heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:28

zoow ik kom ook weer eens aangewaaiert! Haha!

heb het even doorgelezen en wat mij opviel was het volgende eigenlijk... het paard vriendelijk rijden, naturals en zulk soort dingen!
ik kijk daar ook veel naar moet ik eerlijk zeggen! Haha! ik pak ook heel veel dingen mee ook vanuit bijvoorbeeld western, aangezien mijn buurvrouw vrij fanatiek western rijd...maar het bit verhaal... waarom word stang en trens verplicht? waarom zeggen ze niet van rij jij maar lekker door met je bustrensje? waarom geen bitloze GP? ik denk dat dat onmogelijk is op dat niveau Bloos weet niet hoe de rest daar over nadenkt...? verder zijn er erg gemene bitjes te koop vind ik zelf, maar goed als jij dat wil kopen in een ruitersport zaak wensen ze je er succes mee want voor hun telt toch alelen de omzet Clown heel simpel, maar op sommige punten zouden zulke zaken ook iets meer uitleg moeten geven of dingen weigeren! heb zelf nog nooit met een pelham of pessoa-bit gereden en hoop ze ook nooit nodig te hebben, want dan word het tijd voor een klap voor MIJN kop Cool

verder ga ik even lekker eten en dan me paard lekker rijden met bit uiterraard Haha!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:51

bitloze wedstrijden?? ben ik absoluut geen voorstander van! nog niemand heeft mij kunnen overtuigen dat het paard dan goed over de rug loopt met de juiste aanleuning en buiging enz.. waarom S&T verplicht?? als je op een trensje zz kan rijden.. respect!

groetjes!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:21

^^ Amen..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:23

LisetCharlot schreef:
^^ Amen..

kijk aan zo'n reactie daar heb je wat aan Cool

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:33

Kaitlin schreef:
bitloze wedstrijden?? ben ik absoluut geen voorstander van! nog niemand heeft mij kunnen overtuigen dat het paard dan goed over de rug loopt met de juiste aanleuning en buiging enz.. waarom S&T verplicht?? als je op een trensje zz kan rijden.. respect!

groetjes!

ik ben wel voorstander van bitloze wedstrijden! gewoon benieuwd hoe die paardjes er bij lopen en wat ze kunnen zonder dat bit! Haha! ken niemand die zonder bit rijd eigenlijk en ben gewoon nieuwsgierig Clown
mijn opmerkingen over bitloze GP en S&T etc etc heb je trouwens volgens mij iets te serieus opgenomen maar dat maakt het niet minder leuk hier in dit topic Cool

Alane schreef:
kijk aan zo'n reactie daar heb je wat aan

nou vertel? werd het je opeens helemaal duidelijk?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:42

Verward Wat heb je nu aan een reactie als
Citaat:
Amen

was dus een beetje beetje opmerking van mij, die op zich ook weinig bijdraagt aan dit topic, maar dat zou de pret niet mogen drukken, op zich dan.

heb maar weer eens een setje gekocht Ja de slofteugel uit de mottenballen gehaalt en blinkend gepoetst, de sporen geslepen en hophop vanavond dochterlief maar weer eens naar de training sleuren.

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar het bitloos rijden, zie er de meerwaarde (nog steeds) niet van in (van bitloos rijden)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:38

Alane schreef:

heb maar weer eens een setje gekocht Ja de slofteugel uit de mottenballen gehaalt en blinkend gepoetst, de sporen geslepen en hophop vanavond dochterlief maar weer eens naar de training sleuren.

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar het bitloos rijden, zie er de meerwaarde (nog steeds) niet van in (van bitloos rijden)

sporen geslepen nog wel? hahaha verticaal of horizontaal aangescherpt? of gewoon 4 kanten geslepen tot 1 spitse punt? Duivel

en ik ben naar bitloos rijden ook nieuwsgierig ja vooral omdat ik die meerwaarde niet zie... ik ben trouwens altijd benieuwd naar nieuwe ideetjes en sta overal voor open! kijk alles, lees alles en dan beslis ik of het wat voor mij zou kunnen zijn... zowel op rij-gebied als op verzorgings-gebied! Pling en toch verander ik erg weinig... want als bitloos en boomloos en weet ik het allemaal zo geweldig zou zijn zou iedereen het toch doen of zie ik dat nou weer verkeerd? Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:52

De sporen zijn weer helemaal spits... het moet natuurlijk wel aankomen als je ze gebruikt... en vooral het moet zichtbaar zijn dat ze gebruikt worden.... Cool

Nou precies.... in den beginne zijn ze begonnen met boomloos en bitloos... waarom zouden die nu verder zijn gaan kijken en een zadel met boom hebben ontwikkeld en door ontwikkeld etc maar geen stap weer terug hebben gedaan, dat vraag ik mij dan af.
idem voor het bit.
Ik verdiep me er in, weeg het een en ander af en blijf meestal gewoon alles bij het oude houden...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:02

Alane schreef:
Ik verdiep me er in, weeg het een en ander af en blijf meestal gewoon alles bij het oude houden...

dat heb ik dus ook! Haha! en volgens mij zijn dat gewoon de "standaard" dingen om het zo maar even te noemen waar bijna iedereen goed mee uit de voeten kan...

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:08

ff voor de mensen die 'nieuwsgierig' zijn naar het bitloos rijden zou ff googelen en kijken wat je tegenkomt want paarden die bitloos worden gereden kunnen wel degelijk nageven en met de juiste aanleuning lopen enz.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:03

supertinkie schreef:
ff voor de mensen die 'nieuwsgierig' zijn naar het bitloos rijden zou ff googelen en kijken wat je tegenkomt want paarden die bitloos worden gereden kunnen wel degelijk nageven en met de juiste aanleuning lopen enz.

We, tenminste ik, heb al gegoogled en foto's gezien... en wat ik tot op heden, op foto en film heb gezien heeft mij nog niet overtuigd van enige meerwaarde.
Kijk thuis is iedereen Anky, maar wat vind de jury van al die Anky's?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:06

Alane schreef:
Nou precies.... in den beginne zijn ze begonnen met boomloos en bitloos... waarom zouden die nu verder zijn gaan kijken en een zadel met boom hebben ontwikkeld en door ontwikkeld etc maar geen stap weer terug hebben gedaan, dat vraag ik mij dan af.
idem voor het bit.

Omdat 'ze' in huizen zijn gaan wonen en daardoor minder met hun paarden bezig waren Pling
Het antwoord is kennis, kunde en vaardigheid.

De eerste stap was de ontwikkleing van agrarische nederzettingen in Anatolie, de tweede de ontwikkeling van de Frankische maatschappij in een op 'kastelen' gebaseerde feodale organisatie van Europa.
Een andere grote breuk was de Franse revolutie en de 'vernieuwing' van oorlogvoering door Napoleon.

De vraag die in mij opkomt als jij het over 'bij het oude' hebt, is dan wélk 'oude'? De huidige paardgerichte trent is voor een deel terug naar ouder dan jouw oud toch?! :

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:31

En de mongolen, de eerste ruiters... die wonen nog steeds niet in huizen, zijn heel bewust met hun paarden bezig en rijden met boom, wel niet zo als wij ze kennen maar toch.

'het' oude is 'mijn' oude, het voor mij werkende oude.
Ik heb leren rijden met bit, en er mee leren rijden, er mee leren omgaan... niets mis mee toch?
En mijn dochter leert het nu net zo....
overbrengen van leerstof waar praktijk heel belangrijk bij is, is een stukje uit een boek en een stukje praktijk ervaring van de overbrenger... drum kan niet alles blijven zoals het was en komt het ook niet meer terug... niet imiteren maar innoveren totdat je dat heb wat bij je past (en je is in deze ik en mijn paardjes Lachen )

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:37

wat is er zo erg aan een boom ^o) ?
en aan een bit?
als je hem niet naar zijn hersenen trek maar gewoon
normaal ermee omgaat is er toch niets aan de hand ^o)
heb het al een tijdje niet gevolgt dus vandaar

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:42

samflame schreef:
wat is er zo erg aan een boom ^o) ?
en aan een bit?
als je hem niet naar zijn hersenen trek maar gewoon
normaal ermee omgaat is er toch niets aan de hand ^o)
heb het al een tijdje niet gevolgt dus vandaar

niets... het ging over nieuwe dingen en uitproberen/toepassen...
of het boomloos/bitloos rijden min of meer gezien kan worden als innovatie of juist imitatie, of mischien wel ruiterlijke tekortkomingen en het onderkennen daarvan.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:46

ohw oke
nou ik hou niet zo van bitloos..
ik heb er nooit mee gereden ofzo
maar het lijkt me als je toch zo tegen alles bent
en meer van het natuurlijke houdt..
dat zoon bitloos ding ook niet alles is
het geeft (denk ik) toch drukkingen?
is toch ook niet fijn dan voor het paard?
en hoe wil je ZZ rijden zonder bit?
volgens mij is bitloos niet eens toegestaan toch op wedstrijden?
boomloos rijden ben ik niet echt op tegen..
sommige paarden hebben een lastige rug
en kunnen mensen dan niet makkelijk een zadel voor vinden
nou als zoon boomloos ding dan wel lekker ligt niets
aan de hand toch...

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:01

Ach ja boomloos en bitloos, als ik een blokje om ga met mijn oudje(28) en geen zin heb om op te zadelen ga ik gewoon zonder zadel met halster en dat gaat prima maar om daar nou speciaal tuig voor aan te schaffen Gestoord
En voor mijn dagelijkse dressuurtrainingen gebruik ik toch echt bit en zadel dat zijn mijn paarden zo gewend en ik ook Tong uitsteken
Er zullen genoeg mensen zijn die zweren bij bit/boomloos maar volgens mij is dat ook niet zo paardvriendelijk.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:12

[quote="wendyashley"]
Ach ja boomloos en bitloos, als ik een blokje om ga met mijn oudje(28) en geen zin heb om op te zadelen ga ik gewoon zonder zadel met halster en dat gaat prima maar om daar nou speciaal tuig voor aan te schaffen Gestoord
En voor mijn dagelijkse dressuurtrainingen gebruik ik toch echt bit en zadel dat zijn mijn paarden zo gewend en ik ook Tong uitsteken
Er zullen genoeg mensen zijn die zweren bij bit/boomloos maar volgens mij is dat ook niet zo paardvriendelijk.[/quote]

ja dat dacht ik dus ook maar als je echt vriendelijk wil zijn moet je gewoon er helemaal niet opgaan denk haha

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:22

Nee daar heb jij weer gelijk in! als je paardvriendelijk wilt zijn moet je je paard op een giga weiland neer zetten in kudde verband en er verder niet naar om kijken, zo gaat het in de natuur immers ook dan is er ook niemand die komt rijden, mesten en voeren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:06

Alane schreef:
En de mongolen, de eerste ruiters... die wonen nog steeds niet in huizen, zijn heel bewust met hun paarden bezig en rijden met boom, wel niet zo als wij ze kennen maar toch.

Wow, zit jij even een paar (minimaal 4 waarschijnlijk 10) millennia mis en verder was ík me er niet van bewust dat het over de boom ging want die heeft met rijstijl en wel-geen bit bar weinig van doen.

Even een stukje chronologie zonder waardeoordeel.
De mensheid rijdt waarschijnlijk 12 millennia paard.
Uit 2500 BC dateert het eerste bit doch voor ménnen.
De Romeinen zijn waarschijnljk de eersten die algemeen een zadelboom gebruikten.
De stijgbeugels kwamen in de regio van de Zwarte Zee in de vierde eeuw AD in gebruik.
Na de 9de eeuw kwamen stijgbeugels in europa algemeen in gebruik.

Verder geeft deze grove chronolgie van 'eerst' geen enkele informatie wat bepaalde ruiters in een bepaalde regio in een periode deden. Zoek bijvoorbeeld eens naar Numidian Licht Cavalry. Tot de ineenstorting van het west-romeinse rijk in de vijfde eeuw AD reden die imazighen ruiters zonder optoming, zonder zadel als zeer succesvolle huurlingen in dienst van Rome. Ze waren niet beter noch slechter dan eenheden met bit en zadel, wel met ander sterktes inzetbaar.

'Jouw' manier van rijden, welke nu hoofdstroom is, is een 'evolutie-versie' vanuit de Napoleontische oorlogen. De voor die tijd effectieve manier van rijden voor inzet van de cavalerie is het erfgoed van de klassieke ringdressuur. Het is de vraag of dat in onze huidige maatschappij met ander redenen om paard te rijden, met een andere ethiek, de meest geschikte manier is.

Wij leven nú, rjden geen paard voor ons overleven, hebben de luxe van duizenden jaren ruiterschap om van te leren, wetenschappelijk onderbouwde informatie over de ethologie van het paard en leergedrag.

Ík rij voor mijn lol, uitsluitend voor mijn lol, voor het rijden op zichzelf. Niet voor het doel, maar voor de weg zelf. 'Art pour l'art' en kijk voor mijn stijl naar de tijd waarin dit ook zo was.
Wat de ethiek van het rijden betreft maak ik gebruik van de kennis die we nú hebben.
Voor de lol van het rijden zélf met bijbehorende ethische waarden. Paardrijden voor de 21ste eeuw.

HC

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:20

De mongolen rijden momenteel trouwens met bit, boomzadel en stijgbeugels.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:54

Ze staan in de beugels. Zitten is voor kinderen....en het zadel ligt onwijs ver naar voren....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:01

Kaitlin schreef:

groetjes!

Er zijn ruiters die thuis gewoon op trens rijden en alleen op wedstrijden en wat oefensessies met de verplichte stang-en trens optoming.
Overigens helpt de stang-en trens een en ander makkelijker te maken, maar het is zeker niet onmogelijk om een paard gewoon op een trensje goed over de rug te laten lopen etc. Dat bereik je nl niet met de stang, maar met je zit (inclusief been).
Met stang-en trens kun je verfijnen, maar dat zie ik lang niet alle ruiters die het gebruiken, doen...helaas.

Jark

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:02

Ik ken iemand en die heeft echt ALLE kleuren dekjes en peesbeschermers die er maar bestaan, zelfs met motieven erop etc...!

Maar rijden? doet diegene bijna niet, en als diegene rijdt dan is t ff snel in de krul en weer op stal..

Tjah.. vreemde zaak tochwel. Ben het wel een beetje eens met waar de topic mee begon (heb de rest niet doorgelezen btw)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:27

Huertecilla schreef:
Alane schreef:

Wow, zit jij even een paar (minimaal 4 waarschijnlijk 10) millennia mis en verder was ík me er niet van bewust dat het over de boom ging want die heeft met rijstijl en wel-geen bit bar weinig van doen.

hmmm moi is iets anders geleerd, maar goed. Wat ik wel leer uit jouw post is dat je alles giga uit z'n verband trekt, mischien bewust of onbewust maar dat boeit me verder niet maar het komt een discussie niet ten goede evenmin je steeds terug kerende geneuzel over hoe jij rijdt en hoe niet....
Hetgeen jij quote van mij sloeg op deze tekst:
[quote=HC"]
Omdat 'ze' in huizen zijn gaan wonen en daardoor minder met hun paarden bezig waren Pling
Het antwoord is kennis, kunde en vaardigheid.
[/quote]
welke een reactie was op mijn:
Citaat:
idem voor het bit.

vwb de rest van je stukje..... van wanneer het eerste bit of hoefijzer dateerd is niet zo van belang... er zal WAARSCHIJNLIJK geen mens op een rots hebben gezeten een paard zien rennen en bedacht hebben laten wie eens wat in zijn mond proppen, een zadel bouwen en erop klimmen om veldslagen te gaan winnen (lees voor het gedeelte vanaf zadel ook: een wagen bouwen/tuig ontwerpen en en het geheel erop en erachter hangen om veldslagen te winnen)

maar als je het toch wilt hebben over een stukje geschiedenis:
1300 tot 1200 voor chr. dateren de metalen bitten,brons, er zijn ook biten van hout en hoorn die al ouder zijn, gebruik onbekent.
dan de vaak aangehaalde hoge school die het hoogte punt had ongeveer 1600 na chr. toen het hoge school rijden de opmars maakte deed het scherpere bit zijn entree, hoe meer het hoge school rijden ontwikkelde hoe scherper het bit... dit ging dus door tot de hoogtij dagen... idem voor trainingsmethodes maar dit terzijde.
Dan de domesicatie van grote (huis)dieren, dateerd ongeveer 6000 voor chr., het paard diende toen al als voedselbron...
er zijn chinese aardewerken die de theorie (ben er niet bij geweest Tong uitsteken ) ondersteunen dat de mongolen dus de eerste ruiters waren, voor het paard hadden ze al rendieren onderworpen.
De domesticatie van paarden had niet alleen voor de mens voordelen maar ook voor het paard zelf... de grote grasige vlaktes werden kleiner door de groei van bomen en dus bos.. natuur compenseerd zich dus zelf Pling
Er is ook een andere theorie die beschrijft dat het allemaal plaats vond door een zuidrussich volk ongeveer 4000 voor chr. Maar er is dus 'bewijs' van mongoolse boogschutters te paard ongeveer 5000 voor chr. Haha! en dan hebben we gelijk het onstaan van de cavalerie Pling
Om dan rond 1200 voor chr. Xenophon ten tonele te laten verschijnen in onze geschiedboeken, die zo Pling was om het een en ander op schrift te stellen wat dan ook nog eens bewaard is gebleven voor ons mensen in de moderne tijd Haha!