Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:08

Ik ben juist heel streng (voor dieren en ook voor kinderen). Dit heeft ook helemaal niets te maken met straffen. Als je consequent bent en duidelijke grenzen stelt dan is dat juist heel prettig voor een paard. Ik tolereer geen gebijt of getrap en ze moeten ook beleefd zijn. Maar dit alles krijg je voor elkaar zonder straffen en met een dier terug op zijn plaats zetten. Straffen tijdens het rijden, ik begrijp het gewoon niet, als je gefrustreerd raakt dan is dat aan jezelf te wijten. Beloon het goede en negeer het foute.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:29

ik denk dat het meer een kwestie is van disciplineren dan straffen.
ik deel ook wel eens een tik uit. over het algemeen gebruik ik mijn zweep waar die voor bedoeld is, als aanwijzing en verlenging van mijn benen en hand.
soms dan werkt mevrouw zich enorm op, dan werkt een kleine tik wel eens om haar weer eraan te herinneren dat ik er ook nog opzit. ;)
ik deel nog wel eens een flinke klap uit als er over me heen gedonderd wordt, dat tolereer ik niet. nooit niet. dus als er om wat voor reden over mij heen gelopen wordt dan geef ik een klap, mijn ruimte is heilig.
en zo kan ik nog wel eens wat voorbeelden bedenken.
maar ik denk dat het vooral te maken heeft met de intentie.
ik kan me best boos maken als ik die klap uitdeel voor het over mij heen lopen, maar daarna is alles weer koek en ei. en dan is het niet zozeer uit woede of frustratie dat ik het doe, maar meer uit zelfbehoud ;)
ik probeer te stoppen als ik merk dat ik echt gefrustreerd word, dan ga ik stappen of doe ik even wat anders omdat ik het ook niet vind kunnen om frustratie af te reageren op het paard.

voorbeeld: afgelopen zondag hadden we een puppylesje cross. paardje en ik hadden het nog nooit gedaan. mevrouw kreeg het voor elkaar om keer op keer door mijn begrenzingen te breken en langs de sprong te rennen, daar werd ik behoorlijk gefrustreerd van, maar daar ga ik niet van rammen. ook toen madame me voor de 2e keer eraf gegooid had door een schijnbeweging op een sprong kreeg ik het toch behoorlijk kwaad. maar dan ga je nadenken, wat heeft het nou voor nut om dat te gaan afreageren op het paard? niks! doe ik adem een keer diep in en uit en probeer het nog een keer. uiteindelijk is eht heel aardig gegaan voor de eerste keer, dus we hebben een heerlijk dagje gehad.

weet je wat het is, ik wil lol met mijn knol! dat betekend dat ik zoveel mogelijk probeer om veiligheid te creeeren ( door de parkeerstand te installeren, of door haar op stem achterwaarts te kunnen laten gaan, kan zo maar een keer van pas komen. maar ook door duidelijk te maken dat ik de baas ben en dat er naar mij geluisterd dient te worden. als baas ben ik ook degene die vertouwd wordt in enge situaties en dat betekend dat ik die in goede banen kan leiden. ik kan geen paard gebruiken dat midden op de weg z'n eigen plan besluit te trekken. ) en dat ik plezier wil beleven aan het rijden. en het is nog altijd het leukst als we beiden lol hebben. slaan en schoppen en rukken en rammen, dat is toch niet leuk?

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:33

Ik ben ook niet altijd even vriendelijk voor mijn pony's maar toch nooit onterecht zo zeggen veel mensen je moet denk ik gewoon de grens weten

skippy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:24

Ik geef het ook toe. ALs een paard bij mij er vandoor zou gaan zou ik niet met een los teugeltje verder rijden. Ik leg dan meer druk op de teugels en ga praten tegen het paard. ZO doe ik het :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:40

Nah als mijn paard er vandoor gaat ben ik er al af voordat zij echt vaart heeft kunnen maken, en houd ik de teugels zo goed mogelijk vast al lig ik op de grond. Mn paard ongecontroleerd op hol en de hele mikmak erbij wil ik nooit meer meemaken. Dan maar een schaafwondje op mijn knie en misschien een wondje in haar mondhoek.

Maar als ze te graag te snel wilt buiten dan zet ik ook druk op de voorkant hoor. Hoeveel en hoelang ligt er maar net aan :). Liever dat dan een ongeluk.

Edit, typo.. Typen blijft moeilijk :')

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:50

Ach voor mij is dat heel makkelijk, als mijn verzorgpony ervandoor gaat weet ik dat het niet zo lang zou duren dat ze snel weer wilt stappen maar dan wil ik nog even door galopperen! zodat ze de volgende keer wel even een keer extra denkt voordat ze er vandoor gaat.

Ik moet wel erg lachen om sommige reacties, het is ook herkenbaar ik ben ook niet altijd even 'lief' ze krijgt van mij ook weleens een tik als ze niet doet wat ik wil en soms ook wel iets te hard misschien maar anders luistert ze ook gewoon niet.
Toch leuk om te lezen van dat er iemand is die van haar paard afstapt als hij niet meer wilt lopen en dan een schop geeft en weer opstapt en doorloopt dan lig ik toch echt wel in een deuk! := ik zou echt lachen als ik diegene zou zien.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:19

Die reactie heb ik niet gelezen maar... ff serieus?v Ik kan daar echt niet om lachen.
Dat vind ik gewoon bizar en nergens voor nodig, voed je paard dan gewoon goed op :z.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:28

mijn paardje vindt het niet leuk om altijd volgens het boekje te lopen he dus ja dan moet ik soms wel :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:34

Met dit soort reacties kan ik dus helemaal niks. Waarom wil je paardje dan niet 'volgens het boekje' lopen? Meestal betekent dit toch echt dat de ruiter iets verkeerd doet.

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:47

Ik rijdt mijn paard normaal bitloos buiten. Nu ik een tijdje uit de running ben geweest heb ik met een bit buiten gereden en die heb die echt een paar keer als noodstop moeten gebruiken. terwijl mijn paard goed dressuur kan lopen, gehoorzaam is en waar ik normaal zonder zadel en met halster touwtje.
maar het enthousiasme waarmee hij de snelheid wil bepalen en de plek waar langzamer moet worden worden gelopen had ik dat bit nodig en dus rem nodig. Mijn veiligheid en dat van andere bosgebruikers gaat wel voorop.
en nee mijn instructrice had het niet gewaardeerd. :o

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:02

Ik vind bokt op sommige punten ook iets te veel... zeuren lijkt me daar het goede woord voor.
Mijn paard zit net heerlijk in de puberteit, en ik moet heel eerlijk zeggen dat toen ik weer in de buitenbak wilde gaan rijden ik (terwijl ik er eigenlijk fel op tegen was) er een slofteugel aan heb gehangen. Die hangt gewoon lekker te hangen, totdat het paardje oppeens besloot dat een bepaald vogeltje in de heg wel het rennen waard was, en dan ben ik toch blijf dat ik dat ding als extra rem had.
En, ook heel ernstig, als ik op buitenrit ga neem ik een pessoabit (dubbelgebroken op het 2e ringetje), maar puur omdat hij, als hij wil, gewoon door mijn dubbelgebroken watertrensje heen denderd. Heb hier ook veel reacties over gehad dat mijn paard geen respect voor mij had :o

TyTy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:03

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet altijd lief ben tegen Tyrone :o Hij is echt wel een keer op een hele korte cirkel gezet omdat ie alleen maar wilde bokken en kl*ten. Maar dan doet ie ook niet lief tegen mij... :+ :P
Maar het blijft een lastige kwestie en vooral ook persoonlijk..

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:34

ik rijd met respect voor mn paard in die zin dat ik dankbaar ben dat ik hem daarvoor mag gebruiken.
wil ook respect terug.
hij luistert eigenlijk altijd

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:39

Heel simpel.....hij gedraagt zich, dan "gedraag" ik me ook.
Is hij vervelend, ben ik ook "vervelend"......en ja dan wordt hij even op z'n plaats gezet, maar gelukkig is hij wel dusdanig opgevoed dat het zelden of nooit meer voorkomt.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:32

Afstappen, schop verkopen en weer doorlopen? Snugger.. :')

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:42

Bellissima_ schreef:
Afstappen, schop verkopen en weer doorlopen? Snugger.. :')

Klinkt raar, maar ja......hoeveel onopgevoede paarden ik dagelijks in handen krijg...niet leuk meer hoor en ook niet veilig :n

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:52

Dan liever een flinke klap met een zweep.. Afstappen en een schop verkopen pff.. Mijn paarden zouden allang vertrokken zijn

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:56

ik doe ook dingen verkeerd, vind overgins het fijt of iemand een bijrijdster heeft of niet echt niet slechter of beter dan iemand die het niet heeft!
Ligt wel aan je reden. ik ken iemand die een iets duurdere stal niet kon betalen, te lui was om op en neer te rijden en ook de stallen niet wou doen, zocht een verzorgster. buite die totaal uit en eigenlijk kreeg ze er bijna niks voor terug...dan vind ik je een paard niet waard. maar er zijn er genoeg die wegens andere redenen een verzorgster zoeken al is het omdat je het niet nodig vind zelf zoveel ermee bezig te zijn en het leuk vind een ander meisje blij te maken..of omdat je zelf er niet meer opdurft na een val (of kunt) en er iemand voor zoekt..ik ben iig giga blij als ik ooit weer eens een paardje ga vinden dan nu maar wat thuis zitten...

maar ik schop nooit, geef geen tik op de neus en ben eigenlijk heel erg geduldig, ook op het paard...maar wederom niemand is perfect ik dus ook niet, maar eigenlijk komt t maar heel zelde voor dat ik echt even uitschiet met mn irritatie, meestal ben ik toch wel kalm. en als ik uitschiet is het een klein trekje aan halstertouw als ze een halster om hebben, of ik word heel boos en zeg vrij hard EN NU HOUD JE OP!
verder ga ik eigenlijk nooit
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 24-03-11 20:02, in het totaal 3 keer bewerkt

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:59

Rijd mijn paarden altijd met zoveel mogelijk respect.
Als iets niet goed loopt zoek ik de fout bij me zelf.
En raak ik toch gefrustreerd omdat we niet kunnen communiceren ga ik 10 minuten stappen en probeer het weer. Had vroeger een oude lesgever die zei dat de fouten die een paard maakt de spiegel zijn van diegene die erop zit. Dankzij hem ben ik op alle fronten Z geworden, en heb ik groot respect gekregen voor deze spiegel! Je mag blij zij dat je op een paard mag zitten, laat staan rijden en aan het werk zetten. Dit gaat alleen met wederzijds vertrouwen.
En alles wat je in 3 maanden opbouwt kun je met 1 keer trekken, slaan of schoppen weer teniet doen.
Dus, volg mijn advies, blijf rustig, en als het bij je begint te koken: Stap af en ren twee rondjes door de bak dat helpt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:05

ik heb een tijd geleden ook met een (verzorg)paard met ee streng bit gereden, dat paard is nu met pensioen, men eigen paard word meestal bitloos of met kneveltrensje gereden

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:36

Mijn paard krijgt op z'n plaats een tik, krijgt een strenge teugel wanneer nodig en zet haar ook op een zeer korte volte als ze er voor de zoveelste keer er vandoor denkt te gaan.
Nee ben niet heilig, maar mijn paard ook niet..
Een schat van een paard, maar soms...... arghh!!
Ik heb me eigen boek geschreven met mijn regels er in...
Zelfs met een tik, strenge teugel of een korte volte heeft mijn paard het zeker niet slecht.

Wie respect geeft kan het terug verwachten...
Vaak is dit ook zo..

Deejay_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:42

8nnemiek schreef:
Ik heb schijt aan regeltjes :+ Ik heb mijn paard wel eens omgetrokken, ik heb hem wel eens een klap gegeven met mn elleboog tegen zijn snuffert, én hij heeft al best wat trappen voor zn kont gehad, en de longeerzweep heeft hij ook al vaak mogen voelen := Maar zodra hij braaf is dan ben ik ook poeslief :Y) Ben altijd eerlijk voor mn knollie
Qua rijden kloten we ook maar wat aan haha. Als het maar lekker ontspannen gaat, neus omlaag en luisteren en dan ben ik tevreden :))

Ik sta wel altijd als eerste te zeuren over hoe mensen op wedstrijd het allemaal fout doen :') Met hun sporen liggen te prikken en dat afranselen na een weigering en aan het bit hangen en straffen in de mond en liggen te bitchen.. krijg ik altijd zin om er met de zweep achteraan te gaan :') kijken of zij het leuk vinden

^^

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:49

Kaitlyn schreef:
Apple schreef:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :+

Amen _/-\o_

Heb hier niets aan toe te voegen. :)

joenohoe schreef:
Ik wel, slaat nergens op. Hoe vaak is het niet zo dat de ruiter niet kundig genoeg is om de juiste hulpen te geven, moet het paard dan een ram of een por met de spoor omdat jij dr zelf niks van snapt ? Of wat denk je van de mensen zonder ruitergevoel ? Als het niet wil ligt de oorzaak meestal bij de ruiter, of het paard snapt het nog niet. Moet je dan gaan straffen of m in zn bek trekken ? Dacht het niet.

Als mijn hengstje mijn jaarling onder luid gepiep wil schoppen terwijl ik hem vast heb, ja dan komt er een ruk aan het touw en een gigantische brul. Hoef ik hem niet voor te slaan. Als mijn jaarling zich misdraagt hetzelfde. Meer is niet nodig, ook niet voor mijn rijpaardmerrie en mijn shetmerrietje. Wat ze doen als ze in het land lopen bemoei ik me verder niet mee, dat vechten ze onderling maar uit :-).

Maar als er met rijden iets fout gaat, dan zoek ik het eerst bij mezelf. Schaam jullie, ruiters die slaan of trekken of schoppen uit pure woede of machteloosheid, ga nadenken over hoe je het kunt oplossen en leef je niet uit op je paard (en geloof me, ik weet waar ik over praat...).

Uhm, waar lees jij dat ik m'n paarden dan in hun bek ga trekken, of schop uit pure woede of machteloosheid? Dit zijn dingen die ik echt niet doe :n Maar als mijn paard uit luiheid gaat staken (geloof me dat doet de ruin nog wel eens) dan vraag ik het 2x lief en als hij dan nog niet luistert dan krijgt hij wel een tik op z'n billen :j Of net zoals ze een keer kuren op stal hebben, dan is m'n stem verheffen altijd genoeg.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:50

Wanhoop en machteloosheid is menselijk.
Ook je geduld verliezen en je afreageren.
Het is niet goed maar het gebeurt, niet alleen bij paarden, ook bij kinderen en honden en katten.
Toch blijft het zaak om dan naar jezelf te kijken, is het je eigen fout??
En als het je eigen fout is mag je nooit en te nimmer straffen!

xMerleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:54

Elk paard doet vast wel een keer vervelend en dan hoeft het niet gelijk straf. Maar als je paard nou heel vaak doordramt, je hulpen negeert, het bit zelf in de mond neemt en heel erg begint te klieren moet je dat echt corrigeren. Daarvoor zijn sporen of een zweep niet nodig natuurlijk, dit zijn middelen om het paard op zijn/haar bewegingen zelf te corrigeren (ik vind dat je voor sporen goed moet kunnen rijden en geen 11-jarig meisje dat net begint met een eigen pony moet zijn). Ik straf nooit echt af maar soms snauw ik wel even: Hou 'ns op! en dan ben ik ook écht boos, of als een paard bijt; terugbijten in het oor, verschrikkelijk smerig maar het helpt echt heel goed :')