[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:26

R_ali_R schreef:
Vandaag behoorlijk trots op paardje en mijzelf. :o

Ben vooral bezig geweest met van voor naar achter rijden en activiteit behouden en
niet laten hangen in mijn hand.

Na 30 minutjes had ik een heerlijk paard dat zelf de hand opzocht bijna de hele tijd op de loodlijn bleef.
Behield zijn activiteit *\o/* en kon wat veruimen inplaats van alleen maar versnellen.
de Laatste +/- 10 minuten had ik echt het gevoel alsof ik zweefde zo goed voelde het.

Al met al zit ik nu op een hoge wolk.

Er is nog een lange weg tegaan maar het begin is. :D

Het rijden voelt dan inderdaad heel anders. :j
Ik had bijvoorbeeld echt het idee dat ik gewoon 'meegenomen' werd.

Gianti

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:29

@bertie: had je mijn antwoord nog gezien op blz 38??

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:07

Romana01 schreef:
@bertie: had je mijn antwoord nog gezien op blz 38??

Jawel, natuurlijk.
Weet alleen niet zo goed wat ik er mee aan moet, of wat je verwacht.

Je verwijst naar het topic over de zitcompetitie in juli afgelopen jaar, geloof ik..

Ehm .. dít topic gaat over 'aan de teugel', niet over een zitcompetitie. De filmpjes die ik zag tonen paarden die aan een (lange) bijzet lopen. Ik begrijp best dat die bijzet eraan zit. Misschien is het helemaal niet zo fout om manegepaarden aan een lange bijzet te laten lopen. Omdat de rug van manegepaarden met al die verschillende ruiters het toch al zo zwaar te verduren heeft.
Aan de andere kant weet ik niet hoe manegeruiters echt leren rijden als er hulpmiddelen gebruikt worden.
Bij een zitcompetitie gaat het om een beoordeling over de zit van de deelnemers. Niet over de mate van dressuurrijden. Terwijl het met 'aan de teugel' dáár over gaat.

Het lijkt alsof we het over verschillende dingen hebben, klopt dat?

Of bedoel je iets anders?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:31

ik verwacht niks! maar ik heb me best gedaan, om goed ze quote en dan is het fijn als dat ook gelezen word :P

Misschien was mijn quotes toch niet duidelijk. Het stukje zitcompetitie, ging mij niet om het deel 'zitcompititie', maar alleen om mijn houding in de draf en hoe ik lichtrij/ reed. en dat het toevallig een filmpje zitcompititie is, is omdat ik niks anders heb :P en ik wou echt alleen, duidelijk maken, dat ook daar een slecht zadel invloed op heeft :P that's all

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:37

Dan nog gaat dit topic over aan de teugel. Soms beginnen we ook voor het totaalplaatje wel eens over een houding.. maar het gaat vooral om de aanleuning..

Maar sommige zadels zitten je, sommige niet.. dat klopt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:32

Nou, mijn excuses dan als het zo erg is overgekomen als uitwijde van onderwerp. Ik wou gewoon graag reageren en laten zien dat stand van zaken hier niet meer diep treurig is.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 01:06

Ik krijg weer wat nieuwe vragen hier, namelijk, als je je paard nou lang en laag rijd, dan is dat stukje net achter de oren toch ook niet het hoogste punt?

En heeft iemand misschien een foto waarop perfect te zien is dat het paard níet in een valse knik loopt?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 08:28

Afbeelding

Afbeelding

Benieuwd wat jullie vinden :) of nouja, benieuwd of jullie zien wat ik voelde ;-)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:19

NeverGiveUp schreef:
Ik krijg weer wat nieuwe vragen hier, namelijk, als je je paard nou lang en laag rijd, dan is dat stukje net achter de oren toch ook niet het hoogste punt?

En heeft iemand misschien een foto waarop perfect te zien is dat het paard níet in een valse knik loopt?

Nee, maar wat is bij jou lang en laag? ;) imo is lang en laag een "veredeld" woord voor Halsstrekken. Bij halsstrekken wil je een paard met horizontale balans zien (dus niet op de voorhand) de hals moet zakken, de neus op/voor de loodlijn en de eerste 15cm op de manenkam voor je zadel moet "omhoog" komen.

dus niet Afbeelding maar Afbeelding
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 23-01-12 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:26

Ah dankje, die tweede foto is heel gaaf :oo

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:40

Het valt me op dat je op beide foto's je hakken optrekt. Ik heb het gevoel dat dat komt omdat hij wat traag is. Dat idee heb ik ook als ik naar de plaatjes kijk. niet heel schokkend, maar het mag wat flitsender. Op de eerste foto is je aanleuning fijn! Op het eerste oog lijkt dat op de 2e foto ook. Maar als je kritischer kijkt valt me op dat hij net niet lekker door de kaak is. Verder vindt ik hem wat weinig sprong hebben. Maar dat zijn allemaal kleine dingetjes :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:04

Zeg maar Hak.. mijn rechterbeen was op deze foto's lang. Ze wou idd niet door de linkerkaak komen/gereden blijven. Probeer haar daar van binnen naar "buiten" toe te rijden zodat ze gelijke druk van de teugel op zoekt en meer buigt om mijn binnenbeen.

Maar dametje liep door mijn linkerbeen heen :)) Op de eerste foto doe ik mijn best om haar recht te houden/maken omdat ze over de schouder weg wou lopen.. ze bleef daar enorm tegen mijn "buitenbeen" aanlopen <<) (ze is wat rechtsgebogen) Haar hoofd is ook licht gekanteld. Qua gevoel wordt de aanleuning zelf wel steeds stabieler trouwens hoor. Ze draagt zelf haar hoofd en hals, dat is al erg prettig :=

Actief was ze op de eerste foto wel.. stapt mooi ruim over de benen.. maar omdat ik zo drijf met mijn linkerbeen oogt het plaatje "traag" denk ik.

Op de 2e foto kwam ik net terug uit volte 15m. Waar ze ook NIET om mijn binnenbeen wou buigen en wat terughoudend bleef galoperen omdat ze echt tegen mijn been aan bleef wandelen. (wou ook niet door de hoek)

Wat ik wel veel heel positief vind aan mezelf is dat ik wel aanleuning houdt maar niet aan haar mond zit te sjorren.. probeer haar echt van mijn binnenbeen naar buitenteugel toe te rijden.

(de eerste proef was ze explosief.. had mijn sporen al afgedaan.. tussen de proeven lekker buiten doorgegalopeerd... in de 2e proef was ze moe en was ze niet meer aan mijn hulpen.)

Wellicht wat spierpijn ofzo.. volgende keer beter!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:26

Bij de galopfoto lijkt het ook net alsof ze zichzelf tegen je been aandrukt.
In de draffoto, komt misschien door de hoek hoor, maar lijkt het alsof ze haar neus ietsje pietsje naar links drukt.

Zie ik het goed?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:50

Dit is makkelijker beoordelen..
gister:
Afbeelding
2 wkn terug:
Afbeelding
(voor deze kreeg ik een 8.. 2 weken terug omdat ze keurig recht was ;) )

Je hebt dus helemaal gelijk Pion. Vandaar ook dat ik haar probeer door te drukken van linkerbeen naar rechterteugel. Zodat ze weer tussen 2 teugels loopt. Maar ze was het er niet mee eens :P

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:55

Oja, heel duidelijk nu :j
Toch handig dat je zoveel foto's hebt!
Zie je echt de verschillen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:58

Ja, handig he! :D (vind het zelf ook heel erg leerzaam)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:17

S_en_Z schreef:
gister:
Afbeelding
2 wkn terug:
Afbeelding

Je hebt dus helemaal gelijk Pion. Vandaar ook dat ik haar probeer door te drukken van linkerbeen naar rechterteugel. Zodat ze weer tussen 2 teugels loopt. Maar ze was het er niet mee eens :P

Als je probeert haar recht te maken dmv linkerbeen naar rechterteugel toerijden, moet je eens proberen of je dan tegelijkertijd je linkerteugel iets korter kunt nemen, zodat je handen op gelijke hoogte zijn, en dan tijdens het linkerbeen-naar rechterhand rijden, je linkerhand iets ontspannen, zodat die linkerkaak ook ontspant, dan is er ruimte voor haar om recht te worden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:36

S_en_Z schreef:
Bij halsstrekken wil je een paard met horizontale balans zien (dus niet op de voorhand) de hals moet zakken, de neus op/voor de loodlijn en de eerste 15cm op de manenkam voor je zadel moet "omhoog" komen.

dus niet Afbeelding maar Afbeelding

De neus voor de loodlijn, en ongeveer ter hoogte van de voorknie. De schimmel zou dus nog een beetje verder mogen, met dat neusje nog meer naar voren.
Hier ook een mooi plaatje!
Afbeelding
Ik googelde zojuist even op 'halsstrekken', de plaatjessectie. Het eerste plaatje was die van een vrije stap, niet eens van halsstrekken. :+
Jullie kunnen je inmiddels vast mijn reactie wel voorstellen op de meeste foto's. Daar heb je geen glazen bol voor nodig.
Ik schrok. Vaak veel te rond, achter de loodlijn, geen teugel (lengte) krijgen .. Het overgrote deel van de foto's toonde niet een goed halsstrekken. Dan moet er wel een hoop onkunde of onwetendheid zijn.. |(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:57

Bertie, ik had nog een vraagje over aanleuning in midden/uitgestrekte stap. Ons probleem is dat we of teveel richting halsstrekken gaan, of ik laat hem teveel oprollen. Wat is nu een goede houding daarin? (Ik zit oude wedstrijdfilmpjes te kijken en verbaas me over het aantal punten icm het beeld := )

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:03

Afbeelding

Vond nog goede foto van de zijkant genomen. Hier ben ik wel redelijk tevreden over, hoewel ze iets teveel in mijn hand lijkt te komen (ik niet genoeg toe sta).
Had eerder terug in tempo moeten rijden.

Bij deze is het denk ik beter (qua contact) maar niet heel goed te zien gezien de hoek van de foto.
Ze lijkt hier in ieder geval op de ll te zitten.

Afbeelding

Volgens mij is het vooral de verlening in het frame bij de midden/uitgestrekte stap.
Ik probeer altijd iets te laten zakken en dan neusje op de ll houden.

Zoiets, alleen dan neusje er wat meer uit.
Afbeelding

S_Z had volgens mij laatst een mooie foto van de uitgestrekte stap.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:49

freeride schreef:
S_en_Z schreef:
gister:
http://7.media.hyves-static.net/1463454782/6/Dpls/2/img1463454782.jpeg
2 wkn terug:
http://7.media.hyves-static.net/1463322006/6/KiXV/0/img1463322006.jpeg

Als je probeert haar recht te maken dmv linkerbeen naar rechterteugel toerijden, moet je eens proberen of je dan tegelijkertijd je linkerteugel iets korter kunt nemen, zodat je handen op gelijke hoogte zijn, en dan tijdens het linkerbeen-naar rechterhand rijden, je linkerhand iets ontspannen, zodat die linkerkaak ook ontspant, dan is er ruimte voor haar om recht te worden.

Omdat zij er druk op uitoefent met een kauw laat ik ze door mijn vingers glippen.. (ik zet zo min mogelijk tegendruk..) Wat ik doe is na die kauw teugel op maat maken en van binnenbeen naar buitenteugel doordrukken met been en idd linkerhand openen/ontspannen zodat ze na KAN geven..

Stukken in de proef lukte dat wel.. maar op de AC lijn bleef ze hardnekkig tegen mijn linkerbeen aanlopen. Alsof ze haar buik uitzette... Dat doet ze met spoortje niet.. dan reageert ze direct door haar middenlijf om te buigen en van daaruit recht tussen 2 teugels te zakken waarop ik reageer door met beide handen mee na te geven.

Ik was al blij dat ik haar nog enigzins een rechte lijn liet lopen op de AClijn. Kreeg ook een 7 voor alle moeite die ik er in stak geloof ik :') De jury zag dat ik enkel met mijn linkerbeen bezig was. (wel met opmerking, probeer haar rechter rechtuit te rijden) :P

Ze deed het overigens niet alleen linksom hoor.. ook rechtsom liep ze tegen mijn linkerbeen aan.

We hadden ons dag gewoon niet. Vanavond maar eens "voelen" hoeveel "schade" we hebben := (lekker relaxen lekkker uitschuiven en kijken of ik haar wat meer om mijn binnenbenen heen krijg met een langer lijntje.. misschien spierpijntjes ofzo..)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:00

Pion schreef:
S_Z had volgens mij laatst een mooie foto van de uitgestrekte stap.

Uhm.. die wedstrijdfoto van 2 weken terug die ik in het andere topic had gezet bedoel je?
(Dat was middenstap.. geen halsstrekken.. := )

Of bedoel je deze? Richting halsstrekken in stap.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 23-01-12 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:06

Ja, dat was een 8 geloof ik toch?
Of ben ik nu in de war.

Het ging over middenstap :j
Dus zal die wel zijn (de wedstrijdfoto).
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 23-01-12 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:13

JoycexLynn12 schreef:
[/b]

Is het je wel eens opgevallen dat je scheef zit?
In de galop is het vaker zo dat je makkelijk scheef zakt naar buiten.
maar kijk eens goed hoe je been links ligt en je been rechts?

ook zie ik het terug in de draf. kijk maar eens. je zadel ligt zo'n 10 cm naar links.
Laat dit eens aan je instructeur zien en vraag hem daar goed op te letten.
let wel: dit probleem kan aan jou liggen, aan je paard of je zadel... of een combinatie!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:19

Ja klopt.. uhm.. dan moet ik even zoeken :D Was een middenstap overigens