Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:10

Quellian schreef:
Koudbloeden (Haflingers, Fjorden, Tinkers, Shetlanders, etc.) hebben aanleg om dik te worden, moeten schraal gehouden worden en daar is NL niet het ideale land voor. Ik denk dat de meeste koudbloeden in NL wel overgewicht hebben. Die van mij incluis!

Behalve de mijne dan? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:11

MaritAriel schreef:
Citaat:
nee dat stukje dat ze veeeels te dik zijn . ik kan daar echt pissig over worden , dat is zo'n onzin . tinkers zijn juist de paarden die over het algemeen niet te dik zijn . maar om dat ze breed tonen zijn ze meteen dik

Citaat:
Ik heb in een omgeving gewoond waar tinkers een ware rage was, heb er maar weinig gezien die mooi gelijnd waren ipv gewoon veel te dik, stonden ook hele dagen op de wei en kregen gewoon net zoveel kuilgras als de paarden en ja die waren echt veel te dik

1 omgeving precies. dat wil dus niet zeggen dat de meeste tinkers 'veeeeel' te dik zijn .

1 tinkeromgeving met tinkerhandelaren en tinkerfokkers....
Zullen we een topic dikke tinkers gaan starten??

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:11

Nou zie ook genoeg normale ruiters die niet met hun kont in het zadel kunnen zitten hoor in bv de galop... dus denk dat dat onzin is.

Mijn Haf heeft ook geen overgewicht hoor...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:12

Citaat:
Kijk even naar jouw interpretatie van tinkers en dan is het niet gek als je je eigen paard als referentiekader gebruikt, dat doen mensen nl in het algemeen. Mijn referentiekader is wat ik in al die weitjes heb gezien. Er paste vaak niet eens een fatsoenlijk zadel op, heb met zo een meisje op stal gestaan, was tinkermanie en ging met veel tinkereigenaren om, er zijn er zat die geen zadel passen omdat de rug te breed is omdat ze te dik zijn....dat is mijn referentiekader.

Maar heel fijn voor al die tinkers die niet te dik zijn, overigens zijn de paarden in Nederland vaak net iets te dik

ja ik snap ook wel dat er veel dikke tinkers zijn en ik reageerde mischien wat fel . maar ik hoor zo vaak jezus wat is dat paard dik . nee dat paard is niet dik , dat paard is breed gebouwd . nouja nogmaals dit topic heeft een heel ander onderwerp haha . dus laten we maar stoppen met deze discussie :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:14

Er zijn zat te dikke tinkers. En fjorden. En haflingers. En KWPN'ers.
Maar er zijn er ook zat die prima op gewicht zijn en mooi bespierd.
Het verschil is dat de meeste fanatieke ruiters een sporttype paard hebben, en die paarden er beter getraind uitzien omdat ze meer trainen.
Recreatieve ruiters gaan vaker voor een koudbloed type paard, en die trainen anders of minder, waardoor de bespiering anders is, of minder.

Ik ken ook zat niet getrainde paarden. Die zijn niet per definitie te dik, maar wel minder strak. En dat lijkt al snel te dik door de grove bouw.
En ja, de paarden zoals Russel omschrijft (hele dag volvreten op het land, zelfde portie kuil en weinig beweging) zie ik ook genoeg. Over het algemeen zijn dit inderdaad meer koudbloeden en shetlanders.

Quellian: zeker. Maar ook daar kun je als eigenaar je verantwoordelijkheid nemen. Zo staat mijn haflinger in de bak en op het land en doen we aan strookbegrazing. Zo hebben ze te grazen, maar staan niet volop in het verse gras.
Daarnaast krijgen ze hooi bijgevoerd. Werkt prima om ze op gewicht te houden :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:14

Citaat:
1 omgeving precies. dat wil dus niet zeggen dat de meeste tinkers 'veeeeel' te dik zijn

Citaat:
1 tinkeromgeving met tinkerhandelaren en tinkerfokkers....
Zullen we een topic dikke tinkers gaan starten??

is er eigenlijk een topic op bokt over te dikke tinkers ? hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:15

vast wel ;) :+

Mando

Re: Dikkere mensen te paard

En anders maken we die wel

Jellebie

russel schreef:
vast wel ;) :+

ik ga zoeken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:17

@ MaritAriel: Ja, hoor tuurlijk. Iemand van 1.60 die 80 kilo weegt is zeker ook breed gebouwd? Hou toch op, zeg. Sorry, koudbloeden in NL zijn vaak niet net iets te dik, maar gewoon moddervet. Echt, sorry Amanda, maar de koudbloeden die wel netjes op gewicht zijn, zijn ver in de minderheid.

Whahaha, een topic over dikke tinkers :D Post hier dan even een link?
Volgens mij moet je ze ook echt heel sober voeren, denk dat dat vooral het probleem is bij veel mensen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:18

Yamcha schreef:
@ MaritAriel: Ja, hoor tuurlijk. Iemand van 1.60 die 80 kilo weegt is zeker ook breed gebouwd? Hou toch op, zeg. Sorry, koudbloeden in NL zijn vaak niet net iets te dik, maar gewoon moddervet. Echt, sorry Amanda, maar de koudbloeden die wel netjes op gewicht zijn, zijn ver in de minderheid.

Whahaha, een topic over dikke tinkers :D Post hier dan even een link?
Volgens mij moet je ze ook echt heel sober voeren, denk dat dat vooral het probleem is bij veel mensen.

hmmm dat denk ik ook :j ben nog steeds druk op zoek naar die topic haha

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:19

Klopt Yamcha... je ziet veel dikke koudbloeden.

Daarom trainen we zo hard om hem slank en strak te houden... en vooral soepel....

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:20

Rivaldo schreef:
Je hoeft ook niet mager te zijn, en in jou geval vind ik het geweldig dat je gewoon door blijft sporten en doen wat je leuk vindt! Maar ik vind het tegen het egoistische aan als je echt te dik bent, er niks aan WIL doen en blijft paardrijden!

Nee hè, weer zo'n topic met het eeuwige gezever over dikke mensen en wel of niet paardrijden. En dan weer de discussie over dikke mensen die wel mee zitten en dunne mensen die tegenzitten...

Serieus, ik kan hier heel boos om worden. Het blijkt altijd, dat niet iedereen het snapt. Ook als je geen medische problemen hebt, kan het zo zijn dat je wel WILT afvallen maar het gewoon niet kunt.
Inderdaad, ik heb overgewicht, ik ben te dik. Maar ik rijd wel lekker op een KWNP'er en ben er trots op :)) . Paardje loopt heerlijk onder me en we vermaken ons prima samen. Sterker nog, ze kan met heel veel mensen niet eens overweg.

Ik ben van mening dat er heus wel grenzen aan zitten en je het niet door moet drijven tegen wil en dank. Maar het feit blijft dat ook dikke mensen best kunnen paardrijden op een geschikt paard en op een geschikte manier. En wat jij ziet op een wedstrijd is toch maar een uurtje van die mensen?? Je hebt toch geen idee hoe het leven van die mensen er verder uitziet? Net zo min, als wat zij van jou weten.

Maar dat eeuwige prutsmuts (sorry voor het taalgebruik) van mensen die wel slank zijn en er geen moeite mee hebben slank te blijven... Dat komt zoooooo mijn keel uit!!!

Ik had ook dit topic niet kunnen lezen, dat is ook wat ik meestal doe als ik denk dat het topic me niet aan zal staan. Maar dit keer vond ik de beginpost echt niet respectvol :(

Ohw... ik zie dat het onderwerp overgegaan is op dikke paarden... :oo Eh... :o ...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:21

Dacht dat het hier over dikke mensen op paarden ging, maar nu gaat het over dikke paarden..?? :7

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:21

Mando schreef:
Klopt Yamcha... je ziet veel dikke koudbloeden.

Daarom trainen we zo hard om hem slank en strak te houden... en vooral soepel....

ik kom zeker van een andere planeet . := er staan hier zoveel tinkers in de omgeving en ik zie er maar enkele die echt te dik zijn . :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:22

Sunshine80 schreef:
Rivaldo schreef:
Je hoeft ook niet mager te zijn, en in jou geval vind ik het geweldig dat je gewoon door blijft sporten en doen wat je leuk vindt! Maar ik vind het tegen het egoistische aan als je echt te dik bent, er niks aan WIL doen en blijft paardrijden!

Nee hè, weer zo'n topic met het eeuwige gezever over dikke mensen en wel of niet paardrijden. En dan weer de discussie over dikke mensen die wel mee zitten en dunne mensen die tegenzitten...

Serieus, ik kan hier heel boos om worden. Het blijkt altijd, dat niet iedereen het snapt. Ook als je geen medische problemen hebt, kan het zo zijn dat je wel WILT afvallen maar het gewoon niet kunt.
Inderdaad, ik heb overgewicht, ik ben te dik. Maar ik rijd wel lekker op een KWNP'er en ben er trots op :)) . Paardje loopt heerlijk onder me en we vermaken ons prima samen. Sterker nog, ze kan met heel veel mensen niet eens overweg.

Ik ben van mening dat er heus wel grenzen aan zitten en je het niet door moet drijven tegen wil en dank. Maar het feit blijft dat ook dikke mensen best kunnen paardrijden op een geschikt paard en op een geschikte manier. En wat jij ziet op een wedstrijd is toch maar een uurtje van die mensen?? Je hebt toch geen idee hoe het leven van die mensen er verder uitziet? Net zo min, als wat zij van jou weten.

Maar dat eeuwige prutsmuts (sorry voor het taalgebruik) van mensen die wel slank zijn en er geen moeite mee hebben slank te blijven... Dat komt zoooooo mijn keel uit!!!

Ik had ook dit topic niet kunnen lezen, dat is ook wat ik meestal doe als ik denk dat het topic me niet aan zal staan. Maar dit keer vond ik de beginpost echt niet respectvol :(

Ohw... ik zie dat het onderwerp overgegaan is op dikke paarden... :oo Eh... :o ...

_O- _O- maar je hebt wel gelijk ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:23

Sunshine80 schreef:
Paardje loopt heerlijk onder me en we vermaken ons prima samen. Sterker nog, ze kan met heel veel mensen niet eens overweg.

Wat wil je hiermee zeggen? Dat je paard blij mag zijn met jouw overgewicht?
Argument met los zand als fundering... ik hóu ervan :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:23

Jeetje wat een rotsfeer in dit topic :=
De (domste) vooroordelen vliegen hier door de lucht.

Ts had het misschien iets meer respect in haar OP kunnen tonen. Maar ik vind de volgende reacties daarop nog net zo erg van mensen die zich hierdoor aangevallen voelen.
Overgewicht is niet goed voor je paard. Dat weet iedereen.
Dan word er meteen weer gegooit op magere sprieten die in de mond trekken?? Jeetje wat een subtiliteit.
Want er bestaan geen dikke mensen die in de mond trekken dan? Of dunne mensen die wel netjes rijden?
Iedereen heeft een BMI, ben je volgens je BMI te zwaar, dan weet je zelf genoeg. En dan mag je paard hopen dat je daar iets aan gaat doen. Al moet je tegenwoordig iedereen met overgewicht geloven dat het door medicatie komt. Ik mag hopen dat elke volwassene die paard rijd, rekening houd met zijn/haar paard in het rijden. En zelf op tijd in kan zien, wanneer je je paard echt in de weg gaat zitten.
Er zijn rekensommen voor. En ja er is verschil of iemand GP rijd of een B ruiter is. Iedereen moet het leren, dat weten we ook allemaal.

In eerste instantie zou ik ook zeggen, leven en laten leven. Maar helaas zijn er paarden die er wel onder lijden. En voor die paarden is het goed dat er zo af en toe weer een oproertje komt, waardoor hun ruiters eens gaan nadenken.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:24

Citaat:

Inderdaad, ik heb overgewicht, ik ben te dik. Maar ik rijd wel lekker op een KWNP'er en ben er trots op . Paardje loopt heerlijk onder me en we vermaken ons prima samen. Sterker nog, ze kan met heel veel mensen niet eens overweg.

Ik had ook dit topic niet kunnen lezen, dat is ook wat ik meestal doe als ik denk dat het topic me niet aan zal staan. Maar dit keer vond ik de beginpost echt niet respectvol

Ohw... ik zie dat het onderwerp overgegaan is op dikke paarden... Eh... ...

weetje wat mij m'n keel uit komt? veel te dikke mensen(dus dan heb ik 't niet zozeer over <100) die maar smoesjes blijven gebruiken waarom ze zo dik zijn en stug door blijven hobbelen op hun paard. want ja, ze moeten toch afvallen? ja, maar niet ten koste van een dier. Een paard is geen fitnessapparaat.

Jellebie

heb hard gezocht naar zo'n topic maar er gaat er geen 1 over de te dikke tinkers over het 'algemeen' alleen maar over 1 tinker , maar dat zijn ook alemaal oude topics uit 2009/2010 :=

Brainless

Mando schreef:
Nou zie ook genoeg normale ruiters die niet met hun kont in het zadel kunnen zitten hoor in bv de galop... dus denk dat dat onzin is.

Mijn Haf heeft ook geen overgewicht hoor...

Dat is dan absoluut geen probleem.
Wel is het zo (althans mijn ervaring) dat je bij de meeste koudbloeden je veel moeite moet doen om de ribben enigszins te voelen.
Zolang jij bij je haflinger de ribben kunt voelen is het natuurlijk ok.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:26

Moet eerlijk zeggen dat dikke ik toen ook dacht dat mijn paard heerlijk liep, nu ik er van een afstand op kijk heb ik er twijfels over :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:26

MaritAriel schreef:
heb hard gezocht naar zo'n topic maar er gaat er geen 1 over de te dikke tinkers over het 'algemeen' alleen maar over 1 tinker , maar dat zijn ook alemaal oude topics uit 2009/2010 :=

Ik denk koudbloeden in het algemeen.
Dat zijn vaak de paarden met het zogenaamde 'vierkantsmodel', de paarden met korte ruggen.

Ondanks dat mijn Haf vanaf 15.00 uur de wei op ging (strookbegrazing) mét graasmasker en om 19.00 uur weer naar binnen ging, was hij toch echt te vet. Dan kan ik wel zeggen 'hij is dikker geweest' of 'het valt wel mee', maar te dik was hij. Je moet de ribben kunnen zien in de buiging, nou eh... dat heb ik nog nooit bij hem gezien, terwijl er ook periodes zijn geweest dat ik hem prima op gewicht vond. Maar hoe objectief ben ik naar mijn eigen pony toe?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:29

Quellian schreef:
MaritAriel schreef:

Ik denk koudbloeden in het algemeen.
Dat zijn vaak de paarden met het zogenaamde 'vierkantsmodel', de paarden met korte ruggen.

Ondanks dat mijn Haf vanaf 15.00 uur de wei op ging (strookbegrazing) mét graasmasker en om 19.00 uur weer naar binnen ging, was hij toch echt te vet. Dan kan ik wel zeggen 'hij is dikker geweest' of 'het valt wel mee', maar te dik was hij. Je moet de ribben kunnen zien in de buiging, nou eh... dat heb ik nog nooit bij hem gezien, terwijl er ook periodes zijn geweest dat ik hem prima op gewicht vond. Maar hoe objectief ben ik naar mijn eigen pony toe?

de ribbes kunnen zien al hij met zijn hoofd naar beneden is vind ik altijd een beetje overdreven . ik zorg er altijd voor dat ik ze wel voel maar net niet zie als ze aan het grazen is :) , mischien heb je heel eiwit rijk gras ?

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:29

er zijn zeker ook veel te veel dikke paarden, maar dat is dan weer een reden voor een nieuw topic :D en niet alleen koudbloeden zijn vaak te dik hoor, ken genoeg warmbloeden die zwelgen onder hun eigen gewicht omdat hun eigenaren ze vol stoppen met voer omdat 'ze zo lief kijken" :+