Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bonjoy schreef:Maar toen stierven er ook iéts meer paarden tijdens een gevecht en tijdens veldtochten etc. Niet echt te vergelijken met onze dressuurringen...
Tessa_1 schreef:Ik zie zo'n zwaar sensibel dressuurpaard al losgaan als er iemand in een harnas komt aangerammelt..
Ridders zaten natuurlijk ook niet op een iel arabiertje of een dressuurgefokte KWPN'er.. dat zal toch meer richting trekpaard zijn gegaan qua bouw? Dat neem ik tenminste aan?
Mjah, en als je al een behoorlijke kans hebt dat je paard doodgaat tijdens het gevecht zijn de lange termijn effecten op zn rug natuurlijk ook niet echt het eerste waar je over gaat nadenken.. laat staan het lichter (en dus zwakker) maken van je eigen bescherming..
[***] schreef:Tessa_1 schreef:Ik zie zo'n zwaar sensibel dressuurpaard al losgaan als er iemand in een harnas komt aangerammelt..
Ridders zaten natuurlijk ook niet op een iel arabiertje of een dressuurgefokte KWPN'er.. dat zal toch meer richting trekpaard zijn gegaan qua bouw? Dat neem ik tenminste aan?
Mjah, en als je al een behoorlijke kans hebt dat je paard doodgaat tijdens het gevecht zijn de lange termijn effecten op zn rug natuurlijk ook niet echt het eerste waar je over gaat nadenken.. laat staan het lichter (en dus zwakker) maken van je eigen bescherming..
Hi, hi, bouw van een trekpaard? Wordt een beetje lastig om dan snel en kort te wenden. Nee hoor, dat waren heel andere types paarden. Maar goed, dit is compleet of-topic maar ik vond het beeld van een ridder op een trekpaard wel grappig
Bonjoy schreef:Interessant topic ditIk heb er ook voor gekozen om (tijdelijk) te stoppen met paardrijden ivm. mijn gewicht (En ook door rugklachten, maar dat gaat gelukkig weer de goede kant op met Manuele Therapie) Ik wil eerst 13 kilo afvallen, voordat ik weer op een paard stap.
freeride schreef:@Leorah, ik denk dat we allemaal snappen dat je ridders in harnassen een grappige noot was
De ridders waarover we het nu even hebben, reden niet op hele grote paarden, de ridders waren zelf nl ook maar klein, maximaal 1.70 en ze reden vooral op clydesdales en kruisingen daarmee....niet op shires dus, die waren voor het trekwerk, maar ook nog niet zo gigantisch als nu van schofthoogte.
Die volledig ijzeren harnassen zijn ook maar kort gebruikt gingen teveel mannen aan dood nl. ze kwamen niet meer zelf op hun paard na een val, dus werd er een alternatief gevonden, de malienkolder, en zelfs gehard leer dat sterker werd gemaakt met "lijm" uit kalfjesmagen(stremsel).In die tijd, maar ook veel korter bij waren er gewoonweg niet zoveel obees mensen, dat was enkel voor de hele rijken weggelegd, de armen waren doorgaans mager/slank. obees is een moderne ziekte die wereldwijd nog altijd groeiende is, dus ook binnen de paardensport...ik denk echt dat er vanuit grote organisaties en de regering uit maatstaven moeten worden opgelegd wat dit betreft, maar hoe gaan we dat voor elkaar krijgen, en wat wordt dan de norm?
leentje1975 schreef:[B/]Nou ja laten we eerlijk zijn, het ontstaan een boel door de gemakzucht. Alles moet gemakkelijker, de weelde. Pakjes, kant en klaar, en bulten zout en gekke stofjes om het eten maar langer houdbaar te maken. Je kan mij niet vertellen dat dat gezond is. We hebben honger onderweg. Och we gaan even door de mc drive. Tja het is allemaal gemakkelijk. Geen tijd meer of zin, (dat zal het zijn) om eens goed er bij na te gaan denken wat we gaan eten. En ik denk dat als mensen zich daar veel meer bewuster van gaan maken en meer tijd daarin steken het zeker al anders gaat worden.....
En vooral fabrikanten moeten eerlijk zijn over het produkt wat ze verkopen.
Dus wat er vooral veranderen moet is
[b]het bewust zijn van de dingen die je doet en de consequenties die dat met zich meebrengt.
Mindim schreef:Ik heb gereageerd in een tinkertopic, waar naar schijnt, bijna de helft van de ruiters wat zwaarder is. Maar dat gaat men er vanuit dat je met 90 kilo bij 1.70 erg fit kunt zijn. Ik geloof dat niet, wie hier wel en kan me dat dan eens uitleggen.
Mindim schreef:Ik heb gereageerd in een tinkertopic, waar naar schijnt, bijna de helft van de ruiters wat zwaarder is. Maar dat gaat men er vanuit dat je met 90 kilo bij 1.70 erg fit kunt zijn. Ik geloof dat niet, wie hier wel en kan me dat dan eens uitleggen.
DeMolenhoek schreef:Mindim schreef:Ik heb gereageerd in een tinkertopic, waar naar schijnt, bijna de helft van de ruiters wat zwaarder is. Maar dat gaat men er vanuit dat je met 90 kilo bij 1.70 erg fit kunt zijn. Ik geloof dat niet, wie hier wel en kan me dat dan eens uitleggen.
Ik ben 1.70 met 83 kilo, ben de lenigste van mijn klas en loop 10 kilometer per dag. Werk overigens op een stoeterij en mest stallen. Hoe bedoel je? Niet fit?
Tessa_1 schreef:Wat ik me dan weer afvraag is: Als je binnen 1 persoon kijkt, en die persoon kan met 90 kg nog een aardig stuk hardlopen.. zou het dan niet toch zo zijn dat als die persoon een paar kilos kwijt zou zijn dat dat hardlopen niet nog een stuk makkelijker zou gaan?
Ik bedoel, ik kon toen ik net mn rug gebroken had ook het ziekenhuis binnenlopen, maar echt lekker ging dat toch niet als je dat vergeleek met mijn gezonde rug
Kan me zo voorstellen dat dat met hardlopen met 20 kg extra ook zoiets is.. het lukt wel, maar minder kilos gaat wel stukken makkelijker?