Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:01

vallen weer opstaan, daar leer je van.. :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:34

'vroeger' had ik een erg goed evenwicht, deed rare dingen in de les, zoals achterste voren galoperen ed. Dacht dat ik ook wel achterste voren, áchter het zadel kon zitten.. Mijn instructrice wilde de pony opjagen zodat ie ging galoperen, maar dat wilde ik voor zijn door zelf te drijven.. alleen drijf je dan niet op de goede plek :+ De schat bokte net zolang, tot ik eraf lag.. Heb haar zelfs beloond toen, want ik was zo stom om haar in de lies te drijven..

Andere keer zat ik op een gekke pony, waar steeds minder kinderen op wilde. Hij was met stap en draf braaf, maar met galop schoot ie ervandoor.. Ik vond dat leuk.. Tot die keer dat hij er dus vandoor schoot, maar zo hard dat mijn cap voor mijn ogen ging/ ik zwart zag, en ik de omheining niet meer zag.. Pony galopeerde dus zo rechtdoor, ipv de hoek te nemen, en toen lagen we beiden op de grond..

Andere keer zat ik op een paard, reed niet meer op de manege. Maar blijkbaar was er een gladde plek in de bak waar een pony had geplast. Wilde aangaloperen, maar paard gleed uit over die plek, lagen beiden op de grond..

Reed een keer op een paard(1.80!) dat ZZ springen was, maar ik was maar een 'manegeruiterje van 14 jaar' die alleen op pony's sprong.. Nu begon de sprong op 80cm, raakte de hindernis.. 90cm: hindernis ging om, 1 meter, en ik moest echt drijven.. Paard neemt zo'n grote sprong, dat ik boven de hindernis mijn paard kwijt was, omdat ik dus nog zo'n halve meter hoger zat.. Paard landde, en ik belandde ernaast... (Springen is dus nog steeds niet mijn ding, haha)

Nu heb ik helaas geen goed evenwicht meer (hersenbloeding gehad) maar soms denk ik nog van wel..Ik stapte op een pony die ik wat verder zou doorrijden, ff zonder zadel.. Pony is supergevoelig, kan er amper been aanhouden.. Na het rijden ging ik weleens uitstappen zonder zadel, en ging altijd goed.. Nu ging ik dus zo even zonder zadel.. Stap ging goed, tot ik ff wat stelling wou laten zien.. Maar wat heb je nodig voor stelling? Precies, je been.. Dus de pony schrok, en dacht dat ie harder moest... Hij draven, en dat ging nog.. Maar omdat ie niet door de rug kwam (ik deed ook niks eigelijk) zaten twee passen niet lekker, hij harder, ik kon niet meer zitten en hij galoperen en toen paniek.. Ik probeerde alleen maar rustig te blijven, niet in de mond zitten (hij is echt gevoelig) en dus manen vast. Na een kwart rondje keek ik waar ik er het best van af kon rollen, maar hij ging zo strak langs de omheining, dat dit ook niet kon.. Hij ging de volgende hoek dus dwars door de omheining heen, en werd terug geveerd... Toen lag ik dus op het hek (dat afbrak)... Eigenaar van de pony pakte de pony en ging lopen, haar moeder en boer waar pony staat bekommerde zich om mij. Ik wilde naar de pony toe, en ook rustig maken,lopen, want die pony deed niks fout. Mijn been werd steeds natter, dacht dat ik de waterleiding had geraakt.. Tot ik zag dat het bloed was: bleek iets mijn been te hebben doorboord! Eerst verbonden, tot ik een paar dagen erna een fikse onsteking had.. Na een kuurtje ging dit ook weer beter trouwens. Die keer ben ik dus niet terug op de pony gestapt, de keer erna was ie wel wat heter, maar met veel geduld en rust ging dit ook weer beter (ik stap er alleen niet meer op zonder zadel ;) )

Ruby1995

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:56

ik ben een hele slechte ruiter ;(

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:01

waarom ?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:05

Idd waarom?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:09

ik ben nog nooit gevallen haha en rijd wel al 8 jaar paard....

Daphne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:10

Iedereen valt wel eens van z'n paard, en ik denk ook dat je daar van kan leren dus je bent in mijn ogen zeker geen slechte ruiter als je wel eens van je paard af valt

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:14

nee klopt, dat vind ik ook niet !

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:19

Toen ik tijdelijk op mijn shet moest rijden in de paardrijles ben ik er zeker om de 2 minuten afgevallen! En ik rij al superlang op deze pony, maar in de bak wil ze gewoon niet en dat snap ik ook wel!

Omdat ik eerst ook al op hem reed in de les en er toen wel iets minder afviel maar toch, ik weet precies hoe hij bokt en hoe hij dat aanpakt, wat ook al een voordeel heeft, want dan kan ik al beter blijven zitten, maar toch viel ik er steeds weer af. De pony had ook al lang stilgestaan, 2 weken, en daarvoor reed hij ook ongeveer maar 1x in de week.

Dit maakt je echt geen slechte ruiter, zolang je maar doorzet!
Ik ben toen pas gestopt toen ik maar liefst minstens één heel rondje bak had gedaan zonder er af te vallen! :) Toen ben ik ook echt gestopt, anders zou het alleen maar erger worden :)

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:20

van vallen en opstaan leer je ;) alleen moet je wel zo vallen dat je nog kunt opstaan

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:23

mee eens arankeng !!! :p

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:26

Ruby1995 schreef:

Haha, dat moet je idd wel een hele slechte ruiter zijn :+

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:28

dat is gemeen, je kent dr niet eens.. misschien is ze dan juist wel heel goed !! :p

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:32

Ruby1995 schreef:

Dan weet je of hoe je paard kan reageren in een jolige, hyper bui :P
Of je paard doet nooit raar
Of je bent zo'n goede rodeo rijder die wilde stieren berijd :D

Ik heb in mijn 12 jaar dat ik paardrijd 3-5x naast t paard gelegen?
En sinds aug 2011 mn eigen, nu indeze 5 maand er npg maar 2x naast gelegen :D. Vallen en weer opstaan, daar leerj e het meeste van :+
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 07-01-12 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:33

Daarom ook mijn clowntje erbij ;P

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:59

Als je eens valt van je paard, maakt dat je echt geen slechte ruiter. Onze lesgeefster zei vroeger altijd (toen ik nog bij de pony's reed) dat je moét vallen om een betere ruiter te worden. Waarschijnlijk zei ze dat om ons wat te kalmeren als we gevallen waren, maar het is me wel bijgebleven :p tenslotte leer je er wel uit, en toont het of je voldoende motivatie en moed hebt om er nog sterker terug op te kruipen!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:19

Ik leer nu zoveel op me nieuwe bijrijpaard. 3 x gevallen binnen 3 weken, gister weer een heule gemene bok, maar was voorbereidt en zat hem uit, pfffffffffff

alovejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:11

Van vallen leer je denk ik :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:25

Haha, nou en zeker weten dat ik nogal rodeo paarden onder me heb gehad haha, op een of andere manier weet ik hoe ik blijf zitten :p maar ik ben niet bang om te vallen.. Ben al 1 x gevallen maar dat deed ik zelf haha!

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:37

Nee, ik vind je geen slechte ruiter als je valt, vallen hoort erbij, en ken zelfs de beste ruiter overkomen.
De een valt misschien wat vaker dan de ander, maar om dan meteen te zeggen dat je slechter bent.. nee.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:38

eg tegen mij werd altijd gezegt, en tegen iedereen bij ons op de club,
je bent PAS een ECHTE ruiter als je 7 keer valt!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:42

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:27

Ik ben er donderdag nog eens afgevallen, dit was eigenlijk wel een domme, maar grappige val. Paardje schrok en schoot opzij, ik hing aan de zijkant, paardje stond stil en toen heb ik me maar laten vallen.
Vandaag schrok ze weer een aantal keer, maar nu wel blijven zitten omdat ik wist hoe ik kon reageren!!

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:37

Ik heb is een soort gezegde gehoord: "Je bent pas een goede ruiter als je al 100x van je paard bent gevallen" :P

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:14

Diva92 schreef:
Ik heb is een soort gezegde gehoord: "Je bent pas een goede ruiter als je al 100x van je paard bent gevallen" :P

Dat is wel heel vaak... ik hoop dat de meeste daar niet aan komen