Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:37

lichtheid schreef:
Strikt klassieke dressuur

[ Video ]

Ik zie hier een vriendelijke aanleuning, maar wat ik heel erg mis is het stukje over de rug rijden en daardoor de rug wat verlengen zeg maar. In het draf filmpje drukt hij zijn rug heel erg weg en loopt hij ook niet zuiver. In de verzameling valt dat niet zo op..ik denk dat als bovenstaande toegevoegd zou worden dat het beter zou zijn voor dit paard met deze bouw waar hij al van nature de rug wegdrukt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:41

MarjanB schreef:
Ok komt ie :')

Paard was met kopen al 12 z2+9 en klaar voor hogere werk. Mensen wilden haar kwijt omdat ze dr niet meer goed kregen, waren al 3 jaar bezig. Toen ik haar kocht in de staak, op het eerste filmpje zie je er niet zo veel aan omdat ik ook niks vroeg maar zodra ik iets probeerde qua been of ff er door proberen te krijgen was er gelijk verzet.

Dit was de eerste keer dat ik er op zat tijdens proefrijden. Eigenaar had voorgereden en daar ging ze meerdere keren in de staak. Mijn vriend vond dat ik er niet op mocht maar toch opgestapt. Daarna zei ze gelijk oh bij jou wil ze wel lopen.
[ Video ]

Dit filmpje geeft iets beter een beeld
[ Video ]

Sprongetje in de tijd, meer lossigheid en fijner in dr hoofd.
[ Video ]

Dit is het laatste filmpje dat ik ohz heb, tempo wel te hoog :') Maar ze wil weer lopen

[ Video ]

Daarna hoop gedoe gehad, bijna in moeten laten slapen en daarna verhuisd. Nu ben ik haar weer aan het oppakken, helaas waarschijnlijk toch een maagzweer waardoor ik nu helemaal terug bij af ben en net ohz mag draven.

Wel ondertussen van dit
[ [url=m/5IMge8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Naar dit
[ [url=m/9jrCuq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Houd het lief :) ik ben graag proefkonijn maar niet om volledig afgefikt te worden. Ben ondertussen gelukkig zelf ook afgevallen :')

Heb niet altijd tijd om overal uitgebreid op te reageren, heb een vrij drukke baan en daarbij nog huishouden en m’n ezel ;)

Wat mij heel erg opvalt aan jouw filmpjes is dat ze op die eerste 2 filmpjes heel erg vast lijkt te zitten in schoft/ schouders. Klopt dat?
3e filmpje is ze echt heel ruim voor en veel schwung door het lijf, sowieso rijdt je haar fijn over de rug.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:42

MarjanB schreef:
Nou ik vind het helemaal niet normaal om jonge paarden met een spoortje te rijden.. sowieso is het niet echt nodig, ook niet voor afstemming want met sporen om kan je ook niet even je hak wat tegen de buik doen want daar zit altijd die spoor. Vind dat zo’n onzin.

Als ik een spoortje om doe dan heb ik een paard dat naar m’n been mept.. dus tot zover de eis aan de ruiter, paard accepteert het niet meer omdat die hoger geklasseerde ruiter er te vaak in geprikt heeft

Ik zeg ook niet dat een spoor nodig is, ik zeg dat het niet raar is dat een ruiter een spoor draagt bij een jong paard. Deze amazone is goed in staat om ermee te rijden.
Wij rijden ook niet met spoor nu met onze jonge paarden. Maar ik ben er ook niet tegen, zolang je er maar mee kunt rijden.

Valt me op dat jij wel heel vaak de schuld geeft aan de oude eigenaren dat het paard stukgereden zou zijn.
Het paard kan ook gewoon om fysieke redenen niet verder kunnen, zonder dat ze "mishandeld" is?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:43

Elisa2 schreef:
Wat mij heel erg opvalt aan jouw filmpjes is dat ze op die eerste 2 filmpjes heel erg vast lijkt te zitten in schoft/ schouders. Klopt dat?
3e filmpje is ze echt heel ruim voor en veel schwung door het lijf, sowieso rijdt je haar fijn over de rug.

Paard loopt uit elkaar en op de voorhand, niet over de rug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:44

irmaz schreef:
Nog even terug naar het filmpje van Helgstrand: Ik heb dit filmpje geplaatst omdat:

1: Het een instructie-filmpje is en dus bedoeld om kritisch te bekijken en van te leren.
2: Het gewoon openbaar is en met sponsor-logo, waaruit ik concludeer dat zij het prima vinden en zelfs mogelijk op prijs stellen dat zoveel mogelijk mensen hier naar kijken en van leren.
3: We hier professionals aan het werk zien en geen goedbedoelende amateur.
4: Het een buitenlands filmpje is.

Zoals ik al eerder schreef zie ik tegenwoordig veel mensen op deze manier rijden. Mijn rijderij stamt nog uit de vorige eeuw, ik heb nu een jong, modern gefokt paard waar ik wedstrijden mee wil gaan rijden en vraag me af welke stijl ik voor haar wil adopteren. Zij nodigt uit om op de manier van Helgstrands' filmpje te rijden en is zo tot ze bij mij kwam ook gereden. Dit is alleen niet zoals ik het geleerd heb en ook niet wat mij echt aanspreekt wanneer ik er naar kijk. Maar veel ruiters rijden tegenwoordig zo dus wil ik me er in verdiepen om te achterhalen waarom deze methode goed is, zodat ik voor mijn merrie een goede keus kan maken (dus omscholen naar ouderwets of doorgaan op de voet van Helgstrand).
Als eerste valt mij de hoofd-hals houding van deze stijl op, deze is precies zoals het in mijn jonge jaren niet moest zijn, daar stond haast de doodstraf op. Maar tijden veranderen, paarden veranderen en inzichten veranderen.
Als tweede, wanneer ik de teugels zo kort neem loopt mijn paard niet meer dus ga ik letten op hoe de amazone het paard aan het lopen houdt en dit blijkt ze te doen door met grote regelmaat de sporen te gebruiken. Oke ik heb het filmpje langzamer moeten afsprelen om het te zien, maar ze doet het. Ook dit is in tegenspraak met wat ik heb geleerd en mijn vraag is nu, horen beide dingen bij elkaar? Zijn dit de hulpen zoals deze rijstijl beoefend moet worden?

En misschien is dit geen goed filmpje van deze rijstijl hoor, maar dan zag ik graag een trainingsfilmp waar het wel goed uitgevoerd wordt.

Volgens mij beweegt dit paard met zoveel schwung dat het moeilijk is voor haar om het onderbeen stil te houden. Of ze het paard echt raakt met haar spoor kan ik niet zien.

Ik ben de moderne manier ook ooit gaan proberen om dezelfde vertwijfeling als wat jij schrijft. Is mij niet bevallen en mijn paarden al helemaal niet. Ik weet daardoor wel heel goed het verschil inmiddels.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:45

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

Paard loopt uit elkaar en op de voorhand, niet over de rug.

Ik zie ze wel over de rug lopen anders had je ook geen souplesse gezien. Tuurlijk loopt ze niet bij elkaar en nog met het meeste gewicht op de voorhand. Maar ik zie liever lossigheid dan geforceerde houdingen. De rest komt daarna wel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:46

996981 schreef:
MarjanB schreef:
Nou ik vind het helemaal niet normaal om jonge paarden met een spoortje te rijden.. sowieso is het niet echt nodig, ook niet voor afstemming want met sporen om kan je ook niet even je hak wat tegen de buik doen want daar zit altijd die spoor. Vind dat zo’n onzin.

Als ik een spoortje om doe dan heb ik een paard dat naar m’n been mept.. dus tot zover de eis aan de ruiter, paard accepteert het niet meer omdat die hoger geklasseerde ruiter er te vaak in geprikt heeft

Ik zou in jouw geval, met jouw balans ook absoluut geen spoortje aan doen. Ik snap dat je paard daar naar slaat. Je been is gewoon nog niet rustig genoeg om je paard enkel dan te raken wanneer je dat wil :)

Dat hoeft echt niks te maken te hebben met de vorige ruiter. Die laatste zin is een conclusie die je er zelf uitgetrokken hebt. Maar tenzij je paard je dat in je oor gefluisterd heeft weet je niet of het de waarheid is.

Nou ik kan wel bewust mijn spoortje gebruiken hoor, zoveel spoor ik niet aan... dat lijkt meer dan het is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:57

MarjanB schreef:
Nou ik kan wel bewust mijn spoortje gebruiken hoor, zoveel spoor ik niet aan... dat lijkt meer dan het is.

Laat ik het zo zeggen; als je bij mij leste liet ik je ook geen spoor omdoen, omdat je in mijn ogen vanuit je onbalans nog te weinig controle hebt over je onderbeen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:00

Tijd om te ontstippen, wat een gehakketak over en weer.... :roll:

Elisa2

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:07

Ja persoonlijk worden is niet nodig, niemand is perfect. Paardrijden is hartstikke moeilijk en als iemand aangeeft balans problemen te hebben nav een ongeluk dan kan ik alleen maar respect hebben dat ze het durft te plaatsen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:09

Ach ja ik twijfel zelf om ook maar te ontstippen want ik reageer ergens op en het gaat idd alleen maar over mijn balans en zit... waarvan nu al 3 akte is genomen :) terwijl op hetgeen over bij jonge paarden niet op wordt geantwoord

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:16

Elisa2 schreef:
Ja persoonlijk worden is niet nodig, niemand is perfect. Paardrijden is hartstikke moeilijk en als iemand aangeeft balans problemen te hebben nav een ongeluk dan kan ik alleen maar respect hebben dat ze het durft te plaatsen.

Ik heb daar ook respect voor. En hoop ook niet dat mijn reacties anders overkomen :)

De link met slaan naar het been bij een spoor, en het beeld wat de ruiter vertoond qua stilheid van het been is echter makkelijk te leggen in mijn ogen. De reden van onbalans heeft daar weinig mee te maken?

Daarnaast stelt Marjan dat het paard slaat omdat de vorige ruiter het paard te vaak geprikt heeft. Dat is niets meer dan een aanname... een paard kan je dat niet op die manier vertellen.

Marjan betrekt zelf een voorbeeld van haar zelf in de discussie wel of geen spoor. Dan is het toch logisch dat er dan ook op haar persoonlijke voorbeeld ingehaakt wordt? :)

@Marjan: nee een spoor is niet nodig, bij een jong paard niet en bij een geschoold paard ook niet. Het kan er echter wel voor zorgen dat je de hulpen kan verkleinen als je ze op de juiste manier gebruikt :)

MarjanB

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:28

Thanks :) en vind jij dat bij de vos van het filmpje sporen nodig zijn?

En wees niet bang ik doe ze niet om :') veel te bang dat ik m’n nek breek als ik rondloop op stal.. iets met over eigen voeten.

En over mijn merrie, ik ben er gaan kijken en heb meerdere filmpjes waaruit blijkt dat paard van voor vast en er achteraan gereden werd. En zodra ze in de staak ging werd er heel hard geschreeuwd en gedaan.. dat is echt niet zachtzinnig gegaan.

LR1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:29

Citaat:

Dus op jouw filmpjes "lijkt" het meer dan het is..

Laten we er dan maar vanuit gaan dat het spoorgebruik op het instructiefilmpje van Helgstrand ook meer lijkt dan het is... :o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:55

LR1988 schreef:
Citaat:

Dus op jouw filmpjes "lijkt" het meer dan het is..

Laten we er dan maar vanuit gaan dat het spoorgebruik op het instructiefilmpje van Helgstrand ook meer lijkt dan het is... :o

Nou ja ik voel wanneer ik zelf been geef en dat is wel bewust.. zit niet onbewust met been er aan want of dan accepteert mevrouw het niet of ik ga ineens heel hard :')

Maar goed we gingen toch niet verder met op de man spelen? :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:55

996981 schreef:
irmaz schreef:
Dat hoofdbonkend poppetje ging over het veelvuldige spoorgebruik, heel eerlijk gezegd schrok ik daarvan

Nee, want dat constateerde je een paar dagen later pas. Vooral proberen recht te blijven praten wat krom is...

Ik heb het even teruggezocht en inderdaad staat daar dat poppetje ook. Ik ben erg benieuwd wat jij zo krom vindt dat je mij hiervan beschuldigd. Mijn intentie van dit filmpje heb ik in de voorgaande post beschreven en dat is het nog steeds. Ik heb me tot nu toe nauwelijks verdiept in de methode maar zie dat het behoorlijk in tegenspraak is met wat ik heb geleerd en zelfs dingen laat zien die voorheen als doodzonde werd beschouwd. Vandaar mijn vragen. Als jij denkt dat het mijn doel is om te bashen oid, dan vind ik dat jammer want ik ben er nog steeds niet achter of het filmpje nu wel of geen goed beeld geeft van de moderne methode.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:06

MarjanB schreef:
Ach ja ik twijfel zelf om ook maar te ontstippen want ik reageer ergens op en het gaat idd alleen maar over mijn balans en zit... waarvan nu al 3 akte is genomen :) terwijl op hetgeen over bij jonge paarden niet op wordt geantwoord

Mijn reacties worden ook grotendeels genegeerd. En die gaan grotendeels niet over jouw zit en balans.

Ik vind het echt jammer dat er zo defensief wordt gereageerd. op commentaar dat blijkbaar niet helemaal goed valt. Je zou je er ook voor open kunnen stellen. Je bent niet verplicht om er wat mee te doen overigens.

Ik ben het niet eens met het commentaar van Elise2. En de reden is de volgende:
ik zie geen paard dat over de rug wordt gereden. Daarvoor moet het paard de buikspieren aanspannen en de rugspieren ontspannen (bollen) en dat zie ik op de laatste filmpjes niet gebeuren. ik zie een paard dat weliswaar voorwaarts, maar uit elkaar en op de voorhand loopt. Om dezelfde reden kan er geen sprake van schwung.
Ik zie het ook niet terug in de voor- en na foto's van de bespiering van je paard in de zin van een betere modellering van rug en buik. Je paard is daar in ieder geval wel te dik. Dat vertekent e.e.a wel een beetje.

Wel vind ik dat je paard voldoende voorwaarts en taktmatig is wat een goede voorwaarde is om haar wat meer tot dragen te krijgen. Ik neem aan dat jij dat ook wil (je paard van de voorhand af).

.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:07

MarjanB schreef:
Nou ja ik voel wanneer ik zelf been geef en dat is wel bewust.. zit niet onbewust met been er aan want of dan accepteert mevrouw het niet of ik ga ineens heel hard :')

Maar goed we gingen toch niet verder met op de man spelen? :)

Is dat nou niet net wat 996981 al een tijdje probeert te zeggen over bashen?

Er worden hier best scherpe dingen over andere mensen gezegd, maar niemand vindt het prettig als dat commentaar te dichtbij komt :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:07

irmaz schreef:
Ik heb het even teruggezocht en inderdaad staat daar dat poppetje ook. Ik ben erg benieuwd wat jij zo krom vindt dat je mij hiervan beschuldigd. Mijn intentie van dit filmpje heb ik in de voorgaande post beschreven en dat is het nog steeds. Ik heb me tot nu toe nauwelijks verdiept in de methode maar zie dat het behoorlijk in tegenspraak is met wat ik heb geleerd en zelfs dingen laat zien die voorheen als doodzonde werd beschouwd. Vandaar mijn vragen. Als jij denkt dat het mijn doel is om te bashen oid, dan vind ik dat jammer want ik ben er nog steeds niet achter of het filmpje nu wel of geen goed beeld geeft van de moderne methode.

Dan hier je antwoord: nee dit is geen goed beeld van de “moderne dressuur” net als dat bij een paard wat klassiek geschoold wordt niet is, tijdens de opleiding :)

Dit is namelijk niet het einddoel. Dit is een fase, een stap die doorlopen wordt om steeds dichter bij dat einddoel te komen. Wat dat einddoel precies is, verschilt voor iedereen. In dit filmpje mag je ervan uitgaan dat als de ruiter inderdaad professional is zoals je beweert, het einddoel Grand Prix is. En dan uiteindelijk de onhaalbare 100% score.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:10

Babootje je valt in herhaling..

En voor de rest post dan eens wat van jezelf...

Commentaar is nooit leuk, opbouwende kritiek wordt al fijner.

Maar goed ik neem even afstand van dit topic. Ben de enige die hier durf genoeg had om wat van zichzelf te laten zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:22

MarjanB schreef:
Babootje je valt in herhaling..

En voor de rest post dan eens wat van jezelf...

Commentaar is nooit leuk, opbouwende kritiek wordt al fijner.

Maar goed ik neem even afstand van dit topic. Ben de enige die hier durf genoeg had om wat van zichzelf te laten zien.

Tja en dat bedoel ik dan..
Ik zeg naast wat ik goed vind ook wat ik er niet goed aan vindt. Daar kun je wat mee doen of niet.
Respect voor je durf om wat van jezelf te laten zien, maar niet voor de wijze waarop je met reacties daarop omgaat.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 18:34

Wat vinden jullie van onderstaand scala t.o.v. het Duitse scala?

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:47

Clasical schreef:
Wat vinden jullie van onderstaand scala t.o.v. het Duitse scala?

[ [url=m/xtuag6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je het voorziet van uitleg kunnen we goed kijken waar de verschillen en overeenkomsten zitten t.o.v. ”het Duitse skala“

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:53

Goed, ik zal niet flauw zijn en ook bewegend beeld plaatsten. Vooral omdat ik er ook via pb naar aanleiding van de eerder geplaatste foto’s veel naar gevraagd werd.

Ik plaats deze video’s dus niet:

- omdat ik denk of vind dat het perfect is
- omdat ik denk dat mijn manier van rijden de (enige) juiste is

Ik plaats ze wel:

- omdat ik het moedig vind dat iemand mij voor is gegaan
- omdat ik denk dat het leerzaam kan zijn de verschillen te bekijken en waarom de verschillen positief of negatief zijn
- omdat ik het zelf heel leuk vind bij anderen zulke video’s te zien.

1e video: de eerste keer van huis als drie jarige. Ik schat dat hij hier twee maanden zadelmak was.

2e video: een na laatste gereden concours op M1 niveau.

@Marjan; ik heb vroeger ook een “wiebel benen fase” gehad. Dat is absoluut niet erg. Dat vond ik destijds wel, toen iemand dat tegen me zei, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik bewust onbekwaam werd en er iets aan kon gaan doen.
Daar wil ik later eventueel ook nog wel een filmpje van plaatsen :)

LR1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:42

@996981 hihi...die laatste proef heb ik "live" gezien (vriendin van mij was jury op C, ik was mee als schrijver). Super fijn paard. (Weet dat ik er toen ook al heel enthousiast over was) *\o/*