TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:55

Dubai_x3 schreef:
Dan heb ik als paard liever een bitje in men mond waar ze lichtjes aan trekken dan iets op men neus waar ze constant aan trekken ...

Dat "lichtjes" gaat alleen op voor de ruiter. Nièt voor het paard. Bij het paard komen de enorme pijnscheuten wel door hoor.
Dus wat heb je als paardenliefhebber nu liever?

Anoniem

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:59

Presenteer niet iets als een feit wat jij alleen maar denkt, en ga niet mensen een schuldgevoel aanraden. Daar ben ik wél op tegen, niet op bitloos rijden an zich.

Jodyy93Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:18

nou ik kan het verschil weten ik heb een paard samen met mijn moeder, ik rijd M1 dressuur met hem MET bit en mijn moeder rijd recreatief dressuur met hem bitloos. dit omdat het paard nog wel eens sterk kon zijn met bit wilde me moeder het bitloos uitproberen, en leek aardig te werken, ( nu helaas niet meer heeft door dat hij ook eronderuit kan komen met een bitloos hoofdstel) wat mij is opgevallen wanneer mijn moeder heft gereden en ik pak het bit weer op, dan is de aanleuning verdwenen een paard heeft namenlijk erg wienig houdvast met een bitloos hoofdstel, maar daarbuiten vond ik ook dat mijn moeder de zeiwaartse gangen stuk moeilijker ging met hem aangezien hij dan erg snel de neiging had tot het kantelen van zijn hoofd, mijn conclusie hieruit is dat ik het bitloos prima vind voor een buitenritje en lekker recreatief gebruik, maar dat is niet te doen met die van ons, die is buiten hier niet mee te houden, daarnaast vind ik het gedoe eromheen zoals eerder al gezegt ook onzin, want de mensen die zeggen dat bitloos rijden beter is inverhouding naar het paard moeten dan maar eens terug gaan naar de natuur, want wie het zo natuurlijk mogelijk wil, is het hele freestyle,bitloos en vreiheidsdressuur onzin, want dit is evengoed het trainen van een paard, wanneer je een paard natuurlijk wilt houden, zeg ik verhuis hem naar amerika en laat hem daar in de natuur los. dat is de natuur! maargoed dit is mijn mening en ervaring met bitloos! maar ben het er zeker mee eens dat dit geen slechte manier van rijden is voor de recreatieve ruiter!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:53

De dingen die jij noemt vind ik niet eerlijk voor een vergelijking van bit vs. bitloos. Je moeder rijdt recreatief, jij wedstrijdgericht.

Je geeft aan dat het paard al sterk is mét bit, dan wordt dat natuurlijk niet minder zonder bit. Dat moet je rijtechnisch oplossen, niet met harnachement. Een paard wat sterk is in de mond, wordt naar mijn mening teveel aan de voorkant geprutst. (Want als jij voor los laat, waarom zou het paard zich dan sterk maken?)
Wijken zou je ook zonder teugels moeten kunnen, dus wederom een rijtechnisch probleem (hoofd kantelen) en geen harnachement probleem.

En net zoals je een paard aan een bit moet leren wennen en wat er mee bedoelt wordt, moet je dat ook met een bitloos hoofdstel. Natuurlijk gaat dat niet meteen zo soepel en vertrouwd als daarvoor met bit. Als ik nu mijn paard met bit ga rijden, zal ze achter de loodlijn gaan zitten, omdat ze de druk niet gewend is. Dan is het natuurlijk niet eerlijk om te zeggen dat mijn paard niet goed kan lopen dóór het bit.

En je kunt prima M-dressuur oefeningen rijden zonder bit. Maar ook dat vergt training, net zoals dat training vergt als je met bit rijdt. Het zou dus ook helemaal geen slechte manier van rijden zijn voor de wedstrijdruiter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:59

Yamcha schreef:
Presenteer niet iets als een feit wat jij alleen maar denkt.

Dat zijn anatomische, fysiologische, neurologische en natuurkundige feiten.
Heeft dus niets van doen met wat ik zou denken en ook niet met wat jij zou geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:02

@rubyenjody:
Allereerst heeft bitloos rijden niks met "terug naar de natuur" en "naar Amerika verhuizen te maken".
Verder blijkt uit je verhaal dat jij en je moeder rijtechnisch nog niet zo erg ver zijn. Je zou moeten rijden met je zit, niet met een bit.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:15

JoviBan schreef:
Yamcha schreef:

Heeft dus niets van doen met wat ik zou denken en ook niet met wat jij zou geloven.

Ben wel benieuwd hoe ze énorme pijnscheuten onderzocht hebben? Wat iets of iemand voelt, kan een wetenschapper namelijk niet testen. Wél stofjes die het beschreven gevoel veroorzaken (denk aan verliefdheid). Dus dat kan sowieso al niet.

En lichte rukjes aan een bit enorme pijnscheuten? Dat het onprettig is geloof ik wel, maar lijkt me toch sterk dat er zoveel paarden gewoon braaf en ontspannen rondlopen met enorme pijnscheuten. De meesten lopen toch echt niet ontspannen bij enorme pijnscheuten hoor ;)

En er zullen vast en zeker ook paarden zijn die toevallig heel gevoelig op de neus zijn en dat als onprettiger ervaren dan iets in de mond. Staat daar ook iets over in je beweerde onderzoeken?

Edit: zie dat je de term feiten gebruikt en niet onderzoeken. Maar komt eigenlijk op hetzelfde neer aangezien in onze maatschappij iets als 'feit' wordt gezien wanneer er een aannemelijke conclusie uit een onderzoek komt. Een feit is eigenlijk niets meer dan een mening die door het merendeel gedeeld wordt.

Jodyy93Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:58

nou bedankt voor al jullie super tips! ik kan inderdaad niet rijden. en mijn moeder rijd ook wedstrijdgericht maar dit maakt niet uit, zoals ik al had verwacht en hier natuurlijk dagenlijk het geval is, kan je gewoon niet je mening geven en vertelen wat jou ervaring is! ben erg benieuwd hoe GOED jullie wel niet rijden en hoe rijtechnisch jullie wel niet zijn. ( en nee hier wil ik niet mee zeggen dat ik anky zelf ben, maar weet best waar ik mee bezig ben en ook ik maak een hoop fouten net als jullie allemaal) en oja, wanneer willen jullie mijn paard komen rijden? en dit dan even op je zit doen? heel veel succes!!!! en oja ik rijd zelf ook zeker met zit, maar niet alleen maar.een goed aanleuning moet komen vanuit de hand van de ruiter wat aangenomen word door het paard.
Laatst bijgewerkt door Jodyy93 op 12-10-11 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:03

JoviBan schreef:
Yamcha schreef:

Dat zijn geen feiten, dat is jouw mening, en die moet je niet presenteren als een feit. Enórme pijnscheuten...... waar haal je het vandaan, werkelijk.......

Dat jij alleszins pro-bitloos en anti-bit bent, moet je zelf weten. Dat is jouw keuze, en daar val ik heus niet over. Waar ik wel over val is dat je mensen neerzet als dierenbeulen op deze manier, dat vind ik echt niet netjes van je.

Jodyy93Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:09

ben het er mee eens, dat inderdaad de mensen met bit als dierenbeulen worden neergezet, daarbij ook nog eens dat het voor mij niet uitmaakt een scherpe neusriem of een bit, ik zou het allebei niet fijn vinden, maarja dat ik ook moet werken voor mn geld is ook niet iets wat ik fijn vind en ik voor zou kiezen als ik de keus had. en hijebij nogmaal ben absoluut niet tegen het bitloos rijden, maar vind het puur voor recreatief gebruik!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:55

rubyenjody schreef:
nou bedankt voor al jullie super tips! ik kan inderdaad niet rijden. en mijn moeder rijd ook wedstrijdgericht maar dit maakt niet uit, zoals ik al had verwacht en hier natuurlijk dagenlijk het geval is, kan je gewoon niet je mening geven en vertelen wat jou ervaring is! ben erg benieuwd hoe GOED jullie wel niet rijden en hoe rijtechnisch jullie wel niet zijn. ( en nee hier wil ik niet mee zeggen dat ik anky zelf ben, maar weet best waar ik mee bezig ben en ook ik maak een hoop fouten net als jullie allemaal) en oja, wanneer willen jullie mijn paard komen rijden? en dit dan even op je zit doen? heel veel succes!!!! en oja ik rijd zelf ook zeker met zit, maar niet alleen maar.een goed aanleuning moet komen vanuit de hand van de ruiter wat aangenomen word door het paard.

Nou nou er heeft hier niemand gezegd dat jij niet kan rijden. Alleen dat de dingen die jij opnoemt als gevolg van de bitloze optoming, niet juist zijn. Dat zijn namelijk rijtechnische problemen, en worden niet veroorzaakt door een bitloze optoming.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:17

ik ben er niet echt tegen, maar ik ben er wel tegen als mensen tegen het bit zijn, want het bit is niet veel erger dan bitloos. Zoals al eerder mensen hebben gezegt,

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:34

Citaat:
ik ben er niet echt tegen, maar ik ben er wel tegen als mensen tegen het bit zijn, want het bit is niet veel erger dan bitloos. Zoals al eerder mensen hebben gezegt,

sorry maar hier moet ik even op reageren :P , bit niet veel erger dan bitloos? daar ben ik het dus niet helemaal mee eens . Een bit zit namelijk toch wel op de gevoeligste plek van het paard, maar als ik alles zo terug lees is hier al flink over gediscuseerd xd

Jodyy93Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:28

wanneer jullie denken dat dit een rijtechnisch probleem is, vind ik het erg apart wanneer hij dit alleen doet bij bitloos? maargoed het is al een fout van mij om tegen mensen in te gaan die met zoiets bezig zijn, aangezien het zo is dat wanneer je iets er op tegen hebt, er zo fel gereageerd word met dat diegene het fout doet, terwijl ze het zelf niet zo zien. en daarbij willde ik alleen aan TS laten weten wat mijn ervaring is, nou dat heb ik in ieder geval gedeeld. heel veel succes met jullie ozo lieve bitloze verschijningen! en ook dit is niet fijn een hevige druk op de neus!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:50

MaritAriel schreef:
sorry maar hier moet ik even op reageren :P , bit niet veel erger dan bitloos? daar ben ik het dus niet helemaal mee eens . Een bit zit namelijk toch wel op de gevoeligste plek van het paard, maar als ik alles zo terug lees is hier al flink over gediscuseerd xd

Kan je iets specifieker zijn met wat je bedoelt? Want dit zegt mij niets en dit hoeft niet eens een probleem te zijn. Bovendien is de mond een van de gevoleigste plekken? Wat wil je nog meer tegenhouden, voortplanting? Daar is toch ook een gevoelig lichaamsdeel bij betrokken? Geen goed voorbeeld wat betreft het rijtechnische maar meer als verduidelijking bedoelt van eerder genoemde.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:58

Danique_G schreef:
MaritAriel schreef:

Kan je iets specifieker zijn met wat je bedoelt? Want dit zegt mij niets en dit hoeft niet eens een probleem te zijn. Bovendien is de mond een van de gevoleigste plekken? Wat wil je nog meer tegenhouden, voortplanting? Daar is toch ook een gevoelig lichaamsdeel bij betrokken? Geen goed voorbeeld wat betreft het rijtechnische maar meer als verduidelijking bedoelt van eerder genoemde.

wist niet dat voortplanting tegenwoordig met het bit is te vergelijken? Ik ben het er helemaal mee eens dat een bitloos hoofdstel ook slecht is als je het fout gebruikt . Maar als ik naar de uitleg filmpjes kijk zoals deze: http://www.youtube.com/watch?v=AOKMewVCMHY vind ik de werking van het bit gewoon niet vriendelijk . Op wat voor manier je het ook gebruikt . Maar dat is mijn mening en iedereen mag daar anders over denken . Maar in de mond van mijn paarden komt geen bit ;).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:04

Iets beter lezen, zoals ik zei, het was als verduidelijking van wat ik eerder zei in die post en is niet rijtechnisch te vergelijken.
De maker van dit filmpje is niet objectief en de enigste waarom hij dit filmpje heeft gemaakt is om mensen te motiveren om ook bitloos te rijden. Is niets mis mee, maar ik heb meerdere dingen gezien in het filmpje die ik een beetje scheef en doorzichtig en wel erg over een kam scherend vind.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:06

Danique_G schreef:
Iets beter lezen, zoals ik zei, het was als verduidelijking van wat ik eerder zei in die post en is niet rijtechnisch te vergelijken.
De maker van dit filmpje is niet objectief en de enigste waarom hij dit filmpje heeft gemaakt is om mensen te motiveren om ook bitloos te rijden. Is niets mis mee, maar ik heb meerdere dingen gezien in het filmpje die ik een beetje scheef en doorzichtig en wel erg over een kam scherend vind.

haha daarin verschillen onze meningen dan ook . En ik heb ook totaal geen problemen mee dat er mensen zijn die wel met bit rijden . Ik vind het alleen jammer dat er veel mensen zo makkelijk mee omgaan , met dat bit.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:30

Nee ik heb over het algemeen ook geen moeite met bitloze rijders iedereen moet het zelf maar weten en als het paard het best vind.. tsjaa dan ga ik niet lopen miepen dat ik zó tegen bitoos ben. Maar soms zie ik mensen die alleen maar bitloos lijken te rijden omdat het anders zo zielig is voor het paard terwijl het probleem 9 van de 10 keer puur rijtechnisch is. Alle dingen waar ik tegen aan loop of stalgenootjes is meestal gewoon een kwestie van rijden, rijden, rijden en nog eens rijden. Manege eigenaar is redelijk... ouderwets maar echt wel begaan met de paarden. Meestal is het ook, niet kletsen maar rijden, niet bepaald iemand die je in volledig natural tenue ziet rijden. Hij heeft het ook vaak bij het rechte eind, soms is hij wel een beetje te makkelijk met bepaalde dingen maar hij heeft wel zo'n 65 jaar ervaring met paarden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:36

rubyenjody schreef:

Dat zegt niemand hier, iedereen wil enkel helpen alleen zijn de meningen over wel of geen bit een beetje verdeeld. Zoals ik het uit jouw verhaal een beetje opmaak (weet ik niet zeker, ken jullie natuurlijk niet als combinatie(s)) dat jouw paard niet correct van achter naar voren gaat. Daar hoef je ook geen Anky voor te zijn want dat is basis. Als je dit hebt dan ben je 'een eind' en van daaruit kan je je paard tijdens het rijden verder bewerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:06

Danique_G schreef:
Bovendien is de mond een van de gevoleigste plekken? Wat wil je nog meer tegenhouden, voortplanting? Daar is toch ook een gevoelig lichaamsdeel bij betrokken?

Stop je daar dan ook een stuk ijzer in of omheen waar een ander persoon z'n gang mee gaat?
Wellicht dat mensen die van SM houden dat lekker vinden, maar die kicken sowieso op pijn. Ik denk niet dat dat voor paarden op gaat. :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:09

JoviBan schreef:
Danique_G schreef:
Bovendien is de mond een van de gevoleigste plekken? Wat wil je nog meer tegenhouden, voortplanting? Daar is toch ook een gevoelig lichaamsdeel bij betrokken?

Stop je daar dan ook een stuk ijzer in of omheen waar een ander persoon z'n gang mee gaat?
Wellicht dat mensen die van SM houden dat lekker vinden, maar die kicken sowieso op pijn. Ik denk niet dat dat voor paarden op gaat. :')

Neeeee zo bedoelde ik het niet! ~~}>
Maar staat nog in dat bericht wat ik er mee bedoelde.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:12

Ik ben helemaal voor bitloos, mijn verzorgpony die ik al 3 jaar doe, die mijn zusje nu rijd want het is een shetlander van 1.05 heb ik zelf met bit ingereden, maar hij was altijd verschrikkelijk druk. Ik ben toen over gegaan op bitloos. Eerst met stalhalster en daar kon ik hem ook mee laten wijken etc. en ook met lange lijnen kan ik gewoon alles van hem vragen.

Ik vind bitloos goed mits de neusriem niet te laat hangt, want ene paard met bit kan zijn mond open doen maar wat een een paard dat bitloos gereden word??

Eline_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:30

ik rij ook met bid maar ik ken een paard dat echter heel slecht reageert op een bid zelfs na dat de tandarts is geweest dus daarom rijden ze haar bitloos
heb op youtube ook een filmke gezien wat een bid in een paarden mond doet :s
maar ik vind het niet erg als je rustig bent met je handen in de mond
maar op wedstrijd heb ik mensen gezien die niet normaal hard trekken en snokken en benen geven en terwijl tegenhouden daar kan ik absoluut niet tegen dan word ik echt kwaad ze doen dan echt het paard pijn :o
maja das mijn mening :)

momelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:48

als je bitloos rijd, rijd je op een soort neusriem
dus alle druk word dan op de neus gedrukt waardoor dat veel zeerder doet
zo heb je bij een gewoon hoofdstel met bit, ook verschillende neusriemen om meer druk op de neus te kunnen zetten
hoemeer druk er op de neus komt destemeer pijn het paard heeft, waardoor het eerder mee zal werken
met een bit erin doe je niet alles op de neusriem, dat komt er pas druk op wanner het paard de mond probeert te openen
en bijbitloos (waarikdushelemaalTEGENben) rijd je dus alleen op de neus
en dat doet veelmeer zeer dan met een bit rijden dusjha ik ben er tegen :)