Lusitana schreef:Omdat er "ook wel eens" een mooie proef wordt gereden, moet men maar de ogen sluiten voor wat er allemaal mis is?
Nee, dat wordt niet gesteld. Je moet even beter lezen. Je moet de ogen niet sluiten voor de mensen die wel van goede wil zijn maar gewoon nog niet zo handig.
Over de excessen zijn we het allemaal eens; dat kan gewoon niet. Een ruiter mag NOOIT zijn zelfbeheersing verliezen en dat afreageren op het paard. Maar doorgaans is circa 70% van de basissportruiters feitelijk nog een 'beginner' Dat zij af en toe tegenstrijdige hulpen geven, fouten maken, of andere zaken niet voor elkaar hebben is inherent aan de leerfase waar zij zich in bevinden.
Lusitana schreef:Het zou prettig zijn als het schoonheidsideaal van "in de krul" weer gewoon naar voor de loodlijn gaat, zoals het reglementair zelfs moet, en met evenwicht over vier benen.
Volgens de reglementen is op de LL nog steeds het ideaal. Maar dit wordt wel wat achterhaald. Zelf zie ik liever een paard dat misschien een fractie achter de ll gaat, maar wel mooi constant, los ontspannen, met impuls, tact en balans door de baan heen gaat. Dan eentje die er precies op of er net voor loopt; maar de geheel proef strak in de rug. Gelukkig weten de betere juryleden beten naar het totaalplaatje te kijken, ipv dat ze alleen maar op het hoofd letten en de plaats waar die zich bevindt.
Lusitana schreef:Het valt misschien allemaal wel mee met hoe erg paarden behandeld worden, maar het valt niet mee met de verkeerde ideeën over dressuur zolang we kinderen nog elkaar zien aanleren om te zagen en touwtjes te gebruiken en weet ik het wat.
je moet alles in het juiste perspectief zien. Maar er is inderdaad een chronisch gebrek aan goede instructie. De mentaliteit hier op bokt dat het not done is om naar iemands eigen kunnen en ervaring te vragen werkt een goede selectie van de betere instructeurs tegen. Als mensen eens net zou kritisch waren wanneer zij een instructeur selecteren zoals ze hun mederuiter be- of liever gezegd veroordelen, en niet in die stomme feel-good praatjes zouden trappen, dan zou het kaf zich vanzelf gaan scheiden onder de instructeurs.
Ik vind het walgelijk om te zien dat sommige hier op bokt zich zelf presenteren als een instructeur die werkt op basis van 'respect', en 'rechtrichten' en 'los' maken en meer van die loze kreten, maar van zichzelf nul komma nul kunnen en zelfs niet willen laten zien. Als je ergens gaat solliciteren moet je ook je CV verantwoorden. Ik vind het echt ongeloofelijk dat mensen daar in trappen. De TS is hier een goed voorbeeld van. Naar eigen zeggen instructeur, maar qua wedstrijdniveau klaarblijkelijk nog geen eens de basis zelf onder de knie. Wedstrijdniveau zegt niet alles, maar ze kan haar ervaring/bagage/cv ook niet op een andere manier onderbouwen. Niet door leerlingen die het goed doen, niet door film waarop ze een stevig staaltje rijkunst laat zien... En verder maakt zij als 'instructeur' op mij al een onsterfelijk belachelijke indruk door te roepen dat ze basis o zo simpel is. En ondertussen wel afgeven op jan en alleman die in haar ogen het niveau op wedstrijden naar beneden halen. Terwijl zij als instructeur een voorbeeldfunctie heeft. En zo iemand zoals zij nu JUIST de grootste oorzaak is van eventueel bedroevend niveau van ruiters. Mooie praatjes verkopen, maar echt verstand van zaken; ho-maar...
En als ze er op aangesproken wordt een beetje zielig lopen doen van: oh je mag zeker niets zeggen als je geen 'niveau' hebt.. Je mag vanalles zeggen en vinden. Alleen als je hoog van de toren blaast kun je ook tegengas verwachten. If you cant stand the heat, get out of the kitchen! En steek hand in eigen boezem als het gaat om verantwoord instructie geven.
(overigens ben ik er wel voorstander van om jonge kinderen op bijgezette pony's te laten rijden. Doen ze in duitsland en engeland ook veel. Zo ontwikkelen kinderen veel sneller een goede zit)