[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:27

Ho ho wacht! Meer buiging krijg je NIET door je binnenhand meer opzij te zetten!

Zal later wat uitgebreider reageren

Destino

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:32

Was al bang dat ik het verkeerd zou zeggen :o .
Maar ben nu wel benieuwd waar je die binnenhand van de hals af dan voor moet doen := ?

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:34

Wat een top topic is dit toch!
En wat een vooruitgang Snackie :D leuk om die foto's zo onder elkaar te zien.

Ik ben niet actief in het topic, maar sla geen post over met lezen!
Ik krijg les op het Prix. St. George paard van mn nicht, wat een gevoel is dat zeg. Ze geeft me aanwijzingen en dan voel je op een gegeven moment die achterhand zakken en de voorkant opstijgen. Waardoor hij dus inderdaad veel meer ruimte voor krijgt om bepaalde oefeningen uit te voeren. Heerlijk gevoel is dat! :o

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:20

Destino schreef:
Maar ben nu wel benieuwd waar je die binnenhand van de hals af dan voor moet doen := ?

Ik heb geleerd dat dat is om je paard duidelijker te maken wat je van hem wilt. Stel je rijdt een jong/onervaren paard. Die snappen meestal niet wat je bedoelt met bepaalde hulpen. Door je hand van de hals te doen laat je die schouder open, wat 'ik wil dat je daar naartoe gaat' betekent. Aan de andere kant leg je de teugel tegen de hals; 'deze kant is gesloten, hier moet je van weg'. Het is dus eigenlijk een duidelijkere hulp.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:22

Snackie schreef:
oke.mezelf mobiel quoten is geen succes :

Een leuk verschil/vooruitgang om te delen:

Over de schouder weglopen in januari:
[ Afbeelding ]

Helaas (veel) teveel binnenhand terwijl hij juist gecorrigeerd zou moeten worden aan de buitenzijde omdat hij door mijn begrenzende hulp heen loopt.

[ Afbeelding ]

En hier afgelopen weekend. Hij loopt hier minimaal over de schouder weg en ik heb mijn handen "bij elkaar", yeey! Voor het mooie zou hij in de gereden bocht iets meer om mijn binnenbeen mogen buigen zodat de hoek/bocht ronder is. Nu nog een beetje plat. Maar dat is iets om aan te werken met mijn juffie!

En niet zoveel naar mijn knappe tink kijken en handen iets meer dragen natuurlijk.
[/quote]

Inderdaad heel verschil Snackie. Ga zo door! Wat ik op de laatste foto zie (corrigeer me als ik het niet goed heb), lijkt het mij dat je nog teveel druk op de binnenteugel hebt. Het binnenachterbeen gaat goed onder de massa, maar je laat het aan de buitenkant nog teveel weglopen. Dus meer opvangen buitenteugel en minder met de binnenteugel. De binnenteugel moet een los/vaste verbinding zijn.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:23

Dat het duidelijker is snap ik inderdaad, maar betekent het ook dat je dat moet blijven doen als je een meer ervaren paard hebt dat het wel snapt? Of moet je er naartoe werken dat je je handen bij elkaar gaat houden op de volte? :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:25

ja met die insteek heb ik hem ook beleerd. maar daar sluipen ook fouten in. want als hij de volte niet red.zoals bijv. mn foto uit januari dan zie je dat ik hemnals het ware de volte op trek met binnenhand. ipv buitenhand te begrezen.

de tweede foto is precies dezelfde inzet. alleen veel.meer buitenhand. waardoor ik hem ipv de volte op trek. hem naar binnen stuur met buiten hand en.buiten teugel. hij niet verkanteld en zn schouder meeneemt.

maar tis nog niet perfect. stap voor stap.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:27

je hebt gelijk babootje. maar de druk is een stuk.minder dan op bovenstaande foto.
het streven is om de binnen teugel los te kunnen laten in die wending als t ware. thuis zonder wedstrijd spanning gaat dat steeds beter

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:29

Destino schreef:

Met de binnenhand van de hals vraag je wat meer stelling en kun je (bijvoorbeeld ook bij jonge paarden) even richting aangeven.
Lengtebuiging bereik je door het paard om je been te laten buigen, de schouder met zit en teugel te begrenzen en je buitenbeen om de achterhand te begrenzen.
Zo'n lengtebuiging is natuurlijk anatomisch beperkt. Als we het over "buiging" hebben, hebben we het niet alleen over de stelling van de hals.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:33

Snackie schreef:
je hebt gelijk babootje. maar de druk is een stuk.minder dan op bovenstaande foto.
het streven is om de binnen teugel los te kunnen laten in die wending als t ware. thuis zonder wedstrijd spanning gaat dat steeds beter

Dat geeft helemaal niet, er zit al veel verbetering in. Je moet ergens beginnen :D
Maar je ziet op de foto dat hij de buiging die je vraag met het lijf nog niet redt. Ik zou iets minder stelling vragen en aan de buitenkant iets meer opvangen.
In de training af en toe iets doorbuigen en dan weer los.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:35

ankehoix schreef:
Wat een top topic is dit toch!
En wat een vooruitgang Snackie :D leuk om die foto's zo onder elkaar te zien.

Ik ben niet actief in het topic, maar sla geen post over met lezen!
Ik krijg les op het Prix. St. George paard van mn nicht, wat een gevoel is dat zeg. Ze geeft me aanwijzingen en dan voel je op een gegeven moment die achterhand zakken en de voorkant opstijgen. Waardoor hij dus inderdaad veel meer ruimte voor krijgt om bepaalde oefeningen uit te voeren. Heerlijk gevoel is dat! :o

Wat gaaf dat je dat zo mag leren.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:38

ja ik moet mezelf op de vingers tikken dat ik minder zit te hengelen aan de binnen teugel.
hij hoeft niet met zn hoofd opzij door een wending.

thanks!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:48

Destino schreef:
Dat het duidelijker is snap ik inderdaad, maar betekent het ook dat je dat moet blijven doen als je een meer ervaren paard hebt dat het wel snapt? Of moet je er naartoe werken dat je je handen bij elkaar gaat houden op de volte? :)

Ik werk er wel naartoe om mijn paard met zo'n min mogelijk hulpen goed rond te kunnen sturen. Kijk maar naar de grand prix ruiters. Hun handen zie je ook niet/nauwelijks bewegen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:59

nee idd. die zitten niet met brede handen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:01

Snackie schreef:

Moet je ze in de training eens zien.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:03

Ik heb ze nooit in training gezien ;) zal vanavond eens kijken via youtube

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:29

Babootje schreef:
Snackie schreef:

Wat ik me af vraag, waarom leunen die mensen altijd zo ver achterover :o ?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:41

Babootje schreef:
Snackie schreef:

Waar ik toen stage liep zat ze ook niet met brede handen hoor tijdens de training. Is denk ik ook geheel afhankelijk van de persoon.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:43

Leuk onderwerp over dat jonge paarden en hulpen. En dan de vergelijking naar die topruiters. :P

Wat je veel ruiters ziet doen die niet veel ervaring met jonge paarden hebben is dat ze alleen de binnenteugel erg ver opzij doen zonder daarbij OOK hun zithulpen te gebruiken en OOK de buitenteugel tegen de hals aan te bewegen en OOK hun kuithulpen gebruiken. Dan word het later wel verrekte lastig om die hulpen kleiner te maken en correct te rijden. Het paard snapt er dan natuurlijk nog steeds niet veel van. Alles begint en staat bij die aller eerste basis... Dus OOK op een jong (onervaren) paard ALTIJD de hulpen juist geven, consequent erin blijven. Het enigste wat je bij een jong paard meer doet is de hulpen net wat overdrevener geven. Je hand echt opzij bewegen dus om daar ruimte te geven (later kun je je hand gewoon op de plaats houden en hoef je bv. alleen je hand nog maar iets te openen). Of je kuithulp nog net een tikkeltje langer en iets harder geven dan de minieme kuitdruk die topruiters (behoren te) geven. ;)

Destino, wat gebeurt er met jou lichaam als je je bekken (overdreven) kantelt en echt gaat zitten? ;)
Als jij moet doorzitten en niet helemaal fijn kan zitten vanwege de ietwat gespannen rug, of de enorme bewegingen, wat doe jij dan in je houding om beter te kunnen zitten?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:48

Snackie en LU ik kan niets anders dan heel blij zijn met jullie foto's!!! :D :D *\o/*
(de filmpjes kan ik helaas niet bekijken LU), het ziet er echt uit als een hele verbetering! En OOK dat mag gezegd worden toch? :D Een keer gewoon even heel blij zijn met wat je al bereikt hebt zonder alsmaar te denken dit kan misschien nog beter en dat kan beter, gewoon even happy de pappy! Super meiden! :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:00

Ik ben het met je eens Marinke dat de andere hulpen ook niet vergeten moeten worden. Dat is de basis, ik moet alleen niet vergeten dat voorzelfsprekend te vinden.

Ik kwam in Engeland trouwens nog een leuk bit tegen.. Damn..
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:01

Kleine hulpen moeten groot beginnen. Dat kan in het begin zijn met brede handen of een keer een schop met je benen als het paar niet op been reageert. Pas als een hulp goed bevestigd is kan je de hulp fijner gaan maken. Ik vind Anky daar zo'n ster in, die zie je bijna niks doen. Daarom worden er ook op hoger niveau een extra bit in gehangen voor minimale hulpen. Helaas wordt dat niet altijd goed gebruikt.

Ik werk altijd met mijn hand breed in het begin als het paard moeite heeft met stelling. Dan zet ik mijn hand wat breder zodat hij beter mijn hand kan volgen. Zo werk ik niet terug en houd ik het zelfde contact. Hierbij gebruik ik altijd been want ik wil dat het paard ook in stelling nageeft en dat kan alleen als ik been bij geef. Als ik meer stelling of buiging wil doen ik dat met mijn been. Omdat ik mijn paard leer na te geven op been in zowel aanleuning als stelling kan ik ook met mijn been meer onder gaan vragen en wat meer het paard laten sluiten.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:20

_Marinke_ schreef:
Destino, wat gebeurt er met jou lichaam als je je bekken (overdreven) kantelt en echt gaat zitten? ;)
Als jij moet doorzitten en niet helemaal fijn kan zitten vanwege de ietwat gespannen rug, of de enorme bewegingen, wat doe jij dan in je houding om beter te kunnen zitten?

Zij kantelen vaak de bekken naar achter heb ik het idee, terwijl ik heb geleerd dat je je billen onder je lichaam moet plaatsen (maar niet te overdreven)..
Maar nog als ze echt gaan zitten is het toch nog de bedoeling dat ze boven hun paard blijven en niet door naar achteren hangen :o ?
Dat laatste heb ik trouwens geen idee van, wat ik zou gaan doen is gaan lichtrijden, maar ik geloof wel dat het lastig kan zijn om het op te vangen :j Ik vraag me alleen af of het correct is en of ze dan hun paard niet in de weg zitten..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 13:32

Bedankt Marinke! :D

Verder las ik ergens op de pagina, waarom ze in de top vaak zo ver achter over zitten. Als jij je paard lekker op de achterhand hebt lopen, en je gaat naar voren leunen, wat denk je dan dat er gebeurd? Paard komt van de achterhand af, door het gewicht aan de voorkant.
Ik was laatste met Babootje mee, en haar Tiesto vond het erg moeilijk om op de achterhand te blijven tijdens het halt houden. Zodra haar dochter ook maar iets de ruimte gaf, en iets naar voren ging verzitten, kwam hij meteen van de achterhand af. Denk dat wel een mooi voorbeeld is! :j

@Ankehoix, gaaf hoor dat je daarop mag leren voelen, en erachter mag komen wat je moet doen. Dan weet je in het vervolg hoe het voeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:35

Dat hoeft niet hoor LoveUggs. Je moet gewoon altijd rechtboven je paard blijven zitten. In het opleidingstraject kan het wel helpen maar op dat niveau niet. Wel is t zo dat het op deze manier vaak wat makkelijker uitzitten is, zeker als het paard spanning opbouwt. Het gebeurd ook vaak tijdens middendraf.