hebben? Kan ik een onderzoek ergens lezen? Ik google wel even....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:40

Dat paarden extreem sensibel zijn is zo waar: de ene meer dan de ander, maar bij de 12 jarige (als bij ons de pet beide goed staat) hoef ik maar aan schouderbinnenw, travers of appuyement te denken en hij zet 'm in. Ook neemt hij de minste spanning in mijn lijf haarfijn waar: zodra ik gespannen ben, zal hij dat laten merken en niet doen wat ik op dat moment zou willen dat hij doet... moet dan echt bewust terug naar mezelf, diep zuchten en opnieuw ontspannen alvorens verder te gaan.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:41

Gaat er nog iemand hier naar de clinic van Sabine Mosen op 12/13 maart?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:47

Ik ben juist helemaal niet blij als mijn paard al iets doet op het moment dat ik er aan denk. Ik wil dat ie wacht op de hulp en niet voor mijn hulp uitgaat.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:49

oji schreef:
Ik ben juist helemaal niet blij als mijn paard al iets doet op het moment dat ik er aan denk. Ik wil dat ie wacht op de hulp en niet voor mijn hulp uitgaat.

Denken is ook al een hulp :) alleen wil jij dan niet dat hij zo sensibel is en dat hij het pas inzet als je de meer voelbare hulpen in zet (been aanleggen, zitknobbel etc.). Toch is het een heerlijk gevoel als je alleen al hoeft te denken

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:50

Horseware schreef:

Ik moet kiezen helaas. Ik rijd normaliter begin mei bij Bertrand Ravoux mits mijn paard fit is. De keuze is nogal geforceerd door dierenarts kosten van de laatste weken voor mijn vriend. Maar als je kan gaan zeker doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:54

oji schreef:

Wat ik bedoelde te zeggen is dat zo'n moment juist precies goed gaat; je denkt en onbewust geef je al de hulpen voordat je de hulpen al echt geeft... het valt precies samen.....

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:55

Picasso schreef:
oji schreef:

Wat ik bedoelde te zeggen is dat zo'n moment juist precies goed gaat; je denkt en onbewust geef je al de hulpen voordat je de hulpen al echt geeft... het valt precies samen.....

Ik ken het gevoel Picasso en vind het heerlijk!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:56

jannico schreef:
Horseware schreef:

Ik moet kiezen helaas. Ik rijd normaliter begin mei bij Bertrand Ravoux mits mijn paard fit is. De keuze is nogal geforceerd door dierenarts kosten van de laatste weken voor mijn vriend. Maar als je kan gaan zeker doen.

Dat is jammer Jannico. Het is wel een aanrader dus?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:56

xxdomiixx schreef:
oji schreef:

Denken is ook al een hulp :) alleen wil jij dan niet dat hij zo sensibel is en dat hij het pas inzet als je de meer voelbare hulpen in zet (been aanleggen, zitknobbel etc.). Toch is het een heerlijk gevoel als je alleen al hoeft te denken

Nee, denken is geen hulp. Als je dan onbewust wel al hulpen geeft, dan heb je je eigen lichaam niet voldoende onder controle. Als je paard voor de duidelijke en aangeleerde hulp uitgaat (en ja die kan heel klein zijn) is je paard gewoon niet correct aan de hulpen.
Als ik denk aan galop en mijn paard galoppeerd aan, is dat fout. Als ik denk aan galop en onbewust schuift mijn buitenbeen al een cm naar achteren, is dat een fout van mij. Alleen door duidelijk te zijn en alleen reactie te willen op een actie van mij, krijg je je paard echt fijn aan de hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:59

Onbewust neem je dan waarschijnlijk al de houding aan die je in de fractie van een seconde daarna nodig hebt om te kunnen appuyeren bijvoorbeeld. Het moment is precies waarop je het zou willen hebben en je rijdt er een fijne oefening uit, omdat het klopt....

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:04

Ik snap wel wat je bedoeld, maar ik wil niet dat mijn paard al voor mij uitgaat als ik met de voorbereiding bezig ben. Ja dan snapt ze vaak precies al wat de bedoeling is en kan in haar ongeduld soms niet wachten. Ik wil dat ze echt wacht op de hulp. Voor mij is dat gewoon een kwestie van consequent rijden en hoe consequenter je rijdt, hoe fijner de afstemming naar verloop van tijd wordt.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:23

Op de draverhandelsstal waar ik heb gestaan werkten ze heel vaak met de bodywrap! Ik vind dat bodybewustzijn een beetje hetzelfde als met de kussens.
Is allemaal om het paard meer bewust te maken van waar zijn ledematen zitten.
Ik weet niet hoe de bodywrap precies werkt, als in, wat het precies allemaal doet met het lichaam. Maar voor de paarden op de handelsstal heeft het goed gewerkt. Die pasten ineens weer tussen de deur door (wat ze voorheen ook al konden, maar in hun hoofd niet), en namen ineens achterbenen mee, want die hadden ze ook ineens.

Ik vergelijk het wel eens met mijn eigen zit. Ik voel ook niet de hele dag dat ik zitbeenknobbels heb, totdat ik er aan denk of mijn instructrice het me laat voelen. Dan denk ik ineens: oja zitbeenknobbels. Ik weet niet in hoeverre een paard dit kan denken. Maar onderbewust zullen ze er toch iets van meekrijgen.
Die van mijn moeder stond ook vaak in de wrap. Daarna stond hij ook ineens niet meer op mijn tenen ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:25

Horseware schreef:

Ik had heen gewild, maar het kwam niet gelegen. Ik geloof dat in het najaar weer een clinic hebben.

Er is ook nog een plekje om die dagen ook te rijden (met korting *\o/* )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:49

Horseware, Sizzle was ook een vreselijk onhandig paard, die moest je letterlijk vertellen dat ze voorzichtig moest lopen.
Die had ook geen richtingsgevoel. Ik dacht dat dit onmogenlijk was bij dieren, maar die was echt iedere keer weer verbaast dat we weer terug bij stal waren _O-
Dan zag je haar echt denken :o? Hûh zijn we er al :')

Friet is niet handig, maar ook niet super onhandig. Wel stoot ze overal haar kop aan en als het glad is gaat ze standaard op haar gat.

Dallas was net een geit. Daarmee durfde ik overal wel mee door of af.
Vanessa was een ontdekker. Als ik haar de keuze liet dan ging ze meteen van het pad af, hals omlaag, neus naar voren, oren plat dwars door de bosjes. Die wist ook goed hoe breed ze was en dat ze ook moest opletten dat mijn benen er ook tussen pasten.

Zo zijn ze allemaal anders :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:26

Dominantie tussen paarden is toch relatief. Zo kan de ruin 1 de baas zijn over ruin 2 en ruin 3 bang zijn voor ruin 2 maar de baas over ruin 1. Maar vaak is er eentje wel echt de baas. Werkt dat ook door naar mensen? Is het paard dat de echte baas is ook sneller geneigd om de rol van leidmerrie over te nemen in een koppel met een mens? Of is dat geheel relatief?

Snappen jullie hem nog? :o

Mijn IJslander is nu hij bijna 8 jaar is meestal de "echte baas" in een kudde. Hij is af en toe ook wat mans tijdens het rijden of wandelen nu hij goed in zijn vel zit, meer kan en meer energie heeft. Voorheen deed hij dat wel eens bij een bijrijder die ik had, maar niet bij mij. Het lijkt of het ranghoogste zijn in de kudde ook van invloed is op de relatie met mij. Het is allemaal minimaal hoor. Ik heb gelukkig wel een goede band met hem. Maar ik vroeg het mij af of de baas van de kudde ook sneller mans naar mensen doet of dat het geheel relatief is :D

Simpelman, heel fijn dat je weer meeschrijft :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:35

Van ruinen rangorde heb ik weinig verstand aangezien ik mijn hele leven overwegend merries gereden heb.
Maar bij merries is het wel zo dat als ze zich 'koningin' wanen dit ook duidelijk te merken is in hun omgang met mensen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:53

Sizzle schreef:
Horseware, Sizzle was ook een vreselijk onhandig paard, die moest je letterlijk vertellen dat ze voorzichtig moest lopen.
Die had ook geen richtingsgevoel. Ik dacht dat dit onmogenlijk was bij dieren, maar die was echt iedere keer weer verbaast dat we weer terug bij stal waren _O-
Dan zag je haar echt denken :o? Hûh zijn we er al :')

_O-

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:54

De dominantie types die ik hanteer zijn symbolisch, het gaat dan om het soort dominantie.
Overigens denk ik altijd in rangorde, niet in dominantie.
Ik ben hoger in rangorde dan een paard, welke ook, dat uit zich in het feit dat ik me niet opzij laat zetten, dat ik de plaats in kan nemen van mijn paard, dat ik kan bepalen of hij zijn voer aan mag raken, enz..
Ik bepaal wat niet mag.