DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:59

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:02

Dat one rein gebeuren ben ik ook niet voor.

Essentieel verschil is wel dat het paard deze beweging ZELF maakt.

Er is geen S en T voor nodig.

Kan jij een paard vrijwillig in de rollkur krijgen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:10

jjs schreef:

JA!

Op dezelfde manier als op dit filmpje. Je hebt geen bit of teugeldruk daarvoor nodig, artsen en fysio's en accupuncturisten gebruiken het al door de eeuwen heen om te zien of een paard geen blokkades heeft. Zo ook onder het zadel, alleen appuyeren doet ie ook niet vanzelf onder het zadel, zal je ook een been hulp voor moeten geven, dus onder het zadel heb je inderdaad wel een hulp nodig, beenhulp wel te verstaan.

Als je er S&T voor nodig hebt doe je iets vreselijk fout.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:30

jjs schreef:
Essentieel verschil is wel dat het paard deze beweging ZELF maakt

Niks essentieel verschil. Dat paard buigt zijn hoofd nog altijd omdat zijn ruiter dat vraagt, niks uit zichzelf dus. Dat paard heeft geleerd te wijken voor druk. Dat is hetzelfde principe als een paard dat geleerd is na te geven op een weerstandbiedende hand.

Mireille1970 schreef:
jjs schreef:

JA!

Op dezelfde manier als op dit filmpje. Je hebt geen bit of teugeldruk daarvoor nodig, artsen en fysio's en accupuncturisten gebruiken het al door de eeuwen heen om te zien of een paard geen blokkades heeft. Zo ook onder het zadel, alleen appuyeren doet ie ook niet vanzelf onder het zadel, zal je ook een been hulp voor moeten geven, dus onder het zadel heb je inderdaad wel een hulp nodig, beenhulp wel te verstaan.

Precies.

Bovendien kan ik mij zo indenken dat een one-rein-stop uitgevoerd door een klungel minstens net zo veel schade kan toebrengen aan een paard als LDR toegepast door een klungel...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:41

Dit is wat ze op paardnatuurlijk schrijven over de one-rein-stop;

Trekken aan één teugel zorgt voor een onbalans bij de achterhand, bij het optillen van de teugel moeten de benen zelfs overstappen waardoor het paard geen snelheid meer kan maken.

Als je paard stopt kun je door de teugel op te tillen je paard dwingen een halve draai te maken. Hij staat dan naar de kant waar hij juist vandaan wilde, kan het vermeende gevaar onder ogen zien, en heeft dan geen behoefte meer om vooruit te rennen. Als hij al weg wil moet hij eerst weer draaien, je hebt dan meer tijd om in te grijpen

Met het hoofd naar één kant en de achterbenen gekruist kan een paard niet steigeren

Met het hoofd naar één kant gebogen kan het paard nauwelijks bokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:50

@jasmijn78: heb je enig idee waar de ORS voor dient?
Dit vraag ik niet om voor of tegen de ORS te pleiten - m'n paard en ik kennen 'm niet eens, en nooit geoefend ook Knipoog - maar ik vraag me af waarom je hier in deze discussie nu mee komt, wat dit met LDR te maken heeft en of je uberhaupt wel weet wat de ORS is (wanneer, in welke situaties).

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:21

horseyfries schreef:
Ik heb nu nog altijd geen antwoord gehad op mijn vraag aan al die mensen die zo goed weten hoe het moet wat je moet doen als je op een wedstrijdterrein rondrijdt en je paard luistert absoluut niet meer naar jou maar zit met zijn hormonen in zijn hoofd en ook nog ergens anders....
MAG je volgens jullie dan wel even een duidelijke ophouding maken (of blijf je klikken tot de dekking voorbij is? Haha! )
Misschien moet je je verantwoordelijkheid iets eerder nemen en met zo'n paard niet tussen de merries gaan lopen Pling .

Overigens doe je nu net of die verschikkelijke LDR beelden alleen met hengsten gebeuren, maar dit gaat net zo hard met ruinen Ja .
jjs schreef:
Dus nee, je voorstel is leuk: ga het zelf ervaren. Maar dat zal niet gaan: ik peins er niet over om paarden dat aan te doen. Het is aan mij manieren te verzinnen waarop ze ook los, soepel en sterk worden. Lukt dat wat minder, dan so be it, we gaan ook niet aan de doping omdat je daar zulke goede resultaten mee krijgt...

Dat is de kern van dit hele topic.
Als jij nu zegt, het ziet er akelig uit, maar het is wel goed uitgevoerd, dan onderstreept dat nogmaals dat verschil in mentaliteit.
Dan is het nu wel verdrietig vast te stellen dat al die ongelukkige momenten inderdaad goed uitgoeverde rollkuren zijn...

Blijkbaar accepteer jij en andere voorstanders makkelijker dat een paard zo laten lopen gerechtvaardigd is om je doel te bereiken.

Voor mij is het dat niet. Niet iedereen ervaart trouwens zoveel goeds met LDR, ik ken genoeg praktijkverhalen van mensen die er weer afgestapt zijn omdat hun paarden teveel verzet toonden en slechter gingen lopen.
100% met je eens! Ja
Mireille1970 schreef:
Je vind begrijpend lezen moeilijk he. Je verdedigt weer geheel terecht JOUW standpunt.

Maar dat maakt het nog geen FEIT.
Jouw mening/standpunt is net zo min feit. Voor JOU een feit wellicht. Wat bedoel je dus precies met deze opmerking? Ieders mening hier is net zoveel (of zo weinig) feit. What's your point Verward
jasmijn78 schreef:
http://remote.paardnatuurlijk.nl/downloads/onereinm.avi

Dit lijkt toch ook verdacht veel op hyperflexi Clown
Links-rechts hyperflexie. Vrij nutteloos, uit dressuur/trainings oogpunt.
Jovarna schreef:
Dit vraag ik niet om voor of tegen de ORS te pleiten - m'n paard en ik kennen 'm niet eens, en nooit geoefend ook Knipoog - maar ik vraag me af waarom je hier in deze discussie nu mee komt, wat dit met LDR te maken heeft en of je uberhaupt wel weet wat de ORS is (wanneer, in welke situaties).
Precies, die dient als noodrem. Net als LDR. Alleen wordt de ORS geen andere zaken dan dat toegedicht, iets dat met LDR heel druk wordt gedaan: dat is opeens een superieure trainingsmethode.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:44

Jovarna schreef:

Als noodrem.

Jovarna schreef:
maar ik vraag me af waarom je hier in deze discussie nu mee komt, wat dit met LDR te maken heeft en of je uberhaupt wel weet wat de ORS is (wanneer, in welke situatuaties)

Ik kom hiermee om de volgende redenen:

1. vanuit met name de NH-hoek komt veel kritiek op LDR, terwijl de ORS die weer veel wordt toegepast in de NH, best veel overeenkomsten heeft met LDR. Namelijk hyperflexie van de hals, controle over het paard.
2. De foto's/film van de ORS laten nou ook niet direct een beeld van een paard zien wat er happy uitziet. Is dit dan een wel een momentopname? Trek ik dan voorbarige conclusies? Zaken die door tegenstanders bij LDR worden aangemerkt zou je ook bij deze foto's kunnen aanmerken... Ik kan mij namelijk nog posts herinderen waarin werd aangemerkt dat bij LDR paarden niet goed voor zich zouden kunnen kijken. Bij de ORS lijkt mij dat hetzelfde geval.
3. Veel (lees: veel, niet alle, en dan heb ik het met name over de natural georenienteerde bokkers in dit topic) 'naturals' pretenderen meer paardvriendelijk en paardgericht te werk te gaan dan 'normals'. Maar als door veel 'naturals' LDR per definitie wordt bestempeld als paardonvriendelijk, dan denk ik dat wij best de ORS ook eens ter discussie kunnen stellen. Wellicht kunnen we dan de zaak iets relativeren?
4. Als mensen die geen praktijkervaring in de hogere dressuur hebben kunnen discussieren over methodes die juist enkel in de hogere dressuur (met succes) wordt toegepast, dan zie ik niet in waarom mensen die nog nooit een NH-cursus hebben gevolgd niet mogen discussieren over een NH-methode.

Let wel: ik persoonlijk bestempel de ORS niet als paardonvriendelijk, ik heb het vanwege de overeenkomsten met LDR enkel (met enige sarcasme, sorry daarvoor dan Bloos ) ter discussie gesteld.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:51

QQQQ schreef:

Als jij denkt dat LDR alleen van boven naar beneden wordt toegepast en niet van links naar rechts, dan heb je het goed mis en dus kennelijk weinig van LDR begrepen.

QQQQ schreef:
Precies, die dient als noodrem. Net als LDR. Alleen wordt de ORS geen andere zaken dan dat toegedicht, iets dat met LDR heel druk wordt gedaan: dat is opeens een superieure trainingsmethode.
.

Nou niet helemaal. LDR is namelijk geen noodrem, wel een methode om net als bij ORS meer controle te krijgen. Maar bovenal is LDR een methode om het paard te GYMNASTICEREN, iets waar bij de ORS nou weer geen enkele sprake van is. Wel is het zo dat men bij de ORS praat over trekken, dwingen en onbalans. Zaken die in de dressuur TABOE zijn!!!!

En als we het hebben over akelige plaatjes, dan zijn de plaatjes van de ORS net zo goed akelig. Maar maakt dat de methode akelig?

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:56

Als je de ors ter discussie wilt stellen, prima! Open dan even een nieuw topic. Ik ben alvast tegen!
Dus daar zijn we daar over eens. Verdiep je er dan wel eerst meer in, want je begrijpt het nog niet helemaal. De ors is nl. niet iets wat je constant uitvoert, maar alleen op het moment dat je de noodrem nodig hebt.

Als mensen nu NH ter discussie moeten gaan stellen omdat ze verder uitgepoept zijn, er verder dus geen argumenten meer zijn om voor het LDR te pleiten en er hier verder niets nieuws meer voorbij komt, zijn we denk ik uitgepraat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:06

@jasmijn78: Ik zie toch wel verschil in beide technieken.

De ORS is inderdaad een noodrem. Die wordt toegepast in geval van NOOD, wanneer het leven van paard en ruiter in gevaar dreigt te lopen als het paard op geen enkele andere manier tot stoppen is te krijgen.

Wat zijn nu de noodgevallen voor de LDR?

Ik pleit niet voor de ORS hoor; zoals ik al aangaf hebben wij 'm nog nooit geoefend, en dus ook niet toegepast, en gaan dat niet doen ook.

Een discussie over de ORS is op zich best interessant, alleen is het geen "NH-methode" zoals jij het noemt. Het is dus een noodrem, maar dat wist je al. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-06 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:08

jjs schreef:
Als je de ors ter discussie wilt stellen, prima! Open dan even een nieuw topic. Ik ben alvast tegen!
Dus daar zijn we daar over eens. Verdiep je er dan wel eerst meer in, want je begrijpt het nog niet helemaal. De ors is nl. niet iets wat je constant uitvoert, maar alleen op het moment dat je de noodrem nodig hebt.

Als mensen nu NH ter discussie moeten gaan stellen omdat ze verder uitgepoept zijn, er verder dus geen argumenten meer zijn om voor het LDR te pleiten en er hier verder niets nieuws meer voorbij komt, zijn we denk ik uitgepraat....

Oh jij bent erg! WIE pleit hier nu voor iets tijdens deze 35 pagina durende discussie zonder enig idee te hebben wat LDR uberhaupt is en hoe het in zijn werk gaat en hoe die paarden zich voelen en dergelijke.......

Ja inderdaad ZO zijn we heel snel uitgepraat, maar dat waren we dan al 10 pagina's terug.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:11

jasmijn78 schreef:
QQQQ schreef:

Als jij denkt dat LDR alleen van boven naar beneden wordt toegepast en niet van links naar rechts, dan heb je het goed mis en dus kennelijk weinig van LDR begrepen.
Laag Diep Rond, dat links rechts flexen is weer iets anders, al wordt dat wellicht door veel LDRers gebruikt, maar dan is het gewoon flexen in LDR stand

jasmijn78 schreef:
Nou niet helemaal. LDR is namelijk geen noodrem, wel een methode om net als bij ORS meer controle te krijgen. Maar bovenal is LDR een methode om het paard te GYMNASTICEREN, iets waar bij de ORS nou weer geen enkele sprake van is. Wel is het zo dat men bij de ORS praat over trekken, dwingen en onbalans. Zaken die in de dressuur TABOE zijn!!!!
Dat bedoel ik: LDR is ontstaan vanuit de behoefte om controle af te dwingen, maar is door bepaalde mensen uitgeroepen als super gymnastiserende methode. Zonder controle is het moeilijk gymnastiseren, dat klopt, maar die controle hoef je niet af te dwingen Pling .

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:13

Jouw mening/standpunt is net zo min feit. Voor JOU een feit wellicht. Wat bedoel je dus precies met deze opmerking? Ieders mening hier is net zoveel (of zo weinig) feit. What's your point ? Is aan mij gevraagd.

Hier mijn antwoord:

Ik roep niet dat alles wat ik zeg FEIT is en sommigen onder ons wel.

Daarbij: als uit jarenlange ervaring (dus niet uit 10 foto's) blijkt dat vele paarden er blijer, jonger, jeugdiger en ontspannender en losser in hun lijf van worden dan kan je dat bestempelen als iets dat voor vele paarden feit is maar niet voor alle paarden opgaat misschien (ik heb andersom niet meegemaakt, dus paarden die er minder blij en minder los enzo van werden, maar goed)...

Terwijl van een eigen idee dat iets er bij momenten niet leuk uitziet wel een feit wordt gemaakt en dat ook meteen wordt veroordeeld. Ik denk dat ik dat mag betwisten en dus aanvechten. En dat is wat ik deed in de aangehaalde alinea ...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:17

LDR is niet ontstaan om meer controle af te dwingen... wie verzint er zoiets?

LDR is ontstaan omdat mensen verder gingen met het doorgymnastiseren van een paard. In eerste instantie springruiters en daarna dressuurruiters. Dat je dan op minder verzet stuit kan ook zijn juist omdat ze dan zo lekker in hun vel zitten en minder blokkades hebben dan een vast bovenin minder doorgegymnastiseerd paard.

En nog een keer: het wordt niet bewerkstelligd door de hand!!

+ iedereen roept hier dat ORS een noodrem is... ik heb er geen verstand van, maar ehm op de foto he staat dat paard gewoon stil...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:20

Mireille1970 schreef:
Terwijl van een eigen idee dat iets er bij momenten niet leuk uitziet wel een feit wordt gemaakt en dat ook meteen wordt veroordeeld. Ik denk dat ik dat mag betwisten en dus aanvechten. En dat is wat ik deed in de aangehaalde alinea ...
Betwisten mag altijd, daar is dit "Discussies" voor. Als je mensen er op die manier op gaat wijzen dat wat zij zeggen/denken geen feit is, en dat als tegenargumentie gebruikt, geef je wel de indruk dat jij denkt dat jij wel feiten verkondigd.

Dat jij JOUW ideeen dichter bij feiten vind liggen dan die van de ander, dat is niet vreemd, maar het zijn nog altijd net zo weinig feiten als de feiten van die ander... Pling Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:21

Mireille1970 schreef:
Ome Sjef zelf Ja .
Mireille1970 schreef:
+ iedereen roept hier dat ORS een noodrem is... ik heb er geen verstand van, maar ehm op de foto he staat dat paard gewoon stil...
Omdat dat is hoe je het aanleert Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:24

Mireille1970 schreef:

Haha! De ORS wordt om te beginnen eerst vanuit stilstand geoefend. Je leert het paard een reflex aan. Wanneer het paard dit vanuit stilstand begrijpt, ga je verder in stap. Daarna in draf. En uiteindelijk in galop en desnoods in rengalop.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:31

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Jullie doen net alsof S&A het hebben uitgevonden... Zij zijn het die het gebruikt hebben om hun paarden die controle bij te brengen omdat die zo meer controle uit handen gaven, maar we hebben het hier over het fenomeen je paard te diep rijden om het lichaam te gymnastiseren, LDR dus.

Kennen jullie Bonfire nog uit zijn beginperiode? 45% in de lichte tour kwam gerust voor, met een Anky erop die hem 1000x beloonde in de proef, zelfs op Jumping Amsterdam. Omdat hij zo jong was nog en zo explosief op concours. Een paard met een klein hart. Een fenomeen geworden door jarenlang opgebouwd vertrouwen en rust.

Maar nogmaals: Anky behaalt de resultaten en is eerlijk en open, en laat dus zien hoe ze traint. Dat zie je niet veel op concours hoor, vandaar dat het fenomeen nu pas zichtbaar is, maar al heel oud en lang gebruikt.

Ome Sjef zelf Ja .
Mireille1970 schreef:
Omdat dat is hoe je het aanleert Pling

Waarom valt dit dan onder natural horsemenship. Die gaan er namelijk van uit dat als je alles volgens het boekje doet je NOOIT hoeft in te grijpen en dus geen noodrem nodig hebt toch?

Nou ja, dit is niets om me in te mengen, ik heb er geen verstand van.......................... Lachen Jullie vinden dat ik dom reageer maar als wij zeggen dat jullie er geen verstand van hebben en nooit ergens in hebben verdiept dan is dat niet nodig.

Damn, had ik maar jullie wetenschap van nature, dat had me veel ervarings en praktijkuren gescheeld.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:38

Mireille1970 schreef:
Waarom valt dit dan onder natural horsemenship. Die gaan er namelijk van uit dat als je alles volgens het boekje doet je NOOIT hoeft in te grijpen en dus geen noodrem nodig hebt toch?

Nou ja, dit is niets om me in te mengen, ik heb er geen verstand van.......................... Lachen Jullie vinden dat ik dom reageer maar als wij zeggen dat jullie er geen verstand van hebben en nooit ergens in hebben verdiept dan is dat niet nodig.

Damn, had ik maar jullie wetenschap van nature, dat had me veel ervarings en praktijkuren gescheeld.
Ik zou niet weten waar het precies onder valt hoor Mireille . Ik ben geen NHer, maar lijkt me stug dat die denken dat altijd alles volgens het boekje gaat en dat je NOOIT hoeft in te grijpen.
Enne....wetenschap krijgt niemand van nature, daar moet je iets voor doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:51

Mireille1970 schreef:

Valt de ORS onder NH dan? Gestoord Niet dat ik weet. Knipoog

Daarbij Mireille, mag je ook wat voorzichtiger zijn met "jullie" (en sullie Clown ). Ik schaar mezelf wel onder "natural" (hoewel het een breed begrip en ook een zeer brede groep is waarin iedereen het ook weer op zijn/haar manier ziet, voelt, beleeft en doet), maar ik doe niks "volgens het boekje" (daar zijn ook veel te veel boekjes voor Haha! Haha! ) . En de ORS doe ik dus ook niet. Want inderdaad, zoals je enigszins al aangeeft, wanneer je het "goed" doet, heb je imo geen ORS nodig.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:58

De discussie gaat toch niet over andere rijvormen dan dressuur, niet over toevallig slechte momenten waarop een foto wordt genomen, of een toevallig moment waarop een paard op z'n plek moet worden teruggezet. Het gaat toch over een systeem, methode een techniek die als omstreden wordt neergezet. De hamvraag is dan toch of het paard door deze manier van trainen er echt beter van wordt of dat het een "winning concept" in de dressuur-sport is, waarbij het welzijn van het paard ondergeschikt aan het winnen wordt gemaakt. Dit is de kern van de zaak en de discussie.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:10

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Ik heb nu nog altijd geen antwoord gehad op mijn vraag aan al die mensen die zo goed weten hoe het moet wat je moet doen als je op een wedstrijdterrein rondrijdt en je paard luistert absoluut niet meer naar jou maar zit met zijn hormonen in zijn hoofd en ook nog ergens anders....
MAG je volgens jullie dan wel even een duidelijke ophouding maken (of blijf je klikken tot de dekking voorbij is? Haha! )
Misschien moet je je verantwoordelijkheid iets eerder nemen en met zo'n paard niet tussen de merries gaan lopen Pling .

Overigens doe je nu net of die verschikkelijke LDR beelden alleen met hengsten gebeuren, maar dit gaat net zo hard met ruinen Ja .
jjs schreef:
Dus nee, je voorstel is leuk: ga het zelf ervaren. Maar dat zal niet gaan: ik peins er niet over om paarden dat aan te doen. Het is aan mij manieren te verzinnen waarop ze ook los, soepel en sterk worden. Lukt dat wat minder, dan so be it, we gaan ook niet aan de doping omdat je daar zulke goede resultaten mee krijgt...

Dat is de kern van dit hele topic.
Als jij nu zegt, het ziet er akelig uit, maar het is wel goed uitgevoerd, dan onderstreept dat nogmaals dat verschil in mentaliteit.
Dan is het nu wel verdrietig vast te stellen dat al die ongelukkige momenten inderdaad goed uitgoeverde rollkuren zijn...

Blijkbaar accepteer jij en andere voorstanders makkelijker dat een paard zo laten lopen gerechtvaardigd is om je doel te bereiken.

Voor mij is het dat niet. Niet iedereen ervaart trouwens zoveel goeds met LDR, ik ken genoeg praktijkverhalen van mensen die er weer afgestapt zijn omdat hun paarden teveel verzet toonden en slechter gingen lopen.
100% met je eens! Ja
Mireille1970 schreef:
Je vind begrijpend lezen moeilijk he. Je verdedigt weer geheel terecht JOUW standpunt.

Maar dat maakt het nog geen FEIT.
Jouw mening/standpunt is net zo min feit. Voor JOU een feit wellicht. Wat bedoel je dus precies met deze opmerking? Ieders mening hier is net zoveel (of zo weinig) feit. What's your point Verward
jasmijn78 schreef:
http://remote.paardnatuurlijk.nl/downloads/onereinm.avi

Dit lijkt toch ook verdacht veel op hyperflexi Clown
Jovarna schreef:

Q, nu draaf je niet door maar galoppeer je zelfs door...
"misschien moet je je verantwoordelijkheid dan nemen en niet met een hengst tussen de merries gaan rijden"???
Newsflash: elke dekhengst moet uitgebracht worden in de sport en is dus verplicht om tussen andere paarden te lopen, of je het nu leuk vind of niet.
Een antwoord op de vraag hoe anderen dan denken zo'n hengst in het gareel te houden als zijn hormonen de overhand nemen krijg ik nog altijd niet.... Is het toch niet zo simpel in de praktijk zoals jullie theoretici zo graag willen doen geloven misschien??

Wil je nog een keer de vreselijke foto's van achteroverhangende mensen bekijken en vaststellen hoe vaak dit hengsten zijn, hoe vaak merries en hoe vaak ruinen??

Ik blijf me verbazen over het feit dat het geroep in de ruimte over het welzijn van het paard dat bij LDR in gedrang zou komen telkens terug komt terwijl er geen feit te noemen is wat daartoe aanleiding geeft en er onderzoeken genoeg zijn om te bewijzen dat het welzijn niet in gevaar is en bovendien Bonfire nog altijd in de wei rondhuppelt als levend bewijs dat het goed voor de gezondheid van het paard is.
Iemand zei even terug dat haar prestatie was dat haar paard van 25 er nog altijd was. Kun je nagaan wat voor prestatie het is als je Olympisch gouden medaille paard er niet alleen nog is, maar nog altijd zo fit is dat hij gereden wordt en een paar jaar terug nog een demonstratie gaf die duidelijk maakte dat er nog een heleboel paarden achter hem zouden eindigen op een OS......
Geweldig dat LDR dat doet voor een paard!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:16

jjs schreef:

Wij hebben ons al verdiept in LDR, nu jij nog.....Je begrijpt er namelijk nog hélémaal niets van!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:22

jjs schreef:
Ha, ha, ha! Ik bèn op de boerderij opgegroeid. Wàt een vooroordeel zeg en wat een eigendunk en arrogantie.

Het topic verzandt nu weer in een normal - natural tegenstelling.
Jammer, jammer, jammer, ik ben zelf behoorlijk normal maar met een meer dan normale belangstelling voor natural horsemanship.

Ik kan je zeggen dat ook als je boerderij bent opgegroeid, veel rondgekeken en ervaring hebt, nog veel hebt te leren ipv te menen dat je het allemaal wel weet: omdat je zo'n ondergrond hebt. Overigens ken ik genoeg mensen met jaren en jaren ervaring en die toch menen het alleen met schreeuwen en slaan af te kunnen. Raar maar waar.

Aan het toontje hier te horen van sommigen die wat laatdunkend doen over NH en bepaalde planken absoluut metersver mis slaan, is te merken dat voor meer geldt dat er nog heel veel is te leren en te begrijpen.

Als je mij zou kunnen zeggen welke cursus je gedaan hebt en wie de cursusleider was, dan is jou opmerking daarover wellicht beter te begrijpen, of wellicht kunnen we je opmerking afdoen als opschepperij.

Daar hebben we Jojo weer met haar arrogantie.....
Weet je wat pas arrogant is? Nog nooit het B niveau ontstegen zijn en Anky even willen vertellen dat ze het niet goed doet!