Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:58

Ben ik dan de enige die zo'n dom paard heeft die zelf echt niet nadenkt waar hij z'n voeten neerzet en die ik in "gevaarlijke" situaties volledig moet begeleiden omdat meneer anders rustig op z'n muil gaat (wat ie overigens ook totaal niet erg vindt; hij staat op en doet rustig nog een keer precies hetzelfde)?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 18:04

Ik hoef geen antwoorden mee te geven op de vragen, jullie hebben ze zelf al gevonden. :)

Het is niet zwart wit.
Als het belangrijk is nemen wij de beslissing, kwestie van communicatie, nee! nu niet jij.

Maar, het kan in het algemeen een spel zijn tussen ruiter en paard, ruiter vraagt, paard geeft goede antwoord. :)
Ruiter blij, paard blij dat de ruiter blij is....., dat betekent veiligheid voor hem, hij mag dicht bij blijven.

Wanneer de antwoorden gewaardeerd worden gaat een paard actief zoeken naar de goede antwoorden.

Hoe meer je in dit spel doordringt hoe beter je er in wordt, hoe meer je paard gaat deelnemen.
Dit is voor mij geen conditionering maar leren.
Conditioneren is voor mij het inprenten van automatische reacties, met een negatieve uitdrukking "robotiseren".
Zeker hebben we wat van die geconditioneerde reacties nodig om veilig te kunnen rijden, maar het merendeel van de communicatie kan volgens het uitleggen/begrijpen plaats vinden.

Eén keer goed uitgelegd, dus in één keertje, hiermee door het paard begrepen en daarna (dus) goed beantwoord is klaar.
Met hun fenomenale geheugen weten ze de volgende dag precies wat je bedoeld.
Niets conditioneren.

Maar, dat gaat niet zo maar van het ene op het andere moment, dat moet je opbouwen, je moet er gevoel voor krijgen, je paard moet leren dat hij de ruimte krijgt om te participeren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 18:05

Horseware schreef:
Ben ik dan de enige die zo'n dom paard heeft die zelf echt niet nadenkt waar hij z'n voeten neerzet en die ik in "gevaarlijke" situaties volledig moet begeleiden omdat meneer anders rustig op z'n muil gaat (wat ie overigens ook totaal niet erg vindt; hij staat op en doet rustig nog een keer precies hetzelfde)?

Ook dat moeten ze leren....
Grondwerk. :)
Paarden hebben weinig bewustzijn van hun lichaam, er zijn allerlei oefeningen en trucs om dat aanzienlijk te verbeteren.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 17-02-16 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:16

jannico schreef:
Buck Brannaman schreef:
“Discipline isn't a dirty word. Far from it. Discipline is the one thing that separates us from chaos and anarchy. Discipline implies timing. It's the precursor to good behavior, and it never comes from bad behavior. People who associate discipline with punishment are wrong: with discipline, punishment is unnecessary.”

Helemaal mee eens..Mooi omschreven!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:21

Ik ben ook helemaal voor "samen doen" tussen paard en ruiter, dat moet gebaseerd zijn op vriendelijk overwicht en onderling vertrouwen.
Bij mijn Bonte Jaopie botweg dingen afdwingen veroorzaakt ruzie en rebellie en zelfs er van doorgaan.
Hij reageert op alles het beste als er "een stukje van hem en een stukje van mij" is.
Ik vind het prima als hij 49% heeft en ik 51%, zogezegd.

Hoe dat precies ligt met mijn nog groenige merrie weet ik (nog) niet OHZ, die heb ik nét weer opgepakt (net als Jaopie) na het baggerweer van de laatste weken. Zij is natuurlijk nog niet helemaal toe aan een te groot deel aan haar kant te laten qua beslissingen, omdat wij die band OHZ daarvoor nog niet ver genoeg bevestigd hebben. En ze moet nog heel veel leren.

Ik ook, daarom zit ik o.a. op dit (nog steeds interessante!) topic.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-02-16 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:24

Picasso schreef:
Pol1: ik doe mijn best en leer... Verder volg ik mijn gevoel en luister naar mijn paardjes. De ene dag gaat dat beter dan de andere...

Ja maar natuurlijk is dat zo..Dat hebben we allemaal.. Het is m.i een leerproces die levenslang duurt..Maar ik geniet van die " reis" en besef me heel af en toe dat ik steeds een stukje dichterbij kom.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:26

Simpelman schreef:
Horseware schreef:

Paarden hebben weinig bewustzijn van hun lichaam, er zijn allerlei oefeningen en trucs om dat aanzienlijk te verbeteren.

Maar het was toch instinct dat ze gevaar voelen?

Het zal ook per paard verschillen. Manolito is heel voorzichtig met waar hij zijn voeten neerzet en vindt zelf zijn weg over oneven of gladde ondergrond. Timo zet overal zijn voeten neer en ziet wel waar hij beland. Als hij onderuit gaat doet hem dat ook helemaal niks. Hij is ook een stuk lomper dan Manolito. Met beide is nooit grondwerk gedaan (niet door mij en niet door anderen).

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 18:28

Gevaar waarnemen is instinct én inzicht door ervaring.

Individuele verschillen dus, net mensen.
De zwakke kanten verbeteren, dat is ons werk.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:29

Simpelman schreef:
Maar, dat gaat niet zo maar van het ene op het andere moment, dat moet je opbouwen, je moet er gevoel voor krijgen, je paard moet leren dat hij de ruimte krijgt om te participeren.

Knollentuin: lees je nog steeds mee ?
Hier hadden we het paar jaartjes terug dus al over, op "dat andere forum" +:)+ ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:31

Juist, dát is het: het paard de ruimte geven om te participeren! krijg je een heel zelfverzekerd, betrouwbaar paard van.

Daarvoor moet je uiteraard wel een onderlinge vertrouwensband hebben opgebouwd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:33

Horseware schreef:
Simpelman schreef:
Horseware schreef:

Maar het was toch instinct dat ze gevaar voelen?

Met beide is nooit grondwerk gedaan (niet door mij en niet door anderen).

Kan goed samen hoor. Mijn ruin viel (en soms nog) vrij gemakkelijk over zijn benen, ook gewoon in de wei. Zal hem totaal niet bommen dat hij vol op zijn muil gaat, maar zijn instinct tot gevaar is enorm groot en dan wint hij echt "de oorlog". Of anders gezegd, 100% zeker dat hij het juiste doet :)) .

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:34

@Horseware: grondwerk verrijkt enorm de band met je paard..Het is ook nog eens heel leuk om te doen en zeer prettig ter afwisseling..

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:36

Horseware schreef:
Met beide is nooit grondwerk gedaan (niet door mij en niet door anderen).

Wat let je ?, begin er gewoon wekelijks mee en kijk of ze het leuk vinden.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die zijn neus ervoor weg draait 8-)

hint: leer als eerste hoe je correct beloond met :P voedsel, dat fout doen.. heb ik van mijn dochter moeten (af)leren...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:42

Degene van wie ik zitles krijg geeft ook grondwerk lessen. En ze doet dat heel leuk. Het staat op m'n verlanglijstje om dat ook eens te doen, maar de portemonnee is een beetje leeg op dit moment :Y)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:43

Bonte Jaopie is rampzalig en ook vervelend (of liever: verveeld) met grondwerk, net als met longeren, hij vind er niets aan en neemt ook niets makkelijk op of aan. Ik heb het met hem dan ook nooit veel gedaan. OHZ vindt hij dan wel weer leuk, dan kan hij de patser en de showbink uithangen. Dan wil hij "laten zien wat-ie kan" (moet ik hem wel altijd een beetje bij intomen, want we willen éérst ontspanning en VWNW en niet meteen meneer de Blufkikker OHZ).
Merrie Bonte Khavanna daarentegen vindt het gewéldig, die is zo opmerkzaam op iedere beweging die je maakt, ook longeren vindt ze leuk, eigenlijk álles dat je met haar onderneemt. Zij is erg vriendelijk en beleefd, vindt balkjes leuk, pionnen, tsja, van alles eigenlijk. Dus met haar is dat ook erg leuk om te doen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:48

Horseware schreef:
Degene van wie ik zitles krijg geeft ook grondwerk lessen. En ze doet dat heel leuk. Het staat op m'n verlanglijstje om dat ook eens te doen, maar de portemonnee is een beetje leeg op dit moment :Y)

Das nou juist het leuke ervan: vrijwel alles kun je met bitje paarden ervaring zonder "lessen" uitvoeren, goed naar paard kijken wat ie aangeeft.
Nooit doordouwen maar respect & geduld tonen en rust geven.
Simpel beginnen aan het lijntje , uitbouwen naar freestyle.

Lange lijnen in basis idem dito: tof & goed voor je eigen conditie.
En is de bak slecht: grondwerk en spel kan vrijwel altijd, laarzen aan en gaan *\o/*

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:50

Peetstap schreef:
Simpelman schreef:

Knollentuin: lees je nog steeds mee ?
Hier hadden we het paar jaartjes terug dus al over, op "dat andere forum" +:)+ ;)

Idd peetstap, maar knol is erg druk met de paarden,lees steeds wel bij maar kan niet op alles reageren, idd we hebben het toen ook over de learned helplessness gehad weet je nog :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 18:51

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:13

Dank je wel simpelman! Precies water zocht. :D

Mijn eerste eigen paardje komt op 8 maart en op 12 maart staat de eerste les grondwerk al geplant.
Zin in!! *\o/*

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:25

Goed filmpje, Simpelman. Mijn merrie Khavanna vind dit ook allemaal hartstikke leuk, ze kan het ook vrij goed, tijdens de zadelmakmaakfase (op Westernstal, maar wel gewoon traditioneel gereden)heeft ze ook tussen vaten door gelopen, over een houten bruggetje, oranje pylonen, zeil, etc.

Jaopie had ik veel eerder dan Khavanna (Jaopie is nu al weer 12, Khavanna 7 heb beiden vanaf veulen af) en daar heb ik gewoon te weinig grondwerk en longeerwerk mee gedaan. Die vind dat je alles beter kunt slópen dan er over of omheen te gaan. Hij kán het wel, want tijdens diens zadelmakfase ging ik steeds er heen, en dan met hem over zeil, balkjes lopen, paraplu opsteken (dat is dus zo'n type dat als je een opgestoken plu in de bak legt, die plu per se kapot gemaakt moet worden), met plastic zakken wapperen. Maar z'n hobby is het niet, hij vindt het "leuker"" als je met het zadel aankomt om te gaan rijden.

Merrie Khavanna is een temperamentvol, maar heel leergierig en nieuwsgierig Aagje, die sloopt nooit iets, maar wacht altijd af wat zij nu weer voorgeschoteld krijgt. Erg toegankelijk paardje .

Ze hebben ook zo'n mega verschillend karakter, dat zie je aan die hoofden al:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-02-16 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:26

jannico schreef:
Buck Brannaman schreef:
“Discipline isn't a dirty word. Far from it. Discipline is the one thing that separates us from chaos and anarchy. Discipline implies timing. It's the precursor to good behavior, and it never comes from bad behavior. People who associate discipline with punishment are wrong: with discipline, punishment is unnecessary.”

Ik geloof zeker dat er een zekere filosofische insteek aanwezig moet zijn in werken met paarden. Maar bovenstaande wordt daarin nog wel is vergeten.

:) +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:29

Simpelman, wat is de bedoeling van die banden om het paardenlijf? Wordt getoond in het filmpje van Linda TJ. Het is vast al eens voorbij gekomen, maar ik ben het vergeten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:30

Dat is om het paard meer bewust te maken van diens lijf, met name de achterhand, meen ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:31

terpentijn schreef:
Dat is om het paard meer bewust te maken van diens lijf, met name de achterhand, meen ik.

Okay, dank. Hoe werkt dat dan precies? Wat doet het?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:56

Simpelman schreef:

Gebruiken jullie dat ook tijdens het "normale rijden". Ik leer mijn paard namelijk dat het echt ZIJN verantwoordelijkheid is om de gang te behouden en zodra ik merk dat hij terugvalt laat ik het gebeuren, dan gaat hij daarna direct weer in draf omdat dat zijn taak was. Ik ga dus niet direct als hij terug komt in tempo (maar nog wel draaft) weer drijven want ik weet dat hij binnen korte tijd toch weer zijn verantwoordelijkheid neemt. Zo ook met galop. Dit doen we ook vanaf de grond. Nu valt hij eigenlijk nooit meer terug maar als dat weet ik dat hij daarna gewoon zijn taak hervat.