Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:30

Nou een mietje was ik ook hoor Haha!. Alleen toen werd meneer inderdaad "de baas" en toen had ik wel door dat er drastisch iets moest veranderen. Aan de hand was hij nog wel te oen hanteren maar onder de man was het echt een duveltje. Regelmatig kreeg ik te horen , joh doe dat beest toch weg..! Hij heeft een week of 2 bootcamp gehad, toen was het klaar. Hij weet nu ook precies zijn plek, qua omgang en onder het zadel. Wat natuurlijk niet inhoud dat hij nooit meer iets doet. Soms steekt ineens dat duveltje de kop weer op, maar meestal is dat maar van korte duur Haha!... Ach ja helaas hebben de opa's wat dat betreft ook wat aan hem meegegeven Koe . Ik ben verder helemaal niet voor meppen en schoppen, maar als het nodig is op dat moment. Doe ik het meteen...No problemo..Verder knuffel ik hem dood Sigaar

Keeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:33

Als het paard steigert, en dat puur om je eraf te gooien ,
vind ik dat je hem wel een klap tussen de oren mag geven ,
Maar zeker niet heel hard, of alleen alstie een beetje omhoog komt,
Een paard moet je straffen om de juiste redenen ,
en ook belonen om de juiste redenen .

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:24

ik zou me afvragen waarom hij me er zo graag af wil hebben, maar goed dat is wellicht een andere discussie.

ik ben ook een mietje als het om straffen uitdelen gaat dan, als dat zo heet. toch heb ik nooit problemen met dominantie of uitprobeergedrag, ik hoef ook geen geweld te gebruiken om ze 'in het gareel' te houden. wel werk ik actief aan mijn relatie met mijn dieren, zodat dit ook zo blijft. dat is voor hen prettig en voor mij ook.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:28

Néé absoluut niet.
Als een paard echt vervelend is met rijden, krijgt ie een flinke mep op z'n kont, nergens anders Lachen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:03

Randie, wat heb jij het heerlijk duidelijk, helder en doordacht opgezet, je reactie, Ik ga volledig met je mee en vind je paard echt enorm! Als die omhoog komt zit je zowat in de wolkjens!!
Laatst bijgewerkt door detour op 08-05-08 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:07

Als een paard in de natuur ook iets niet goed doet, dan krijgt hij/zij ook een hap of trap.
Dan weten ze ook dat ze het niet moeten doen.

Je moet een paard dan als mens wel op de juiste manier straffen, en dat weten de meeste niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:48

gek eigenlijk zit me net te bedenken dat IK het absoluut nooit pik dat een paard steigert........... maar ik me wel heel vaak afvraag waarom een paard eigenlijk niet eens op zn achterbenen gaat staan. Als ik zie hoeveel paarden op zulke creatieve manieren proberen mensen dingen duidelijk te maken, en mensen dat gewoon niet in WILLEN zien....... dan denk ik wel eens...... "paard, kwak dat mens tegen een muur op, en je krijgt van mij een medaille"

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:13

KiWiKo schreef:
Als ik zie hoeveel paarden op zulke creatieve manieren proberen mensen dingen duidelijk te maken, en mensen dat gewoon niet in WILLEN zien....... dan denk ik wel eens...... "paard, kwak dat mens tegen een muur op, en je krijgt van mij een medaille"

Da's waar, maar uit eigen ervaring kan ik momenteel zeggen: soms weet je dat er iets schort maar niet WAT er schort.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:14

En dan ben ik heel, heel terughoudend in het corrigeren, want dan wil ik het eerst begrijpen...... kijken wat het triggert, waarom het triggert, en hoe het triggert Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:26

I know, deze zal ik ook zeker geen knal tegen zijn harses geven Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:29

Ach, sommige paarden gaan al hevig in de stress als je Foei, STOUT paard fluisterd Lachen Lachen en andere gaan niet eens met de oogjes knipperen als je een nieuwe bezem moet gaan kopen Lachen

Ik zou die van jou ook geen draai om de oren geven Haha! Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:06

hihi de mijne hebben ook genoeg aan een kort en streng 'nee', dan weten ze precies hoe of wat. éígenlijk zou ieder paard dat moeten weten... is overigens ook een fijn hulpje om uit te vinden of iets voortkomt uit een stoutheidje of uit pijn bijvoorbeeld, bij een stoutheidje is het gelijk van: 'oh ja nu mag dat niet meer want ze zegt 'nee'' (bij wijze van dan), en bij iets serieuzers gaan ze door, dan weet ik dat er iets is. op die manier weet ik altijd onmiddelijk wanneer mijn paard(en) niet 100% is/ zijn. kleine dingen als een griepje oid wordt vaak niet opgemerkt, ben blij dat die van mij zo heerlijk en mensvriendelijk terugcommuniceren...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:08

en je paarden mogen blij zijn dat jij die signalen oppikt Haha! Haha!

je moet ze de kost geven die het geschreew van een paard niet kunnen horen, laat staan de mensvriendelijke subtiele hints ...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:15

yup dat zie ik ook zóveel gebeuren... en wat je ook ziet is dat het geschreeuw in een laatst stadium overgaat in grof geweld, wat ook weer beantwoord wordt met grof geweld... dat vind ik dan zo jammer, want het kan zóveel makkelijker.

zo heb ik ooit een merrie meegemaakt, één groot signaal van 'help' was het, maar niemand die het zag... uiteindelijk werd ze kreupel en kwamen de experts erbij, dier lag van binnen finaal in de kreukels... echt afschuwelijk de pijn die dat dier gehad heeft, en bij iedere poging het te uiten (niet willen werken, onrust in de stal en met opzadelen) kreeg ze op haar donder, en niet te zuinig ook... dat vind ik dus echt afschuwelijk.

desondanks liep het paard braaf haar rondjes in de bak als het zadelen enzo eenmaal gebeurd was, ze werd gewoon genegeerd, en die strakke rug en nek moest losgereden worden met een elastiek en weet ik het allemaal... paard was door de straffen die ze overal voor kreeg finaal afgestompt en liet op een zeker punt dus nog amper wat zien in de zin van weigeren of verzet... ondanks de pijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:19

absoluut, drama's zijn dat.......... echt.!

Ik heb er ooit een binnengekregen die ook zo ontzettend maf deed......... bleek een gezwel te hebben op haar eierstok......... gek he, dat het dier ietwat naar ging doen na twee jaar trutten van de eigenaar........ TWEE jaar, das toch erg!

arm beest! gewoon nooit naar geluisterd........... en uiteindelijk is het paard groffere maatregelen gaan nemen...... kan je dat het dier kwalijk nemen, nee.... vind ik niet.

Eigenaar had het even heel, heel lastig met me......... ik kan een eind hout bij een brutaal paard erbij pakken, maar dat kan ik met een eigenaar net zo goed hoor Haha! Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:24

precies, het probleem ligt eigenlijk vrijwel altijd bij de eigenaren, zelf was ik er tien jaar geleden ook zo één, oh zo leuk een eigen hengstveulen... ja echt maar niet als je 't niet op kunt voeden, dier werd levensgevaarlijk. gelukkig heb ik het toen zelf op kunnen lossen en het is een geweldig paard geworden, maar zo zijn er meer eigenaren, en daarbij véél die de fout niet bij zichzelf zoeken... en dan is het paard gewoon een rotbok. dat soort 'rotbokken' worden dan vaak hard aangepakt om ze in het gareel te krijgen, maar eigenlijk ligt de schuld niet bij het dier maar bij de foute omgang/ opvoeding die eraan vooraf ging...

en dan heb je inderdaad nog de gevallen waarbij het absoluut geen kwaadaardigheid is van het paard, mijn paard heeft me laatst nog gebeten, hij had een trap gehad en als ik aan de pijnlijke plek zat beet ie, nou ja is ook logisch en ik straf hem daar dus niet voor, omdat ik weet dat ik hem pijn doe bij het behandelen van de plek. als er niks aan de hand is is er niks aan de hand... overigens bijt mijn paard bij dergelijke dingen nooit door, hij hapt meer om aan te geven dat ik uit moet kijken als het ware...

maar goed zo zijn er een hoop mensen met dieren die ik graag een les zou geven in de omgang met dieren, ook wel kwaadschiks. mensen kunnen tov de dieren nu eenmaal een hoop maken voor er echt iets gedaan wordt, een dier kan zich eigenlijk maar amper verdedigen tegen mensen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:31

en dat zijn eerlijke signalen, heel eerlijk van zo een paard....... praten kunnen ze niet, en schrijven ook niet.... en als een doorgaans eerlijk paard ineens kuren vertoond zoals happen als je een plek aanraakt, dan is er daar wat mis...... is het paard niet naar, maar verteld het je gewoon op zn paards dat er daar iets niet goed zit......... netjes toch van zo een dier??? Haha!

Het rotte is alleen dat als ik er een binnenkrijg waarbij dit "foute" gedrag al bevestigd is dat ik dan eerst die circel moet doorbreken, door zelf heel naar te doen tegen het paard en dat is echt, echt niet leuk....... maar als dan eenmaal de verhoudingen recht zijn, dan zie je ze opbloeien, ze worden weer vrolijk, krijgen weer praatjes (op een eerlijke manier) en worden weer paard....... maar voordat je kan gaan bouwen moet je eerst slopen.......

en dat, dat is zo, zo naar........

Gelukkig kan ik redelijk goed aanvoelen of het uit pijn of angst komt (ik sla natuurlijk ook wel eens de plank mis, en dan kon ik daar weken mee bezig zijn in mijn koppie, wat IK nou gemist had) en dan kom je natuurlijk niet als de dominante in........ dan mag de eigenaar nog even op audientie komen Haha! Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:49

haha precies...

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:35

als je je paard idd kent kan je zelf al vaak opmerken of hij je iets duidelijk probeert te maken. ik denk alleen niet dat mijn automatische reactie (als het paard steigert) zou zijn om hem tussen zijn oren te slaan, ik zou eerder heel erg naar voren aan hangen. is ook maar een reactie hoor.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:19

moretje schreef:
als je je paard idd kent kan je zelf al vaak opmerken of hij je iets duidelijk probeert te maken. ik denk alleen niet dat mijn automatische reactie (als het paard steigert) zou zijn om hem tussen zijn oren te slaan, ik zou eerder heel erg naar voren aan hangen. is ook maar een reactie hoor.

Je kunt het ook beide doen! Haha!

yyvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:22

Suelza schreef:
yyvet schreef:
Als een paard een paar keer flink omhoog is gekomen krijgt hij van mij wel een tik tussen z'n oren van mij.
je kan zeggen dat dat zielig is, maar het helpt wel. Knipoog

En zo heb ik ooit iemand gekend die op die manier zijn paard blind had geslagen... (En er zijn zo veel meer gevallen bekend, overigens...).

Maar inderdaad... heel goed opgelost... Paard heeft het nooit meer gedaan Clown

nou dan vraag ik me nu toch sterk af hoe hard zij dan wel niet geslagen moet hebben? Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:30

detour schreef:
moretje schreef:

Je kunt het ook beide doen! Haha!

ik MOET het wel beide doen, mijn armen zijn tekort, dus ik moet naar voren voor die draai om zn oren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:08

KiWiKo schreef:
gek eigenlijk zit me net te bedenken dat IK het absoluut nooit pik dat een paard steigert........... maar ik me wel heel vaak afvraag waarom een paard eigenlijk niet eens op zn achterbenen gaat staan. Als ik zie hoeveel paarden op zulke creatieve manieren proberen mensen dingen duidelijk te maken, en mensen dat gewoon niet in WILLEN zien....... dan denk ik wel eens...... "paard, kwak dat mens tegen een muur op, en je krijgt van mij een medaille"

Ja

Ik wil vaker bij ruiters een eind hout pakken dan bij paarden...
maar ja, als iemand zo blind is dat hij steigeren (als het paard het anders nooit doet) nog niet oppakt als een signaal dat er echt, echt, echt wat aan de hand is... vrees ik dat een eind hout ook niet helpt... Scheve mond

Sommigen zijn echt horende doof en ziende blind... en zo akelig overtuigd van hun eigen gelijk... daar doe je niks aan, zulke mensen Scheve mond

Mensen die niet WILLEN luisteren, daar kun je de hel op loslaten, en dan luisteren ze nog niet...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:10

Pcies.......... Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:18

mwa ik denk maar zo.....

EENS komen ze het voor hun "verkeerde" paard tegen en ik denk dat die ze dat wel afleert! Enige nadeel is dat je daar weer een hondbrutale bok aan overhoud waarschijnlijk, maar hoeft natuurlijk niet het kan ook een gevoelig pienter dier zijn met zo zn eigen normen en waarden Haha!