Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Babootje schreef:Waarbij je wel moet bewaken dat in dat lagere tempo de impuls wel bewaard blijft (anders wordt het sloffen en heb je er ook weinig aan) en dat je je paard zo aan je been hebt dat het "vooruit blijft denken" zodat je uit dat lagere tempo ook direct weer vooruit kunt schakelen. Anders loop je het risico dat je paard in het lagere tempo blijft "hangen" en het ook weer niet van jou is (tempocontrole).
Askja schreef:Ben overigens wel benieuwd Oji naar de achtergrond van het aanvankelijke probleem van jouw paard, de verminderde buiging in een van de achterknieën. Zo te lezen heb je het goed recht kunnen trainen, maar weet je zeker dat de knie het probleem was? De gewrichten in het achterbeen buigen altijd in dezelfde mate dus als er sprake is van verminderde buiging in een achterknie dan is er ook sprake van verminderde buiging in de overige gewrichten van het achterbeen: heup-knie-sprong. Dan kan het probleem m.a.w. ook ergens anders hebben gezeten dan in de achterknie.
Evelijn schreef:S_en_Z... een langere pas en recht in het achterbeen... dat spreekt elkaar biomechanisch wel beetje tegen. Een recht , stuwend achterbeen wordt minder onder de massa gezet en als de pas langer wordt dan wordt het been juist meer onder de massa gezet en zal er dus ook in het vwnw een iets meer dragende achterhand komen.
S_en_Z schreef:Het ging me er meer om dat werd gezegd dat een paard bij achter de ll lopen o.a. de buikspier niet aan kan spannen.. maar commentaar is altijd prima natuurlijk.
Waar aan zie jij dat de rug niet los is? Ik zie het niet namelijk.
maralyn schreef:Babootje schreef:S-en-Z: wat de foto betreft is dit niet mijn vertaling van vwnw. Je paard spant de buikspieren wel en gaat met de neus naar de grond aan maar laat de rug niet los. Je paard te diep voor waar hij fysiek toe in staat is wil hij niet van het achterbeen lopen.
Zou je willen onderbouwen waarom het paard zijn rug niet los laat?
Babootje schreef:Verder is het is misschien optisch bedrog door het dekje van het zadel maar het zadel lijkt achter wat op te wippen, waardoor ik de indruk heb dat het paard dat stukje rug (achter het zadel) strak houdt.
Simpelman schreef:Bij het strekken is het de bedoeling dat het paard zich los laat vanuit het voorste deel van de rug en de schoft.
De schoft waaiert dan uit en het paard komt dan wanneer het voorwaarts gedreven wordt voor omhoog i.p.v. dat het daar naar beneden gaat.
Het paard strekt de hals neerwaarts maar geeft het gevoel van onderuit naar voren omhoog te komen, het buigt dan iets verder in in de grote gewrichten van de achterhand.
Een paard dat achter de loodlijn gaat kan dat niet meer.
Simpelman schreef:Het heeft alles te maken met losgelatenheid, alleen in losgelatenheid kan er een juiste bewegingsafloop plaats vinden.
Evelijn schreef:Ik zie wel veel mensen die het gewoon beetje spannend vinden om paard met hun hals naar beneden echt voorwaarts te sturen. Tempo is dan gewoon teveel voor de ruiter en ik merk zelf ook wel dat als de motor dan echt aan gaat de beweging van het paard ook zo wordt dat het voor mezelf niet meer bij te benen is (maar dat komt misschien ook omdat ik op eentje van 180 zit) Ik wijt dat aan mezelf en probeer ipv de balans aan de teugels terug te vinden gewoon weer even adem te halen
oji schreef:Maar ik vind een paard dat met de achterbenen intreedt of liefst zelfs overtreedt nog lang geen dragend been. Dat is een actief stuwend been en omdat het been net zo ver naar voren doorzwaait als naar achteren komt een paard in een horizontaal evenwicht. Pas als dit horizontale evenwicht is bereikt ben je mijn inziens toe aan uitschuiven naar beneden.
Afhankelijk van de graad van africhting wordt deze stuwkracht (en ik zie stuwkracht dus zeker als een positief en onontbeerlijk iets) omgezet in meer draagkracht. Het paard richt zich op, kantelt het bekken, de afstand tussen de voor en achterbenen wordt kleiner, de achterzwaai van de achterbenen wordt minder, de gewrichten buigen meer en de beweging wordt opwaarts. Pas dan spreek ik van een dragend achterbeen dat echt het gewicht van de voorhand overneemt. Maar volgens mij (met een gemiddeld huis tuin en keuken paard en een gemiddelde huis tuin en keuken ruiter) is om van een actief in/overtredend achterbeen naar een echt dragend achterbeen te komen nog een weg die enige jaren duurt. En een paard dat echt goed in balans is en echt goed draagt, kan ook daar perfect uitschuiven, maar dan heb je inmiddels wel een bodybuilder onder je kont en geen groene pup.
SinneJ schreef:Dus paarden met een neus een cm achter de loodlijn zijn noodzakelijkerwijs gespannen? Ik denk echt niet dat paarden denken in wiskunde en ik ken voldoende fysica om de weten dat, bij een klein verschil, de werking van de zwaartekracht te miniem is om heel het verdere plaatje plots te saboteren, d.w.z. de overige 500kg. Ik vind het persoonlijk zeer eng denkend en weinig wijzend op praktisch 'prioriteiten stellen' zoals we dat allemaal dagelijks met ons eigen unieke rijdier moeten doen.
Soms BOEIT het me gewoon niet dat mijn paard een cm te ver achter de loodlijn zit, ALS al het andere, voor zover dat stadium dat toelaat, goed zit. Uiteraard d.w.z. mijn paard kruipt niet achter de teugel! Daarnaast is het gewoon niet altijd mogelijk perfect te weten wanneer hij er iets achter loopt omdat er bij mij niet plots natuurrampen voorkomen als hij er achter komt.. maar goed, dan spreek ik voor mezelf. Misschien nemen jullie dat veel sterker waar, echter ik betwijfel het (ik spreek hier niet over opgekrulde paarden he, ik spreek over kleine verschillen)
Sizzle schreef:Wow wat veel nuttige posts vandaag !
Dat uitschuiven in halthouden en dan vanuit de motor wegdraven en vooral ook zonder hupje is een heel goede en ook moeilije controle oefening
Ik ben ook voor het éerst voorwaarts, daarna pas verder denken.
Ik heb ook een foto van net achter de loodlijn maar niet achter de teugel in het vwnw.
[ Afbeelding ]
knollentuin schreef:Ik ben vanavond half 10 thuis en dan ga ik eens kijken er nog ruimte in de bovenkamer is om bij te lezen!
maralyn schreef:Bijzonder babootje.
Ik zie toch duidelijk een mooie bolling vanuit de schoft naar de staartlijn van het zadel.
maralyn schreef:Daarbij ook wetend dat het dragen van het achterhand compleet, een moeilijk en veel gevraagd iets is.
Dit moet er naar toe getraind worden.
Ik vind, voor een beginpositie, het paard wel erg goed lopen.
Wel ben ik van mening, met neus 10 cm hoger, en meer naar -->voren!<-- dat het achterhand er automatisch meer bij komt.
Ik ben daarom dus ook niet voor het halsstrekken met neus naar beneden, maar halsstrekken met neus tussen knie en boeghoogte maar wel naar voren reikend.
Babootje schreef:Naast dat het een belastende oefening is, moet je paard zich ook goed kunnen ontspannen. Als het paard gespannen of kijkerig is, vergeet dan maar dat je een goede vwnw kan rijden en bewaar hem dan tot het einde van je trainingssessie of tot het moment dat je paard zich ontspant.