Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:35

Het ging me er meer om dat werd gezegd dat een paard bij achter de ll lopen o.a. de buikspier niet aan kan spannen.. maar commentaar is altijd prima natuurlijk.

Waar aan zie jij dat de rug niet los is? Ik zie het niet namelijk.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:44

Babootje schreef:
Waarbij je wel moet bewaken dat in dat lagere tempo de impuls wel bewaard blijft (anders wordt het sloffen en heb je er ook weinig aan) en dat je je paard zo aan je been hebt dat het "vooruit blijft denken" zodat je uit dat lagere tempo ook direct weer vooruit kunt schakelen. Anders loop je het risico dat je paard in het lagere tempo blijft "hangen" en het ook weer niet van jou is (tempocontrole).

Ik deel die mening ook niet helemaal. Ofschoon het paard hier prima haar vertrouwen in de hand demonstreert en ik het daarom ook geregeld zou vragen. Is dit niet de ideale houding om tempo-wisselingen te oefenen; het voorwaartse element ontbreekt mij iets teveel in deze houding. Deze foto is eerder bedoeld om te tonen dat iets achter de loodlijn niet het aanspannen van de buikspieren blokkeert.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:46

Wow wat veel nuttige posts vandaag !

Dat uitschuiven in halthouden en dan vanuit de motor wegdraven en vooral ook zonder hupje is een heel goede en ook moeilije controle oefening :j

Ik ben ook voor het éerst voorwaarts, daarna pas verder denken.

Ik heb ook een foto van net achter de loodlijn maar niet achter de teugel in het vwnw.

Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:47

Paar dagen op vakantie geweest en het topic is helemaal op hol geslagen :D :+

Ben geloof ik nog wel een antwoord schuldig
Askja schreef:
Ben overigens wel benieuwd Oji naar de achtergrond van het aanvankelijke probleem van jouw paard, de verminderde buiging in een van de achterknieën. Zo te lezen heb je het goed recht kunnen trainen, maar weet je zeker dat de knie het probleem was? De gewrichten in het achterbeen buigen altijd in dezelfde mate dus als er sprake is van verminderde buiging in een achterknie dan is er ook sprake van verminderde buiging in de overige gewrichten van het achterbeen: heup-knie-sprong. Dan kan het probleem m.a.w. ook ergens anders hebben gezeten dan in de achterknie.

Askja, het kan zeker dat het probleem ergens anders heeft gezeten, maar aan de hand van een aantal zaken leek de verminderde buiging in de linker achterknie de meest logische:
1. de belangrijkste reden: 2 zeer ervaren instructeurs hebben mij hierin begeleidt en hebben ook zeker samen gekeken en overlegd. Op basis van de bewegingen die mijn paard maakte en hun ervaring leek dit de meest plausibele verklaring.
2. Buiging in de sprong is links en rechts prima, dus het lijkt boven de sprong te zitten.
3. Als ik mijn paard na het rijden afdouche en de straal op haar kont zet, zakt ze zeer snel en zeer diep tot bijna zitten met een heel erg gekanteld bekken, dus het lijkt er ook niet op dat het bekken niet goed kan kantelen.
4. Voldoende buigezaamheid alle kanten op en swung in de rug.
5. Linksachter zette mijn merrie regelmatig de knie op slot bij stilstaan (gelukkig nooit in beweging). Dit is ook veel minder geworden.

Het is dus wel allemaal secundair bewijs en dus een aanname. Ze is na de aankoopkeuring nooit meer op de foto geweest en er is ook nooit een aanleiding geweest om er echt een DA naar te laten kijken (en er komt bij mij geen peut of paat aan mijn paard zonder eerst een diagnose door een DA). Maar mijn paard heeft nog nooit een pas kreupel gelopen en beweegt en bewoog dusdanig graag dat ik nooit het idee heb gehad van pijn, alleen iets moeilijk vinden omdat het lijf daarin net niet helemaal meewerkte.
Verder geloof ik heilig in bewegingstherapie boven kneed/kraak/manipuleer therapie, dus we zijn gewoon aan de slag gegaan met het paard links en rechts evenredig los te krijgen en heel veel aandacht voor laten sporen. Veel werk op de volte, slangevolte, 8. Stelling en buiging (en NOOIT overstellen/buigen wat je veel bij academisch en de rechtrichtgoeroes ziet) altijd de voorhand voor de achterhand blijven plaatsen en elke gang, elke overgang en elke tempowisseling....en het heeft gewerkt. De altijd zeer onrustige aanleuning heb ik als cadeau erbij gekregen dat die heel mooi stil is geworden en op mijn laatste protocollen (heb al langere tijd een wedstrijd stop vanwege eigen blessures) had ik iedere een 8 voor het punt "het ontspannen in aanleuning rechtgaande paard oid" Daar was ik zeer trots op dat ik daar ben gekomen met mijn ultra scheve, zich in alle bochten wringende stuiterbal *\o/*

Evelijn schreef:
S_en_Z... een langere pas en recht in het achterbeen... dat spreekt elkaar biomechanisch wel beetje tegen. Een recht , stuwend achterbeen wordt minder onder de massa gezet en als de pas langer wordt dan wordt het been juist meer onder de massa gezet en zal er dus ook in het vwnw een iets meer dragende achterhand komen.

Dit ben ik niet helemaal met je eens Evelijn. Het verlengen van de pas is een gevolg van het opvoeren van de stuwkracht. Meer dragen gaat juist ten koste van de lengte van de pas, maar verkort de pas als het goed is met behoud van activiteit, die omgezet wordt in meer opwaartse kracht, meer buiging in de gewrichten en meer veer.
Maar ik vind een paard dat met de achterbenen intreedt of liefst zelfs overtreedt nog lang geen dragend been. Dat is een actief stuwend been en omdat het been net zo ver naar voren doorzwaait als naar achteren komt een paard in een horizontaal evenwicht. Pas als dit horizontale evenwicht is bereikt ben je mijn inziens toe aan uitschuiven naar beneden.
Afhankelijk van de graad van africhting wordt deze stuwkracht (en ik zie stuwkracht dus zeker als een positief en onontbeerlijk iets) omgezet in meer draagkracht. Het paard richt zich op, kantelt het bekken, de afstand tussen de voor en achterbenen wordt kleiner, de achterzwaai van de achterbenen wordt minder, de gewrichten buigen meer en de beweging wordt opwaarts. Pas dan spreek ik van een dragend achterbeen dat echt het gewicht van de voorhand overneemt. Maar volgens mij (met een gemiddeld huis tuin en keuken paard en een gemiddelde huis tuin en keuken ruiter) is om van een actief in/overtredend achterbeen naar een echt dragend achterbeen te komen nog een weg die enige jaren duurt. En een paard dat echt goed in balans is en echt goed draagt, kan ook daar perfect uitschuiven, maar dan heb je inmiddels wel een bodybuilder onder je kont en geen groene pup.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:51

S_en_Z schreef:
Het ging me er meer om dat werd gezegd dat een paard bij achter de ll lopen o.a. de buikspier niet aan kan spannen.. maar commentaar is altijd prima natuurlijk.

Waar aan zie jij dat de rug niet los is? Ik zie het niet namelijk.

Ik denk niet dat dat zo te zien is, maar ik associëer dit wel met beelden van nog al wat paarden in de topsport die wel met een omhoog gedrukte rug lopen, maar deze niet meer los laten.
Maar ik vind het een hele mooie foto en ik rij zelf ook vaker in deze houding om te controleren of mijn paard nog de hand zo diep wenst op te zoeken. Wat voor het ene doel niet nuttig is, kan het voor een ander doel wel degelijk zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:00

maralyn schreef:
Babootje schreef:
S-en-Z: wat de foto betreft is dit niet mijn vertaling van vwnw. Je paard spant de buikspieren wel en gaat met de neus naar de grond aan maar laat de rug niet los. Je paard te diep voor waar hij fysiek toe in staat is wil hij niet van het achterbeen lopen.

Zou je willen onderbouwen waarom het paard zijn rug niet los laat?

Omdat de achterhand er niet bij is.
Verder is het fysiek ook vrijwel onmogelijk als ze zo diep lopen, dat ze niet over de kop lopen.
Verder is het is misschien optisch bedrog door het dekje van het zadel maar het zadel lijkt achter wat op te wippen, waardoor ik de indruk heb dat het paard dat stukje rug (achter het zadel) strak houdt.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:05

Babootje schreef:
Verder is het is misschien optisch bedrog door het dekje van het zadel maar het zadel lijkt achter wat op te wippen, waardoor ik de indruk heb dat het paard dat stukje rug (achter het zadel) strak houdt.

Ik denk dat dat ook gebeurd? Die mening deel ik wel, maar is dat zo erg indien men even het deinen van de hals vraagt? Ik persoonlijk vind van niet. Het is echter niet iets dat nu nog verder ontwikkeld moet worden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:06

Bij het strekken is het de bedoeling dat het paard de hals los laat vallen vanuit het voorste deel van de rug en de schoft.
De schoft waaiert dan uit en het paard komt dan wanneer het voorwaarts gedreven wordt voor omhoog i.p.v. dat het daar naar beneden gaat.
Het paard strekt de hals neerwaarts maar geeft het gevoel van onderuit naar voren omhoog te komen, het buigt dan iets verder in in de grote gewrichten van de achterhand.
Een paard dat achter de loodlijn gaat kan dat niet meer.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:11

Simpelman schreef:
Bij het strekken is het de bedoeling dat het paard zich los laat vanuit het voorste deel van de rug en de schoft.
De schoft waaiert dan uit en het paard komt dan wanneer het voorwaarts gedreven wordt voor omhoog i.p.v. dat het daar naar beneden gaat.
Het paard strekt de hals neerwaarts maar geeft het gevoel van onderuit naar voren omhoog te komen, het buigt dan iets verder in in de grote gewrichten van de achterhand.
Een paard dat achter de loodlijn gaat kan dat niet meer.

Maar dat laatste is net wat er geduid moet worden, met het eerste deel is iedereen mee, maar waarom heeft die kleine verandering van hoek van het hoofd, helemaal vooraan, zoveel invloed op de schoft, helemaal achteraan? En is dat niet iets wat paardafhankelijk is, zoals er ook mensen zijn die simpelweg verder kunnen plooien in lijf en leden omdat ze daar aanleg voor hebben... andere zijn stijver.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:16

Wellicht moet u zich eens meer verdiepen in de spieren Simpelman.

De spieren van het hoofd en bij de nek staan niet in verbinding met de halsspier en niet met schoft/ de rugspieren.

http://claudiawolters.nl/paarden-sportmassage/

Op deze site staan een aantal mooie illustraties.

Ik kan uw visie helaas dus niet delen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 04-10-16 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:19

Het heeft alles te maken met losgelatenheid, alleen in losgelatenheid kan er een juiste bewegingsafloop plaats vinden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:22

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:24

Simpelman schreef:
Het heeft alles te maken met losgelatenheid, alleen in losgelatenheid kan er een juiste bewegingsafloop plaats vinden.

Dus paarden met een neus een cm achter de loodlijn zijn noodzakelijkerwijs gespannen? Ik denk echt niet dat paarden denken in wiskunde en ik ken voldoende fysica om de weten dat, bij een klein verschil, de werking van de zwaartekracht te miniem is om heel het verdere plaatje plots te saboteren, d.w.z. de overige 500kg. Ik vind het persoonlijk zeer eng denkend en weinig wijzend op praktisch 'prioriteiten stellen' zoals we dat allemaal dagelijks met ons eigen unieke rijdier moeten doen.

Soms BOEIT het me gewoon niet dat mijn paard een cm te ver achter de loodlijn zit, ALS al het andere, voor zover dat stadium dat toelaat, goed zit. Uiteraard d.w.z. mijn paard kruipt niet achter de teugel! Daarnaast is het gewoon niet altijd mogelijk perfect te weten wanneer hij er iets achter loopt omdat er bij mij niet plots natuurrampen voorkomen als hij er achter komt.. maar goed, dan spreek ik voor mezelf. Misschien nemen jullie dat veel sterker waar, echter ik betwijfel het (ik spreek hier niet over opgekrulde paarden he, ik spreek over kleine verschillen)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:28

Bijzonder babootje.
Ik zie toch duidelijk een mooie bolling vanuit de schoft naar de staartlijn van het zadel.

Daarbij ook wetend dat het dragen van het achterhand compleet, een moeilijk en veel gevraagd iets is.
Dit moet er naar toe getraind worden.
Ik vind, voor een beginpositie, het paard wel erg goed lopen.
Wel ben ik van mening, met neus 10 cm hoger, en meer naar -->voren!<-- dat het achterhand er automatisch meer bij komt.

Ik ben daarom dus ook niet voor het halsstrekken met neus naar beneden, maar halsstrekken met neus tussen knie en boeghoogte maar wel naar voren reikend.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:29

Ik ben vanavond half 10 thuis en dan ga ik eens kijken er nog ruimte in de bovenkamer is om bij te lezen! :list:

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:29

Sizzle! Daar word ik blij van!!!! *\%/*
Lekker zo door gaan, en lekker afwisselen!

Hier krijg je een heerlijk los en sterk paard van!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:47

Evelijn schreef:
Ik zie wel veel mensen die het gewoon beetje spannend vinden om paard met hun hals naar beneden echt voorwaarts te sturen. Tempo is dan gewoon teveel voor de ruiter en ik merk zelf ook wel dat als de motor dan echt aan gaat de beweging van het paard ook zo wordt dat het voor mezelf niet meer bij te benen is (maar dat komt misschien ook omdat ik op eentje van 180 zit) Ik wijt dat aan mezelf en probeer ipv de balans aan de teugels terug te vinden gewoon weer even adem te halen :Y)

Heel herkenbaar *\o/* en in mijn eigen praktijk beleving een balansprobleem.
Voelt als een paard wat onder je vandaan wilt, en vaak daarbij ook nog op voorhand duikt.
En dan ben je automatisch geneigd om niet bij te vragen, wat dan juist verkeerd om werkt.
Wij hebben hier zelf fase's meegemaakt dat hij over de hoefslag zwalkte voor je gevoel, zoveel moeite had hij ermee.

Paard gaat versnellen > onder je vandaan, omdat hij/zij nog niet sterk genoeg is ontwikkeld om zich op te richten vanuit achter en zelf te gaan dragen, paard kan niet anders.
Reeds eerder genoemd hier in topic: vaak is echt diep stofzuigen dan nog te zwaar voor je paard en met hals meer horizontaler bereik je beter je doel.
Belangerijkste is altijd dat paard blijft loslaten onder je, en zich niet opspand of opkrult.
Het is altijd effe opzoeken waar dat punt ligt van dag tot dag.
Kracht opbouwen & vertrouwen in jou hand heeft veel tijd nodig, en dat nemen ruiters veel niet.

Spoiler:
Fijn dat dit topic weer helemaal de praktische kant opgaat ipv het eindeloos fei & uit boekjes gezever +:)+

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:04

oji schreef:
Maar ik vind een paard dat met de achterbenen intreedt of liefst zelfs overtreedt nog lang geen dragend been. Dat is een actief stuwend been en omdat het been net zo ver naar voren doorzwaait als naar achteren komt een paard in een horizontaal evenwicht. Pas als dit horizontale evenwicht is bereikt ben je mijn inziens toe aan uitschuiven naar beneden.
Afhankelijk van de graad van africhting wordt deze stuwkracht (en ik zie stuwkracht dus zeker als een positief en onontbeerlijk iets) omgezet in meer draagkracht. Het paard richt zich op, kantelt het bekken, de afstand tussen de voor en achterbenen wordt kleiner, de achterzwaai van de achterbenen wordt minder, de gewrichten buigen meer en de beweging wordt opwaarts. Pas dan spreek ik van een dragend achterbeen dat echt het gewicht van de voorhand overneemt. Maar volgens mij (met een gemiddeld huis tuin en keuken paard en een gemiddelde huis tuin en keuken ruiter) is om van een actief in/overtredend achterbeen naar een echt dragend achterbeen te komen nog een weg die enige jaren duurt. En een paard dat echt goed in balans is en echt goed draagt, kan ook daar perfect uitschuiven, maar dan heb je inmiddels wel een bodybuilder onder je kont en geen groene pup.

Mijn dank voor o.a. specifiek dit stukje fijne uitleg (en uiteraard ook je resterende bijdrage's)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:05

SinneJ schreef:
Dus paarden met een neus een cm achter de loodlijn zijn noodzakelijkerwijs gespannen? Ik denk echt niet dat paarden denken in wiskunde en ik ken voldoende fysica om de weten dat, bij een klein verschil, de werking van de zwaartekracht te miniem is om heel het verdere plaatje plots te saboteren, d.w.z. de overige 500kg. Ik vind het persoonlijk zeer eng denkend en weinig wijzend op praktisch 'prioriteiten stellen' zoals we dat allemaal dagelijks met ons eigen unieke rijdier moeten doen.

Soms BOEIT het me gewoon niet dat mijn paard een cm te ver achter de loodlijn zit, ALS al het andere, voor zover dat stadium dat toelaat, goed zit. Uiteraard d.w.z. mijn paard kruipt niet achter de teugel! Daarnaast is het gewoon niet altijd mogelijk perfect te weten wanneer hij er iets achter loopt omdat er bij mij niet plots natuurrampen voorkomen als hij er achter komt.. maar goed, dan spreek ik voor mezelf. Misschien nemen jullie dat veel sterker waar, echter ik betwijfel het (ik spreek hier niet over opgekrulde paarden he, ik spreek over kleine verschillen)

Afbeelding

Dit is de natuurlijke positie van een paarden hoofd.
Voor het paard is dit de positie waarin het met minst hoeft te doen om zijn hoofd en hals in evenwicht te dragen tijdens beweging, het gaat als het ware vanzelf. Het paard kijkt hier recht vooruit, boven de oorlijn uit ziet het vrijwel niets.
Alles dat uit die positie vandaan gaat vraagt ergens onnodige aanspanning, die aanspanning verloopt dan door het gehele lichaam en gaat de totale bewegingsafloop beinvloeden.
Een paard in losgelatenheid zoekt zijn natuurlijk evenwicht (onder het ruitergewicht) en zal zo zo efficient mogelijk bewegen, met de minst mogelijke onnodige slijtage.
Vanuit die positie moet het leren om meer en meer vanuit de achterhand te gaan bewegen, daarmee wordt het prettiger te rijden wat weer prettiger is voor het paard, het voorwaarts, (onder het ruitergewicht) en dat duurt jaren.

Hoe sterker het wordt hoe hoger het de hals zal gaan dragen.
Wanneer een paard achter de loodlijn kruipt dan blokkeert het daarmee zijn rugwerking.
Het doet dat expres, zo kan het zich namelijk met minder inspanning voortbewegen.

Het onderbrengen van de achterbenen op zich is zinloos, het gaat altijd om de afdruk (het voorwaarts) van de achterbenen.
Buiging is het gevolg van de gevraagde afdruk, het paard zal zelf in staat zijn om de juiste graad van onderbrengen te bepalen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:10

Sizzle schreef:
Wow wat veel nuttige posts vandaag !

Dat uitschuiven in halthouden en dan vanuit de motor wegdraven en vooral ook zonder hupje is een heel goede en ook moeilije controle oefening :j

Ik ben ook voor het éerst voorwaarts, daarna pas verder denken.

Ik heb ook een foto van net achter de loodlijn maar niet achter de teugel in het vwnw.

[ Afbeelding ]

Ook ik vind uw foto heel mooi, net zoals die van S_en_Z trouwens.
Bij beide paarden is zo mooi te zien dat zij door het openen van het kaak-en nekgewricht de hand opzoeken/volgen. Dat openen is het belangrijkste in deze.

knollentuin schreef:
Ik ben vanavond half 10 thuis en dan ga ik eens kijken er nog ruimte in de bovenkamer is om bij te lezen! :list:

Fijn dan ga ik nu even rusten.

[nee K, zeg het niet iedereen mag met die kleine zwarte insecten doen wat die wilt, het is niet bewezen dat ze dat onprettig vinden ]

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:14

maralyn schreef:
Bijzonder babootje.
Ik zie toch duidelijk een mooie bolling vanuit de schoft naar de staartlijn van het zadel.

Die zie ik nu juist niet :D :D
Ik vind de rug vrij recht (maar mogelijk optisch wat vertekend door het zadel).
Was ik op zoek naar een goede foto van hoe ik het dan liever zie, zie ik dat die - weliswaar uit een iets andere hoek - al gegeven is (door Sizzle). :D
Voor de rest ben ik het wel eens met jouw post Maralyn.

maralyn schreef:
Daarbij ook wetend dat het dragen van het achterhand compleet, een moeilijk en veel gevraagd iets is.
Dit moet er naar toe getraind worden.
Ik vind, voor een beginpositie, het paard wel erg goed lopen.
Wel ben ik van mening, met neus 10 cm hoger, en meer naar -->voren!<-- dat het achterhand er automatisch meer bij komt.

Ik ben daarom dus ook niet voor het halsstrekken met neus naar beneden, maar halsstrekken met neus tussen knie en boeghoogte maar wel naar voren reikend.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:41

De hoek van de foto van Sizzle is wat anders maar ik zie niet dat de rug boller is dan bij die van mij.

Wat ik wel zie bij haar foto is dat het achterbeen eerder van de grond af is dan het voorbeen.

Kan zijn dat ik een roze bril op heb hoor :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:45

Lastig beoordelen hoor Samantha op foto's. Daarom zie ik liever een filmpje.

Overigens moet je het risico van op deze manier rijden ook niet onderschatten. In stap a la, maar wat kun je nog doen als je paard struikelt in draf of galop. En kennis van mij is onlangs op een soortgelijke wijze onder haar paard terecht gekomen. 10 gebroken ribben, 2 ingeklapte longen en 1,5 week op de IC.

S_en_Z

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:35

Das ook zo :j

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:02

Babootje schreef:
Naast dat het een belastende oefening is, moet je paard zich ook goed kunnen ontspannen. Als het paard gespannen of kijkerig is, vergeet dan maar dat je een goede vwnw kan rijden en bewaar hem dan tot het einde van je trainingssessie of tot het moment dat je paard zich ontspant.

Mijn paard is kan heel snel heel gespannen zijn..Zeker aan t begin vd training! Juist Door voorwaarts neerwaarts te rijden onstaat er een enorme ontspanning! Dus nee ik zal het niet altijd aan t einde vd training toepassen, ik begin er juist mee en eindig hier ook mee..En mijn ervaring is juist dat paarden er veel minder kijkerig van worden! Er onstaat schijnbaar endorfine in die houding..