oji schreef:Lastig tellen met klein laptopbeeldscherm, maar even alle fotoos meegeteld (dus ook de niet rijfotoos) is foto 15 (eerste rijfoto van de appelschimmel) volgens mij de enige rijfoto waar de nek echt het hoogste punt is. Ook de foto tussen de boterbloemen, maar dat is niet echt een trainings foto, maar een buitenritje. Verder gaat de geheel witte schimmel op foto 8 en 9 het binnenachterbeen echt naast de massa plaatsen. Om tot dragen en verzamelen te komen moet een paard rechtgericht zijn en de achterbenen onder de massa plaatsen, in het spoor van de voorbenen (dus niet per definitie in de afdruk, dat ligt aan de graad van verzameling).
Misschien zie ik het verkeerd, vind fotoos zijn momentopnames en daarom moeilijk te beoordelen.
Wat betreft de losse teugel, dat is volgens mij ook welk type rijstijl je aanhangt. Hier heb ik me niet echt in verdiept, maar met de klassieke rijstijl is het mijn inziens zo dat je van achter naar voren op verbinding rijdt, en daarmee het paard je hand op laat zoeken...dus teugelcontact. De academische rijkunst is voor zover ik weet wel van de losse teugels. Maar hiermee begeef ik mij op glad ijs, want wat ik al zei, heb me niet verdiept in de verschillen klassiek/academisch.
Maar kun je zelf een beschrijving bij de verschillende rijfotoos geven? Wat je er goed en wat je er zelf minder aan vindt.
haha, kmoest zelf ook even tellen op mijn profiel..
foto 14 en 15, vind ik zelf, dat in de mate van verzameling ik hem nog iets meer juist moet laten buigen
neus is in de mate van verzameling juist iets teveel voor de ll.
dit had in dit geval, alles te maken met het zadel (spaans) zadel die ik aan het testen was , en aan het kijken of hij ook met dit zadel reageerde op zithulp. Ik verzamel hem hier alleen met zithulp , vanuit een arbeidsdraf opgebouwd.
Wel is de beenzetting (vind ik) hier heel mooi en in balans. Gemelo is het er niet helemaal mee eens. (nog) dikke buik zit hem nog een beetje in de weg. Het is dus nog zeker niet perfect, maar nek is wel het hoogste punt.
De witte, foto 8 en 9, heeft naast de voorbeenhef , ook extreem achterbeenhef, Hij zet écht niet zijn been naast de massa (foto is ook beetje onhandig genomen) en zijn nek is wel hoogste punt.
Je ziet op de foto 9 dat hij zijn hoofd nog iets kantelt, wat betekend dat hij achter nog niet helemaal recht is (kwam ook net uit de bocht) , desondanks dus nog geen perfectie . En mijn eigen houding , die linkerhand kan ik er af en toe best afhakken

Ik houd er niet zo van een naampje ergens aan te hangen.
ik rijd dressuur, zowel klassiek, met vleugje modern (mits het maar past binnen de maatstaven van de beweging van het paard) maar absoluut geen Academische rijkunst.
In mijn beleving is de graadmeter, als je je paard goed rijd en voorbereid hebt, je dit ook zonder enig aanleuning kunt bereiken. Tenslotte is het hoofd zijn balansstok. Daaraan kan je dan goed zien , of je paard recht is, rechtgericht gaat. Als je dit probeert te verbloemen met je handen, houd je jezelf voor de gek, is mijn beleving.
Als ik foto's bekijk (ook van anderen) kijk ik altijd naar de beenzetting , de hoeken en de balans van het paard. Daaraan kan ik al zien, of het paard goed gaat. (en het gaat bij mij zeker niet altijd goed hoor! kben nooit uitgeleerd)