duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:44

Ik heb nog geen echte duidelijke foto, maar hierbij even de halshouding van een pony die ik rijd. Ze is een half jaar onder het zadel, maar nauwelijks iets mee gedaan (klein meisje zat er af en toe op). Zie hier Dance:

Afbeelding

Nou een vraagje. In stap loopt ze altijd zo, met teugels echt helemaal lang naar voren. Zodra we aanspringen in draf (of ze zelf per ongeluk in draf gaat) gooit ze haar hals helemaal in de krul.. Daarna gaat ze weer helemaal lang naar voren. Is dit wel goed? Ik weet niet waarom ze haar hals dan zo bol maakt, maar ik wil haar helemaal nog niet in de krul hebben! De rest van de tijd doet ze het ook niet, alleen bij het aandraven. Oja, ze heeft trouwens vroeger haar kaak gebroken gehad, dus daar kan het misschien mee te maken hebben...?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:42

Ik denk niet dat het te maken heeft met de gebroken kaak van lang geleden. Ik DENK eerder aan de teugeldruk.
Wanneer je aandraaft, maar niet voeldoende mee gaat met je handen, kan ze als reactie achter de teugel kruipen (in de krul, zonder aanleuning) , dat is niet fijn voor haar en zal daarom haar hals weer (willen) strekken.
Als ik kijk naar je armen en handen, moet je die als eerste verbeteren.
kijk eens goed naar andere ruiters op HAW die aardig gevorderd zijn.
Er moet een knik in je elloboog zitten een knikje in je pols en je handen rechtop.
succes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:24

Ik ga met superwoman mee.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:39

Ja oke, ik ben niet een beginner ofzo, ik zit er daar een beetje vreemd op (was de 2e keer ofzo), mijn beugels zijn ook te kort, ik zit naar voren, maar als ik dat niet doe (meestal), doet ze het toch. Ze lijkt een beetje omhoog te komen bij het aandraven, maar ze bokt niet.. snap je?

maar wat ik van je begrijp superwoman is dat ik haar gewoon meer teugel moet geven? want ik moet zeggen, ze heeft al zo veel teugel, maar ze wil dus meer? ze hangt wel aardig (had ik al eerder iets over gepost) maar dat gaat steeds beter door haar goed voorwaarts te houden. Zou het helpen als ze niet hangt (dus eerst goed voorwaarts) en dan aandraven? ze loopt vaak onder haar tempo en hangend in de teugel (vandaar ook dat mijn handen op die foto een beetje naar voren gaan, ze heeft echte een zwaar hoofd!! poehee).

misschien dat dit meer duidelijkheid geeft nu. de foto + mijn houding is niet goed, maar dit was meer een illustratie bij het verhaal over haar hals.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:41

Ik zou inderdaad goed ana het voorwaarts gaan werken en aan de ontspanning. Probeer niet te veel druk te geven op de teugels als je gaat aandraven Lachen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:44

Ja ik ook, je zet je handen vast Jethafa. Daardoor kan je slecht een goede verbinding maken met Dance haar mond. Daardoor reageert ze op door dit te doen.(er tegen in of helemaal ontwijken).
Ik doe/deed dit zelf ook, het enige wat je ervan krijgt is spierpijn, zowel jij als je paard. Ik heb zelf één hand die duidelijk sterker is dan de ander en ik geneigd ben eerder vast te zetten. Daardoor verstoor ik de hele lijn en kan paard nooit rechtgericht en over z'n rug lopen. Ben nu heel sterk op mezelf aan het letten, heb elastieken aan m'n zadel gemaakt zodat ik beter gecorrigeerd wordt om m'n handen op de goede plaatst te houden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:48

Had al gedacht dat z'n echt zwaar is aan de voorkant. Ze kan gewoon weg nog niet goed op haar eigen benen lopen en gebruikt jou handen als extra steun. Veel voorwaarts, en eens met echt totaal geen druk proberen te rijden, dat kent ze vast niet. Mijn paard vind dat ook lastig en die is toch wel meer dan 10 jaar onder het zadel Knipoog Dan maar even rijden met waslijntjes, dat hangen met het hoofd is echt vervelend.
Misschien met pessoateugel longeren (of dubbele longe), zodat achterhand ook sterker wordt.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:08

WinBinChes schreef:
Hij moet meer vanuit de schoft nageven, dus elke wervel moet afbuigen. Nu doet hij dat met het laatste stuk hals. Ook opgericht moeten alle wervels afbuigen. En wat ik op de foto's denk te zien is dat je best meer ruimte mag geven. Op de foto vraag je alleen. Dat is niet voldoende, je moet hem wel de ruimte geven om ook het gevraagde uit te voeren. Dus toestaan in je hand. Je vangt met je hand alleen je been op op. Als je geen been geeft is je hand voor. Dus alleen wat je achter opwekt vang je op. Daarna geef je ruimte, zodat hij ook echt naar beneden kan. Wat vaak ook wel wil helpen is om hem richting het hals strekken te rijden. Niet helemaa, maar richting. Vergelijk het met een schijnovergang. Die rijdt je ook niet helemaal

dankje, hier kan ik weer een weekje met verder Haha!
Ik merk zelf dat als ik wil geven, dat hij alleen maar lang wil worden, dus niet ronder.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:55

Jethafa, denk dat je al goede adviezen hebt gekregen in dit topic, succes hiermee.
@ Winbinches, goede uitleg. Wat mij opvalt als je bv. op wedstrijdterrein gaat kijken, is dat 80% vd paarden niet afbuigen vanaf de schoft. Meestal begint het veel verder naar voren. Zonde vind ik dit. Je ziet dit ook aan het exterieur van het paard, de m. trapezius (zal zo even plaatje opzoeken) loopt van 1e halswervel tot aan het schouderblad van het paard en de 3e borstwervel (dus helemaal tot aan de schoft). Deze spier zal ontwikkeld zijn halverwege de nekwervelkolom en niet thv de schoft, hier zul je echt een 'deuk' zien. Bij mijn paard zie je dat hij deze spier thv de eerste 3 halswervels nog niet voldoende heeft ontwikkeld, hier werken we nu hard aan. De m. trapezius is een erg confronterende spier die je meteen ziet.

Ben overigens wat van mijn laatste rijfoto's aan het bekijken met het commentaar&tips uit dit topic. In deze foto vind ik dat je de driehoekjes erg goed en evenwichtig ziet, alleen weet ik niet wat ik vind van zijn halshouding en mag hij nog iets meer kantelen vanuit zijn bekken.
Afbeelding

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:58

Hierbij ook nog even de foto van m. trapezius. Je ziet dat deze spier vasthecht aan de eerste paar halswervels in ligamentvorm (ahw een bandje).
Afbeelding
Komt van een interessante website als je meer wilt weten over de anatomie vh paard: www.akademiskridkonst.se

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:33

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:44

Misschien een klein beetje ontopic, maar wat zouden jullie met het paard in de volgende situatie doen?

Hij is 6 jaar, maar pas half jaar serieus aan het werk.. Ze hebben hem eerst steeds diep en rond gereden en als je er nu opgaat zitten en 1 keer speelt met je handen, zakt die dus weer zo laag.. Hij is best traag voor je been enzovoorts.
Nu willen de eigenaren hem zó veel in de oprichting rijden, zoveel rijd ik mijn Z2 pony net aan in de oprichting Knipoog Maar hij loopt best voorwaarts, eigenlijk over zijn tempo, voor gaat die heel erg krabbelen, maar achter loopt hij bijna achteruit.. Ze rijden hem ook nog steeds zo diep en rond los, en omhoog komt die héél moeilijk aan de voorkant dan

Nu rijd ik hem dus zo:
Een stuk langzamer, zodat hij zelf passen af gaat maken en achter ook gaat lopen.. Hals ongeveer horizontaal en neusje eruit laten komen.. De hele tijd schijnovergangen enzovoorts rijden dat hij én lekker aan mijn been wordt én goed alle wendingen loopt.. Zodra ik hem dan wat meer op ga pakken, komt die eigenlijk zelf omhoog en heb ik bijna niks aan de voorkant. Ik vraag af en toe in, maar doe daarna mijn handen naar voren en drijf aan, zodat hij naar mijn hand toe komt ipv ik naar zijn mond Knipoog

Doe ik dat nu goed? Of moet ik hem bijvoorbeeld wel zo diep losrijden?

En middendraf aanleren.. Hun doen gewoon voorwaarts rijden en hem bijtikken totdat die gaat gooien van voor, maar dan voelt het echt ja, onregelmatig, je kan niet meer lichtrijden..
Ik doe steeds 3 passen en dan terug en dat een paar keer. Ik dacht namelijk dat je het voorzichtig uit moest bouwen?

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:20

Tja qua losrijden vind ik altijd lastig. Jou verhaal klinkt iig goed en je hebt er genoeg over na gedacht. Maar als je paard traag aan het been is, zit je nooit goed. Volgens mij mist hij dan weer de kracht om laag en voorwaarts te rijden.

Voor een fatsoenlijke middendraf heb je toch voldoende kracht van achteren nodig. Als ik jou verhaal lees heeft hij gewoon onvoldoende kracht om een goede middendraf neer te zetten.

Dan moet je idd kleine stukjes klein schakelen, zodat hij in belans blijft en langzaamaan sterker wordt. Dus dat doe je op de juiste manier. Verder heel veel oefeningen doen waardoor hij achter veel sterker wordt. Dan gaat automatisch die middendraf beter.

Als anderen het hier niet mee eens zijn, corrigeer mij gerust. Ik ben ook maar een leek Clown

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:38

Ja, hij mag wel laag van voor, maar met neusje op de loodlijn of ervoor, hij wil er namelijk zelf achter kruipen dan Knipoog Maar doe nu nog liever horizontaal, dan kan die beter voorwaarts blijven

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:41

Ja, ik zou voorwaarts voor laag verkiezen. En idd zoveel mogelijk het neusje eruit rijden. Door te schakelen krijg je dat neusje er ook wat meer uit, omdat ze dan wat meer naar je hand toe gaan lopen i.p.v. erachter te kruipen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:27

Jethafa schreef:
Ja oke, ik ben niet een beginner ofzo, ik zit er daar een beetje vreemd op (was de 2e keer ofzo), mijn beugels zijn ook te kort, ik zit naar voren, maar als ik dat niet doe (meestal), doet ze het toch. Ze lijkt een beetje omhoog te komen bij het aandraven, maar ze bokt niet.. snap je?

maar wat ik van je begrijp superwoman is dat ik haar gewoon meer teugel moet geven? want ik moet zeggen, ze heeft al zo veel teugel, maar ze wil dus meer? ze hangt wel aardig (had ik al eerder iets over gepost) maar dat gaat steeds beter door haar goed voorwaarts te houden. Zou het helpen als ze niet hangt (dus eerst goed voorwaarts) en dan aandraven? ze loopt vaak onder haar tempo en hangend in de teugel (vandaar ook dat mijn handen op die foto een beetje naar voren gaan, ze heeft echte een zwaar hoofd!! poehee).

misschien dat dit meer duidelijkheid geeft nu. de foto + mijn houding is niet goed, maar dit was meer een illustratie bij het verhaal over haar hals.

Ik vind de foto juist een erg goede verduidelijking van jou probleem. Dat hangt echt samen.
Je doet teveel met je handen. Meer teugel geven zeg ik niet, ik zeg dat je mee moet gaan met de beweging.
Wanneer je gaat aandraven betekend dat ruimte geven, zodat ze kán aandraven.
Dat hangen los je niet enkel op door meer voorwaarts te lopen, was het maar zo makkelijk.
Ten eerste zorgen dat je niet terug gaat hangen en veel tempo-wisselingen maken.
Verder veel les, want zonder les, zullen je problemen groter worden.....
Aan het been is het eerste (na je houding Knipoog ) waar je aan moet werken. Desnoods ga je alleen maar stappen.
Met stappen kun je ook al zoveel doen. zacht stappen, harder stappen, verruimen (dus teugel geven) halt houden en zorgen dat ze gelijk reageerd wanneer je je kuit aandrukt. In de stap heb je meer tijd om aan je houding te werken, vandaar dat ik zou aanbevelen om daar aan te gaan werken.
Vaak zoeken veel mensen het probleem bij het paard, maar een paard is je beste spiegel, gebuik die!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:41

MyWishMax schreef:
Ja, hij mag wel laag van voor, maar met neusje op de loodlijn of ervoor, hij wil er namelijk zelf achter kruipen dan Knipoog Maar doe nu nog liever horizontaal, dan kan die beter voorwaarts blijven

Paarden die (te) erg voorwaarts zijn, zijn in bijna alle gevallen niet goed aan het been helaas.
Om 'm nageeflijk te maken zal hij eerst aan je been moeten zijn.
(nageeflijk is dus niet alleen afgebogen lopen)
Dán kun je ook het achterbeen eronder gaan vragen.
ho is ho en zorg dat hij niet door je hulpen heen dendert, maar wel been blijven geven en terugnemen met "rukjes" of zelfs 1 harde ruk en geen "lange halen" of constante druk.... , want dat krijg je juist -> kin op de borst of/en achter de teugel kruipen.

Ik hoop dat je er wat aan heb.

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:45

Ik heb ook foto's die volgens mij een goed beeld geven van verkeerd ruggebruik, en beter ruggebruik. Wel kick trouwens dat mensen in dit topic foto's durven te plaatsen die je normaal niet in een HAW-topic zou durven plaatsen!! Ik plaats dus nu ook foto's die normaal vér weg in een mapje zitten haha.

Renske (en ik) hadden (en hebben overigens nog steeds) altijd even tijd nodig om los te komen.
Deze foto is tijdens ons eerste drafje die dag genomen, gaat he-le-maal nergens over.
0,0 nageeflijkheid, korte pasjes, inactieve achterhand, stijve nek etc:
Afbeelding

Zo hoort het dus ook niet, ik forceer hier nageeflijkheid. Ze loopt veel te diep, wel 'aan de teugel' maar totaal geen gebruik van de achterhand, en die mond ook open. Kortom, geen mooi beeld.
Afbeelding

En hier begint het ergens op te lijken. Mooie ruime(re) passen, nette hoofd-hals-buiging, oortjes naar voren. Jammer dat ík dan weer mijn voeten zo optrek, maar er moet altijd iets zijn om aan te werken Knipoog!
Afbeelding

Deze foto zijn trouwens al bijna een jaar oud, Renske loopt nu de sterren van de hemel Pling !!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:49

Hihi, leuk, nog een Friezenrijder met de billen bloot Haha! Clown

Er zit duidelijk verbetering in hoor! Is ze nu ook makkelijker uit te zitten? Bij Thijs was het echt een wéreld van verschil!

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:49

Wat een super topic. Het is voor mij nu echt duidelijk wat er met de termen 'over de rug' en 'aan de teugel' wordt bedoeld. Ik ben erg benieuwd wat jullie over mijn paardje te vertellen hebben. Lachen (en let niet op mijn hoofd a.u.b. Clown ) Volgens mij kun je op de foto's klikken om ze groter te bekijken.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

middenstap
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

aanloop naar middendrafje
Afbeelding

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 00:42

viewtopic.php?f=176&t=824079

Jammer hoor, als je dit topic dan weer ziet.
Die dressuurruiters in het topic rijden Z..

Ik vind alleen de eerste foto fijn ogen (van de dressuur)
die 2 foto's daarna komt de achterhand niet mee/ op voorhand
die laatste 4 lopen ze allemaal achter de loodlijn

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 08:17

Ik ben zelf van mening dat je pas dit soort commentaar mag geven als je het zelf beter kunt doen!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:01

superwoman schreef:
Jethafa schreef:

Ik vind de foto juist een erg goede verduidelijking van jou probleem. Dat hangt echt samen.
Je doet teveel met je handen. Meer teugel geven zeg ik niet, ik zeg dat je mee moet gaan met de beweging.
Wanneer je gaat aandraven betekend dat ruimte geven, zodat ze kán aandraven.
Dat hangen los je niet enkel op door meer voorwaarts te lopen, was het maar zo makkelijk.
Ten eerste zorgen dat je niet terug gaat hangen en veel tempo-wisselingen maken.
Verder veel les, want zonder les, zullen je problemen groter worden.....
Aan het been is het eerste (na je houding Knipoog ) waar je aan moet werken. Desnoods ga je alleen maar stappen.
Met stappen kun je ook al zoveel doen. zacht stappen, harder stappen, verruimen (dus teugel geven) halt houden en zorgen dat ze gelijk reageerd wanneer je je kuit aandrukt. In de stap heb je meer tijd om aan je houding te werken, vandaar dat ik zou aanbevelen om daar aan te gaan werken.
Vaak zoeken veel mensen het probleem bij het paard, maar een paard is je beste spiegel, gebuik die!

He superwoman, bedankt voor je extra aanvulling. Ik rijd dit pony pas 2 maanden, dus ik denk dat ik in het begin te gemakkelijk dacht en zij heeft daar gebruik van gemaakt. Misschien idd een idee om in stap veel te gaan oefenen met een lange teugel, zodat ze zelf gaat lopen en ik het tempo kan wisselen zonder een lange zijde nodig te hebben Knipoog ze reageert nog heeeel langzaam, maar volgens mij is dat ook omdat ze niet weet wat het betekend. Ze is zadelmak gemaakt zonder ooit aan de longe fatsoenlijk te hebben gelopen, dus ze kent ook bijna geen stemcommando's. Nou ja, bedankt allemaal!!! Ikga er zo eens even flink aan oefenen Knipoog

@miss_R_Horse, Dan schiet het niet op. Ben je de beste, kan niemand je meer iets leren. Das bale voor Anky... Hopen voor haar dat Sjef ook ooit Olympisch Kampioen is geweest en de EK heeft gewonnen, want tsja...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:23

jethafa: nog even een andere aanvulling. In de meeste gevallen komen de dingen die je omschrijft voort uit een fout van de ruiterhand, maar er zijn ook paarden die dit altijd zullen doen -ook met losse teugel-. Om hun overgang of aansprong behoorlijk te kunnen maken, verzamelen ze heel even (en soms ook wat overdreven, als ze hun evenwicht misschien niet zo goed vinden) en van zodra ze dat gedaan hebben hobbelen ze verder zoals voorheen. Je kan het een beetje vergelijken met een paard dat op de weide een rechtsomkeer in volle galop wil maken. Zelfs het lompste en meest op de voorhand lopende paard kan dan plots al zn gewicht op de achterhand zetten om dat uit te voeren zonder op zn gezicht te gaan.

Ik zeg wel: meestal is het de ruiterhand, maar ik heb het bij 1tje die ik heb ingereden ook geweten... Bij elke overgang liep die een paar pasjes netjes over de rug en wanneer de moeilijke opdracht achter de rug was, ging hij gewoon weer als een plank lopen...Truc is van veel correcte overgangen te rijden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:26

Miss_R_Horse schreef:
Ik ben zelf van mening dat je pas dit soort commentaar mag geven als je het zelf beter kunt doen!

Ik niet.