Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:17

Paardentango schreef:
Waarom eigenlijk verklaart een ex-springruiter ineens de oorlog tegen 'de dressuur' ?

Niet tegen de dressuur, maar tegen het krankzinnig diepe met de kin tegen de borst trekken. Dit heb ik je al vele malen uitgelegd.
Vraag ik me dus af welk woord het is dat je niet begrijpt van die zin.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:23

Citaat:
Professor, nogmaals....lees het zinnetje nou nogmaals door. Waar staat het woord slimmer? Geen woorden in mn mond leggen die ik NIET gezegd heb. Letterlijk schreef ik Maar ze zorgen er voor dat niemand, buiten de insiders, daar weet van heeft, laat staan foto's van kan maken. [b]Dus dat de dressuurruiters dat wel doen, is misschien wel dapper, maar absoluut niet slim. Ik zeg daarmee op geen enkele wijze dat springruiters slimmer zijn dan dressuurruiters. Dat u dat zo leest, wil nog niet zeggen dat het ook zo is!

Mijnheer MarcelDufour, dat u dat niet geschreven heeft is niet waar, dat u het anders bedoeld blijkt nu.
Maar ik denk dat u het begrijpen moet vanuit de gezichtshoek van de andere, dus de dressuur ruiters, wanneer ik zou schrijven:
Oh zeker, in de dressuursport word het ook zeer vaak gebruikt. Maar ze zorgen er voor dat niemand, buiten de insiders, daar weet van heeft, laat staan foto's van kan maken. Dus dat de springruiters dat wel doen, is misschien wel dapper, maar absoluut niet slim.
Wanneer u het zo leest, en men kan het niet anders lezen dan is het net of u doet voorkomen dat de springruiter slimmer zijn dan de dressuurruiters.

Maar het is niet relevant, er word nu een discussie gevoerd, waarom wel bij het dressuurrijden en niet bij het springen, wordt er de vergrootglas zo opgehouden??
En daar heeft u nog niets over gerept.
Het ergste wat u schrijft is eigenlijk men moet het niet laten zien, dus geniep???? stiekem????
Laatst bijgewerkt door Professor op 20-02-10 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:45

MarcelDufour schreef:
Espie schreef:
ik denk zelf dat de dressuursport onder vuur licht
omdat er nu vaker aandacht aan gegeven wordt het is eigelijk gekomen door anky die de dressuur op de kaart heeft gezet.
het is voor veel mensen een stuk dichterbij gekomen.
en zeker ook de afgunst omdat er veel geld in valt te verdienen.
en mensen die dan aan de kant staan hier maak ik een foto van want dit mag niet een blauwe tong [tong over het bit]wordt weer goed gedaan maar gelijk die foto of hij heeft het paardt te
strak vast.ens voort omdat die ruiters bekend zijn moet er gelijk uitgebreid verslag van gedaan worden.het lijkt mijn voor de topdressuur ruiters geen pretje om zo te rijden elke keer over die schouder tekijken. :o

Maar waarom dan alleen voor de dressuur? In het springen ligt het prijzengeld gemiddeld 10x hoger, en ook daar zijn de ruiters een stuk dichterbij gekomen voor het publiek. Dus wat is dan dat mechanisme dat wel de dressuursport en niet de springsport aanvalt?
Er moet dus een andere factor zijn die daarin meespeelt. Maar welke? Persoonlijk denk ik echt dat het komt omdat de dressuur veel onderdelen bevat die mensen over het algemeen als onnatuurlijk beschouwen. Ik zeg niet dat dat ook echt zo is, maar probeer er naar te kijken door de ogen van een leek. Dan ziet de moderne dressuur er toch meer uit als een luxe vorm van circus. Paarden die met hele onnatuurlijke beenstrekking draven, bijna hackney's. Passages, Piaffs...en vaak menen mensen te weten hoe dat soort kunstjes aan dieren aangeleerd worden. Misschien zou het goed zijn om eens een uitgebreide reportage te maken waarin in beeld gebracht wordt hoe die paarden al dat soort dingen aanleren, en als mensen dan zien dat dat niet op de manier gebeurt die ze denken, misschien dat er dan begrip komt, en begrip is acceptatie. Springen is bijvoorbeeld vrij recht toe recht aan. paard springt over hindernissen, en meer is er niet. Er komt natuurlijk veel meer bij kijken, maar puur door de ogen van een leek bezien is dat het wel.

Wil die leek dat wel zien dan?

Mijn ervaring is (helaas) dat veel mensen wél een oordeel hebben over de dressuursport, bijvoorbeeld over aan de teugel rijden, maar wanneer ik dan wil uitleggen hoe dat in zijn werk gaat, dat daar helemaal geen kracht bij nodig is, maar een stille, vriendelijke hand, die nageeflijk is, haakt men af, wat theorie is niet interessant.
Ik kan uitleggen en laten zien hoe je een paard even wat dieper kunt vragen, maar de meeste mensen haken op dat moment af, ofwel omdat het niet in hun straatje past, en ze hun ongelijk moeten toegeven, of gewoonweg desinteresse.

Ik denk dat je de geïnteresseerden wel met zo'n reportage aan het denken kunt zetten, maar de mensen die hun oordeel al klaar hebben? Ik weet het niet hoor.....

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:57

MarcelDufour schreef:
Yamcha schreef:
ageren tegen de kin tegen de borst trekkerij, heeft dus erg veel nut. Dat is ook de enige reden dat dressuur nu onder een vergrootglas ligt. Als dat verdwenen is, verdwijnt het vergrootglas ook.

hier ga je mis, omdat je de springsport om een onduidelijke reden overslaat. Het gaat jou niet om kin tegen de borst, anders zou je je breder richten dan alleen dresuur lijkt mij.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:59

Michael1104 schreef:
ageren tegen de kin tegen de borst trekkerij, heeft dus erg veel nut. Dat is ook de enige reden dat dressuur nu onder een vergrootglas ligt. Als dat verdwenen is, verdwijnt het vergrootglas ook.
hier ga je mis, omdat je de springsport om een onduidelijke reden overslaat. Het gaat jou niet om kin tegen de borst, anders zou je je breder richten dan alleen dresuur lijkt mij.

Zoals ik al eerder schreef, ik kan niet alles tegelijk. Aan dressuur alleen heb ik het al druk zat!
En waarom alleen dressuur? Omdat het daar verreweg het meest gebeurt. Ook in de springsport, maar een heel stuk minder, dus, om maar op de actualiteit voort te borduren, daar waar het meeste water staat, begin ik te dweilen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 20-02-10 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:00

MarcelDufour schreef:
Mijn paarden staan perfect! En alleen ik weet waar! En dat is dus zeker niet op een gevaarlijke plek die men zou kunnen vinden.
Daar waar ze denken dat ik zit, zit ik dus op zeker niet. En internet alleen via mobieltje...dan weer daar, dan weer daar. Wat jij probeert probeerden er al meer, en ook toen was ik helemaal niet daar waar ze dachten.

Zou je alleen deze in het kader van 'terug on topic' toch nog even willen uitleggen alsjeblieft. Ik lees hem een paar keer en begrijp het maar niet.

Wat heb ik geprobeerd?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:01

dan moet je zeggen dat je je gaat richten tegen misstanden in het dressuur, en niet tegen misstanden (lees LDR) in het algemeen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:03

Michael1104 schreef:
dan moet je zeggen dat je je gaat richten tegen misstanden in het dressuur, en niet tegen misstanden (lees LDR) in het algemeen.

Dat begrijp ik niet, want LDR schijnt toch niet zo te zijn? Of worden paarden daar ook met de kin tegen de borst gereden? Als dat zo is, namelijk, dan blijkt het kindje dus alleen een andere naam te hebben gekregen, maar is het hetzelfde kindje.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:06

MarcelDufour schreef:
Michael1104 schreef:

Dat begrijp ik niet, want LDR schijnt toch niet zo te zijn? Of worden paarden daar ook met de kin tegen de borst gereden? Als dat zo is, namelijk, dan blijkt het kindje dus alleen een andere naam te hebben gekregen, maar is het hetzelfde kindje.

nee, jij maakt onderscheid als een kin op een borst is bij een dressuur paard of een spring paard. Daar gaat het mij om. Wat voor titel je aan het 'systeem' geeft, zou mij worst zijn.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:08

MarcelDufour schreef:
Mijn opa zei altijd dat je beter een ding 100% kan doen, dan meerdere dingen half. Dus moet er maar iemand opstaan die de springers aanpakt. Niemand kan van mij verwachten dat ik alles doe! Wat u schrijft dat ik niks tegen de dressuur heb, is geheel waar, maar er zijn nou eenmaal mensen die dat niet WILLEN lezen, maar ook al willen ze dat niet, het verandert niets aan het feit dat ik alleen tegen het rijden van paarden tegen de borst ben.

U weet toch ook wel dat de dressuur de basis is van al het rijden (zo ook mennen)? Ik schrijf toch ook niet dat u dressuur wedstrijden moet rijden? Nee ik schrijf alleen over dressuur rijden?
Waarom pakt u wel de dressuur aan en niet het springen en de rest? Ik dacht dat het om de rollkur en hyperflexi aanpakken ging en zo anderen wantoestanden en misbruik? En niet ruiters persoonlijk pakken, dat is een vies oneerlijk spel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:10

Die quote is niet van mij, Michael ;)

Hoe dan ook, terug ontopic, de paarden hebben geen natte voeten, dus volgens mij is er niets aan de hand.

De kin op de borst, daar ben ik ook geen fan van. Waarom de dressuur zo onder vuur ligt? Zou het iets te maken kunnen hebben met het St. George artikel van een aantal jaar geleden, volgens mij is het daarna gekomen.
Maar de hier zo bewonderde meneer Gal heeft wel zeker LDR gereden, met Lingh, met Gribaldi..... zoals ik al eerder zei, van mij hoeft die kin niet op de borst. Wel heb ik in mijn lessen geleerd om het paard soms even diep te vragen, waarbij de voorwaartse drang wel moest blijven, en dan onmiddelijk weer terug laten komen. Dat is geen LDR, dat is gewoon even diep rijden (overigens niet langer als een halve minuut).
Ik zie overigens wel de voordelen van dat 'stretchen' in, paard wordt er idd soepeler en leniger van. Ik vind het daarom ook te kort door de bocht om alleen maar "Tegen!" te schreeuwen, er zitten absoluut voordelen aan, ook voor het paard.

Ik vraag me ook af hoeveel tegenstanders (en vooral de fanatiekelingen onder hen) hun paarden alleen maar bovenin rijden, of op de voorhand laten sloffen zonder contact...... volgens mij is dat net zo erg als een paard alleen maar de kin op de borst trekken.

De voorlichting waar eerder over werd gesproken, lijkt me zeker zinvol, maar dan ook om één en ander voor de ruiters zelf de nuanceren of recht te zetten. Ik heb wat moeite met die focus op LDR, er is meer in de paardensport wat niet lekker loopt. De ijzerwinkel in de mond van die springpaarden lijkt me ook niet direct nodig, bij de bitloze ruiters lijkt het me ook goed dat de paarden wel in verbinding worden gereden......

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:11

Michael1104 schreef:
nee, jij maakt onderscheid als een kin op een borst is bij een dressuur paard of een spring paard. Daar gaat het mij om. Wat voor titel je aan het 'systeem' geeft, zou mij worst zijn.

Zoals ik al eerder schreef, lijkt wel op een herhaling van zetten, je begint te dweilen in de kamer waar het meeste water staat. Als die droog is, ga je naar de volgende kamer. Tenminste, zo dweil ik. Hoe een ander dweilt moet 'ie zelf weten natuurlijk. Vrije wereld.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:13

FaberSmid schreef:
U weet toch ook wel dat de dressuur de basis is van al het rijden (zo ook mennen)? Ik schrijf toch ook niet dat u dressuur wedstrijden moet rijden? Nee ik schrijf alleen over dressuur rijden?
Waarom pakt u wel de dressuur aan en niet het springen en de rest? Ik dacht dat het om de rollkur en hyperflexi aanpakken ging en zo anderen wantoestanden en misbruik? En niet ruiters persoonlijk pakken, dat is een vies oneerlijk spel.

Maar Rollkur/Hyperflexie hoeven niet meer aangepakt te worden, want die zijn al verboden sinds 9 februari j.l. Dus ontgaat mij wat u bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:15

MarcelDufour schreef:
Michael1104 schreef:

Zoals ik al eerder schreef, ik kan niet alles tegelijk. Aan dressuur alleen heb ik het al druk zat!
En waarom alleen dressuur? Omdat het daar verreweg het meest gebeurt. Ook in de springsport, maar een heel stuk minder, dus, om maar op de actualiteit voort te borduren, daar waar het meeste water staat, begin ik te dweilen.

Is dat zo?

Ik zie vaker springpaarden met een ijzerwinkel rondlopen waarvan ik stómverbaasd ben dat ze het nog kwijt kunnen, en daar wordt ook goed gebruik van gemaakt..... :(

Ik reed eens op een paard, en ik klaagde dat het dier niet erg ontvankelijk was voor teugelhulpen, (het wilde helemaal niet nageven) maar dat was logisch, want het was een springpaard :?
Volgens mij is er meer dan alleen dressuur, en ik begrijp de vraag (en de frustratie) van de TS dan ook volkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:17

MarcelDufour schreef:
FaberSmid schreef:

Maar Rollkur/Hyperflexie hoeven niet meer aangepakt te worden, want die zijn al verboden sinds 9 februari j.l. Dus ontgaat mij wat u bedoelt.

Die zijn niet verboden.

Het is alleen verboden om je paard met grof geweld de kin op de borst te rukken, en het lijkt me dat een ruiter met paardengevoel (zoals daar zijn Anky en Dhr. Gal) dat toch al niet deed.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:19

MarcelDufour schreef:
Helemaal gelijk in!
Maar frustratie over hetgeen ik doe zit sommigen zeer hoog, wat mij weer bevestigd dat wat ik doe, ageren tegen de kin tegen de borst trekkerij, heeft dus erg veel nut. Dat is ook de enige reden dat dressuur nu onder een vergrootglas ligt. Als dat verdwenen is, verdwijnt het vergrootglas ook.

Laten we alle eerlijk zijn, niet alleen dressuur onder vuur. Nee iedere tak van sport en iedere ruiter, instructie, trainer, bondscoach, organisatie, sportbond, iedereen en alles. Omdat het om hyperflexi, rollkur gaat, wantoestanden en misbruik. Dat wordt vergeten, waardoor het een persoonlijke henksenjacht wordt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:23

MarcelDufour schreef:

Het is niet alleen en het meeste gaande bij dressuur, wees eerlijk en beoordeel ook uw tak van sport springen. Met slofteugel warm rijden en het losrijden gemakshalve overslaan, is ook geen goede reclame voor springen en net zo kwalijk als hyperflexi en rollkur. Sterker nog het misbruik van de slofteugel en zo paardonvrienlijk warm rijden en niet los rijden vooraf, is ook ten koste van paarden en de sport rijden. Zijn net zo schuldig met het hyperflexi en rollkur van het springen.
En western is ook niet heilig, geen een tak van de sport is heilig. Alleen tegen dressuur schoppen en trappen is niet eerlijk.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:25

Yamcha schreef:
Is dat zo?
Ik zie vaker springpaarden met een ijzerwinkel rondlopen waarvan ik stómverbaasd ben dat ze het nog kwijt kunnen, en daar wordt ook goed gebruik van gemaakt..... :(
Ik reed eens op een paard, en ik klaagde dat het dier niet erg ontvankelijk was voor teugelhulpen, (het wilde helemaal niet nageven) maar dat was logisch, want het was een springpaard :?
Volgens mij is er meer dan alleen dressuur, en ik begrijp de vraag (en de frustratie) van de TS dan ook volkomen.

Tja...wat kan ik daar aan doen? Dat moeten die ruiters allemaal zelf weten, en als iemand daar iets tegen wil doen, dan moeten ze dat doen. Of wordt van mij verwacht dat ik me daar ook maar mee bezig moet gaan houden? En met de wielsporen, en Stang en Trens, en lange zwepen, en beginnende ruiters die op het paard butsen? Ik hou me alleen en louter bezig met paarden, IN DE DRESSUUR, die met hun kin tegen de borst moeten lopen. Daar wordt dat verreweg het meest toegepast, dus dat is mijn terrein.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:28

Yamcha schreef:
De kamer waar het meeste water staat is dat een metafoor voor waar de meeste misstanden zijn of voor waar de meeste publiciteit op dat moment voor is?

:))

Beiden. In de dressuur zijn de meeste misstanden (lees: daar wordt dit systeem door bijna iedere topruiter toegepast, dus wijdverspreid) en gelijk is dat ook de reden dat dat dus momenteel de meeste, negatieve, publiciteit genereert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:29

Niet mee eens.
Ik zie het erg vaak terug op springwedstrijden, volgens mij net zo vaak. Als je bij de losrijring staat te kijken, schrik je je kapot.

Ik vind deze focus niet fair. En ik denk zo dat jij meer in het springen kunt doen, aangezien jij daar een hotshot bent/was. Dus die claim klopt ook niet helemaal ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:31

FaberSmid schreef:
Het is niet alleen en het meeste gaande bij dressuur, wees eerlijk en beoordeel ook uw tak van sport springen. Met slofteugel warm rijden en het losrijden gemakshalve overslaan, is ook geen goede reclame voor springen en net zo kwalijk als hyperflexi en rollkur. Sterker nog het misbruik van de slofteugel en zo paardonvrienlijk warm rijden en niet los rijden vooraf, is ook ten koste van paarden en de sport rijden. Zijn net zo schuldig met het hyperflexi en rollkur van het springen.
En western is ook niet heilig, geen een tak van de sport is heilig. Alleen tegen dressuur schoppen en trappen is niet eerlijk.

De wereld is niet eerlijk, FaberSmid! Dat is een gegeven. Maar in de dressuur gebeurt dit gewoon verreweg het meest. Het is een systeem geworden dat bijna iedereen toepast, dus daar moet het eerst uitgeroeid worden. Dan volgt de rest.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:33

Yamcha schreef:
Niet mee eens.
Ik zie het erg vaak terug op springwedstrijden, volgens mij net zo vaak. Als je bij de losrijring staat te kijken, schrik je je kapot.
Ik vind deze focus niet fair. En ik denk zo dat jij meer in het springen kunt doen, aangezien jij daar een hotshot bent/was. Dus die claim klopt ook niet helemaal ;)

Daar verschillen we dus van mening. Ik vind dat het in de springsport lang niet zo veel gebeurt. Maar dat hou je toch altijd, verschillen van mening. maar ook jij schrikt je dus kapot als je een paard zo diep ziet lopen? Daar ben ik wel blij om, want dat is nu precies wat ik ook heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:34

Maar waarom zou het uitgeroeid moeten worden?

Als het paard op een vriendelijke manier even diep en rond gereden wordt, lijkt me dat niet verkeerd. Het probleem zit hem vooral in de mindere goden, die kampioenen willen nadoen, maar niet het gevoel en de capaciteiten daarvoor hebben. Dat zou eerder individueel aangepakt moeten worden.

MarcelDufour schreef:
Yamcha schreef:
Niet mee eens.

Daar verschillen we dus van mening. Ik vind dat het in de springsport lang niet zo veel gebeurt. Maar dat hou je toch altijd, verschillen van mening.

Dat lijkt me geen probleem, ik verschil vaker met mensen van mening. Het zou saai worden als alle neuzen dezelfde kant op stonden, toch? ;)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:34

De wereld is niet eerlijk, da's een gewaagde!

De werled is wel eerlijk,maar de mensen willen zich wel eens vergissen. Gedreven door roem, macht, prestaties... ik weet het niet wat maar oorlogen ontstaan ergens, meestal door mensen.
Door geloofsovertuigingen en landjepik.

Net zoals de vraag ooit gesteld is: Is de Rollkur acceptabel of niet.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:35

Yamcha schreef:
Die quote is niet van mij, Michael ;)Ik vraag me ook af hoeveel tegenstanders (en vooral de fanatiekelingen onder hen) hun paarden alleen maar bovenin rijden, of op de voorhand laten sloffen zonder contact...... volgens mij is dat net zo erg als een paard alleen maar de kin op de borst trekken.

Niet dat ik me aangesproken voel, maar reageer toch even betreft mijn rijden. Ik rij niet alle paarden alleen maar in de oprichting, de mate van oprichting is afhankelijk per paard, leeft, niveau, training, oefeningen bijvoorbeeld. Ik rij jonge paarden en anderen paarden tussendoor voorwaarts en neerwaarts, steeds tussendoor hals strekken en ontspannen "uit" laten lopen.
Altijd maar in de oprichting rijden, is ook niet goed.