[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:00

@ india
Ja wie ben ik? ehhhhhhh
Herinner je diegene die zo irritant was om te zeggen tegen Antoine dat de les voorbij was?.......................... Nou dat ben ik :D
Wie ben ik nog meer, ik ben de aanstichtster dat Antoine werd uit genodigd voor de clinic in Velsen, ik heb 2 paarden getraind (1 vd eigenaar vh bedrijf en 1 van zijn zus) en help hun verder op weg met de methode.
Ik heb je zien rijden idd en het was echt leuk om te zien dat het zo goed ging (jammer dat het dan maar 30 min zijn)
Weet je het nu????

india

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:07

jij was die met die microfoon dus aha!

je zat idd in de kantine toen ik aan het rijden was,
heb jij ook de opleiding gedaan van antoine?

ik kreeg net een mailtje dat er misschien toch een lesdag komt 1 keer in de 6 weken, ga ik denk wel af en toe in meerijden

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:37

Ja heb ik idd ook gedaan, maar door faalangst tijdens mijn examen kwam het er niet uit.
Wel mocht ik her doen en toen stopte de opleiding door omstandigheden.
Maar niet getreurd ik heb het rete druk met paarden v andere rijden en lesgeven van iedereen die de instructie boven het certificaat verkiest.

Ja ik ga ook mee rijden is wat minder ver weg dan waar ik nu zit.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:41

Idd ik had het koud en had trek :9

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:48

labionics schreef:
daffie1986 schreef:
Gisteren naar de clinic geweest en ik ben niet te spreken over de manier van teugelhulpen. Het losgooien van de teugels en dan vervolgens terugtrekken, paard zijn oren gingen plat in de nek toen antoine dit voordeedt. Nee, de rest van de manier heb ik weinig van meegemaakt want het ging alleen maar om het rechtstellen.

de Bodt was bezig met het herstellen van het verticale evenwicht, het was niet de bedoeling om te rukken aan de teugel maar een ophouding te geven als het paard op zijn schouder viel of over de schouder liep.
Om het uit te leggen deed de Bodt het groot voor, het is dan niet natuurlijk niet de bedoeling om het zo groot na te doen op je paard, maar de ophouding zo "groot" te maken dat je paard hier op reageert.
Ook zei de Bodt als het paard de rug ontspant of nageeft in de rug: " teugel los", maar daar bedoelt hij niet mee dat je je hele teugel los moet gooien.
Maar het paard die lengte in de hals te laten nemen dat hij zijn achterhand kan sluiten (zonder de ruiter hand tegen te komen) en zo losgelaten onder de ruiter te laten lopen, en als het paard weer "valt" begin je weer opnieuw.

Ik vind het daarom jammer dat je je punten van kritiek (die wel kloppen als je ze zo uitvoert) niet besproken hebt met iemand in van de organisatie, er liepen nl. genoeg AdB-ers rond die het uit konden leggen.Overig heeft de ZZ ruiter dit wel gedaan, en deed het de volgende dag veel beter.

Ik begreep juist van hem dat het was om de volte te vergroten of juist te verkleinen. Doordat ik als laatste was was iedereen al vertrokken, en ik vindt het belangerijker om eerst mijn paard uittestappen. Ik had ook best wel willen vragen om uitleg, maar verschil is dat die gene van dat Phantom de eigenaar van de stal is en dus ook nog de kantine in kon en ik niet. Plus het feit dat iemand anders met de trailer reed die naar huis wou en mijn wekker weer om 5 uur 's morgens afging.

@ india: Heb jij les van brenda? Doet zei dit ook?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:21

nee ik heb (nog) geen les van Brenda, ik zou graag eerst een les willen zien van haar, maar ik heb haar in zeewolde zien rijden bij de Bodt en ze snapt het wel! :))

wel heb ik daarnet gereden en was heel onzeker of ik het nu goed doe enzo, dus ik heb wel iemand nodig, in het begin zeker wat vaker!,

maar brenda leest altijd mee :D
misschien kan ze ons vertellen wanneer ze les geeft, dan gaan we kijken?

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:35

daffie1986 schreef:
Ik begreep juist van hem dat het was om de volte te vergroten of juist te verkleinen.

Bedoel je dat los laten en aantrekken van de teugels? Deed ie dat op de volte? Het grotere sturen op de volte wanneer het paard op of over de schouder valt herken ik wel, doe ik ook, maar daarbij is contact houden nog steeds het aller belangrijkste. Of gaat deze opmerking over iets anders wat je hebt gezien?

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:49

daffie1986 schreef:
Ik begreep juist van hem dat het was om de volte te vergroten of juist te verkleinen. Doordat ik als laatste was was iedereen al vertrokken, en ik vindt het belangerijker om eerst mijn paard uittestappen. Ik had ook best wel willen vragen om uitleg, maar verschil is dat die gene van dat Phantom de eigenaar van de stal is en dus ook nog de kantine in kon en ik niet. Plus het feit dat iemand anders met de trailer reed die naar huis wou en mijn wekker weer om 5 uur 's morgens afging.

Ja dat is idd dan erg jammer, maar goed nu heb je de uitleg als nog gekregen :D

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:51

@ india
Kijk eens op www.richtjepaardrechtmetbrigitte.nl
Zij geeft ook les bij jouw in de buurt, en er staan lesdagen op de site waar je dan kan kijken.
Ik vind haar erg goed in haar lesgeven

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:24

labionics schreef:
@ india
Kijk eens op http://www.richtjepaardrechtmetbrigitte.nl
Zij geeft ook les bij jouw in de buurt, en er staan lesdagen op de site waar je dan kan kijken.
Ik vind haar erg goed in haar lesgeven

Ja dat is een toppertje in lesgeven een aanrader +:)+ +:)+ +:)+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:29

Rukaro schreef:
daffie1986 schreef:
Ik begreep juist van hem dat het was om de volte te vergroten of juist te verkleinen.

Bedoel je dat los laten en aantrekken van de teugels? Deed ie dat op de volte? Het grotere sturen op de volte wanneer het paard op of over de schouder valt herken ik wel, doe ik ook, maar daarbij is contact houden nog steeds het aller belangrijkste. Of gaat deze opmerking over iets anders wat je hebt gezien?

Ja, op de volte. Dit gaat echt over mijn les en idd dus dat los laten en aantrekken van de teugels.

Ik wil wel proberen om te gaan lessen volgens dit systeem maar ik dat wil ik dus niet meer doen.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:35

Nee, dat snap ik helemaal. Ik snap eerlijk gezegd het nut er nog steeds niet helemaal van. Corrigeren van vallen op of over de schouder gaat bij mij met een constant contact.
Weet je bij wie je wilt gaan lessen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:37

ik moet ook mn paard met 2 teuegels naar buiten of binnen zetetn op de volte als ze op de schouder valt, niet met 1 ruk?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:40

Ik rij zelf nu ook al een poosje bij een leerling van AdB, maar het
rukken aan de teugels en ze dan losgooien herken ik ook niet eerlijk
gezegd....

Vleggie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:35

Ook wij waren op vrijdag en zaterdag op de Groene Heuvel. Ons paard heeft mee gedaan aan de les op zaterdag. Wij rijden nu ruim 1 1/2 jaar via deze methode en hebben les van Nakita de Boer (Nakita's Eastend Stables) in Aalsmeer. Lekker dichtbij, je pakt de A9 naar Aalsmeer, rijdt langs het Amsterdamse Bos en je bent er....half uurtje met de trailer. En het is ook nog eens een hartstikke leuke meid!
Wat ook belangrijk is, is het resultaat. Ons paard kreeg in de zomer van 2007 hoefkatrolontsteking. Het bleek al fase 4 te zijn ;( .
Via internet kwamen we op de site van Antoine de Bodt en hebben we ons paard een maand in training gezet bij Nakita. Binnen de kortste keren liep hij zuiver en is tot op de dag van vandaag geen pas meer kreupel geweest. Inmiddels start hij KNHS dressuur M1, doet regelmatig een springwedstrijd met goed resultaat en maakt heerlijke duinritjes. En dat allemaal dankzij het rechtrichten ---> zóóóóó belangrijk!!!
Als jullie nog meer willen weten hoor ik het wel, ik ben alleen niet zo heel vaak op Bokt.....
Groetjes van een enthousiaste "de Bodt-er".

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:59

Vleggie1 schreef:
Ook wij waren op vrijdag en zaterdag op de Groene Heuvel. Ons paard heeft mee gedaan aan de les op zaterdag. Wij rijden nu ruim 1 1/2 jaar via deze methode en hebben les van Nakita de Boer (Nakita's Eastend Stables) in Aalsmeer. Lekker dichtbij, je pakt de A9 naar Aalsmeer, rijdt langs het Amsterdamse Bos en je bent er....half uurtje met de trailer. En het is ook nog eens een hartstikke leuke meid!
Wat ook belangrijk is, is het resultaat. Ons paard kreeg in de zomer van 2007 hoefkatrolontsteking. Het bleek al fase 4 te zijn ;( .
Via internet kwamen we op de site van Antoine de Bodt en hebben we ons paard een maand in training gezet bij Nakita. Binnen de kortste keren liep hij zuiver en is tot op de dag van vandaag geen pas meer kreupel geweest. Inmiddels start hij KNHS dressuur M1, doet regelmatig een springwedstrijd met goed resultaat en maakt heerlijke duinritjes. En dat allemaal dankzij het rechtrichten ---> zóóóóó belangrijk!!!
Als jullie nog meer willen weten hoor ik het wel, ik ben alleen niet zo heel vaak op Bokt.....
Groetjes van een enthousiaste "de Bodt-er".

...Als je het mij vraagt zijn je vorige instructrises jouw dan echt tekort geschoten.

Ik vind het nog steeds een mooi opgemaakte methode die voor mij niks nieuws oplevert.
In elk boek over dressuur vind ik in principe hetzelfde terug, wat mij ook vrij logisch lijkt als je ervan uitgaat dat iedereen hetzelfde uitgangspunt zou moeten willen hebben. : Je paard-matig technisch correct te rijden.

even ge- edit op aanvraag van iemand die mij... te cynish vond? Zelf, vond ik het meer sarcasme.
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 16-03-09 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:02

Ik vind jou opmerking wel een beetje cynisch Femke, is volgens mij toch niet echt nodig ;)

Ik ben het met je eens dat de vorige instructie van Vleggie dan te kort geschoten is (was bij mij zeker
ook het geval), maar kom op, breng het op een andere manier, dan blijft de sfeer hier in
het topic leuk.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:02

Wat maakt het uit welke manier je gebruikt, zij heeft het van de de bodt methode geleerd en ik ook, net als meerdere hier in het topic. Voor ons werkt het goed en misschien hebben vorige instructrices wel tekort geschoten ik weet nu dat ik goed bezig ben. Misschien lukt het jou via een andere methode, dat kan maar wij hebben het via de de bodt methode geleerd

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:07

maar er zijn wel heel veel instructeurs die tekort schieten!
en soms moet je 3 keer hetzelfde uitgelegd krijgen voordat het echt wordt begrepen,
maar in die 25 jaar dat ik een eigen paard heb(inmiddels mijn 3e) heb ik nog nooit zo onafhankelijk op mijn paard gezeten,als afgelopen zaterdag tijdens mijn eerste AdeB les en heb heeft mijn paard zich nog nooit zo mooi bewogen onder mij,
ík heb al een aantal instructeurs gehad, en dat waren niet de eerste de beste,
maar misschien ben ik zo blond dat ik nu pas het licht heb gezien.............. :o?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:09

Dat ben ik met je eens India, ik heb ook heel wat instructrices
versleten, maar pas toen ik met mijn huidige instructrice in contact
kwam zijn bij mij mijn ogen wel open gegaan op een aantal vlakken :)
En dan nog niet eens alleen op het gebied van het rechtrichten, gewoon
basisdingen die ik fout deed en waar ik nooit iets op gehoord had tijdens
mijn lessen, ben daar echt heel boos om geweest :o

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:10

Inderdaad ;) Ik weet heel zeker dat mijn vorige instructie terkort is geschoten, en niet zo'n klein beetje ook! Maar dan nog: je moet het toch ergens leren? Iemand moet je laten inzien hoe belangrijk het rechtrichten van je paard is. En wie dat is en op welke manier maakt echt niets uit. Wel kan ik je vertellen dat er verschrikkelijk veel ruiters zijn die er van overtuigd zijn dat hun paard recht is maar als je dan vraagt waarom ze dat denken en vinden, komt er geen zinnig antwoord uit.

Rechtrichten is een onderschat begrip. Ik denk, dat de mensen die hun paard echt recht hebben (en dus ook uit kunnen leggen waaraan ze dat merken, hoe ze dat doen en waarom) die mening delen. Want wanneer jij actief bezig bent je paard recht te richten, zie je ook hoeveel paarden niet rechtgericht zijn.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:12

Die boosheid herken ik wel een beetje. Maar ik weet ook dat mijn instructie vanuit haar kunnen en waarheden heeft gehandeld en dus echt niets kwaads in de zin had.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:14

@Rukaro: nee op zich ben ik het wel met je eens hoor dat ze vast
naar eer en geweten les hebben gegeven, maar als ik 1 keer aan het
rijden ben en iemand verteld mij dat ik niet aan het lichtrijden maar aan
het zwaarrijden ben (meer in stoelzit dus) en ik heb dat in al die 13 jaar
daarvoor nooit gehoord, tja dan kan ik daar echt behoorlijk van balen.....
Maar goed, beter laat dan nooit het licht zien he ;)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:15

Naomi_Star schreef:
Wat maakt het uit welke manier je gebruikt, zij heeft het van de de bodt methode geleerd en ik ook, net als meerdere hier in het topic. Voor ons werkt het goed en misschien hebben vorige instructrices wel tekort geschoten ik weet nu dat ik goed bezig ben. Misschien lukt het jou via een andere methode, dat kan maar wij hebben het via de de bodt methode geleerd

Ik ben heel erg blij voor je. Ik hoop ook dat jullie er ongelovelijk ver mee komen, overigens belangrijker dat jullie paarden fijn blijven lopen.
Ik heb alleen zelf nogal een mening over paardrijden. En veel komt ook zeker overeen met AdB, maar veel ook niet. Je kunt je handen tot op zekere hoogste hoog houden... zodat je beter contact hebt. Maar ik zie vaak dat mensen ze te hoog hebben en het zeker geen 1 lijn meer is. Je handen wijd zetten voelt uiteraard erg goed aan, maar ik geloof dat je dat sterker in de hand maakt, en ja dan loopt je paardje even fijn. Dat rare gezigzag staat me ook niet aan wanneer je niet gevorderd genoeg bent om je paard met lichte hulpen om te zetten.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:18

Rukaro schreef:
Inderdaad ;) Ik weet heel zeker dat mijn vorige instructie terkort is geschoten, en niet zo'n klein beetje ook! Maar dan nog: je moet het toch ergens leren? Iemand moet je laten inzien hoe belangrijk het rechtrichten van je paard is. En wie dat is en op welke manier maakt echt niets uit. Wel kan ik je vertellen dat er verschrikkelijk veel ruiters zijn die er van overtuigd zijn dat hun paard recht is maar als je dan vraagt waarom ze dat denken en vinden, komt er geen zinnig antwoord uit.

Rechtrichten is een onderschat begrip. Ik denk, dat de mensen die hun paard echt recht hebben (en dus ook uit kunnen leggen waaraan ze dat merken, hoe ze dat doen en waarom) die mening delen. Want wanneer jij actief bezig bent je paard recht te richten, zie je ook hoeveel paarden niet rechtgericht zijn.

Dan is het toch nog een beetje een voordeel dat adb zijn methode zo vermooit ;) toch wel fijn dat veel mensen er zelf dan toch wat van leren:)