Lovely schreef:KimENlinda even een complimentje geven dat ze jasmijn78 zo keurig met 'u' aanspreekt
Heel lief hoor (was mij nog geen eens opgevallen) maar nu voel ik me wel oud
Lovely schreef:Het rijden van dressuur is juist zo gaaf op momenten dat je je bit niet meer nodig hebt, maar dat is niet hetzelfde als zonder bit proberen dat gevoel ook te bereiken. Daar ligt voor mij wel het verschil misschien
Kan ik mij in vinden.
Miran schreef:Maar dan moet je nog een paard hebben die niet al een basis met bit heeft, en zelf nog de ambitie hebben om het zo snel te doen, en dat de afgelopen paar jaar precies voor elkaar hebben moeten kunnen krijgen. Ik kan me toch wel voorstellen dat Bokt niet overloopt van de mensen die hun paard bitloos tot Z-niveau hebben kunnen opleiden. Zelfs met bit is dat maar een fractie van de Bokkers die dat niveau rijdt.
Ik geloof nog steeds niet dat je me begrijpt: ik denk ook niet dat het er veel zullen zijn (of zelfs dat ze er helemaal niet zijn) Maar volgens sommige die erg pro bitloos zijn is dat wel zo. Dus daarom zeg ik: kom op met die voorbeelden dan... Zo duidelijk?
Miran schreef:Waarom is het dan wel een vooroordeel en mensen over 1 kam scheren als ik zeg dat ik denk dat veel mensen die kiezen voor bitloos, hun paard helemaal niet al jong op Z-niveau willen hebben?
Omdat je daarmee automatisch zegt dat ruiters met bit er alles voor doen om hun paard maar zo jong mogelijk in het Z te hebben. En dat is dus een vooroordeel.
Miran schreef:Vind ik een vreemde opmerking als je zelf zegt dat veel bitlozen recreatie/NH ruiters zijn.
Waarom? De meeste zijn dat toch ook? Als het fanatieke wedstrijdruiters waren reden ze wel MET bit. En ik stop er verder geen verborgen sneer in naar het andere 'kamp'.
horseyfries schreef:Zie hierboven. Als dat niet zo was waarom zie je hem dan niet in het openbaar en wordt je gedwongen te tekenen? Als het zo gaat als jij denkt dat het gaat dan heeft hij toch helemaal niets te verbergen?
Ach, daar wordt gewoon niet over nagedacht. Men ziet een plaatje zonder bit en roept dan gelijk oh en ah. Kijk maar eens op HAW: zodra er bitloze foto's verschijnen roept de meerderheid direct 'Oh wat knap', ook als het rijtechnisch nergens naar lijkt. Want het is bitloos, dus knap. (kortzichtigheid ten top)
horseyfries schreef:Je vergeet dat iemand die Z rijdt al veel wedstrijden in het openbaar heeft gereden waar iedereen kon zien hoe ze dat doen.....
En vergeen bij topruiters ook niet al die fotograven die op de loer liggen een fout plaatje te schieten, alle commissies, veterinairen etc. die om de haverklap keuringen doen, al die ogen die op hun gericht zijn. Elke misstap (of vermeende misstap) wordt direct breed uitgemeten in de media. Dat is geen vergelijking met iemand die in de middle of nowhere ergens in het afgelegen rusland achter gesloten deuren paardjes aan het trainen is.
Daan_Ordeal schreef:Dan zou ik heel benieuwd zijn naar jou ervaring met een bitlooshoofdstel zoals het dr Cook systeem als je met een van je paarden daarmee zou rijden. Want eigelijk kan je er dan pas écht over oordelen.
Zo lust ik er nog wel 10! Al zou ik die geprobeerd hebben en het niks vinden, ddan zouden er nog wel 20 andere modellen zijn die ik dan zou moeten proberen. Zo blijft het natuurlijk... Mocht ik ooit dat hoofdstel proberen dan zou ik graag eerst goede rijtechnische voorbeelden zien van iemand die met een dergelijk hoofdstel goed op niveau rijdt. Ik ga namelijk niet als een kip zonder kop achter elke trend aanrennen en dat steeds maar weer uitproberen op mijn paard. Zeker niet als ik er al sceptisch over ben gezien mijn eerdere ervaringen (en ik bitloos niet mag starten) en mijn paarden het prima doen met bit. Al met al onvoldoende aanleiding om daarmee aan de gang te gaan. Bovendien zie ik niks in de aansnoerwerking die dat hoofdstel heeft.
GvdT schreef:Nee, gelukkig niet , maar wel een sportpaard en Jasmijn schreef dat mensen die bitloos rijden geen sportpaard aanschaffen. Ik reed altijd al bitloos buiten en toen ik een ander sgw-paard nodig had keek ik niet naar een tinker of haflinger, maar gewoon naar een sportpaard
Sjee, niet zo mierenn**ken hoor.
Ik denk dat je de strekking van mijn opmering best begrijpt
Zo niet dan wil ik er speciaal voor jou nog wel even aan toevoegen: 'enkele uitzonderingen daargelaten'. Zo duidelijk?