Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:12

At Chaos, idd. Heel veel stallen gezien, veel bekenden in de sport en dus ook bekend met hun manier van trainen en degene die daar ook gestald staan. 't Is gewoon niet veel soeps.

Idd, wedstrijdgericht trainen is absoluut niet erg. Integendeel, doe ik zelf ook :') Maar ik vind het persoonlijk gewoon verkeerd als mensen op concours ineens met flinke sporen, flinke bitten en dergelijke aankomen. Bij ons rijden ze wel degelijk los met slof, en daar wordt écht niets aan gedaan. Onder het mom, "is voor jullie eigen veiligheid" wordt dat weggemoffeld.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:16

Chaos schreef:
In jouw vorige post lees ik niks terug over een speciale neusriem/bit voor op concours. Eentje die net wat scherper is. Ik lees niks over ander gebruik sporen en zweep op concours. Dat jij voorafgaand aan je concoursen enkele malen met slof rijdt. Moet je helemaal zelf weten, ik zou gewoonweg niet weten waarom.

Ik heb gewerkt bij Van Silfhout op stal. Ook daar is de slof een standaard optoming in de wedstrijd gerichte trainingen. Maar dat wil niet zeggen dat het op paardvriendelijke wijze gehandelt wordt hoor.

Hier in de regio zie ik dat veel, ruiters zeggen het zelf overigens ook. Hebben vaak helemaal niet door waar ze mee bezig zijn. Ik kom hier in de buurt op heel veel stallen en zie genoeg leed veroorzaakt door "wedstrijdgericht trainen"..

Wat helemaal geen wedstrijd gericht trainen is, maar trekken en plukken en schreeuwen en schoppen. En dan zo snel mogelijk naar het Z. :D

Heb jij van Silfhout over deze post ingelicht?
Ik denk namelijk, dat als jij daar daadwerkelijk gewerkt hebt en er eventueel zelfs onder contract hebt gestaan, je nu dingen naar buiten brengt, waar jij officieel (helemaal als je onder contract stond) je mond over dicht behoord te houden.
Het is maar een tip.... Ik zou de post even iets veranderen.

En als het echt allemaal rukken trekken en schoppen is, dan komen die mensen heus niet in het Z, want ze vallen in lengtebuiging etc. etc. vanzelf door de mand.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:26

Ze geeft toch alleen aan dat het gebruik van een slof als standaard optoming niet wil zeggen dat er op paardvriendelijke wijze wordt gehandeld?

Rest slaat mijn inziens op een aantal wedstrijdruiters hier in de regio :)

Neemt niet weg dat ik je gelijk geef mbt woordkeuze :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:36

Mikkk schreef:
Ze geeft toch alleen aan dat het gebruik van een slof als standaard optoming niet wil zeggen dat er op paardvriendelijke wijze wordt gehandeld?

Dat is niet wat er staat....

Dit is wat ze schreef:
Ik heb gewerkt bij Van Silfhout op stal. Ook daar is de slof een standaard optoming in de wedstrijd gerichte trainingen. Maar dat wil niet zeggen dat het op paardvriendelijke wijze gehandelt wordt hoor.

Er staat duidelijk een verwijzing, als je de zin goed leest, dat het er daar niet altijd paardvriendelijk aan toe gaat.
Dus als het anders bedoeld was, dan moet het anders geschreven worden, want hier kun je problemen mee krijgen. Het gaat hier duidelijk over stal Van Silfhout.
Maar goed het maakt mij verder niet uit... Zo lang ik de problemen maar niet krijg.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:47

wat mij nu opvalt de laatste paar bladzijden is dat er een aantal naar boven komen die de openingspost van de ts niet herkennen en vinden dat de rest zich dus maar aanstelt,of ook een aaname ;last hebben van afgunst of frustratie,ook is er een groep die het wel herkend,er op hun eigen manier mee omgaan en soms kiezen om niet meer op wedstrijd te gaan.
wat ik dus niet begrijp is dat er nog steeds mensen geloven dat je met een paard dat niet verzameld met ruggebruik loopt en nog geen lengtebuiging vertoont door de mand valt, dat is echt niet zo! ik ken er zat die de wissels niet goed springen en toch nog punten scoren ? zo zou het niet mogen zijn dacht de knhs jaren terug en stopte toen 6 wissels in de proef, na enkele jaren springen ze die 6 wissels nog niet goed en rijden we nog steeds winst en worden de groepen te groot in het zz-l dus nu maken we de proeven makkelijker....?is er dan iemand die mij dit uit kan leggen?
en ga mij nu niet vertellen dat ik overdrijf of afgunst heb, nee ,allemaal geen last van ,eerlijk niet. ik heb alleen een poosje geleden gevraagd aan enkele kritici en tegenstanders in dit topic die mij en enkele anderen aanstellers vinden wat zij doen aan hun eigen ontwikkeling ,en daar krijg ik ook geen antwoord op.
ik herken mijn rijden heel erg in de manier van dacodaco ?[ niet goed geschreven][nu wel] en snap na pb waarom, maar ik ben ervan overtuigd dat velen deze manier van rijden nog nooit geleerd hebben of meegekregen hebben. ik zit door mijn werk op vele paarden waar mensen m-z enzo mee starten en ik ben door mn instruktie zo kritisch geworden dat ik met vele van deze paarden nog geen l proef in zou willen...[en nu krijg ik heel veel commentaar]

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:50

Dat is toch precies wat wij zeggen? :+
(wellicht heb ik je post verkeerd geïnterpreteerd, maar het oogde wat rommelig op mij ;) )

Dat de punten binnenkomen, maar de manier waarop soms walgelijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:54

ja, mik dat is precies wat jullie zeggen,ik ben ook van jullie kant ,zeg maar...voor zover we partijen hebben :P
maar ik ben een paar blz geleden uitgemaakt voor aanstelster ofzoiets en ik overdrijf volgens de ander.
mijn vraag is dus aan degenen die het niet zien wat wij wel zien : waarom is dat zo

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:57

Ik snap je laatste zin niet? Waarom anderen niet inzien dat het er op concours niet even paardvriendelijk aan toe gaat?

Dat kan een paar oorzaken hebben:

- personen verstaan andere dingen onder paardonvriendelijk
- sommige regio's hebben alleen perfecte ruiters en amazones :D

Nee even zonder dollen, iedereen krijgt natuurlijk een ander beeld, door referentiekaders, regio's, etc.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:57

knollentuin schreef:
mijn vraag is dus aan degenen die het niet zien wat wij wel zien : waarom is dat zo

Misschien dat het dan toch aan de regio ligt?
Ik heb hier al verschillende mensen uit (Noord)Brabant gehoord en die zien dit ook niet op wedstrijd :)

Het niveau is hier de laatste jaren alleen maar gestegen (in alle opzichten) en ik constateer geen slechte ruiters of wanpraktijken....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:58

@ Knollentuin, dan moet je toch echt wat vaker hier in de buurt gaan rijden, want als je hier de wissels niet goed loopt, dan heb je binnen no time zelfs een verliespunt! Mensen vallen hier dus echt wel door de mand als de paarden niet fijn over de rug gaan of onder dwang moeten lopen.
Blijkbaar is het in de verschillende delen van het land toch anders.

Verder blijf ik erbij, dat hier in Drenthe ik veel minder onrecht bij paarden aangedaan zie worden, dan er hie in dit forum omschreven wordt.

En verder om antwoord te geven op je vraag:
Ik vind niemand, nou ja bijna niemand, een aansteller, maar wil best antwoord geven op je vraag. Ik krijg bijna iedere week les van Arie de Best. Ik vind dat hij zijn paarden fijn aan het lopen heeft op hoog niveau en dat hij op een zeer vriendelijke en duidelijke en daardoor eerlijke manier met zijn paarden omgaat.
Hij weet hoe hij dingen moet overbrengen en uitleggen aan mensen en ik merk, ja mensen ook aan mijn punten,dat het steeds een beetje beter gaat in het Z1.

@Knollentuin: Zou je alsjeblieft wat meer leestekens en hoofdletters willen gebruiken, want dat maakt je teksten makkelijker te lezen en duidelijker voor anderen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:02

Mikkk schreef:
Ik snap je laatste zin niet? Waarom anderen niet inzien dat het er op concours niet even paardvriendelijk aan toe gaat?

Dat kan een paar oorzaken hebben:

- personen verstaan andere dingen onder paardonvriendelijk
- sommige regio's hebben alleen perfecte ruiters en amazones :D.

ik denk dat jij aardig goed zit met je oorzaken ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:05

@tendance, ik reis al genoeg voor subtop ;) maar bedankt voor de uitnodiging.
meppel is me te ver weg ,maar dat snap je wel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:11

Tja, wat dus gebeurt is paardonvriendelijk zijn, maar het personeel zwijgplicht opleggen.
Daar had geen naam van de stal bij hoeven staan (dat zijn er nl meerdere), de praktijk (van zwijgplicht opleggen waardoor mishandeling niet uitkomt) deugt op zich natuurlijk niet, en ik mag hopen dat er iets aan gedaan wordt. Overigens zouden ze aan mij een slechte hebben. Daar heb ik wel een rechtzaak voor over. Eens kijken welke plicht zwaarder weegt, morele of die van het contract.
Men is bezig om meldingsplicht bij (dieren)mishandeling er door te krijgen als dat er al niet door is.

En idd is er verschil van mening wat paardonvriendelijk betreft. Sommige gaan heel ver is wat nog wel kan en anderen in wat niet kan. Er zijn er die een bit op zich al erg vinden anderen trekken bij tot bloedens toe zagen pas de lijn. Er zijn er die zeggen dat "een beetje bloed" niet erg is (zag ik ooit over diskwalificatie van topaard. "Het was maar een beetje bloed").

Ik zou zeggen, kijk naar het paard. Die geeft wel aan hoe erg het is, in de uitdrukking, houding en gaan. Dus het moet reflecteren in de punten. Maar helaas zijn er juries die een beetje blind zijn voor dergelijke stresstekenen of het niet van invloed vinden.
Er is geen kant en klare oplossing.

Persoonlijk vind ik dingen die met dwang of kracht te maken hebben als snel paard onvriendelijk. Maar het is heel erg omstandigheden afhankelijk!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:19

Lusitana schreef:
Tja, wat dus gebeurt is paardonvriendelijk zijn, maar het personeel zwijgplicht opleggen.
Daar had geen naam van de stal bij hoeven staan (dat zijn er nl meerdere), de praktijk (van zwijgplicht opleggen waardoor mishandeling niet uitkomt) deugt op zich natuurlijk niet, en ik mag hopen dat er iets aan gedaan wordt. Overigens zouden ze aan mij een slechte hebben. Daar heb ik wel een rechtzaak voor over. Eens kijken welke plicht zwaarder weegt, morele of die van het contract.
Men is bezig om meldingsplicht bij (dieren)mishandeling er door te krijgen als dat er al niet door is.

Het is gewoon in het algemeen zo, dat als je ergens werkt,je met zwijgplicht te maken hebt. Het maakt dan niet uit of je tussen de paarden, of bij een bank, of in een snackbar werkt. Dat heb je nu eenmaal. Alleen bij het een is de consequentie wat groter als je het wel doet dan bij de ander.
Maar dit zie ik gewoon als 1 iemand, want er wordt namelijk een naam gebruikt, zwart maken en kan je duur komen te staan.
Het is gewoon niet slim om te doen.

En om het gelijk dierenmishandeling te noemen.... Volgens mij doet knollentuin dat ook niet... Die heeft het alleen over onvriendelijk. Mishandeling is nog wel een beetje wat anders.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:33

knollentuin schreef:
wat ik dus niet begrijp is dat er nog steeds mensen geloven dat je met een paard dat niet verzameld met ruggebruik loopt en nog geen lengtebuiging vertoont door de mand valt, dat is echt niet zo! ik ken er zat die de wissels niet goed springen en toch nog punten scoren ?

Ik zie dat soms inderdaad ook wel eens gebeuren. Zoals ik al eerder stelde: de beoordeling van jury's is nu eenmaal vaak grillig. Nergens heb ik gesteld dat een jury het alleen maar bij het rechte eind heeft. Ik ben wel van mening dat als je je paard echt niet goed voor elkaar hebt, je bij de meeste (lees, dus niet alle) gemiddeld genomen niet zal scoren.

Helaas is het een manco van de wedstrijdsport dat vrijwel iedereen in elke klasse terecht kan komen als je maar week in week uit op wedstrijd gaat. Ik heb ook gesteld waar een goed wedstrijdruiter in mijn ogen aan voldoet. Heb je daar overheen gelezen? In mijn ogen steld die namelijk ALTIJD de opleiding van zijn paard voorop, lest bij gerennomeerde trainers en gaat niet zijn aanpak/rijden ineens veranderen omdat een jury blijkbaar iets anders wil zien.

En een dooddoener is dan weer: 'maar waarom zie ik dan.....' Dat het niet altijd lukt is een tweede. Goed dressuurrijden is nu eenmaal heel moeilijk. Maar dat zou de insteek moeten zijn. Aan een momentopname van iemand in een proef kun je echt niet altijd aflezen of iemand nu wel of niet op de juiste manier bezig is. Daarom vind ik dat je op moet passen met met zomaar oordelen over 'ze' en 'hun'.

knollentuin schreef:
eerlijk niet. ik heb alleen een poosje geleden gevraagd aan enkele kritici en tegenstanders in dit topic die mij en enkele anderen aanstellers vinden wat zij doen aan hun eigen ontwikkeling ,en daar krijg ik ook geen antwoord op.

Ik vond het inderdaad wat dramatisch te stellen dat je met een 4-jarige geen L proef zou kunnen rijden. Ik heb uitgelegd onder welke omstandigheden dat mi prima zou kunnen, en wanneer niet. Zijn we het dan nog steeds oneens? Wat ik aan mijn eigen ontwikkeling doe is trainen tot ik een ons weeg. Mijn halve salaris gaat op aan les, en waar het kan rijd ik clinic bij iedereen die in mijn ogen iets noemenswaardigs heeft neergezet. En thuis heb ik een zeer kritisch oog (van de oude stempel) die vrijwel elke dag met mij meekijkt. Verder probeer ik een 'goed wedstrijd ruiter' te zijn. Waar die in mijn ogen aan voldoet heb ik eerder al aangegeven.

listiglistje schreef:
Het niveau is hier de laatste jaren alleen maar gestegen (in alle opzichten) en ik constateer geen slechte ruiters of wanpraktijken....

Tsja, onze regio is nu niet echt de beste regio of zo. Onze regio doet het ook vaak niet al te best op kampioenschappen. Maar ik zie geen mensen met onwil. Wel vaak mensen die 'zoekende' zijn, maar die ook gewoon als doel hebben fijn te rijden en de wil hebben het goed te leren. Er is hier gewoon een chronisch gebrek aan goede instructie. Dus ik ben het gewoon niet zo eens met het verband dat wordt gelegd met een matig niveau-winstpuntenjacht/het paard als ding.

En als je het op die manier bekijkt; dat mensen wel van goede wil zijn, maar nog lerende/nog niet de juiste instructie hebben getroffen, dan stoor je je al een stuk minder aan de ruiters die nog een beetje aan het klungelen zijn. Ik kan mij er misschien beter in verplaatsen, want ik heb zelf ook jarenlang aangeklungeld (en klungel nog steeds zo af en toe :o ) Ik heb ook bakken met geld uitgegeven aan verkeerde instructie. Op dat moment wist ik niet beter. En mijn zoektocht om het allemaal op de perfecte manier te doen is nog steeds niet ten einde.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 15-07-11 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:33

Wat betreft de genoemde stal, daar staat niks over mishandeling en de mening van paardonvriendlijk zijn, is heb ik ook gezegd, persoonlijk. Zo'n stal hoeft dus geen aanstoot te nemen aan een dergelijke post. Ik zie dat niet als zwartmaken, maar ze had de naam weg kunnen laten, het gaat om de praktijk die niet deugt.
(Het is, los hier van in discussies niet slim en eigenlijk nooit nodig, om namen te noemen)

Je kunt geen specifieke dingen naar buiten brengen (wat ook niet is gebeurd in die post), maar je kunt best een mening geven. Een mening is nl geen bewijs van wat dan ook. Het al of niet paardonvriendelijk zijn is een mening en kan op zich niet als aanklacht worden gezien. Dan zouden er specifiekere dingen naar voren moeten komen met bewijsmateraiaal.

Waar het om gaat is dat men natuurlijk niet met zwijgplicht opleggen mishandeling (in welke mate dan ook) moet kunnen verbloemen.
Waar het mij om gaat is dat als het gebeurd, maar er wordt niet over gesproken, dat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet gebeurt...
Als niet naar buiten komt, wil het niet zeggen dat het niet erg is.
Wat we wel zien, kan wel eens een puntje van een ijsberg zijn.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:38

Lusitana schreef:
Wat we wel zien, kan wel eens een puntje van een ijsberg zijn.

Ik vrees dat ik het daar helemaal mee eens ben :)

Zie ook duidelijk verschil tussen mensen die het echt om het geld doen (paard gauw hoogopleiden en verkopen), en ruiters die voor de hobby rijden. Dan heb ik het niet over puur recreatieve ruiters, maar ruiters die het 'erbij' doen bijvoorbeeld.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:00

Tendance schreef:
Mikkk schreef:

Dat is niet wat er staat....

Dit is wat ze schreef:

Er staat duidelijk een verwijzing, als je de zin goed leest, dat het er daar niet altijd paardvriendelijk aan toe gaat.
Dus als het anders bedoeld was, dan moet het anders geschreven worden, want hier kun je problemen mee krijgen. Het gaat hier duidelijk over stal Van Silfhout.
Maar goed het maakt mij verder niet uit... Zo lang ik de problemen maar niet krijg.

Mij maakt het ook niet uit.
Ik heb namelijk geen kwaad woord over ze gesproken. Ze kennen mijn mening ook. Contract heb ik niet gehad, dus niks om me zorgen over te maken. Sowieso niet. Als ruiters niet tegen mijn mening kunnen zullen ze geen topsport gaan rijden. ;) ;) ;)

Ik geef alleen aan, dat het overal gebeurt, en dat het niet per definitie GOED is.
De resultaten die bijv. van Silfhout rijden zijn toppie. Maar de weg ernaar toe is niet bij iedereen altijd maar vriendelijk. Dit zegt dus niks over van Silfhout, maar over ruiters in het algemeen.

Mensen, waar maken we ons druk om. Heel de paardensport draait om personen die allemaal een andere mening hebben. Van Silfhout gaat echt niet moeilijk lopen doen omdat ik een opmerking maak. ;)

Van Silfhout gebruikt de slof veelvuldig in de optoming.
Geen problemen mee, ik kan zo 4 andere stallen noemen waar ik gewerkt of stage gelopen heb waar dit ook gebeurd. Ik heb dan ook niks tegen een slof. De manier waarop, die doet het hem. Mishandeling heb ik het niet over gehad, ik geef alleen aan dat mensen iets beter kunnen nadenken. En dat de toppers het niet maar per definitie goed doen.

Heel veel lessen gereden bij Alex en Diederik in die periode. En heb me heerlijk vermaakt. :D Ze kunnen rijden én lesgeven. Maar ik hoef het niet altijd eens te zijn. ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:05

jasmijn78 schreef:
knollentuin schreef:
wat ik dus niet begrijp is dat er nog steeds mensen geloven dat je met een paard dat niet verzameld met ruggebruik loopt en nog geen lengtebuiging vertoont door de mand valt, dat is echt niet zo! ik ken er zat die de wissels niet goed springen en toch nog punten scoren ?

Ik zie dat soms inderdaad ook wel eens gebeuren. Zoals ik al eerder stelde: de beoordeling van jury's is nu eenmaal vaak grillig. Nergens heb ik gesteld dat een jury het alleen maar bij het rechte eind heeft. Ik ben wel van mening dat als je je paard echt niet goed voor elkaar hebt, je bij de meeste (lees, dus niet alle) gemiddeld genomen niet zal scoren.

Helaas is het een manco van de wedstrijdsport dat vrijwel iedereen in elke klasse terecht kan komen als je maar week in week uit op wedstrijd gaat. Ik heb ook gesteld waar een goed wedstrijdruiter in mijn ogen aan voldoet. Heb je daar overheen gelezen? In mijn ogen steld die namelijk ALTIJD de opleiding van zijn paard voorop, lest bij gerennomeerde trainers en gaat niet zijn aanpak/rijden ineens veranderen omdat een jury blijkbaar iets anders wil zien.

En een dooddoener is dan weer: 'maar waarom zie ik dan.....' Dat het niet altijd lukt is een tweede. Goed dressuurrijden is nu eenmaal heel moeilijk. Maar dat zou de insteek moeten zijn. Aan een momentopname van iemand in een proef kun je echt niet altijd aflezen of iemand nu wel of niet op de juiste manier bezig is. Daarom vind ik dat je op moet passen met met zomaar oordelen over 'ze' en 'hun'.

knollentuin schreef:
eerlijk niet. ik heb alleen een poosje geleden gevraagd aan enkele kritici en tegenstanders in dit topic die mij en enkele anderen aanstellers vinden wat zij doen aan hun eigen ontwikkeling ,en daar krijg ik ook geen antwoord op.

Ik vond het inderdaad wat dramatisch te stellen dat je met een 4-jarige geen L proef zou kunnen rijden. Ik heb uitgelegd onder welke omstandigheden dat mi prima zou kunnen, en wanneer niet. Zijn we het dan nog steeds oneens? Wat ik aan mijn eigen ontwikkeling doe is trainen tot ik een ons weeg. Mijn halve salaris gaat op aan les, en waar het kan rijd ik clinic bij iedereen die in mijn ogen iets noemenswaardigs heeft neergezet. En thuis heb ik een zeer kritisch oog (van de oude stempel) die vrijwel elke dag met mij meekijkt. Verder probeer ik een 'goed wedstrijd ruiter' te zijn. Waar die in mijn ogen aan voldoet heb ik eerder al aangegeven.

nee dan zijn wij het eens, dit is precies waar het mij omgaat in het topic, ik heb ook niet aangegeven dat je met een 4 jarige geen l kan starten, dat kan best wel ,mits het overdacht gaat. een 4 jarige is nog fiks in de groei en puppie in mijn ogen.
ik heb het idd niet over mishandeling,dat is iets heel anders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:21

Chaos schreef:
Ik kan me volledig aansluiten bij Kim in deze discussie. Kim en ik rijden dezelfde kring, dus ik snap goed wat ze bedoelt!

Ook ik ben er zo een die dolgraag start op concours. Ik vind het rijden zonder te starten op een gegeven moment saai worden. Maar als ik om me heen zie hóé mensen scoren. Dan hang ik liever iets langer in de klassen en probeer ik in tussentijd mijn paard en mezelf beter te laten worden. Maar op een vriendelijke manier.

Op het moment dat je veel aan past alvorens je naar concours gaat. Dus je compleet anders rijd als in je training, met andere hulpmiddelen etc. Ben je voor mij vaak al verkeerd bezig.

Ik heb vandaag gewerkt, dus ik ben aan het bijlezen, maar wie is Kim? Is dat Mikkk?
En verder ben ik het eens met Jasmijn en Tendence.
Mijn niveau is ook niet hoog (geweest), ik mag zelfs nooit meer rijden, maar daarom mag je wel een mening hebben.Maar de mensen met een negatieve mening, komen op mij over als teleurgestelde en sommigen zelfs als gefrustreerde ruiters over. Ik vind de discussie, zoals zo vaak, veel te zwart/wit. Natuurlijk is bij sommigen het niveau bedroevend, maar ik zie ook wel eens een fantastische proef van een goede ruiter met een (mooi) paard voorbij komen. Dat kan in de B zijn, maar ook in het Z (bijvoorbeeld).
En als je niet van de dressuursport houdt of niet van het competitie-spel, dan doe je dat niet, maar geef niet af op iemand die het wel leuk vindt om iets te bereiken in de dressuur.
Ik ben trouwens vaak ringmeester, ik heb nog nooit iemand met een slof op het inrijterrein gezien. En ik zie wel eens iemand met harde handen rijden, of behoorlijk prikken met de sporen, maar zolang het paard geen verwondingen heeft, is het niet mijn taak om daar iets van te zeggen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:47

Gelukkig wel ja, mooie proeven. :))
Mikk is Kim, mijn fout. :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:58

Omdat er "ook wel eens" een mooie proef wordt gereden, moet men maar de ogen sluiten voor wat er allemaal mis is?
Zolang er geen verwondingen zijn hoef je niet in te grijpen? Overmatig zweep gebruik moet regelementair afgestraft, ook als het totaal geen verwonding geeft. Te strakke neusriem mag ook niet reglementair en zo zijn er nog wel wat voorbeelden te vinden van dingen die wellicht geen wonden geven, maar bepaald wel onder kwelling vallen.

Waar de wedstrijdsport van af moet, is het krijgen van prestaties op een manier die niet toelaatbaar is.
Waar de wedstrijdsport van af moet, is competities voor jonge paarden.
Immers, met 6 jaar zijn de spronggewrichten en de rug pas volgroeid.
Als de leeftijden werd opgeschroeft, was er misschien ook minder haast met inrijden.
Inrijden met 2-3 jaar om onmiddelijk competitie te starten of ter keuring te komen met rijproeven (hengsten, merries) zou moeten worden ontmoedigd.
Dat moet van boven af gebeuren.

Het zou prettig zijn als het schoonheidsideaal van "in de krul" weer gewoon naar voor de loodlijn gaat, zoals het reglementair zelfs moet, en met evenwicht over vier benen.

Het valt misschien allemaal wel mee met hoe erg paarden behandeld worden, maar het valt niet mee met de verkeerde ideeën over dressuur zolang we kinderen nog elkaar zien aanleren om te zagen en touwtjes te gebruiken en weet ik het wat. Zolang er gedacht wordt dat er een bepaalde houding met de handen wordt afgedwongen, is men verkeerd bezig, of dat nu op een brute manier gebeurt of een meer mildere. Je kunt dus echt wel spreken van een "slecht niveau" al is het maar op denkniveau!
Als dat idee veranderd, veranderd wellicht ook de behoefte voor het afdwingen.
Wat er met name bestreden moet worden is de onwetendheid. Instructie speelt een grote rol, maar dan moeten de instructeurs ook niet van het soort zijn dat maar een hulpteugel in de handen drukt om die houding weer af te dwingen...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:36

Lusitana schreef:
Omdat er "ook wel eens" een mooie proef wordt gereden, moet men maar de ogen sluiten voor wat er allemaal mis is?

Nee, dat wordt niet gesteld. Je moet even beter lezen. Je moet de ogen niet sluiten voor de mensen die wel van goede wil zijn maar gewoon nog niet zo handig.

Over de excessen zijn we het allemaal eens; dat kan gewoon niet. Een ruiter mag NOOIT zijn zelfbeheersing verliezen en dat afreageren op het paard. Maar doorgaans is circa 70% van de basissportruiters feitelijk nog een 'beginner' Dat zij af en toe tegenstrijdige hulpen geven, fouten maken, of andere zaken niet voor elkaar hebben is inherent aan de leerfase waar zij zich in bevinden.

Lusitana schreef:
Het zou prettig zijn als het schoonheidsideaal van "in de krul" weer gewoon naar voor de loodlijn gaat, zoals het reglementair zelfs moet, en met evenwicht over vier benen.

Volgens de reglementen is op de LL nog steeds het ideaal. Maar dit wordt wel wat achterhaald. Zelf zie ik liever een paard dat misschien een fractie achter de ll gaat, maar wel mooi constant, los ontspannen, met impuls, tact en balans door de baan heen gaat. Dan eentje die er precies op of er net voor loopt; maar de geheel proef strak in de rug. Gelukkig weten de betere juryleden beten naar het totaalplaatje te kijken, ipv dat ze alleen maar op het hoofd letten en de plaats waar die zich bevindt.

Lusitana schreef:
Het valt misschien allemaal wel mee met hoe erg paarden behandeld worden, maar het valt niet mee met de verkeerde ideeën over dressuur zolang we kinderen nog elkaar zien aanleren om te zagen en touwtjes te gebruiken en weet ik het wat.

je moet alles in het juiste perspectief zien. Maar er is inderdaad een chronisch gebrek aan goede instructie. De mentaliteit hier op bokt dat het not done is om naar iemands eigen kunnen en ervaring te vragen werkt een goede selectie van de betere instructeurs tegen. Als mensen eens net zou kritisch waren wanneer zij een instructeur selecteren zoals ze hun mederuiter be- of liever gezegd veroordelen, en niet in die stomme feel-good praatjes zouden trappen, dan zou het kaf zich vanzelf gaan scheiden onder de instructeurs.

Ik vind het walgelijk om te zien dat sommige hier op bokt zich zelf presenteren als een instructeur die werkt op basis van 'respect', en 'rechtrichten' en 'los' maken en meer van die loze kreten, maar van zichzelf nul komma nul kunnen en zelfs niet willen laten zien. Als je ergens gaat solliciteren moet je ook je CV verantwoorden. Ik vind het echt ongeloofelijk dat mensen daar in trappen. De TS is hier een goed voorbeeld van. Naar eigen zeggen instructeur, maar qua wedstrijdniveau klaarblijkelijk nog geen eens de basis zelf onder de knie. Wedstrijdniveau zegt niet alles, maar ze kan haar ervaring/bagage/cv ook niet op een andere manier onderbouwen. Niet door leerlingen die het goed doen, niet door film waarop ze een stevig staaltje rijkunst laat zien... En verder maakt zij als 'instructeur' op mij al een onsterfelijk belachelijke indruk door te roepen dat ze basis o zo simpel is. En ondertussen wel afgeven op jan en alleman die in haar ogen het niveau op wedstrijden naar beneden halen. Terwijl zij als instructeur een voorbeeldfunctie heeft. En zo iemand zoals zij nu JUIST de grootste oorzaak is van eventueel bedroevend niveau van ruiters. Mooie praatjes verkopen, maar echt verstand van zaken; ho-maar...

En als ze er op aangesproken wordt een beetje zielig lopen doen van: oh je mag zeker niets zeggen als je geen 'niveau' hebt.. Je mag vanalles zeggen en vinden. Alleen als je hoog van de toren blaast kun je ook tegengas verwachten. If you cant stand the heat, get out of the kitchen! En steek hand in eigen boezem als het gaat om verantwoord instructie geven.

(overigens ben ik er wel voorstander van om jonge kinderen op bijgezette pony's te laten rijden. Doen ze in duitsland en engeland ook veel. Zo ontwikkelen kinderen veel sneller een goede zit)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:51

Lusitana: Amen

Imo gaat het in het B en L al mis, daar wordt naar mijn mening al te grof gereden en te weinig afgestraft, deze ruiters komen vervolgens wel in het M en daar verwachten ze ook punten te rijden, want ja het ging zo makkelijk in het B en L. Maar hogerop wordt het lastiger want ja hun paard is niet zo fijn aan het been en zacht in de hand. Dus ja dan zijn er die dan strenger/groffer gaan rijden.

Ik kijk wellicht anders naar de dressuur dan de gemiddelde wedstrijd ruiter, voor mij blijft de ham vraag: rij je om wedstrijden te rijden, of om je paard te trainen/opleiden. En wil je dmv wedstrijden je vorderingen toetsen? Van sommige hier weet ik inmiddels dat ze een paard hebben om te scoren op wedstrijden (weet wederom dat ik me hier niet populair mee maak). Maar denk dat het wel de essentie is van de discussie die hier gaande is.

Als ik zeg dat ik liever clinics rij dan wordt ik raar gevonden en zijn er die vinden dat ik dus niet goed rij, dat is een mening, niets mis mee, ik heb ook de mijne. Maar de reden dat deze discussie er is geeft wel aan dat er steeds meer mensen zijn die vinden dat hoe er op wedstrijden naar paarden gekeken wordt niet past bij hun kijk naar paarden en het rijden er van.
Dat we het niet allemaal met elkaar eens zijn das is een fijt... Kunnen we het in ieder geval daar mee eens zijn, toch?

Jammer toch dat het zelfs al op de maneges bij de beginnende ruiters zo is dat als je paard/pony met zijn kop in de krul kan laten lopen je "goed" kan rijden. Niets is minder waar, maar daar begint de ellende al, hoeveel leren er nog zitten voor ze gaan proberen een paard op te leiden en te trainen.
Ruiters zitten scheef, niet in balans en das niet alleen op de maneges en in het B of L, zie genoeg mensen rijden in het Z of zelfs nog hoger die geen balans hebben, scheef zitten, geen of te weinig een onafhankelijke zit hebben. IMO kan je een paard niet vragen zich recht en los onder ons te gaan bewegen als je zelf niet in balans, recht en met een onafhankelijke zit kan rijden.
Dus snap ik niet dat er mensen op een bepaald niveau rijden en de basis niet beheersen, ze zijn er toch gekomen. Dus waar is het mis gegaan, of zijn er mensen die het hebben van: balans en een correcte en onafhankelijke zit niet de basis vinden om te kunnen gaan paardrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:53

Ik ben het helemaal met je eens Lusitana.
Tegelijkertijd vind ik ook dat ruiters hun eigen verantwoordelijkheid hebben. En dan bedoel ik hun keuze in hun manier van rijden en ook hun keuze in de instructie. Een instructeur kan wel zeggen dat je "kneepjes" of "zaagjes" in de teugels moet geven, of flinke ophoudingen met de teugels moet maken, of de zweep erover moet halen, of een flinke schop/por/prik moet geven, of een "hulp"teugel moet ombinden, of weer een bit in moet hangen terwijl je voor bitloos had gekozen, etc etc, maar als ruiter geeft je dat soort dingen toch te denken? Dat wìl je als paardenvriend toch niet? Dan ga je toch op zoek naar een ander en beter lesgeefmens?
Het valt me op - ook op Bokt - dat mensen zomaar alles klakkeloos van hun lesgeefmens aannemen en vinden dat ze een heel goed lesgeefmens hebben. "Want hij/zij heeft Orun" of "Want hij/zij is Z- (of hoger) ruiter en zal het heus wel weten". Zelf niet nadenken, laat staan inleven en voelen, maar domweg doen wat hen opgedragen wordt, ten koste van het paard en ten koste van de mogelijkheid om een betere en vriendelijker ruiter te worden.