nombrado schreef:ZZonneglans schreef:Potdomme Nombrado, volgens mij heb je gelijk.Hier zie ik toch duidelijke overeenkomsten met professor's stijltje.
Welkom terug prof.
Goed, nu eerst even bijlezen.
![]()
Professor is back

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cherie78 schreef:Om nog even op het stuwen en dragen terug te komen.
De achterhand van het paard heeft een stuwende en een dragende functie.
Bij een jong paard zal de stuwende fase langer duren dan de dragende fase, trouwens ook bij paarden die een zwakke achterhand hebben.
Door middel van gymnastisering (spierontwikkeling) zal het paard van stuwen tot een vermeerderd dragen worden gebracht.
liljebo schreef:Ik kan mij dus helemaal niets voorstellen bij een dragende functie van de achterhand.
Hooguit impuls, waarbij het achterbeen goed onder het paard wordt gezet, waardoor buikspieren lichtjes aanspannen en de rug spieren iets opbollen, waardoor de ruggengraad de ondersteuning krijgt, die het nodig heeft voor het dragen van de ruiter.
ZZonneglans schreef:Voor de duidelijkheidPotdomme Nombrado, volgens mij heb je gelijk.Hier zie ik toch duidelijke overeenkomsten met professor's stijltje.
Welkom terug prof.
Goed, nu eerst even bijlezen.
ZZonneglans schreef:xmarliez schreef:
Dat 'in de hand stellen', doe je dat ook echt (marliez en anderen)? Of wordt die term vooral in de theorie gebezigd? Denk jij in loswerken en dan 'in de hand stellen'?
Ik denk in andere terminologie, want die verbinding, wat ik 'aanleuning' verkrijgen noem, is wel mijn omschrijving van 'in de hand stellen' toch hoor je die term zelden, of heb ík die term maar zelden gehoord?
ZZonneglans schreef:Deze discussie komen we toch niet uit. Daarom ben ik zo brutaal om mijn vraag nog een keer te stellen. Nombrado, gebruik jij de term 'in de hand stellen' of beschouw jij het ook als een vooral theoretische term?
Trakky schreef:Het even gegoocheld en vond het volgende artikeltje misschien is dit wel interessant zo heb ik het ook gehoord van mijn lesgeefster. http://home.online.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_05.htm
xmarliez schreef:Zzonneglans, ik dat je de term weinig gehoord hebt omdat deze term heel weinig tot niet meer gebruikt wordt in de huidige dressuur. Dit komt omdat de ruiters van tegenwoordig niet meer met de juiste termen werken. De term in de hand stellen gebruikt nombrado niet omdat het niet fijn klinkt, dat is onzin. Het is juist een hele fijn klinkende term als je de gedachten er achter weet maar ook het gevoel. Mensen die nog nooit een correct gaant paard gevoeld hebben zullen deze term niet begrijpen. De ruiters van tegenwoordig voelen geen correct gaant paard meer dus zullen deze term niet begrijpen noch gebruiken.
xmarliez schreef:Ze zullen het best herkennen en voelen, het zijn tenslotte mensen met gevoel alleen worden de paarden van tegenwoordig niet meer correct gereden waardoor ze niet in de mogelijkheid zijn om het te voelen en begrijpen.
Abacab schreef:Trakky schreef:Het even gegoocheld en vond het volgende artikeltje misschien is dit wel interessant zo heb ik het ook gehoord van mijn lesgeefster. http://home.online.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_05.htm
hee wat leuk de prof is er weer.
Sympathiek dat je die site hebt opgezet, ik ga het zeker nalezen en bestuderen!
Abacab schreef:xmarliez schreef:Ze zullen het best herkennen en voelen, het zijn tenslotte mensen met gevoel alleen worden de paarden van tegenwoordig niet meer correct gereden waardoor ze niet in de mogelijkheid zijn om het te voelen en begrijpen.
ja ja die verhalen dat vroeger 'toen de guldens nog van hout waren' alles beter was die kennen we nog wel van Professor en aanhang. Om eerlijk te zijn wordt ik daar een beetje moe van en velen met mij. Dressuur is nog nooit zo populair geweest als nu. Als mensen een Ed met Toto door de baan zagen gaan waren er maar weinig die daar niet sprakeloos van werden.
Roepen dat dat niet correct is gaat dus niet op, je mag wel stellen dat het anders is en daarmee hou je de dicussie een stuk leuker en boeiender.
nombrado schreef:ZZonneglans schreef:Deze discussie komen we toch niet uit. Daarom ben ik zo brutaal om mijn vraag nog een keer te stellen. Nombrado, gebruik jij de term 'in de hand stellen' of beschouw jij het ook als een vooral theoretische term?
nee, die term gebruik ik niet....helemaal niet in de lessen.
ik leer ze juist meer "los"te laten in de hand (en dan bedoel ik niet losgooien) maar een ontspanning in schouders, arm, bovenrug van de ruiter en een licht liggen van de teugels in hand.
ik vind de term niet correct.
dus gebruik ik hem niet.
Moll schreef:Moll schreef:In de vrijheid hebben ze alleen geen correct rug gebruik.
Van nature is het gewicht op de voorhand dat wil je met rijden ook niet, en zoals marlies al aan geeft een zweefdraf is geen pasage, en dribbelen is geen piaffe.
cherie78 schreef:
Wat zou dit veulen nog moeten leren aan "correct" ruggebruik?
Wat zou dit veulen nog meer naar de achterhand moeten brengen?
Wat voor meer gewicht wordt hier op de voorhand gedragen?
Ik hoop dat ik deze foto mag plaatsen van dit schitterende dier?
Het laat zo goed zien, hoe een "correct" gebouwd paard kan gaan!!