Idd, wedstrijdgericht trainen is absoluut niet erg. Integendeel, doe ik zelf ook

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Chaos schreef:In jouw vorige post lees ik niks terug over een speciale neusriem/bit voor op concours. Eentje die net wat scherper is. Ik lees niks over ander gebruik sporen en zweep op concours. Dat jij voorafgaand aan je concoursen enkele malen met slof rijdt. Moet je helemaal zelf weten, ik zou gewoonweg niet weten waarom.
Ik heb gewerkt bij Van Silfhout op stal. Ook daar is de slof een standaard optoming in de wedstrijd gerichte trainingen. Maar dat wil niet zeggen dat het op paardvriendelijke wijze gehandelt wordt hoor.
Hier in de regio zie ik dat veel, ruiters zeggen het zelf overigens ook. Hebben vaak helemaal niet door waar ze mee bezig zijn. Ik kom hier in de buurt op heel veel stallen en zie genoeg leed veroorzaakt door "wedstrijdgericht trainen"..
Wat helemaal geen wedstrijd gericht trainen is, maar trekken en plukken en schreeuwen en schoppen. En dan zo snel mogelijk naar het Z.
Mikkk schreef:Ze geeft toch alleen aan dat het gebruik van een slof als standaard optoming niet wil zeggen dat er op paardvriendelijke wijze wordt gehandeld?
Rest slaat mijn inziens op een aantal wedstrijdruiters hier in de regio![]()
Neemt niet weg dat ik je gelijk geef mbt woordkeuze
knollentuin schreef:mijn vraag is dus aan degenen die het niet zien wat wij wel zien : waarom is dat zo
Mikkk schreef:Ik snap je laatste zin niet? Waarom anderen niet inzien dat het er op concours niet even paardvriendelijk aan toe gaat?
Dat kan een paar oorzaken hebben:
- personen verstaan andere dingen onder paardonvriendelijk
- sommige regio's hebben alleen perfecte ruiters en amazones.
Lusitana schreef:Tja, wat dus gebeurt is paardonvriendelijk zijn, maar het personeel zwijgplicht opleggen.
Daar had geen naam van de stal bij hoeven staan (dat zijn er nl meerdere), de praktijk (van zwijgplicht opleggen waardoor mishandeling niet uitkomt) deugt op zich natuurlijk niet, en ik mag hopen dat er iets aan gedaan wordt. Overigens zouden ze aan mij een slechte hebben. Daar heb ik wel een rechtzaak voor over. Eens kijken welke plicht zwaarder weegt, morele of die van het contract.
Men is bezig om meldingsplicht bij (dieren)mishandeling er door te krijgen als dat er al niet door is.
knollentuin schreef:wat ik dus niet begrijp is dat er nog steeds mensen geloven dat je met een paard dat niet verzameld met ruggebruik loopt en nog geen lengtebuiging vertoont door de mand valt, dat is echt niet zo! ik ken er zat die de wissels niet goed springen en toch nog punten scoren ?
knollentuin schreef:eerlijk niet. ik heb alleen een poosje geleden gevraagd aan enkele kritici en tegenstanders in dit topic die mij en enkele anderen aanstellers vinden wat zij doen aan hun eigen ontwikkeling ,en daar krijg ik ook geen antwoord op.
listiglistje schreef:Het niveau is hier de laatste jaren alleen maar gestegen (in alle opzichten) en ik constateer geen slechte ruiters of wanpraktijken....
Lusitana schreef:Wat we wel zien, kan wel eens een puntje van een ijsberg zijn.
Tendance schreef:Mikkk schreef:Ze geeft toch alleen aan dat het gebruik van een slof als standaard optoming niet wil zeggen dat er op paardvriendelijke wijze wordt gehandeld?
Rest slaat mijn inziens op een aantal wedstrijdruiters hier in de regio![]()
Neemt niet weg dat ik je gelijk geef mbt woordkeuze
Dat is niet wat er staat....
Dit is wat ze schreef:
Ik heb gewerkt bij Van Silfhout op stal. Ook daar is de slof een standaard optoming in de wedstrijd gerichte trainingen. Maar dat wil niet zeggen dat het op paardvriendelijke wijze gehandelt wordt hoor.
Er staat duidelijk een verwijzing, als je de zin goed leest, dat het er daar niet altijd paardvriendelijk aan toe gaat.
Dus als het anders bedoeld was, dan moet het anders geschreven worden, want hier kun je problemen mee krijgen. Het gaat hier duidelijk over stal Van Silfhout.
Maar goed het maakt mij verder niet uit... Zo lang ik de problemen maar niet krijg.
jasmijn78 schreef:knollentuin schreef:wat ik dus niet begrijp is dat er nog steeds mensen geloven dat je met een paard dat niet verzameld met ruggebruik loopt en nog geen lengtebuiging vertoont door de mand valt, dat is echt niet zo! ik ken er zat die de wissels niet goed springen en toch nog punten scoren ?
Ik zie dat soms inderdaad ook wel eens gebeuren. Zoals ik al eerder stelde: de beoordeling van jury's is nu eenmaal vaak grillig. Nergens heb ik gesteld dat een jury het alleen maar bij het rechte eind heeft. Ik ben wel van mening dat als je je paard echt niet goed voor elkaar hebt, je bij de meeste (lees, dus niet alle) gemiddeld genomen niet zal scoren.
Helaas is het een manco van de wedstrijdsport dat vrijwel iedereen in elke klasse terecht kan komen als je maar week in week uit op wedstrijd gaat. Ik heb ook gesteld waar een goed wedstrijdruiter in mijn ogen aan voldoet. Heb je daar overheen gelezen? In mijn ogen steld die namelijk ALTIJD de opleiding van zijn paard voorop, lest bij gerennomeerde trainers en gaat niet zijn aanpak/rijden ineens veranderen omdat een jury blijkbaar iets anders wil zien.
En een dooddoener is dan weer: 'maar waarom zie ik dan.....' Dat het niet altijd lukt is een tweede. Goed dressuurrijden is nu eenmaal heel moeilijk. Maar dat zou de insteek moeten zijn. Aan een momentopname van iemand in een proef kun je echt niet altijd aflezen of iemand nu wel of niet op de juiste manier bezig is. Daarom vind ik dat je op moet passen met met zomaar oordelen over 'ze' en 'hun'.knollentuin schreef:eerlijk niet. ik heb alleen een poosje geleden gevraagd aan enkele kritici en tegenstanders in dit topic die mij en enkele anderen aanstellers vinden wat zij doen aan hun eigen ontwikkeling ,en daar krijg ik ook geen antwoord op.
Ik vond het inderdaad wat dramatisch te stellen dat je met een 4-jarige geen L proef zou kunnen rijden. Ik heb uitgelegd onder welke omstandigheden dat mi prima zou kunnen, en wanneer niet. Zijn we het dan nog steeds oneens? Wat ik aan mijn eigen ontwikkeling doe is trainen tot ik een ons weeg. Mijn halve salaris gaat op aan les, en waar het kan rijd ik clinic bij iedereen die in mijn ogen iets noemenswaardigs heeft neergezet. En thuis heb ik een zeer kritisch oog (van de oude stempel) die vrijwel elke dag met mij meekijkt. Verder probeer ik een 'goed wedstrijd ruiter' te zijn. Waar die in mijn ogen aan voldoet heb ik eerder al aangegeven.
Chaos schreef:Ik kan me volledig aansluiten bij Kim in deze discussie. Kim en ik rijden dezelfde kring, dus ik snap goed wat ze bedoelt!
Ook ik ben er zo een die dolgraag start op concours. Ik vind het rijden zonder te starten op een gegeven moment saai worden. Maar als ik om me heen zie hóé mensen scoren. Dan hang ik liever iets langer in de klassen en probeer ik in tussentijd mijn paard en mezelf beter te laten worden. Maar op een vriendelijke manier.
Op het moment dat je veel aan past alvorens je naar concours gaat. Dus je compleet anders rijd als in je training, met andere hulpmiddelen etc. Ben je voor mij vaak al verkeerd bezig.
Lusitana schreef:Omdat er "ook wel eens" een mooie proef wordt gereden, moet men maar de ogen sluiten voor wat er allemaal mis is?
Lusitana schreef:Het zou prettig zijn als het schoonheidsideaal van "in de krul" weer gewoon naar voor de loodlijn gaat, zoals het reglementair zelfs moet, en met evenwicht over vier benen.
Lusitana schreef:Het valt misschien allemaal wel mee met hoe erg paarden behandeld worden, maar het valt niet mee met de verkeerde ideeën over dressuur zolang we kinderen nog elkaar zien aanleren om te zagen en touwtjes te gebruiken en weet ik het wat.