Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Horseware schreef:Ben ik dan de enige die zo'n dom paard heeft die zelf echt niet nadenkt waar hij z'n voeten neerzet en die ik in "gevaarlijke" situaties volledig moet begeleiden omdat meneer anders rustig op z'n muil gaat (wat ie overigens ook totaal niet erg vindt; hij staat op en doet rustig nog een keer precies hetzelfde)?
jannico schreef:Buck Brannaman schreef:“Discipline isn't a dirty word. Far from it. Discipline is the one thing that separates us from chaos and anarchy. Discipline implies timing. It's the precursor to good behavior, and it never comes from bad behavior. People who associate discipline with punishment are wrong: with discipline, punishment is unnecessary.”
Picasso schreef:Pol1: ik doe mijn best en leer... Verder volg ik mijn gevoel en luister naar mijn paardjes. De ene dag gaat dat beter dan de andere...
Simpelman schreef:Horseware schreef:Ben ik dan de enige die zo'n dom paard heeft die zelf echt niet nadenkt waar hij z'n voeten neerzet en die ik in "gevaarlijke" situaties volledig moet begeleiden omdat meneer anders rustig op z'n muil gaat (wat ie overigens ook totaal niet erg vindt; hij staat op en doet rustig nog een keer precies hetzelfde)?
Ook dat moeten ze leren....
Grondwerk.
Paarden hebben weinig bewustzijn van hun lichaam, er zijn allerlei oefeningen en trucs om dat aanzienlijk te verbeteren.
Simpelman schreef:Maar, dat gaat niet zo maar van het ene op het andere moment, dat moet je opbouwen, je moet er gevoel voor krijgen, je paard moet leren dat hij de ruimte krijgt om te participeren.
Horseware schreef:Simpelman schreef:Horseware schreef:Ben ik dan de enige die zo'n dom paard heeft die zelf echt niet nadenkt waar hij z'n voeten neerzet en die ik in "gevaarlijke" situaties volledig moet begeleiden omdat meneer anders rustig op z'n muil gaat (wat ie overigens ook totaal niet erg vindt; hij staat op en doet rustig nog een keer precies hetzelfde)?
Ook dat moeten ze leren....
Grondwerk.
Paarden hebben weinig bewustzijn van hun lichaam, er zijn allerlei oefeningen en trucs om dat aanzienlijk te verbeteren.
Maar het was toch instinct dat ze gevaar voelen?
Met beide is nooit grondwerk gedaan (niet door mij en niet door anderen).
Horseware schreef:Met beide is nooit grondwerk gedaan (niet door mij en niet door anderen).
Horseware schreef:Degene van wie ik zitles krijg geeft ook grondwerk lessen. En ze doet dat heel leuk. Het staat op m'n verlanglijstje om dat ook eens te doen, maar de portemonnee is een beetje leeg op dit moment
Peetstap schreef:Simpelman schreef:Maar, dat gaat niet zo maar van het ene op het andere moment, dat moet je opbouwen, je moet er gevoel voor krijgen, je paard moet leren dat hij de ruimte krijgt om te participeren.
Knollentuin: lees je nog steeds mee ?
Hier hadden we het paar jaartjes terug dus al over, op "dat andere forum"![]()
jannico schreef:Buck Brannaman schreef:“Discipline isn't a dirty word. Far from it. Discipline is the one thing that separates us from chaos and anarchy. Discipline implies timing. It's the precursor to good behavior, and it never comes from bad behavior. People who associate discipline with punishment are wrong: with discipline, punishment is unnecessary.”
Ik geloof zeker dat er een zekere filosofische insteek aanwezig moet zijn in werken met paarden. Maar bovenstaande wordt daarin nog wel is vergeten.
Simpelman schreef:Maar, dat gaat niet zo maar van het ene op het andere moment, dat moet je opbouwen, je moet er gevoel voor krijgen, je paard moet leren dat hij de ruimte krijgt om te participeren.