is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:17

freeride schreef:
Een vraagje aan iedereen die erop wil antwoorden: Waarom pak je er eventjes of voor enkele malen een slof bij? waarom neem je niet meer tijd, of zoek je niet naar een andere manier om door een probleem heen te raken? enkel eerlijke antwoorden kunnen een fijn vervolg van de discussie opleveren, en IEDEREEN mag van mij reageren,echt.

Meer tijd was niet echt aan de orde. We hadden het een paar keer geprobeerd en hij drukte zich eruit en wipte mij mee uit het zadel. Niet erg, maar aan elkaar blijven was er niet bij. Of als ik met pijn en moeite de neus er wel bij kon houdenviel ie door de draf naar de stap.Daarom enkele keren de overgang met slof gereden zodat het paard snapte wat wel de bedoeling was en daarna was het geen enkel probleem meer.

andere manieren waren er in mijn ogen niet maar misschien dat jij die wel had gehad :)

deruijter

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:26

freeride ik heb dat paard nooit met slof gereden

joolien niet alle paarden zijn zoals het paard dat jij hebt gereden. sommige paarden hebben
dat heette en explosieve gewoon in zich en bij sommige komt het door de voeding / beweging etc.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:27

Tjuppie schreef:
Ja ik kan me in jullie posts allebei vinden Agossie & Freeride.. Mijn idee is net als die van Freeride, maar dat komt voornamelijk doordat ik zelf dus nooit op een punt kom dat ik denk dat ik het zonder slof niet kan oplossen. En misschien duurt het dan een week langer voordat ze snappen wat ik wil, maar daar zit ik niet mee. Toch snap ik de andere kant van het verhaal ook wel, alleen heb ik nog nooit om mijn heen mensen zien rijden die de slof zo gebruiken als jij bijvoorbeeld vertelt MDH. Dus het echte 'goede' gebruik ken ik niet zo. Het gaat ZO vaak fout, dat het moeilijk is om te zien hoe het ook goed kan. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet snap dat hij voor jou bijvoorbeeld nuttig kan zijn. En voor het vertrouwen van een ruiter, snap ik het dan wel weer helemaal.

ik heb hem tot nu toe nog maar bij 3 paarden gebruikt...
allemaal ongeveer om dezelfde redenen, trainigspaardja 1 om te voorkomen dat hij weer in zijn oude patroon viel en weer ging kreupelen, mijn eigen om hem te laten zien dat het laten zakken en ontspannen hem geen pijn zou opleveren en dat het niet nodig was om in paniek te raken...
en trainingspaardje 2 een combinatie van trainingspaardje 1 en mijn eigen paardje: bang om te ontspannen en te zakken door het verleden en door de stress daardoor zo vast zitten dat hij ging kreupelen...
ook hierbij eerst gemasseerd en toen het slofje er bij gepakt :o

ik doe het ook liever zonder hulpmiddelen en neem er ook liever de tijd voor, maar voor deze 3 heb ik een uitzondering gemaakt :)

Selly13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:28

lisaislisa schreef:
Ik ben er niet tegen, rijd er zelf ook mee :)
Maar het moet natuurlijk wel op de goede manier gebruikt worden!

Zo denk ik ook over! :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:28

setteke schreef:
Nou ja, het is best erg als je in een bocht onderuit gaat. Niet alleen voor de ruiter, maar ook voor het paard.
Waarom zou je die risico's nemen als je het kan voorkomen?
zolang de ruiter mee zit en de bodem goed is zal een paard niet snel onderuit gaan in een bocht...
ze hebben nog wel een beetje zelfbehoud :)
natuurlijk wil je dit voorkomen, maar ik denk dat dit net zo goed zonder slof kan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:33

deruijter schreef:

joolien niet alle paarden zijn zoals het paard dat jij hebt gereden. sommige paarden hebben
dat heette en explosieve gewoon in zich en bij sommige komt het door de voeding / beweging etc.

Je zegt het zelf! Waarom daar niet iets aan veranderen dan? :)*

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:35

Joolien schreef:
deruijter schreef:

Je zegt het zelf! Waarom daar niet iets aan veranderen dan? :)*

bij de meeste paarden kun je dit gedrag veranderen doordat de voeding niet goed is of
ze te weinig beweging krijgen. maar sommige paarden hebben het gewoon in zich, je kan het in sommige gevallen
wel een beetje verminderen maar je krijgt het nooit helemaal weg wat je ook doet.
Laatst bijgewerkt door deruijter op 29-01-12 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:36

De ruijter daar heb je gelijk in maar vaak heb je niet overal invloed op, met sneeuw en vrieskoude gaan veel paarden het land niet op vanwege ongelijke bevroren voer.
Mijn ene merrie krijgt niet veel voer maar is in de winter echt enorm fris en heet. Ik kan met haar goed omgaan dus heb er zelf geen problemen mee en daarom geen hulpteugel nodig. Maar mijn nichtje is er laatst echt afgelanceerd die was gewoon niet handig genoeg.Kan me dus goed voorstellen dat als je wel zo'n paard hebt maar je er zonder slof steeds als een kip zonder kop door die bak vlieg, er de lol snel afgaat

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:44

Die van mij krijgt gewoon basissportbrok van havens, wortels, hooi en gras. Daar is niets mis mee naar mijn idee.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:48

Tendance schreef:
Die van mij krijgt gewoon basissportbrok van havens, wortels, hooi en gras. Daar is niets mis mee naar mijn idee.

hier is ook niks mee, het is maar in welke mate je het voert :D
wij voeren 's ochtends eerst hooi en daarna sportbrok.
's middags krijgen ze mais en wortels.
's avonds krijgen ze weer hooi en sportbrok.

Bij hete paarden skippen we sommige dingen, of verminderen we de hoeveelheid.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:49

De mijne krijgt nu hippostar (niet mijn keus), 3x per dag een kwart kg en 2 x per dag hooi en ze doet het er prima op. Oh ja, en wortelen en na het rijden een beetje slobber zonder haver.

Ik heb haar nooit veel krachtvoer gegeven. Mijn vorige paard ook niet. Maar moet er wel bij zeggen dat ze niet echt zwaar in training staat.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:53

mijn paard krijgte 2,5 kg sportbrok van cavalor, en nog 1,2 kg maislijnzaad brokjes van horsefood. en hij krijgt ook nog 3x per dag hooi en 2 appels als ik ga rijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:57

Die van mij krijgt 3 kilo biks op een dag, maar heeft dat ook wel nodig.
Rij intensief! Paard krijgt onbeperkt hooi!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:00

freeride schreef:
Tendance schreef:
Je hebt ook kinderen met ADHD, die kun je een pilletje geven, dat is er niet voor mensen.
Heel weinig en dan bedoel ik echt heel weinig eten geven zou dan ook kunnen helpen, maar dat wil je toch zowel een kind als een paard niet aandoen?
Dan heeft het paard gewoon te kort aan energie om op zijn manier te functioneren.

ook even op je vorige bericht reageren: Klopt, een ervaingloos (jong) paard moet ervaringen opdoen, en als je dat op straat en in het verkeer niet aan de hand doet, en er dus op gaat zitten, kan ik leven met je slof-idee, echter een ouder dier dat ook ervaring moet opdoen buiten de rijbak, moet je eigenlijk begeleiden vanaf de grond, zo'n dier heeft inmiddels genoeg gezien om te weten dat: als de tweebener kalm is, zal ik dat ook wel kunnen zijn...dus, stevig halstertje (touwhalster bijv.) onder zijn hoofdstel, en als je een moeilijk of spannend stuk tegenkomt,stap je af en doe je het hem voor, hij zal je begrip en respect waarderen door van jou af te kijken hoe het moet :)
edit: adhd is bij paarden niet echt iets dat voorkomt, overload aan suikers wel, controleer zijn voer eens op suikers en zetmeel, geeft echt een wereld van verschil.

dit is niet bewezen :n
er zijn wel aannames om aan te nemen dat ADHD bij paarden wel bestaat, er loopt momenteel een onderzoek naar dus tot die tijd valt daarover weinig te zeggen :)

Ik ben er overgens heilig van overtuigd dat mijn pony wel ADHD heeft :+
hij heeft namelijk alle symptomen en krijgt vrijwel niets met suikers of fructaan gewoon omdat hij zo hyper de pieper is :)
zijn voerschema bestaat uit: smorgens in water geweekt hooi (om zoveel mogelijk suikers, ewpa, vrep en fructaan er uit te halen) 1 plakje, daarna een kwart eiwit arm brok, dan naar buiten (van 6 smorgens tot 7 savonds en zomers nog langer) eind van de dag weer eerst nat hooi daarna weer een kwart eiwit arm brok :)
verder geven we hem zoveel mogelijk beweging en afwisseling, voor afwisseling heeft hij nodig, 6 dagen in de week wordt er wat mee gedaan, dit verieerd van 1 tot 2 dagen springen, 3 dagen dressuur, en 1 tot 2 dagen longeren :) natuurlijk is het zo dat als we 2 dagen springen hij 1 dag gelongeerd wordt en vice versa :)
de trainingen varieren van 45 min longeren, tot 1/1,5 uur rijden... (dressuur: 15 min instappen, 15 min uitstappen een uur vol in training. springen: 15 min instappen, 15 min uitstappen een half uur training)
hij krijgt dus erg veel beweging en heel weinig brok en zo houden wij zijn energie een beetje in de perken en dan nog heeft hij soms momenten dat hij onder me uit stuitert :+

zomers staat hij overgens op zo kort mogelijk gras omdat in lang gras meer fructaan zit dan in kort gras, hij staat ook niet op bemeste weides :n

eerder was er geen land mee te bezeilen, voor al zomers niet als hij in die hoge weides stond...
nu is hij te handellen, nog niet makkelijk maar er is mee om te gaan :)

edit: ik was de laatse pluk natte hooi van 10 uur vergeten :))
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 29-01-12 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:02

Dan is het gewoon logisch dat ze meer krachtvoer krijgen. Ik zou graag zien dat Vyool meer hooi (of vaker bedoel ik) gevoerd krijgt. Ze krijgt nu voor het laatst om 17:30 ongeveer hooi en dan pas de volgende ochtend en dan beginnen ze met biks. Dan 2 uur later pas hooi, zal een uur of 9:00 zijn... Persoonlijk vind ik daar teveel tijd tussen zitten... Vooral voor een echte hooi-eter als de mijne...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:04

de mijne krijgst s'ochtends hooi tergelijkertijd met zijn brok, en dan om ongeveer 5 uur en dan om 10 uur of zo weer, ik ben er wel blij mee. s'middags krijgt hij ook nog brok

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:06

Ik zou inderdaad ook graag zien dat ze laat op de avond nog een pluk hooi kregen, maar helaas...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:07

deruijter schreef:

Met een martingaal dan veronderstel ik? correct me if I'm wrong he ;)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:11

freeride schreef:
deruijter schreef:

Met een martingaal dan veronderstel ik? correct me if I'm wrong he ;)

dat paard heb ik in het begin dressuurmatig met martingaal gereden ja.
na een paar weken niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:12

Tendance schreef:
Nee sorry, maar ik vind gewoon dat hij normaal moet doen onderweg. Geen gezeur!
In de bak loopt hij ook perfect, dus langs de weg moet ook kunnen.
Ik ga echt niet metertje voor metertje verder met hem.
En blijkbaar werkt het, want voorheen had ik wel 10 keer de slof buiten in 1,5 uur nodig, nu nog maar 1 of 2 keer ofzo.
Zo heb ik alle jonge beesten opgeleid en het ging altijd goed.
Lol is er van beide kanten zeker!!!

Oh ja want stel dat wandelen teveel moeite kost. Het kan dus wel, maar je neemt de moeite niet en hang je er maar een slof aan, vind je dat zelf niet nog al simpel? En geen gezeur? Paarden zeuren niet, paarden geven iets aan.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:13

@ MDH: zomers staat hij overgens op zo kort mogelijk gras omdat in lang gras meer fructaan zit dan in kort gras, hij staat ook niet op bemeste weides ....kort gras is niet per definitie fructaan arm, vaak zelfs rijker omdat het meer wil groeien ligt vooral aan de temperatuur, voch en zonneschijn, maar misschien weet je dit al.
Weet je wat er exact in je brok zit?misschien is ie lichtjes allergisch voor een onderdeel ervan, zit er voldoende VET in, van vettekort worden ze niet dun, maar wel heel druk,zenuwachtig eigenlijk meer.

Erg of topic: Er zijn idd zeer stressy paarden, en dat is dan zo, kunnen ze niks aan doen, hebben baasje nodig die dat accepteren kan :)

@deruijter, haha, ik kan nu vragen hoe je een paard dressuurmatig met een springmatige-remmer rijdt, maar dat is flauw :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:16

freeride een martingaal gebruiken ruiters vooral voor het springen dit wil echter niet zeggen dat je ze niet dressuurmatig kan gebruiken!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:19

Agossie schreef:
Dan is het gewoon logisch dat ze meer krachtvoer krijgen. Ik zou graag zien dat Vyool meer hooi (of vaker bedoel ik) gevoerd krijgt. Ze krijgt nu voor het laatst om 17:30 ongeveer hooi en dan pas de volgende ochtend en dan beginnen ze met biks. Dan 2 uur later pas hooi, zal een uur of 9:00 zijn... Persoonlijk vind ik daar teveel tijd tussen zitten... Vooral voor een echte hooi-eter als de mijne...

Ah oei, da's geen fijn ritme voor geen enkel paard ik heb de luxe dat ze hier thuis staan:
nu staan ze in hun paddock
's ochtend beetje suikerarme meusli en geplette haver( de mijne nu veel, die is 9 maanden drachtig) en serieuze pluk hooi,12 uur nog eens hooi bij als het op is, om 17u nog eens beetje meusli en weer hooi, 's avond om 23 a 00 u nog eens hooi en een wortel voro de ene en een handje spelt voor de andere. als de wei weer okee is, 's ochtends eerst wat meusli/spelt:haver en hooi, pas als het hooi op is de wei op, en om 18 u de wei af, de paddock weer in met een minipluk hooi, en dan rond 23 nog een beetje meusli als er gewerkt is, en dan natuurlijk weer een plukkie hooi voor de nacht.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:20

deruijter schreef:
freeride een martingaal gebruiken ruiters vooral voor het springen dit wil echter niet zeggen dat je ze niet dressuurmatig kan gebruiken!

Ik begrijp het wel hoor, maar wat kan een martingaal nu toevoegen aan dressuur?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:22

als ze sterren kijken dat je contact houd met de mond