Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:52

Ik alleen als het nodig is, maar in ieder geval een keer per half jaar ter controle (had wat problemen met een scheef si-gewricht). Ik laat mijn dierenarts/chiropractor altijd komen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:10

Ik laat ieder half jaar een sportmasseuse komen. Soms een chiropractor/osteopaat, maar dan wel een die ook dierenarts is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:32

@SinneJ, tot nu toe alleen de zadelmaker en een sportmasseur omdat hij spierpijn had van een verkeerd zadel. Ze zou deze week ook komen maar het is te warm, nu komt ze volgende week. De reden is omdat ik nu veel vwnw rijdt en het wellicht fijn voor hem is om weer eens gemasseerd te worden :)

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:33

Starbreeze schreef:
@SinneJ, alleen als ik denk dat het nodig is. Niet zomaar. Ja de tandarts komt ieder jaar ;)

Zo gaat het bij ons ook. Alleen als we zelf echt niet weten wat er aan de hand zou kunnen zijn, dan gaan we naar onze veearts. Dat heb ik met de rijpaarden pas een paar keer meegemaakt in 25 jaar. De tandarts komt wel een keer per jaar.

Edit: aangevuld ter verduidelijking

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:36

Ik raad mensen wel altijd aan om een keer per jaar te laten checken. De meeste mensen willen dit zelf ook graag. Als je paard intensief gereden wordt, is een aanvullende sportmassage altijd lekker. Net als bij mensen is het ene paard veel gevoeliger op zijn lijf dan het andere.

Heel veel mensen zien het zelf niet als het de verkeerde kant op gaat (niet alleen omdat ze het zelf niet goed kunnen zien, maar ook omdat je je eigen paard elke dag ziet en je dus vaak dingen minder opvallen), dus altijd wel fijn als er iemand objectief kijkt en bepaalde patronen in bespiering en spanning onder de aandacht brengt en behandeld.
Hetzelfde met de tanden en het zadel. Je kan zoveel grotere problemen (en kosten!) voorkomen door goed onderhoud.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:07

Tandarts komt hier ook ieder jaar :) en heb net nog een bitfitter laten komen. Als ik nu een naam had van een osteo ofzo, waarvan ik zeker was dat hij/zij weet wat hij/zij doet (liefst ook een da) en vooral als die persoon ook overtuigd is van deze trainingsmethode, zou ik waarschijnlijk niet twijfelen om mijn paard even te laten checken en afhankelijk van wat er gezegd wordt dat regelmatig te laten doen.

Mijn vraag was vooral: Heeft iemand hier zo'n naam? Of is dat een onmogelijke opdracht?

Ik denk hier vooral over na door dit filmpje:
http://www.art2ride.com/blog/recognizin ... nt-part-2/

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:21

Volgens mij hoeft een Osteo niet te weten hoe je traint :) Paard moet gewoon goed kunnen bewegen en zij pakken blokkades aan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:23

Starbreeze schreef:
Volgens mij hoeft een Osteo niet te weten hoe je traint :) Paard moet gewoon goed kunnen bewegen en zij pakken blokkades aan.

Ik denk juist wel dat het voor een osteo belangrijk is hoe je traint. Hier heb ik Tunna Morrien erbij gehad (de examinator van de FES opleiding) en zij wilde mij graag rijdend en longerend zien en gaf daar dan ook tips bij hoe ik het anders moest aanpakken :j

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:28

Starbreeze schreef:

Maar veel blokkades komen er toch door verkeerd te trainen? :D Het is misschien commerciëel gezien wel interessanter om niets te zeggen, maar ik wil iemand die, zoals in het filmpje, naar het totaalpakket kijkt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:31

Focussed schreef:
Starbreeze schreef:

Ik denk juist wel dat het voor een osteo belangrijk is hoe je traint. Hier heb ik Tunna Morrien erbij gehad (de examinator van de FES opleiding) en zij wilde mij graag rijdend en longerend zien en gaf daar dan ook tips bij hoe ik het anders moest aanpakken :j

Dankjewel! Wat ik lees over haar, klinkt al zeer positief, die naam schrijf ik op :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:33

Ik bedoelde meer dat een Osteo dat wel aan je paard kan zien :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:36

Tunna is een topper! Niet goedkoop, maar ik heb het er graag voor over. :)

Ik vond het zelf leuk om ook tips te krijgen hoe ik moest trainen. Altijd fijn als er een buitenstaander met verstand met je meekijkt :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:39

Die naam onthou ik ook even :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:40

Ik heb trouwens nog wel een rijfoto die ik wil delen. Eerste 15 minuten rij ik echt lang-laag en zo min mogelijk rond. Daarna steeds iets ronder en dan pak ik haar nog wel even 15 minuten in de werkhouding. Daarbij probeer ik echt goed op te letten dat ik haar mooi open hou van voren en niet zo achter de LL, wat ik nogal snel doe :o Is echt wennen, want ik heb het idee dat ik zo weinig voor me heb. Maar volgens mij gaan we wel enigzins de goede kant op. Ik vind wel dat ik nog een beetje een "dip" zie bij de lendenen.

Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:41

Mooi plaatje hoor, die dip heeft mijn paard ook nog. Volgens mij is die ook niet 123 weg.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:50

Ik ben zelf qua osteo erg tevreden over Michael Hamerslag.
Hier ligt het trainen een beetje stil. Ik heb donderdag in alle vroegte nog gelongeerd, maar verder vind ik het echt te warm. Ik ben zuinig op mijn veteraan. Het ging donderdag wel heel goed. Ze durft steeds verder te zakken en blijft er ook langer.
Morgen eens kijken of we weer wat kunnen doen.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:50

SinneJ schreef:
Tandarts komt hier ook ieder jaar :) en heb net nog een bitfitter laten komen. Als ik nu een naam had van een osteo ofzo, waarvan ik zeker was dat hij/zij weet wat hij/zij doet (liefst ook een da) en vooral als die persoon ook overtuigd is van deze trainingsmethode, zou ik waarschijnlijk niet twijfelen om mijn paard even te laten checken en afhankelijk van wat er gezegd wordt dat regelmatig te laten doen.

Mijn vraag was vooral: Heeft iemand hier zo'n naam? Of is dat een onmogelijke opdracht?

Ik denk hier vooral over na door dit filmpje:
http://www.art2ride.com/blog/recognizin ... nt-part-2/

Valt even binnen

Linda van Diepen. horseinmotion.nl
Zij is ook dierenarts, en heeft weet ik hoeveel andere opleidingen erbij gedaan. Zij rijd/traint zelf ook volgens deze methode. En heeft een hekel aan het rollkür/hoe je het ook maar noemen wilt methode.
Weet niet waar je woont maar misschien interessant voor je.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:53

@focussed
Ik vind het plaatje er al goed uitzien. Voor het mooie zou je even de horizon recht moeten zetten.
Ligt je zadel nog helemaal oke? Voor het beeld lijkt hij wat achterover te liggen en je zit ook behoorlijk ver achterin.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 13:09

@focussed,
Probeer eens zonder sperriem en met een aanzienlijk veel losser gegespte neusriem.
Gewoon om eens te proberen, het is een kwestie van gewoontes veranderen, het geeft veel meer ontspanning.
De neus mag er meer uit, dan kan je paard meer zijn lendenen en rug gebruiken.
Het voelt dan net of je "het" weggeeft.
Je paard moet nageven en dan laat je hem reiken naar het bit.
Denk aan dat elastiekje, in welke mate van oprichting ook, het moet relatief steeds maximaal uitgeschoven zijn dan kan je paard gaan dragen, hij kan er dan onder komen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 04-07-15 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:16

Prachtig plaatje Focussed :j Voor het perfecte ga ik mee met Simpelman maar ik zou hier al ontzettend blij mee zijn!

Ik heb gisteren toch zo fijn gereden :D De stretch gaat al zo goed, dat is teugels aannemen en hij blijft daar. Ik ben nu bezig met het oppakken en dan iets bijrijden. In het begin was het erg onwennig en was hij flink zoekerig, maar het begint steeds stiller te worden. Voor het eerst in zijn leven krijgt hij nu ook een mooi randje lippenstift rond z'n mond bij het oppakken. Dat heb ik in al die jaren nog nooit gehad *D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:17

Prachtig plaatje Focussed :j Voor het perfecte ga ik mee met Simpelman maar ik zou hier al ontzettend blij mee zijn!

Ik heb gisteren toch zo fijn gereden :D De stretch gaat al zo goed, dat is teugels aannemen en hij blijft daar. Ik ben nu bezig met het oppakken en dan iets bijrijden. In het begin was het erg onwennig en was hij flink zoekerig, maar het begint steeds stiller te worden. Voor het eerst in zijn leven krijgt hij nu ook een mooi randje lippenstift rond z'n mond bij het oppakken. Dat heb ik in al die jaren nog nooit gehad *D
Het leuke is ook dat ik telkens denk dat ik het ultieme al voel, maar dat ik vervolgens iedere keer een stukje erbij krijgt geeft het wauw gevoel :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:20

@Simpelman, zoek je dan net het stukje op waar je het weggeeft, en ga je dat steeds verder verleggen?

Ben er zelf gisterenavond toch even opgekropen. Het was heerlijk met die wind. In eerste instantie was het wat rommelig allemaal, heel laag vond hij prima maar iets opgepakt niet. Later werd dat wel beter. Ik merk nog steeds dat er mega veel veer op die draf komt. Weet niet of dat dat zichtbaar is, maar ik voel het wel. Heel fijn in stap afgesloten met echte aanleuning!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:28

Het is juist door mijn dierenarts (chiropractor) dat ik een andere weg ben ingeslagen. Ik kreeg huiswerk mee nadat ze hem had behandeld. Ik moest alleen vwnw gaan raden. Toevallig kwam ik op datzelfde moment dat filmpje van will faeber over engaging the back tegen. En zo ben ik verder gaan zoeken naar een trainingsmethode die hier bij aansloot. De dierenarts is heel tevreden over hoe hij zich heeft ontwikkeld qua bespiering op zijn rug en het is nu al weer een half jaar geleden dat ze hem voor het laatst behandeld heeft. Ik merk met rijden niks, maar deze maand moet hij naar de tandarts en dan laat ik hem direct behandel. Baat het niet, dan schaadt het niet. En als er niks aan de hand is geniet mijn paard echt van een behandeling. Daarna zet ze hem in de naalden en staat ie lekker een potje te gapen en te likken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 13:28

Het is doodsimpel, stel je paard 5cm voor de loodlijn in.
Je paard kan daar zonder enige moeite aan de aanleuning ontkomen als hij wil.
Onderhoudt hij die aanleuning dan zit het goed met losgelatenheid én voorwaartse drang.
Onderhoudt hij die aanleuning hier niet, dan is de losgelatenheid en/of de voorwaartse drang niet voldoende bevestigd en moet je aan één of ander, of beide werken.

Lippenstift ontstaat bij losgelatenheid en reeds voldoende ontwikkelde bespiering om in deze staat te kunnen werken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:31

Ik ben net bij ooteman geweest en ik had al extra lange teugels. Ik laat er nu een stukje door de zadelmaker tussen zetten.

Die van mijn heeft altjjd lippenstift. Nog een reden om dat sperriempje er af te halen. Het wordt altijd vies vam het schuim.