Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:04

murphy102 schreef:
De halve ophouding werkt verzameling-verhogend.
De halve ophouding die correct doorkomt en dat wil zeggen dat een paard totaal nageeflijk is, doorlatend door mond, kaak, nek, hals, rug en lendenen naar de achterbenen en daarmee dus ontvankelijk is (voor alle hulpen) en dus durchlassig, zal de impuls terugbrengen naar de achterbenen. Het gevolg is Hankenbiegung, het paard gaat zakken, dalen, buigt dieper door de gewrichten achter, gevolg: verzameling!

ook deze is al genoemd hahahahahha

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:31

Moll schreef:
even de vraag tussen door, ga ik weer snel verder, zijn er niet meer vormen van halve ophoudingen, als ik Baucher op na sla is deze ander als die van steinbrecht

Binnen de AR worden er wel verschillende halve ophoudingen gebruikt, maar ik denk niet dat jullie die willen horen :D

Professor, met het diarree verhaal. Bedoelt u dan letterlijk het samen knijpen van de bilspieren? In het boek van Heather Moffet staat dat zij dit gebruikt in combinatie met het samen knijpen van de bovenbenen. De reden hier voor is dat het zitvlak van de ruiter dan een fractie omhoog komt, waardoor de zitbeenknobbels niet in de rugspieren prikken tijdens de ophouding en de rug meer ruimte krijgt. Is dit ook uw idee er achter of bedoelt Moffet het anders? Zelf heb ik het zo overigens niet geleerd.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:44

het wordt ook wel eens vergeleken met op een schommel zitten en dan de schommel in beweging zetten (zonder af te zetten)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:44

Moll schreef:
even de vraag tussen door, ga ik weer snel verder, zijn er niet meer vormen van halve ophoudingen, als ik Baucher op na sla is deze ander als die van steinbrecht

Zoals ik het begrepen heb gebruikte Baucher bij de halve ophouding alleen de teugels, oftewel hand zonder been.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:46

@ Quadripes, dat was ook al genoemd :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:43

ha ha, ok dat had ik niet gezien... zit afentoe op mijn werk tussendoor te lezen... heb nu even een kwartiertje pauze.

vanmiddag de tijd gehad om aan de dubbele longe en lange lijnen te werken, voor het eerst met Conversano en hij pakte het echt heel goed aan. In stap en draf, zijgangen aangestipt, gewerkt op de volte. Echt super en dan zo'n heerlijk zonnetje erbij :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:55

Eerst weten hoe wij in de klassieke dressuur een halve ophouding bewerkstelligen.
Dan kan men Baucher ook begrijpen.
Hij zegt in zijn 2e boek gewoon maar zeer omschlachtig, men hoeft niet altijd te drijven met het been, en afwisselend hand en been kan ook.
Dan maakt hij het paard eerst voor los en dan zegt hij dan is het ook achter losgelaten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:21

Professor schreef:
Jammer dat u dit topic met deze leegte probeert te vullen, leest u eens terug waarom en wat, dan komt u ook tegen dat het voorstellingsvermogen er niet is dat is droevig voor u en Jasmijn, maar niet voor de andere topic deelnemers.
Het respekt ontbreekt u beide totaal, daardoor zult u altijd grote problemen hebben de Klassieke Rijkunst te begrijpen, dat is respekt tegenover het Paard wat een kammeraad is en niet een sportartikel.

Volgens mij verwart U respekt met respect. -:)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:23

@skygirl: nee dit is een zinnige opmerking?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:12

Skygirl schreef:

Laat mij maar c en k doorelkaar halen ook als het met k geschreven was had u het waarschijnlijk ook niet begrepen.
Dit is gewoon een topic kapot maken met onzin jammer heel jammer zeer respectloos.

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:19

Professor schreef:
Skygirl schreef:

Laat mij maar c en k doorelkaar halen ook als het met k geschreven was had u het waarschijnlijk ook niet begrepen.
Dit is gewoon een topic kapot maken met onzin jammer heel jammer zeer respectloos.

Beiden is goed nederlands.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:23

Jennyxx schreef:
Professor, met het diarree verhaal. Bedoelt u dan letterlijk het samen knijpen van de bilspieren? In het boek van Heather Moffet staat dat zij dit gebruikt in combinatie met het samen knijpen van de bovenbenen. De reden hier voor is dat het zitvlak van de ruiter dan een fractie omhoog komt, waardoor de zitbeenknobbels niet in de rugspieren prikken tijdens de ophouding en de rug meer ruimte krijgt. Is dit ook uw idee er achter of bedoelt Moffet het anders? Zelf heb ik het zo overigens niet geleerd.

Geweldig maar Müssler beschrijft het dito, deze man vertelde het zo.
Bovendien hoe wilt u door een zadel de rugspieren??????? prikkelen???????????
Het bovenbeen komt automatisch in werking probeert u het maar uit Kreuzanspannen is een beweging die men kort doet en niet constant.
Bovendien doet men dat niet bij elke halve ophouding zeker niet bij de hele ophouding.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:31

Pasterza schreef:
Zoals ik het begrepen heb gebruikte Baucher bij de halve ophouding alleen de teugels, oftewel hand zonder been.

Men hoeft niet altijd met het been te drijven, wanneer men een halve ophouding maakt het hangt van de impuls af wat men doet, bovendien drijft de zit al.
Baucher reed veel met zijn bovenbeen.

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:34

Ik vind het nogal vreemd dat je met je zitbeenknobbels, door het zadel heen in de rug prikt :? Dat moet je mij toch eens uitleggen, want dat lijkt mij vrij onmogelijk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:43

Appie12 schreef:
Ik vind het nogal vreemd dat je met je zitbeenknobbels, door het zadel heen in de rug prikt :? Dat moet je mij toch eens uitleggen, want dat lijkt mij vrij onmogelijk.

Er zitten precies onder de zitbeenknobbeltjes 2 pinnen wanneer men daarop drukt drukken deze op de rug??????????? *\o/*

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:46

quadripes schreef:
het wordt ook wel eens vergeleken met op een schommel zitten en dan de schommel in beweging zetten (zonder af te zetten)

Ken ook wel een ander voorbeeld maar die vind ik niet netjes genoeg.
Daarom diaree kent iedereen wel of niet soms?????????????
En is een lange tijd geleden dat ik op een schommel gezeten heb, misschien in de toekomst weer wanneer er eens kleinkinderen komen. *\o/*

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:48

Nog steeds is er niemand die precies beschreven heeft wat ik gevraagd heb, alleen de uitwerking voor de helft.
Kan nog een vraag stellen maar wacht even op een zinvol antwoord er waren erbij die heel goed in de richting komen vooral die waar mijnheer Moll hahahaha bij geschreven heeft.
Mijnheer Moll u weet zoveel kunt u het niet precies uitleggen???
Wanneer ik energie opwek en die naar voren gaat waar komt deze voor het eerste aan???
Hoe geef ik die weer terug naar de achterhand? Waarom moet ik gedoseerd drijven???
En waarom is de hand zo belangrijk?????
Laatst bijgewerkt door Professor op 08-02-11 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:49

Mijn excuus, ik had beter kunnen citeren, mijn eigen (zonder zadel) interpertatie zit er doorheen. Wat Moffet schrijft is dat zij niet zwaarder wil gaan zitten bij de hele en halve ophoudig, omdat paarden dan uit reactie hun rug juist hol kunnen gaan maken. Zij spant liever de bil- en dijspieren aan, zodat ze iets 'omhoog' komt. De zit wordt lichter en de paardenrug kan dan omhoog komen. (uit Verlicht Rijkunst)

Met 'schommelen' word je volgens mij wel zwaarder.

Professor kunt u misschien uitleggen wanneer welke dan het best is?

Overigens weet ik niet of Heather Moffet wel een echte KR/KD ruiter is?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:51

Professor, dat is vast een beweging die mannen graag maken ;).
En ik moet denk mijn zadel maar even na laten kijken. Mijn pennen zitten denk ik op de verkeerde plek :p.
Maar ik lees geïnteresseerd verder. Heel leerzaam. En helaas geen nuttige bijdrage van mijn kant.

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:52

Jennyxx schreef:
Mijn excuus, ik had beter kunnen citeren, mijn eigen (zonder zadel) interpertatie zit er doorheen. Wat Moffet schrijft is dat zij niet zwaarder wil gaan zitten bij de hele en halve ophoudig, omdat paarden dan uit reactie hun rug juist hol kunnen gaan maken. Zij spant liever de bil- en dijspieren aan, zodat ze iets 'omhoog' komt. De zit wordt lichter en de paardenrug kan dan omhoog komen. (uit Verlicht Rijkunst)

Als jij mee blijft in de beweging van het paard, dan zal het paard de rug niet hol maken op het zwaarder zitten. Dat geloof ik niet. Daarbij, de rug hoeft niet omhoog, de buikspieren moeten aangespannen worden. Dan krijg je het juist ondertreden van het achterbeen, of omdat het achterbeen juist ondertreedt worden de buikspieren aangespannen.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:53

Jenny, je kan nooit zwaarder worden ;). Met schommelen kantel je ook je bekken en zuig je je paard zijn rug mee omhoog alsof je een zuignap aan je doos hebt (heb ik zo geleerd :)).

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:53

Jennyxx schreef:

Hoe kan ik mij zwaarder maken in het zadel????? Gewicht is gewicht die blijft gelijk.
Waarom Moffet dingen door elkaar haalt ik weet het niet. Kreuzanspannen is wat men tegenwoordig zwaarder maken noemt daarom begrijp ik het niet helemaal.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:54

spokie79 schreef:
Jenny, je kan nooit zwaarder worden ;). Met schommelen kantel je ook je bekken en zuig je je paard zijn rug mee omhoog alsof je een zuignap aan je doos hebt (heb ik zo geleerd :)).
Belachelijk, gewoon belachelijk hoe moeten wij mannen dat doen??????????
Deze uitleg is ordinair en bovendien totaal niet de werking.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:56

Appie12 schreef:
Als jij mee blijft in de beweging van het paard, dan zal het paard de rug niet hol maken op het zwaarder zitten. Dat geloof ik niet. Daarbij, de rug hoeft niet omhoog, de buikspieren moeten aangespannen worden. Dan krijg je het juist ondertreden van het achterbeen, of omdat het achterbeen juist ondertreedt worden de buikspieren aangespannen.

En wat gebeurd er wanneer buikspieren aanspannen???
Juist de lendenen worden omhooggebracht, de rug dus. Beetje verwarrend wat u hier schrijft.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:58

Professor vraagt u mij om het te verduidelijken of zegt u dat u het niet begrijpt, omdat het waardeloos is? Mocht u verduidelijking bedoelen. Zij schrijft dat als je bv op een kruk rechtop zit en je bil/dijspieren spant dan komt je geraamte wat omhoog zonder dat je billen los van de zitting komen. Zo maakt zij zich 'licht'. Met schommelen komt je geraamte juist wat meer naar beneden waardoor je zwaarder lijkt.