Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:17

Kinke schreef:
anneliesdj, hoe kan jij dan aan de buitenkant zien dat het paard lichamelijk zo sterk is om iemand te dragen? als ze net 3 zijn of 3 jaar en een paar maanden? Dat proberen de tegenstanders hier steeds te zeggen, het is zonder een goed paar rontgenogen niet mogelijk Knipoog Kijk gewoon eens naar het groeischema van een paard en je weet zeker dat ze dan nog te jong zijn.

Zoals ik zei, ik kijk naar het hele paard, hoe hij is in de omgang en hoe hij eruit ziet qua bouw. Ik doe er ook geen zadel op met 2,5 jaar, dat komt pas een paar maanden voor ze 3 worden, en als ze 3 zijn zit ik er pas voor het eerst op. Een paard van 2 kan net zo goed een kwartier gelongeerd worden als een 3 jarige, lopen is nog nooit slecht geweest voor een paard en een bijzet losjes eraan heeft ook geen nadelige gevolgen zolang het geen uur per dag hoeft en dat doe ik ook niet, hooguit 2 x per week 20 min maar meestal 1x per week en soms sla ik een week over, net hoe het uitkomt...
Ben ik nu ook slecht omdat ik mijn paarden longeer als ze 2,5 zijn? Verward

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:21

anneliesdj schreef:
Kinke schreef:
anneliesdj, hoe kan jij dan aan de buitenkant zien dat het paard lichamelijk zo sterk is om iemand te dragen? als ze net 3 zijn of 3 jaar en een paar maanden? Dat proberen de tegenstanders hier steeds te zeggen, het is zonder een goed paar rontgenogen niet mogelijk Knipoog Kijk gewoon eens naar het groeischema van een paard en je weet zeker dat ze dan nog te jong zijn.

Zoals ik zei, ik kijk naar het hele paard, hoe hij is in de omgang en hoe hij eruit ziet qua bouw. Ik doe er ook geen zadel op met 2,5 jaar, dat komt pas een paar maanden voor ze 3 worden, en als ze 3 zijn zit ik er pas voor het eerst op. Een paard van 2 kan net zo goed een kwartier gelongeerd worden als een 3 jarige, lopen is nog nooit slecht geweest voor een paard en een bijzet losjes eraan heeft ook geen nadelige gevolgen zolang het geen uur per dag hoeft en dat doe ik ook niet, hooguit 2 x per week 20 min maar meestal 1x per week en soms sla ik een week over, net hoe het uitkomt...
Ben ik nu ook slecht omdat ik mijn paarden longeer als ze 2,5 zijn? Verward

Op zekere hoogte wel.. Het lopen op een kleine volte belast het binnen achterbeen dusdanig, dat het voor een jong paard wat nog in de groei is, wel kwaad kan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:36

Bij het longeren worden de gewrichten veel meer belast dan wanneer ze rechtuit lopen. Tel daar een eenzijdige beweging bij op ( een half uur op de volte is wat anders dan een keer een volte draaien of wanneer de paarden in het land op hun achterbenen draaien)
IS dit aardig ''slecht'' te beschouwen. De gewrichten zijn niet uitgegroeid en hebben zo meer kans op slijtage

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:03

ik heb hier al eens gereageerd, maar ...
ik snap het nog steeds niet , waarom zou je een paard van 2,5 aan het werk willen zetten?

ik heb al verschillende "redenen" gehoord , in mijn directe omgeving
"hij verveelde zich" ja vind je het gek als ie minstens 20 uur per dag op stal staat, dan gaat ieder paard zich vervelen

"als ik langer wacht word ie te sterk" leer dan met paarden omgaan , want ene paard is altijd te sterk als hij zijn krachten gebruikt, dat moet je juist voorkomen en dara heeft leeftijd niets mee te maken

"hij is erg vroeg rijp" erhm..ja , hij ziet er vrij volwassen uit, maar die botten van hem zijn nog niet zover hoor...

en zo nog tientallen redenen die allemaal te weerleggen zijn

voor mij is het in eder geval een reden om geen ingereden paarden te kopen
ik wil geen paard wat met zijn derde verjaardag als aangereden is , dat os te jong, dat is niet goed, er zijn ontelbare ellenlange onderzoeks raporten die dat bewijzen
maar nog blijven mensen het doen...waarom?
zijn mensen dna echt allemaal van die ongeduldige eigenwijze dingen?
dit is niet aanvallend bedoeld naar wie dan ook
maar we roepen hier op bokt allemaal om het hardst dat we dierenvrienden zijn, dat we het beste met onze dierne voor hebben en ga zo maar door
maar nog blijven er mensen , ook hier op bokt moedwillig te jonge dieren aan het werk zetten
longeren , noem maar op
ik vraag me dit gewoon zo maar eens af nu ...
waarom?
waarom begin je te vroeg met een dier, iemand die me een legitieme reden kan geven ?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:05

Ja inderdaad nu hebben ze het steeds over longeren?
Als ik longeer laat ik het paard op een volte lopen lijkt me logisch, maar is dat wel weer goed voor zijn benen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 01:18

Ik weet niet hoe klein jullie de volte maken als je longeert maar ik houd hem altijd zo groot mogelijk, ook bij de oudere paarden. En je maakt mij niet wijs dat een paard van 2,5 wel schade ondervind van 1 a 2 x per week 20 minuten longeren, dus 10 minuten per kant en van die 10 minuten worden ook nog eens 5 minuten gestapt. Kortom, het paard loopt uiteindelijk 5 min linksom en 5 min rechtsom in draf, en dat moet slecht zijn voor zijn botten??
Dan mag je je paard ook niet meer met een koppel andere jonge paarden in het land zetten want dan wordt er heel wat geravot en rondgerend, gebokt, rare draaien gemaakt en aan het eind van het land gaan ze vol in de ankers... Jonge paarden zijn niet binnen 10 minuten uitgespeeld, en dat iedere dag... Dat moet dan wel erg slecht voor de benen zijn...

Ik begin jong met longeren omdat het alleen maar voordelen heeft om een paard jong aan dingen te laten wennen. Ik heb al genoeg paarden gezien die tot hun 3e in het land liepen en die vervolgens op stal komen en aan het werk moeten terwijl ze hun hele leven nog geen mensen dichterbij hebben gezien dan op 5 meter afstand, ze springen tegen de muren omhoog, zo bang zijn ze vaak. En die moeten dan in een paar maanden alles leren, eerst wordt het een paar keer rustig gedaan maar als het paard niet 'wil'(ofwel, gewoon te bang is) moet het er maar met geweld in en worden ze helemaal vast gezet zodat ze geen poot meer kunnen verzetten omdat ze anders het hoofdstel niet om kunnen doen of het paard de beenbeschermers niet om kunnen doen.
Ik wil dit soort situaties voorkomen en heb mijn paarden als ze jong zijn veel in de hand, leer ze voetjes geven, zet ze een keer een nachtje op stal, ze gaan zo jong mogelijk met een ander vertrouwd paard de trailer op enzovoorts en daar heb je later alleen maar profijt van.

En moedwillig te jonge dieren aan het werk zetten, dat vind ik overdreven, een paard van 2,5 kan best een keer een paar rondjes lopen. Als een kind van 12 de afwas moet doen is dat toch ook niet slecht voor ze?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:13

@Draumpje: overdrijven is ook een vak zeg!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:43

Goh, ik heb dit topic nu al ontdekt Koe !
Ga niet alles lezen, dus als ik in herhalingen verval, schiet me dan maar terug.
Het jammere is, dat ook van stamboekzijde het verkeerde signaal hierover gegeven wordt.
Niet alleen met de hengstenkeuringen en 70? (of is dit alweer veranderd, dat was in de prehistorie 100) dagentest. Daar worden die dieren, vaak nog geen volle 3jaar oud zadel en ruitermak (en meer) aangeleverd.
Maar evenzo bij de EPTM. Dan gaat het over op papier 3 jarigen, die dat vaak dus ook niet halen, die in veel gevallen nog drachtig zijn ook. Voordat de merrie aangeleverd wordt, moet ze al een trainingsprogramma doorlopen hebben.
We praten hier dus vaak over a.s. pubermoeders!
Boos! !
Dit geeft alles wel het signaal af, dat het allemaal maar kan.
Persoonlijk zou ik het nooit doen. Een hengst zou ik om deze reden niet voor zijn 4e voorbrengen en een 3-jarige merrie naar de EPTM? No way.
Maar fokkers kien op predicaten gaan er vaak wel voor. Tja, het credo is toch snelle generatiewisseling, dus dan hoeft zo'n dier niet zo lang mee te gaan natuurlijk Boos! .
Jammer dat er in de 'gebruikswereld' niet wat meer geduld beoefend wordt ipv. dit soor zaken klakkeloos over te nemen.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:41

Ik heb afgelopen jaar als advies van mijn dierenarts gekregen dat ik mijn 2,5 jarige min 1 max 3 keer in de week ongeveer 10/15 min moest longeren.. En heel veel langs de weg met haar moest lopen om haar toch al redelijk verkeersmak te krijgen.. Ik moest dit doen van hem omdat zera dacht dat zei de baas was en mijn pa, me broertje, de dierenarts en de hoefsmid en ik haar bijna niet gehouden kregen..

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:04

susie1981 schreef:
Ja inderdaad nu hebben ze het steeds over longeren?
Als ik longeer laat ik het paard op een volte lopen lijkt me logisch, maar is dat wel weer goed voor zijn benen?

Nee de volte maak ik gewoon zo lang als de longe is, mist mevrouw denkt naar binnen te moeten vallen Clown

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:26

Zera schreef:
Ik heb afgelopen jaar als advies van mijn dierenarts gekregen dat ik mijn 2,5 jarige min 1 max 3 keer in de week ongeveer 10/15 min moest longeren.. En heel veel langs de weg met haar moest lopen om haar toch al redelijk verkeersmak te krijgen.. Ik moest dit doen van hem omdat zera dacht dat zei de baas was en mijn pa, me broertje, de dierenarts en de hoefsmid en ik haar bijna niet gehouden kregen..

Ik zie daar geen kwaad in hoor . Zoals hierboven gezegd: die paarden spelen met elkaar behoorlijk ruw, en als hij tien minuutjes per week op een volte loopt, so what? En jij hebt er een duidelijke reden voor. Persoonlijk ben ik meer van het wachten. Voor 4 jaar doe ik er helemaal niets mee. Maar daar heb ik dan ook de mogelijkheden (weidegang + paardenvriendjes) voor...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:21

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat het fout is om te wachten tot ze 4 of 5 zijn want dat heb ik zelf ook al gedaan. Heb een hengst op stal staan die straks 6 wordt en die is nu net zo ver onder het zadel dat hij kan stappen draven en gallopperen, we hebben hem al 1,5 jaar maar hebben gewoon nog even gewacht en hem eerst aan ons en de omgeving laten wennen.
Heb ook een ruin gehad die we als bijna 4 jarige hebben gekocht, kwam direct van de fokker maar die was daar alleen van de stal naar de wei gebracht(5m) en verder niets. Toen we heb hier op stal het halster afdeden kreeg ik die de volgende dag niet meer om en was hij helemaal in paniek, sprong letterlijk tegen de muren omhoog. Je kon zijn neus en hals aaien maar verder nergens aanzitten. Hij heeft 4 dagen op stal gestaan en ben er heel veel bij geweest om hem vertrouwd te maken en daarna kreeg ik hem eindelijk het halster om.
Zulke dingen vind ik dus onverantwoord, het is een kleine moeite om met een jong paard/veulen af en toen was dingen te doen zodat hij vertrouwd wordt, dan springt hij tenminste niet tegen de muur omhoog als je zijn halster er een keer af haald en hoef je niet met gevaar voor eigen leven hem te wennen aan borstelen en voetjes geven.
Verder vind ik het prima om te wachten tot een jaar of 4, ben er ook voor, maar ja, tegenwoordig moeten ze als 3 jarige al volledig ingereden zijn en op 4 jarige leeftijd al L geklasseerd zijn dus moeten ze wel ingereden worden voor hun 3e.
Let wel, ik ben het hier absoluut niet mee eens, mijn paarden gaan pas rond hun 4e op concours en springen geen parcoursen voor ze 4,5 zijn.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:05

Maar wat ik me afvraag, als het echt zo slecht is waarom laat het KNHS het dan toe dat paarden met 3,5 op concour mogen (klasse B) en dat paarden met 4 jaar klasse L mogen lopen en op hun 6 mogen deelmenen aan de klasse Z.
Als het echt zo slecht is lieten ze dit toch niet toe lijkt mij??

En daarmee bedoel ik niet te zeggen pak allemaal je 2,5 jarige van stal en rijden maar

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:12

Pletje123 schreef:
@Draumpje: overdrijven is ook een vak zeg!

jij noemt het overdrijven,
feit blijft dat 2,5 jong is, te jong

een dier is kwa skelet pas met 6 tot 8 jaar uitgehard ...
voltewerk is gewoon belastend voor de benen, pezen en gewrichten...al heel snel te belastend...
beter kun je dan met je dier gaan wandelen/fietsen , lange stukken rechtuit, wat veel gezonder is voor zijn benen als je er dan toch zo graag mee aan de gang is
ik vind het gewoon erg jammer dta mensen gewoon niet even wat meer geduld op kunnen brengen en wachten tot minimaal drie (liever minstems vier jaar) vooraleer ze met hun dier aan de slag gaan
en misschien heb ik het ook wel iets overdreven, maar daar heb ik een goed reden voor

en ik koop idd geen ingereden paarden voor het rijden... waarvan ik niet weet en kan controleren of ze voor hun vierde al onder de man waren , ik begin er niet meer aan ...
of ik kan controleren(dus ik ken de dieren al langer of de eigenaars al langer ) of de dieren voor hun vierde onder de man waren ,
, heb al teveel rotzooi gehad met de paarden van anderen die te vroeg onder de man waren gebracht .
voor de fok is het een ander verhaal,

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:19

susie1981 schreef:
Maar wat ik me afvraag, als het echt zo slecht is waarom laat het KNHS het dan toe dat paarden met 3,5 op concour mogen (klasse B) en dat paarden met 4 jaar klasse L mogen lopen en op hun 6 mogen deelmenen aan de klasse Z.
Als het echt zo slecht is lieten ze dit toch niet toe lijkt mij??

En daarmee bedoel ik niet te zeggen pak allemaal je 2,5 jarige van stal en rijden maar

ze mogen! met 3,5 op concours...
maar het moet niet Knipoog

ik denk dat het toch te maken heeft met dat van oudsher dieren vanaf drie gereden worden
en dressuur is eingelijk niets anders dan africhting van het paard en de klasses gewon de graad in hoever ze in die africhting zijn
een B proef is bij wijze van spreken niets meer dan dat de versnellingen , het stuur en de rem erop zitten... en het dier op eigen benen kan lopen
heel wat anders dan de paarden die ik tegenwoordig in de B zie , die al veel en veel verder zijn dan gas, rem links rechts etc

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:34

Precies, en een paard mag pas op zijn 4e springen op concours en dat is maar goed ook anders werden er met net 3 jarigen al hele parcoursen gesprongen, nu heeft dat gelukkig geen zin.
Maar helaas is het tegenwoordig wel zo dat als je een 4 jarige te koop zet er wel wordt gevraagd waarom hij nog niets kent, dat maak ik regelmatig mee, je wordt raar aangekeken als je 4 jarige nog maar net onder het zadel is of zelfs nog nooit gesprongen heeft. Vervolgens komen ze met hun 3,5 jarige die netjes aan de teugel gaat, kan wijken, achterwaarts en al een heel parcour van 90cm rondspringt. Ik vraag me dan altijd af of ik dan zo gek ben dat mijn 4 jarige dat nog niet kan of dat hun zo gek zijn dat hun 3,5 jarige dat al wel kan... Boos!
Hier op een forum hoor je dat zij de gekken zijn maar zodra je achter de pc vandaan gaat en rondvraagt op concours, rijvereniging ed hoor je dat je zelf de gek bent, pfff.
FF spuien, dat lucht op Vingers aflikken Extreme duivel .
Ben het er dus helemaal mee eens, maar ben er wel voor om een 2,5 jarige met mate aan het werk te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:45

Weet je, een 3,5 jarige die al die dingen al kan, is geen getalenteerd paard, maar een overbelast paard. Weer een reden om zo'n dier niet te kopen. Door jonge paarden aan te kopen die al zoveel kunnen, stimuleer je dat rare vroege inrijden. Want laten we eerlijk zijn: bepaalde fokkers en handelaren laten dat geld echt niet liggen, ook niet als de gezondheid van het paard er aan gaat...
Ik vind dat dat de gekken zijn. Ik vind dat de mensen die hun paarden zo vroeg inrijden knettergek zijn... jammer genoeg kan ik er weinig aan doen, behalve informatie en kritiek geven, en mensen die wel op een imo normale leeftijd inrijden toejuichen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:49

Yamcha schreef:
Weet je, een 3,5 jarige die al die dingen al kan, is geen getalenteerd paard, maar een overbelast paard. Weer een reden om zo'n dier niet te kopen. Door jonge paarden aan te kopen die al zoveel kunnen, stimuleer je dat rare vroege inrijden. Want laten we eerlijk zijn: bepaalde fokkers en handelaren laten dat geld echt niet liggen, ook niet als de gezondheid van het paard er aan gaat...
Ik vind dat dat de gekken zijn. Ik vind dat de mensen die hun paarden zo vroeg inrijden knettergek zijn... jammer genoeg kan ik er weinig aan doen, behalve informatie en kritiek geven, en mensen die wel op een imo normale leeftijd inrijden toejuichen.

Ho ho, nu trek je wel heel snel conclusies! Een 3,5 jarige die iets kan is meteen overbelast?? Heb je enig idee wat overbelasting is? Dan zouden eigenlijk alle 3,5 jarige hier op Bokt die iets kunnen onder het zadel, allemaal overbelast zijn!

Kom op! Dat is echt niet zo Laat er eens een vee-arts naar kijken zou ik zeggen. Hoeveel 3,5 jarigen worden bij de aankoop rontgologisch en klinisch gekeurd? Dat zijn er heel wat. Hoeveel komen er doorheen? Ook heel wat.

Ook een vierjarige kan overbelast raken, net zoals een vijfjarige. Overbelasten is een teken van onkunde als je het mij vraagt. En ja, je kan op een kundige wijze een jong paard beleren, zonder dat het dier daar schade van op loopt.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:59

Ik heb hier eerder al een reactie over geplaatst, maar ik wordt er dus echt niet goed van dat er gezegd wordt, dat het longeren van een paard op jonge leeftijd zo slecht is! Ik heb het zelf ook gedaan met een 3 jarige en ik vind dat gewoon kunnen.
Het paard is niet uit balans en als jij gewoon genoeg van hand wisseld is er niets aan de hand. Ja een paard van net 2 jaar oke, maar daarna moet het gewoon lukken. Zonder hulpteugels, zadel en weet ik veel wat, kan het gewoon. Op de grote volte en lekker zelf laten lopen.
Je kan zo wel overal een smoes om bedenken he Rolleyes Dan is dat slecht en dan dat weer, wat een onzin zeg! Neem dan geen paard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:55

je zegt het helemaal goed Lachen
jij vind! dat dat gewoon moet kunnen
maar je hebt het ook over een driejarige...

ik vind! dat je jonger dan drie , niet moet gaan werken met een paard(en met werken bedoel ik doelgericht gaan trainen om het dier voor te bereiden op werk onder de man , dus ook longeren)

je hebt het over smoezen bedenken
dan vraag ik me af waar je die gelezen hebt?

dat de groeiplaten etc pas uitgehard zijn vanaf 5,5 jaar is geen smoes , is een wetenschappelijk onderlegt feit.
dat te vroeg beginnen tot vroege slijtage en overbelasting kan leiden is ook bewezen en heb ik helaas in de praktijk ook al meerdere malen mogen meemaken

moet ik maar geen paard nemen omdat ik wel het geduld heb om te wachten tot ze vier zijn?
komt op mij over als een beetje de omgekeerde wereld, srry dat ik het zeg

en dta het lukt, dat geloof ik graag , maar de gevolgen op lange termijn zijn pas later zichtbaar

het longeren op jonge leeftijd is trouwens onderzoek naar gedaan , is ook uitgekomen dan eenzijdige belasting op de benen slecht is voor de benen
beter is om , als je toch met je dier aan de slag wil veel rechtuit te gaan op afwisselend harde en zachte ondergrond in stap afgewisseld met draf

maar nogmaals, je zegt het wel heel goed, dat jij dat vind ...
en niet dat het zo is
wat ik hier neerzet is ook mijn mening, wat ik vind,
mijn argumenten komen vanuit wetenschappelijk onderzoek en persoonlijke ervaringen met paarden die slijtage hadden door te vroeg belast te zijn .

vandara dat ik dus geen dieren koop onder die vier die onder de man zijn , ik hoef het niet meer mee te maken , vooral niet omdat ik graag mijn paarden oud zie worden ...
tuurlijk kn er vanalles gebeuren waardoor een paard niet oud word, maar ik wil ze wle alle voordelen bieden die ze nodig kunnen hebben om zo oud te kunnen worden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:13

Nou sjonge, over kort door de bocht gaan gesproken.

Je zegt dat eenzijdige belasting slecht is voor de benen, als een paard wordt gelongeerd loopt hij links en rechtsom dus bijde kanten worden evenveel belast.

Bovendien, als de groeiplaten etc. pas uitgehard zijn als het paard 5,5 is, waarom rijd je je paard dan wel in op 4 jarige leeftijd? Dan is hij ook nog niet helemaal uitgegroeid.

En wat hoef je niet meer mee te maken? Heb jij meegemaakt dat een paard wat als 3 jarige rustig aan het werk ging, versleten was op oudere leeftijd?
Zo ja, dan was dat paard niet rustig aan het werk gezet maar als 3 jarige in een paar maanden tijd beleerd en aan het werk gezet als een 5 of 6 jarige.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:21

anneliesdj schreef:

Je zegt dat eenzijdige belasting slecht is voor de benen, als een paard wordt gelongeerd loopt hij links en rechtsom dus bijde kanten worden evenveel belast.

Bovendien, als de groeiplaten etc. pas uitgehard zijn als het paard 5,5 is, waarom rijd je je paard dan wel in op 4 jarige leeftijd? Dan is hij ook nog niet helemaal uitgegroeid.

En wat hoef je niet meer mee te maken? Heb jij meegemaakt dat een paard wat als 3 jarige rustig aan het werk ging, versleten was op oudere leeftijd?
Zo ja, dan was dat paard niet rustig aan het werk gezet maar als 3 jarige in een paar maanden tijd beleerd en aan het werk gezet als een 5 of 6 jarige.

Het is wel de waarheid, want een paard loopt op een volte ( lees: zijn lichaam is niet recht) en dat belast de pezen en botten meer. ( vandaar met een pees blessure ect mag je geen voltes maken bij het herstel.)

Ook is het waar dat een paard is uitgehard is bij 5,5 jaar oud. ( mensen denken vaak dat een paard volwassen is op zijn 3e jaar, echter is dat pas bij 5 jaar.)

Een paard van 4 is dusdanig uitgehard dat je kan gaan beginnen met het grondwerk. Dus vanaf zijn 5de jaar kan je het paard lekker aan het werk zetten ( Lees: intensieve traingen bijvoorbeeld).

Ik heb mijn paard ook tot 4 jaar op de opfok laten staan. Nu een jaar verder doe ik nog steeds rustig en ga pas mijn 1e wedstrijden beginnen op haar 6de jaar.

Ik vind( lees: VIND) dat veel 3 jarige paarden er zelfs nog niet klaar voor zijn en nog lekker te horen spelen in het land. Maar goed, het geduld is vaak op na 3 jaar "wachten". Veel paarden daar in tegen zijn wel klaar op hun 3de voor de basis hoor. Maar 2,5 vind ik echt té jong. Laat die paarden nog lekker jong zijn. Daarnaast is het gewoon een feit dat longeren voor die jonge paarden niet heel goed voor de benen is.

Maar goed, ieder zijn eigen mening.. Ik heb zeer goede ervaringen met het inrijden van paarden op wat oudere ( 4 of 5 jaar) leeftijd. Maar toch ook veel paarden gezien die 3 waren en echt er klaar voor waren. Je moet het een beetje per paard bekijken.

Maar 2,5 vind ik echt te jong..

Ik wil niemand aanvallen vertel alleen mijn mening Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:52

anneliesdj schreef:

nee niet kort door de bocht, jij snapt alleen niet wat ik met eenzijdige belasting bedoel

eenzijdige belasting is de belasting op de buitenzijdes van de gewrichten op het moment dat een dier herhaaldelijk op de volte moet blijven lopen (1 zijde van het gewricht )
voltes dus
die eenzijdige belasting treed bij een volte linksom op aan vooral de rechterbenen aan de buitenzijes van het gewricht
en bij een volte rechtsom aan de linkerbenen aan de buitenzijdes van het gewricht
dat bedoel ik met eenzijdige belasting, niet het een half uur op 1 zijde een volte moeten lopen dat doe je ook niet met een volgroeid paard
vandaar ook het advies om te wandelen/fietsen zodta je je dier rechtuit kunt laten lopen over verschillende ondergronden

ik rijd paarden met vier en een half in , dan gaat de basis erop
gas rem, links en recht en dit ik rustig en kort
daarna gaat het dier weer een half jaar de wei op en met dik vijf komt hij pas weer rustig onder de man
dus nee, hij is nog niet uitgegroeid op dat moment
maar inrijden/aanrijden neemt een maandje in beslag en dan heeft ie weer een half jaar rust om alles te laten bezinken en nog lekker even een half jaar te spelen en verder te groeien
tegen de tijd dat ze echt door gereden zijn, dan zijn ze wel 5 en een half geweest

ik hoef geen paarden meer mee te maken die met 2,5 aan de longe hebben mogen huppelen, met drie onder de man waren en voor hun vijftiende weggebracht konden worden naar de slager
ik heb op aardig wat stallen gewerkt en heb genoeg gezien om te weten dta het grootste deel van dergelijk drama's voorkomen kan worden door juiste ostandigheden bij opgroeien en africhten en door geduld te hebben
zodat je je dier met 25 tot dertig nog volop kunt berijden met een gerust hart omdat het dier gezond is
en niet met 16 niet meer kan lopen door artrose, ocd, oc , spat en andere harde beengbreken

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:48

Ik ben het hier ondertussen ook aan het volgen..
Maar waarom zei me dierenarts tegen me een paar weken terug dat ik rustig aan kon beginnen met een 2,5jarig paard in te rijden.. Wel maar 1 keer in de week een 20 min maar meer ook niet dan.. Denk dat hij er MEER verstand van heeft dan de meeste hier op bokt..

Achja ik wacht lekker tot mijn paardje 3 jaar is en dan ga ik rustig aan beginnen met zadelmak maken..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:40

draumpje schreef:
ik hoef geen paarden meer mee te maken die met 2,5 aan de longe hebben mogen huppelen, met drie onder de man waren en voor hun vijftiende weggebracht konden worden naar de slager
ik heb op aardig wat stallen gewerkt en heb genoeg gezien om te weten dta het grootste deel van dergelijk drama's voorkomen kan worden door juiste ostandigheden bij opgroeien en africhten en door geduld te hebben zodat je je dier met 25 tot dertig nog volop kunt berijden met een gerust hart omdat het dier gezond is en niet met 16 niet meer kan lopen door artrose, ocd, oc , spat en andere harde beengbreken

Sorry maar dit vind ik echt een lachertje, jij wilt dus zeggen dat ik mijn paarden op hun 15e naar de slacht kan brengen alleen omdat ik rustig begin met longeren als ze 2,5 zijn?? Gestoord

Ik heb ook al genoeg paarden gezien en ben op genoeg stallen geweest, heb met eigen ogen paarden van 14/15 gezien die nog steeds 1,60m parcoursen sprongen en ook gewoon op hun 3e ingereden waren.

Sterker nog, mijn al ingereden paarden zijn nu 8, 7, 7 en 6 jaar oud en ze hebben GEEN VAN ALLEN ooit iets met hun benen gehad, hebben geen ocd, artrose, spat enz. Ik heb ze niet allemaal al vanaf jonge leeftijd, alleen de beide paarden van 7 maar die zijn beide kerngezond en zijn nooit maar dan ook NOOIT kreupel geweest om watvoor reden dan ook. Ja .
Komt vast omdat ze regelmatig over een harde ondergrond draven.