[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:02

Joolien schreef:
Fry schreef:
Ja snap het meeste wel.
Dus eigenlijk moet ze meer mijn hand volgen, en door haar naar mijn hand te rijden (dus voorwaarts) kan ik haar in de juiste stelling krijgen?
Sorry maar ben nog een groentje in het rijden dus heb niet de meeste ervaring :P

Vandaag liep ze trouwens wel actief maar steeds in die valse knik, en misschien ook niet onbelangrijk ze begon diep te ademen, je hoorde haar snuiven en niet van uitputting.

Voorwaarts is wat anders dan actief. Je moet niet harder willen, je moet activiteit willen. Dat mag met wat tempo, maar hij moet ook weer niet loperig worden. Activiteit rijdt je erin met been en vang je op met zit.

Oke dan snap ik het!
Overmorgen ga ik ermee aan de slag, want morgen heeft ze een rustdag.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:13

Komt ook het topic weer eens bekijken wat leuk dat er weer een ander deel is *\o/* <3.
Heb het de laatste maanden en druk gehad maar wel geprobeerd om bij te lezen.
Wat ik zo leuk aan dit topic is dat het vooral gaat om blij rijden *\o/* .
Ik heb zoveel geleerd van de vorige delen en leer elke keer weer wat bij.
Met rijden zat ik de laatste tijd in een dipje en toen het dreigde mis te gaan moest ik weer aan dit topic denken
en ben ik weer blij aan het rijden, lekker voorwaarts en een blije aanleunig.

Wat ik doe tijdens het rijden nu is alles vooraf bedenken bij B een grote volte laat hem buigen om het binnen been, binnen hand iets opzij buiten teugel eraan zodat hij niet over de buiten schouder wegloopt en vooral ook bij me zelf. Het rijden gaat daardoor zoveel beter. *\o/*

Ik maakte vandaag onder het rijden iets leuks mee, ik ben altijd geconcentreerd aan het rijden en om de één of andere reden keek ik naar buiten er was totaal niks aan de hand maar oke, op het zelfde moment dat ik naar buiten keek ging mijn paard ook kijken, er veranderde niks aan mijn houding behalve dat ik mijn hoofd wat naar rechts draaide en me niet meer op het rijden concentreerde. Ik vond het ontzettend leuk om te merken dat mijn paard zo op mij afgestemd is dat als ik ben afgeleid mijn paard dat ook is.

hahahaha het is een heel verhaal geworden :+ maar dat stukje dat je paard zo op je is afgestemd en ik eigenlijk ook op hem hoort naar mijn mening ook bij Blij rijden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:34

Vandaag gemerkt dat ik het heel moeilijk vind om NIET naar mijn paard te kijken.
n.a.v dit topic en opmerkingen als "hoe de ruiter zit zo loopt het paard" .. en dus als ik steeds mijn hoofd naar beneden heb... dan kan mijn paard bijna niks anders dan op de voorhand lopen.
Daarnaast dat ik neiging heb tot stoelzit / naar voren steken van mijn onderbeen... en dat als ik mijn benen aangesloten aan paard wil... er nog genoeg paard is... maar niet daar waar ik nu mijn benen houd.
Leuk hoor zo'n topic... maar nu moet ik wel aan het werk :Y)

@Fry... valse knik is irritant.. en dan moet je echt paard gaan uitnodigen je hand op te zoeken... maar dan wel zorgen dat als je paard die dan gevonden heeft dat hij dan niet per ongeluk een ruk krijgt ... want paard geeft je het vertrouwen dat hij je hand opzoekt en dat mag je niet beschamen... door onrustige of strenge hand... dus daarin dus wel blijven ontspannen met je arm (en geen los-vast verbinding)
*zucht* het klinkt zo makkelijk als je het opschrijft... maar om het dan ook daadwerkelijk te doen *zucht*
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 19-02-13 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:41

Fry schreef:
Vandaag weer voor het eerst weer een beetje gewerkt!
Eerst kop in de lucht en blindelings rennen maar later kwam ze wel wat ronder, maar in een valse knik...
Dus ik tempo wisselingen gemaakt, voltes gereden etc en ze kwam al beter, maar ze hield die valse knik, welke oefeningen kan ik hier het best mee doen?
Later ging die oude gek zomaar een piaffe proberen :roll: (soort van dan) wilde haar terugnemen omdat ze vaak opeens overgaat naar super snel draven terwijl je aan het stappen bent, gaat die gek op haar plaats heel zacht draven. Het voelde super gek dus ik barste in het lachen uit en vroeg wat dat nou weer was, zei mijn moeder: 'Het leek wel een piaffe!'
Gek oudje. En we hebben ook geweken met grotere passen (eigenlijk was het niet de bedoeling) maar had mijn buitenteugel er niet goed bij em gaf binnenbeen dus zij als een gek zijwaarts gaan.
Heb wel enorm kunnen lachen en er zaten echt goede stukken bij! Al merk ik wel dat ik weer van voor af aan moet gaan beginnen, want ze is alles kwijt.

Nu ik lees heb ik vet vaak 'gek' gezegt, en dat is precies een woord waarmee ik haar kan beschrijven :j
.

Het zou fijn zijn als je het rennen gelijk kunt laten stoppen. Is het vlucht gedrag? Is ze te jolig en moet ze de energie kwijt? Probeer daar een oplossing voor te vinden.
Als je paard goed kan wijken zoals je schrijft zou je wijkoefeningen kunnen doen om haar los te werken in mond en nek. Ik denk dat het goed is als je werkt aan gehoorzaamheid. Dus niet fratsen uit laten halen maar paardje op jou gericht laten zijn. Zet haar maar aan het werk Fry. Ik weet niet Fry of ik tempo wisselingen zou gaan rijden als ze zo super voorwaarts is (eigenlijk te). Want met tempo wisselingen rijden kun je ook ongewild extra impuls opwekken wat blijkt omdat ze later zoals je schrijft op de plaats gaat dribbelen.
Mijn advies zou zijn probeer rust in het paardje te krijgen en eventueel onder het tempo laten stappen of draven want pas als je tempo controle hebt kun je gaan werken. Al dat geren is lastig voor jou en voor je paardje want daar kun je niet zo veel mee.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:59

Het is puur joligheid want na bijna 3 weken kan ze eindelijk weer 'los gaan' daarvoor is het alleen rustig stappen geweest. Daardoor wordt ze de eerst enorm rennerig en speels (vreugdebokje, verkleinwoord omdat het echt niets voorsteld hoe ze bokt) daarna kakt ze in en is ze lui. Als je haa dan weer 'oppept' wilt ze alleen nog maar vooruit en gaat ze dus steeds aandraven terwijl ze wilt stappen. Een tussenweg is echt moeilijk om te vinden vooral omdat ze 10 jaar niet bereden is en ik niet weet hoe ze daarvoor is bereden, ze heeft nu een springzadel maar het lijkt me onmogelijk dat ze heeft gesprongen gezidn haar bouw en lompheid. Ook kan ze opeens fanatiek worden en dan is ze makkelijker te houden, loopt ze goed in de takt, zet haar been er goed onder en loopt ook in de juiste knik. Dit is echter pas als je haar echt hard laat werken wat ik niet riskeer omdat het niet mijn eigen paard is en ze nogal oud is (22) en ze niet te veel mag gaan zweten omdat het dan uren duurt voordat ze droog is. God wat klets ik veel over haar.
In ieder geval het is geen vlucht gedrag ;)
Bedankt voor alle tips !

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:29

Fry, je hebt al diverse tips gekregen voor je paard.
Weet niet of het volgende werkt, als je paard wil dribbellen/draven terwijl jij wilt stappen, toch echt terug vragen als ze dan iets ontspant en gaat stappen belonen, probeer jezelf lang te maken alsof iemand aan het dopje van je cap trekt, maar blijf wel ontspannen, been wel eraan houden om te voorkomen dat het boem is ho stap wordt, maar een gereden overgang blijft (hoewel het bij jouw paard wel niet boem is ho zal worden als ik het zo lees), ervoor waken niet de teugels los te gooien en contact te verliezen, want dan moet je overnieuw beginnen.

(hmm warrig verhaal geworden)

Wat betreft been eraan of eraf, aangezien ik ook men en dus weet hoe een paard ook voor de wagen kan lopen, waarbij je uiteraard niet het gebruik van je been en zit hebt, ben ik er heilig van overtuigd, dat been eraf houden best een optie is, dus stil zitten en afblijven, behalve als je een verandering wil van je paard of hem bij iets moeilijks wil ondersteunen (wat je mennend met je stem en zweep doet).
Daarbij hoef je je paard niet te overvallen, maar dan moet het paard wel weten wat er van hem verwacht wordt.

Ben nu zelf aan het ploeteren met been eraf houden (eraf zijnde niet zo extreem als het klinkt, maar ik drijf en dreef altijd veels te veel, dus probeer nu bewust eraf te blijven totdat er iets moet gebeuren.
Moet zeggen, vind hem stuk opknappen, maar we hebben nog lange weg te gaan)

Osteopaat etc. zag ik op een van de voorgaande blz staan.
Echter een osteopaat of fysiotherapeut kan misschien wel een bijdrage leveren aan het minder stijf maken van een paard.
Echter door een paard goed te rijden en gymnastiseren kan je meer bereiken dan met af en toe een keer een osteopaat.
Met rijden is het doel paard te verbeteren en hem te leren zijn lijf optimaal te gebruiken.
(even ongelukken buiten beschouwing en bv vorige eigenaren en ik ga hier wat kort door de bocht, maar het gaat me even om de essentie.)
Eigenlijk hebben we de osteopaat en fysio dus nodig om onze rijtechnische of longeer technische onkunde weer recht te breien. In die zin vervullen ze wel degelijk een zeker nut, maar als iedereen zijn paard
correct zou trainen, zouden we ze stuk minder nodig hebben.

Correct rijden is de meest eenvoudige manier van je paard bewegings therapie geven.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:34

DaisyB94 schreef:
Ik moet zeggen dat ik jou schrijfwijze heel erg waardeer Bertie. Jouw commentaar heb ik wel 20 x overnieuw gelezen en ik was er niet helemaal mee eens. Na 20 x en goed mijn foto's te hebben bekeken kan ik niet ander dan jou ook gewoon gelijk geven!

Laatst ook je website bekeken en heb er zo van genoten. Mijn moeder kende je site al en toch hoop ik altijd dat alle jury's met zoon goed oog kijken!

Soms kijk ik op wedstrijden en dan vraag ik me soms echt af hoe sommige combinaties winstpunten krijgen. Vooral omdat er paarden tussen lopen die echt niet zuiver lopen. Jammer terwijl ik continu probeer mijzelf en mijn paard te verbeteren!

Heb laatst zo fijn gereden, hij kwam mooi omhoog met zijn schoft kreeg super schoudervrijheid en werd echt licht! Ik leer heel veel van dit topic terwijl ik voornamelijk stil meelees. Hiervoor wil ik jullie echt bedanken voor jullie kennis die jullie willen delen!

Dank je wel! <3

Eh .. ik vind het PRIMA als iemand het mij oneens is, overigens. :j
Ga VOORAL je gang! *\o/*

Want ONEENS zijn roept reactie op, en discussie!
Die discussie (liever overigens de dialoog) levert veel op.
Daarom vind ikzelf dit topic zo waardevol. +:)+

Ik ben het trouwens met je eens - ik begrijp ook niet altijd waarom een combinatie een WP rijdt.
Dat kan meerdere oorzaken hebben.
Bijvoorbeeld: je hebt te maken met een beginnend jurylid, dat nog moet leren KIJKEN. Kijken, door het algemene plaatje heen. Dat is niet eenvoudig, dat kost gewoon tijd. Jaren.
Met dat soort juryleden heb ik geen moeite - eh .. tenminste zolang ze bereid zijn zich te ontwikkelen.

Een andere reden is dat je als jurylid soms niet anders kunt. Omdat er precies volgens de 'criteria' gereden wordt. 'Fijn' is dan bijvoorbeeld niet aan de orde, maar het is allemaal wel 'correct', en zo.
Eh .. hetzelfde gevoel dat je kunt hebben bij de rechtspraak. 'Recht' voelt niet altijd als 'rechtvaardig'.
Ik maak het inderdaad wel eens mee dat ik niet anders kán dan hoog punten, terwijl ik met kromme tenen zit te kijken. En, geloof me .. ik zit dan echt op het puntje van de stoel om iets te vinden ..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:35

Ohh ik heb nog wel een leuke analyse foto voor jullie. gemaakt op een fotomeeting afgelopen dec.
Paard was nogal, oesjeoesjeoesje. loperig, super enthousiast , remember bienotje :P

Afbeelding

Ik was blij met deze foto, wow dacht ik, wat loopt mijn paard gaaaaf!
Tuurlijk was hij oesjeoesjeoesje, maar ik zag dat achterbeen, wow dacht ik.
Nu ben ik wat verder in het beoordelen van de foto, en nu vind ik het niet meer zo'n mooi beeld.
Want kijk mijn handhouding, tegenhouden tegenhouden, deed ik dat niet ging hij vast in volle knal achter bienotjes athleet aan.
Dus tegenhouden,en kijken of er wat te rijden viel. Loopt hier wel keurig op de LL, maar met een gekropte nek, die mag hij wat laten zakken,en wat minder fries doen,.
Zijn takt klopt niet , linksachter is bijna neer, en rechtsvoor heeft nog even nodig.
En ik mag ook wel wat trotser gaan zitten.

Afbeelding
Wow dacht ik, nabesteld, ookal was hij niet helemaal scherp. maakt niet uit.
Woww, die halsspier, wow, het ene moment dat hij 1 tel losliet staat er wel mooi op.
Zijn takt is beter, zijn buikspier aangespannen, zijn billetjes mooi rond, een ronde halsspier en zelfs zijn neus eruit.
Van deze foto krijg ik vertrouwen in dat het wel kan.

Maar wat vinden jullie?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:36

bertie schreef:
En, geloof me .. ik zit dan echt op het puntje van de stoel om iets te vinden ..

-4 voor verzorging

Wat er dan wel mis is, kun je dat niet meegeven in je criteria, na de proef diegene bij de auto roepen?

Evelijn

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:48

@Snackie... wat grappig dat jij het bij de eerste foto over linksachter en rechtsvoor hebt terwijl ik het juist vooral aan de andere diagonaal zie.. rechtsachter staat nog op de grond en linksvoor is net vertrokken. Hij gebruikt wel duidelijk zijn motor... maar jij bent alleen maar bezig met tegenhouden omdat je geen ongelukken wil... tja volgens mij kan je ook niet alle momenten mooi ontspannen rijden ... daarvoor gebeurt er teveel ook nog buiten je om (al moet dat vast ons doel zijn... streven naar perfectie maar weten dat het niet haalbaar is... en dan toch BLIJ rijden)
Vind tweede foto ook mooi... op de punten die jij ook aanhaalt.. wat te verbeteren valt is... handen minder breed neerzetten... en zorgen dat hij niet nu moment later in je teugels gaat hangen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:52

R_ali_R schreef:
Komt ook het topic weer eens bekijken wat leuk dat er weer een ander deel is *\o/* <3.
Heb het de laatste maanden en druk gehad maar wel geprobeerd om bij te lezen.
Wat ik zo leuk aan dit topic is dat het vooral gaat om blij rijden *\o/* .
Ik heb zoveel geleerd van de vorige delen en leer elke keer weer wat bij.
Met rijden zat ik de laatste tijd in een dipje en toen het dreigde mis te gaan moest ik weer aan dit topic denken
en ben ik weer blij aan het rijden, lekker voorwaarts en een blije aanleunig.

Wat ik doe tijdens het rijden nu is alles vooraf bedenken bij B een grote volte laat hem buigen om het binnen been, binnen hand iets opzij buiten teugel eraan zodat hij niet over de buiten schouder wegloopt en vooral ook bij me zelf. Het rijden gaat daardoor zoveel beter. *\o/*

Ik maakte vandaag onder het rijden iets leuks mee, ik ben altijd geconcentreerd aan het rijden en om de één of andere reden keek ik naar buiten er was totaal niks aan de hand maar oke, op het zelfde moment dat ik naar buiten keek ging mijn paard ook kijken, er veranderde niks aan mijn houding behalve dat ik mijn hoofd wat naar rechts draaide en me niet meer op het rijden concentreerde. Ik vond het ontzettend leuk om te merken dat mijn paard zo op mij afgestemd is dat als ik ben afgeleid mijn paard dat ook is.

hahahaha het is een heel verhaal geworden :+ maar dat stukje dat je paard zo op je is afgestemd en ik eigenlijk ook op hem hoort naar mijn mening ook bij Blij rijden.

Hee R_ali_R!

Wat leuk dat je weer voorbij komt! <3
Vooral omdat je weer op zoek bent naar BLIJ rijden. :j
BLIJ rijden heeft vooral ook te maken met 'verwachtingen'. Mensen willen vaak zo veel.
En dan stellen ze eisen aan hun omgeving (eh .. paard) die ervoor zorgen dat ze juist hun wensen NIET halen. 8)7
Een stapje terugdoen, BLIJ rijden bijvoorbeeld, geeft je de mogelijkheid een grote sprong voorwaarts te maken! +:)+

We zijn het altijd zelf, he. Onze ambitie - die tegen ons werkt. zucht. :+

En in ons vak is het paard dan de dupe. :(:)
Het is dáárom, om het paard, dat ik 'BLIJ rijden' roep!

Fijn dat je er weer bij bent! <3

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:55

Sjolvir schreef:
Fry, je hebt al diverse tips gekregen voor je paard.
Weet niet of het volgende werkt, als je paard wil dribbellen/draven terwijl jij wilt stappen, toch echt terug vragen als ze dan iets ontspant en gaat stappen belonen, probeer jezelf lang te maken alsof iemand aan het dopje van je cap trekt, maar blijf wel ontspannen, been wel eraan houden om te voorkomen dat het boem is ho stap wordt, maar een gereden overgang blijft (hoewel het bij jouw paard wel niet boem is ho zal worden als ik het zo lees), ervoor waken niet de teugels los te gooien en contact te verliezen, want dan moet je overnieuw beginnen.

(hmm warrig verhaal geworden)

Wat betreft been eraan of eraf, aangezien ik ook men en dus weet hoe een paard ook voor de wagen kan lopen, waarbij je uiteraard niet het gebruik van je been en zit hebt, ben ik er heilig van overtuigd, dat been eraf houden best een optie is, dus stil zitten en afblijven, behalve als je een verandering wil van je paard of hem bij iets moeilijks wil ondersteunen (wat je mennend met je stem en zweep doet).
Daarbij hoef je je paard niet te overvallen, maar dan moet het paard wel weten wat er van hem verwacht wordt.

Ben nu zelf aan het ploeteren met been eraf houden (eraf zijnde niet zo extreem als het klinkt, maar ik drijf en dreef altijd veels te veel, dus probeer nu bewust eraf te blijven totdat er iets moet gebeuren.
Moet zeggen, vind hem stuk opknappen, maar we hebben nog lange weg te gaan)

Osteopaat etc. zag ik op een van de voorgaande blz staan.
Echter een osteopaat of fysiotherapeut kan misschien wel een bijdrage leveren aan het minder stijf maken van een paard.
Echter door een paard goed te rijden en gymnastiseren kan je meer bereiken dan met af en toe een keer een osteopaat.
Met rijden is het doel paard te verbeteren en hem te leren zijn lijf optimaal te gebruiken.
(even ongelukken buiten beschouwing en bv vorige eigenaren en ik ga hier wat kort door de bocht, maar het gaat me even om de essentie.)
Eigenlijk hebben we de osteopaat en fysio dus nodig om onze rijtechnische of longeer technische onkunde weer recht te breien. In die zin vervullen ze wel degelijk een zeker nut, maar als iedereen zijn paard
correct zou trainen, zouden we ze stuk minder nodig hebben.

Correct rijden is de meest eenvoudige manier van je paard bewegings therapie geven.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Ik beschik trouwens over 2 soorten remmen. Ze reageerd snel op stemhulpen dus HO is meteen boem en ze staat stil. Met teugels remt ze langzaam af dus ik kan kiezen ghe ghe.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:57

Evelijn schreef:
Vandaag gemerkt dat ik het heel moeilijk vind om NIET naar mijn paard te kijken.
n.a.v dit topic en opmerkingen als "hoe de ruiter zit zo loopt het paard" .. en dus als ik steeds mijn hoofd naar beneden heb... dan kan mijn paard bijna niks anders dan op de voorhand lopen.
Daarnaast dat ik neiging heb tot stoelzit / naar voren steken van mijn onderbeen... en dat als ik mijn benen aangesloten aan paard wil... er nog genoeg paard is... maar niet daar waar ik nu mijn benen houd.
Leuk hoor zo'n topic... maar nu moet ik wel aan het werk :Y)

@Fry... valse knik is irritant.. en dan moet je echt paard gaan uitnodigen je hand op te zoeken... maar dan wel zorgen dat als je paard die dan gevonden heeft dat hij dan niet per ongeluk een ruk krijgt ... want paard geeft je het vertrouwen dat hij je hand opzoekt en dat mag je niet beschamen... door onrustige of strenge hand... dus daarin dus wel blijven ontspannen met je arm (en geen los-vast verbinding)
*zucht* het klinkt zo makkelijk als je het opschrijft... maar om het dan ook daadwerkelijk te doen *zucht*

HAHA, ik kan me voorstellen dat je zucht! _O-
Rijden is niet zo simpel. Was het simpel, dan reden we allemaal bj de Olympische Spelen mee. :+

Ik vind je bijdrage wél bijzonder.
Ik zie geen foto, en toch schets je een heel duidelijk plaatje.
Je weet kennelijk héél goed wat je doet en waar de knelpunten zijn.
Fantastisch! <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:05

Snackie schreef:
Ohh ik heb nog wel een leuke analyse foto voor jullie. gemaakt op een fotomeeting afgelopen dec.
Paard was nogal, oesjeoesjeoesje. loperig, super enthousiast , remember bienotje :P

[ Afbeelding ]

Ik was blij met deze foto, wow dacht ik, wat loopt mijn paard gaaaaf!
Tuurlijk was hij oesjeoesjeoesje, maar ik zag dat achterbeen, wow dacht ik.
Nu ben ik wat verder in het beoordelen van de foto, en nu vind ik het niet meer zo'n mooi beeld.
Want kijk mijn handhouding, tegenhouden tegenhouden, deed ik dat niet ging hij vast in volle knal achter bienotjes athleet aan.
Dus tegenhouden,en kijken of er wat te rijden viel. Loopt hier wel keurig op de LL, maar met een gekropte nek, die mag hij wat laten zakken,en wat minder fries doen,.
Zijn takt klopt niet , linksachter is bijna neer, en rechtsvoor heeft nog even nodig.
En ik mag ook wel wat trotser gaan zitten.

[ Afbeelding ]
Wow dacht ik, nabesteld, ookal was hij niet helemaal scherp. maakt niet uit.
Woww, die halsspier, wow, het ene moment dat hij 1 tel losliet staat er wel mooi op.
Zijn takt is beter, zijn buikspier aangespannen, zijn billetjes mooi rond, een ronde halsspier en zelfs zijn neus eruit.
Van deze foto krijg ik vertrouwen in dat het wel kan.

Maar wat vinden jullie?

Ik heb niets toe te voegen. :)
Net zoals jijzelf was mijn eerste gedachte 'oef', en toen kwam die tweede foto..
Ik ga niet overnieuw schrijven wat je zelf al hebt geschreven.
Dus: dikke schouderklop voor jou! +:)+
Mekkeren? Ok dan. Niet zo naar binnen hangen. Hahahahaaa! (want totaal niet relevant in het totaalplaatje!) _O-

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:22

Hihi

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:23

Snackie schreef:
bertie schreef:
En, geloof me .. ik zit dan echt op het puntje van de stoel om iets te vinden ..

-4 voor verzorging

Wat er dan wel mis is, kun je dat niet meegeven in je criteria, na de proef diegene bij de auto roepen?

Haha, in de Z is er geen onderdeel 'verzorging'.
Dan moet je wat.
En je mag ook geen commentaar bij de auto meer geven.
Soms doe ik dat wel hoor.
Of het is dan echt bar en boos geweest, en ik denk dat ik niet moet zeggen omdat ze anders de lage punten niet begrijpen. Of het is om ze een haart onder de riem te steken als het niet zo best geweest is maar ik heb rijkunstig goede dingen gezien.
Bij door de wol geverfde ruiters heeft het vaak geen zin om ze toch bij de auto te roepen, ook al doe ik dat toch wel eens.
Maar als een ruiter echt 'correct' rijdt, en ik ben toch niet blij, dan heeft het geen zin. Dan moet het commentaar op het protocol het doen. Dat is niet altijd eenvoudig.
Bij een kampioenschap zit je bijvoorbeeld met meerdere juryleden. En natuurlijk praat ja dan na. Dan komt bijvoorbeeld zo'n ruiter-zonder-fouten hoog, bij iedereen.
En dan zijn we niet enthousiast, zeg maar.
We jureren volgens richtlijnen.
Het fijne daaraan is dat die richtlijnen uniformiteit geven.
Het nare is dat die richtlijnen je ook in een harnas persen.

Het is bijvoorbeeld daarom dat ik zo blij ben dat Valegro en Charlotte de OS gewonnen hebben.
Valegro mét fout. Ben blij, BLIJ, dat de HAPPY athlete gewonnen heeft.
Ik hoop écht dat de bonden een kentering in jureren gaan stimuleren!

Weer terug naar klassiek rijden, en weg van het 'snelle' resultaat-rijden (eh .. geld).

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:26

Fry schreef:
Hihi

Hee..!!
Zie ik ineens je onderschrift! <3

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:28

maar als een paard echt niet zuiver loopt plat gezegt gewoon kreupel... mag een jury dan niet weigeren of dergelijks? Ik zie soms echt paarden die niet zuiver lopen en dan nog winst rijden ook en dat verbaasd mij.

Ik ben hard aan het trainen om beter gedragenheid te krijgen een mooie oprichting en dan zie ik andere echt in een b/l houding een Z proefje rijden met winst en dan denk ik hoe kan dat? Ik snap dat het moeilijk is om te jureren maar hoe kan dit? Vooral omdat als ik bij jury's soms schrijf dit soort combinaties in het L/M geen punten rijden

Ingewikkeld maar interessant

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:29

Klopt bertie na een drukke periode verwachte ik dat het opstappen en
weer weg rijden was. Ooo wat had ik het mis en daardoor ben ik nog
bewuster gaan rijden, en heb ik ook inderdaad een paar stapjes terug gedaan.
Maar dat is niet erg. We gaan alweer met stappen vooruit hahaha.

Waar ik nu vooral mee bezig ben is: waaom ik een hulp geef en wat verwacht ik als ik die hulp geef het werkt
heel verhelderend je gaat bewuster rijden waardoor je ook een blijer paard krijgt en paard die snapt wat je bedoelt
en weet wat hij moet verwachten. Het rijden gaat daar door een stuk fijner en zijn we beiden blij.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:31

Hoii!
Ik zou graag willen weten wat jullie van deze foto vinden?
Ik ben er enorm trots op namelijk, omdat ik al een lange weg gehad heb met mijn verzorgpaard.
Het was, neus in de lucht en gaan met die banaan, en nu 1.5 jaar verder loopt hij zoals op deze foto.
En nog lang niet altijd, want het is ontspannen, en dan ziet of hoort hij weer wat.

Afbeelding

Volgens mij loopt hij wel wat achter de loodlijn...?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:31

Evelijn schreef:
@Snackie... wat grappig dat jij het bij de eerste foto over linksachter en rechtsvoor hebt terwijl ik het juist vooral aan de andere diagonaal zie.. rechtsachter staat nog op de grond en linksvoor is net vertrokken. Hij gebruikt wel duidelijk zijn motor... maar jij bent alleen maar bezig met tegenhouden omdat je geen ongelukken wil... tja volgens mij kan je ook niet alle momenten mooi ontspannen rijden ... daarvoor gebeurt er teveel ook nog buiten je om (al moet dat vast ons doel zijn... streven naar perfectie maar weten dat het niet haalbaar is... en dan toch BLIJ rijden)
Vind tweede foto ook mooi... op de punten die jij ook aanhaalt.. wat te verbeteren valt is... handen minder breed neerzetten... en zorgen dat hij niet nu moment later in je teugels gaat hangen.

Ja die zag ik ook, maar leek me onnodig om die er gelijk ook bij te zetten, maar je hebt gelijk.
Ik zag m ook, maar als de ene kant takt fout maakt,dan is de andere kant ook niet zuiver ;)

Het was daar idd zaak om gewoon paard bij te houden en niet in race ren stuiter galop achter athleetje aan te gaan, want dat wilde meneertje wel hoor.
dus ik was al blij met dit, had verwacht dat het er veeeeel beroerder uit zou zien :=

Handen breed is idd een probleem.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:36

bertie schreef:
Ik heb niets toe te voegen. :)
Net zoals jijzelf was mijn eerste gedachte 'oef', en toen kwam die tweede foto..
Ik ga niet overnieuw schrijven wat je zelf al hebt geschreven.
Dus: dikke schouderklop voor jou! +:)+
Mekkeren? Ok dan. Niet zo naar binnen hangen. Hahahahaaa! (want totaal niet relevant in het totaalplaatje!) _O-

_/-\o_

Thanks, dan heb ik hier toch nog goeie dingen geleerd,top!! :D :D *word groter*

bertie schreef:
Haha, in de Z is er geen onderdeel 'verzorging'.
Dan moet je wat.
En je mag ook geen commentaar bij de auto meer geven.
Soms doe ik dat wel hoor.
Of het is dan echt bar en boos geweest, en ik denk dat ik niet moet zeggen omdat ze anders de lage punten niet begrijpen. Of het is om ze een haart onder de riem te steken als het niet zo best geweest is maar ik heb rijkunstig goede dingen gezien.
Bij door de wol geverfde ruiters heeft het vaak geen zin om ze toch bij de auto te roepen, ook al doe ik dat toch wel eens.
Maar als een ruiter echt 'correct' rijdt, en ik ben toch niet blij, dan heeft het geen zin. Dan moet het commentaar op het protocol het doen. Dat is niet altijd eenvoudig.
Bij een kampioenschap zit je bijvoorbeeld met meerdere juryleden. En natuurlijk praat ja dan na. Dan komt bijvoorbeeld zo'n ruiter-zonder-fouten hoog, bij iedereen.
En dan zijn we niet enthousiast, zeg maar.
We jureren volgens richtlijnen.
Het fijne daaraan is dat die richtlijnen uniformiteit geven.
Het nare is dat die richtlijnen je ook in een harnas persen.

Het is bijvoorbeeld daarom dat ik zo blij ben dat Valegro en Charlotte de OS gewonnen hebben.
Valegro mét fout. Ben blij, BLIJ, dat de HAPPY athlete gewonnen heeft.
Ik hoop écht dat de bonden een kentering in jureren gaan stimuleren!

Weer terug naar klassiek rijden, en weg van het 'snelle' resultaat-rijden (eh .. geld).

Nee snap ik ook wel, die mensen zouden intussen toch wel moeten weten waar ze bezig mee zijn.
En idd de meesten willen snel resultaat, wie niet?
Maar t blijft jammer.

@ daisy, wat jij kreupel oif onregematig vind, kan zelfs taktfouten zijn volgens mij.
En als de rest van de onderdelen goed waren, dan snap ik een wp wel.
Als ze echt op 3benen lopen word er heus wel wat van gezegd.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:40

@snackie maar dan nog als het onder taktfouten gerekend wordt... vind ik het nog raar dat winst dan mogelijk is vooral als de oprichting echt ver te zoeken is maargoed ik ben geen jury.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:41

Ik denk dat dat ook aan de graad van africhting/niveau zal liggen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:43

Awww bedankt voor de complimentjes dames <3