Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:37

essiesily zo doe ik het ook indd :j
Longeren is fisiek zwaarder dan rijden.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:40

op welke leeftijd komen die nadelen dan?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:41

sjeik schreef:
Wat voor karretje bedoelen jullie?

Als je begint met een paard begin je toch meestal met een redelijk lichte twee wieler. (bijv zo'n dresseer karretje). Maar dit topic gaat natuurlijk eigenlijk vooral om het beleren onder het zadel.

Het is inderdaad niet bewezen dat jonger inrijden schade aanricht maar ik denk dat je paarden dan echt per individu moet beschouwen. Er is ook imo ook nog wel verschil tussen rassen een tinker is bijv. over het algemeen een langzame groeier en dus later klaar als een quarter oid omdat die al heel lang geselcteerd worden op vroeg rijp zijn. Ik ben wel voor 3 als minimum leeftijd maar die grens is imo niet hij is drie jar 6 uur in de week dresuren vanaf zijn verjaardag. Langzame opbouw is imo belangrijker dan begin punt.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:01

Liedje, bij ons gaan ze eerst een paar keer voor de sleep en daarna voor de marathonwagen. Alleen de echte rotterds gaan eerst voor een sulk met extra lange bomen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:03

essiesilly schreef:
longeren word vaak onderschat, ik werk bij 1 van de beste paardenfysio s van nl en er is zelfs bewezen dat longeren ( aan een lijn op een rondje) heel erg belastend is voor de benen/ voeten vooral als ze bijgezet met de binnen teugel strakker worden...

ik zet altijd de helft van de bak af (is 20 x 40) en laat ze de eerste keren los rond me heen lopen, naar me toe komen enz. met singeltje en bijzet doe ik de buiten teugel altijd strakker en met de zweep stuur je ze naar buiten.. jaja heb geleerd dat longeren nog een hele kunst is :D haha

Dus longeren is wel belastend, maar (met bijzet) rondjes laten lopen niet? Beetje krom :')

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:25

en waarom zou je je buitenteugel strakker doen? je wil toch juist dat er met stelling gelopen wordt? snap deze redenering niet helemaal je loopt al in een rondje waardoor stelling vanzelf eigenlijk wordt gevormd m recht trekken met de buiten teugel heeft als je het mij vraagt niet veel effect

Bloemmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:23

Ik wacht persoonlijk liever tot pony s 3 jaar zijn en paarden 4 jaar.
Laat ze liever lekker even jong zijn. Rijden kan daarna nog genoeg!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 16:47

Mjay schreef:
en waarom zou je je buitenteugel strakker doen? je wil toch juist dat er met stelling gelopen wordt? snap deze redenering niet helemaal je loopt al in een rondje waardoor stelling vanzelf eigenlijk wordt gevormd m recht trekken met de buiten teugel heeft als je het mij vraagt niet veel effect

jij rijdt je paard toch ook nageeflijk op je buitenteugel en je binnenbeen?
of niet?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:13

wimmus schreef:
essiesilly schreef:
longeren word vaak onderschat, ik werk bij 1 van de beste paardenfysio s van nl en er is zelfs bewezen dat longeren ( aan een lijn op een rondje) heel erg belastend is voor de benen/ voeten vooral als ze bijgezet met de binnen teugel strakker worden...

ik zet altijd de helft van de bak af (is 20 x 40) en laat ze de eerste keren los rond me heen lopen, naar me toe komen enz. met singeltje en bijzet doe ik de buiten teugel altijd strakker en met de zweep stuur je ze naar buiten.. jaja heb geleerd dat longeren nog een hele kunst is :D haha

Dus longeren is wel belastend, maar (met bijzet) rondjes laten lopen niet? Beetje krom :')

als jullie allemaal nou is een keer nadenken... LOS laten lopen in een VIERKANT van 20 m doorsnee is VEEEL minder belastend dan hem omtrekken aan je longeerlijntje terwijl ze aan de buitenkant weglopen..
dit is trouwens bewezen dus komt niet van mij uit ;)
@ jolliegirl: eindelijk iemand die het begrijpt! (voor sommigen hier is het erg moeilijk om na te denken maar wel makkelijk om zomaar wat te roepen terwijl ik bijna zeker weet dat nog geen 10 mensen hier proffesioneel zadelmak maken en meer als 30 paarden zadelmak gemaakt hebben...)

@ mjay... zou ik maar een longeercursus nemen als ik jou was ;)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:20

essiesilly schreef:
als jullie allemaal nou is een keer nadenken... LOS laten lopen in een VIERKANT van 20 m doorsnee is VEEEL minder belastend dan hem omtrekken aan je longeerlijntje terwijl ze aan de buitenkant weglopen..

Wat kom je toch vriendelijk en professioneel over.

Loslopen in een vierkant worden bij mij iei rondjes, maar dat zal aan mij liggen }:0
Dat rechtuit lopen minder belastend is dan rondjes lopen is bewezen, maar dit hoeft niet in een vierkant te gebeuren. Rechtuit laten lopen kun je imo ook 10 keer makkelijker doen.
En voor zover ik weet is longeren wat anders dan 'omtrekken' misschien zelf ook een longeercursus nodig?

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:25

Ik denk eigenlijk dat het het beste is als je een paard/pony beleerd als ie 3, 4 of 5 jaar is. Dan weet je het zeker dat ie helemaal volgroeid is en krijg je ook geen problemen toch? nouja dit is mijn mening ;p

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:25

maakt mij niet uit of jij mij vriendelijk vind of niet.. ik weet zelf dat ik proffessioneel bezig ben en jij kent mij niet dus waar oordeel je in godsnaam over...

het ligt idd aan jou dat loslopen in een vierkantje rondjes worden... en ga jij lekker een bak van 20 x 40 rondrennen om hem rechte stukken te laten lopen..

en geloof me.. ik heb zeker geen longeer cursus nodig.. weet wel waar ik mee bezig ben ;)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:33

essiesilly schreef:
maakt mij niet uit of jij mij vriendelijk vind of niet.. ik weet zelf dat ik proffessioneel bezig ben en jij kent mij niet dus waar oordeel je in godsnaam over...

het ligt idd aan jou dat loslopen in een vierkantje rondjes worden... en ga jij lekker een bak van 20 x 40 rondrennen om hem rechte stukken te laten lopen..

en geloof me.. ik heb zeker geen longeer cursus nodig.. weet wel waar ik mee bezig ben ;)

Dat je professioneel bezig bent zal best, enige wat ik zeg is dat je voor mij niet zo overkomt. En dat kan jou een worst zijn, maar je klanten misschien niet.

Rechte stukken kun je ook wandelend/fietsend langs de weg doen. Van rondjagen in een bak zie ik het nut niet zo.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:38

nou ik weet niet hoe jij je paarden dan zadelmak maakt... op een stuk straat met rechte stukken?? veel plezier , mocht je ooit een 3 of 4 jarige krijgen die net uit het land komt en nooit naar om is gekeken...

jammer idd dat ik voor jou niet zo overkom...

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:57

Een paard wat net uit het land komt ga je niet rechtstreeks beleren, zolang hij nog geen manieren heeft of de basisprincipes kent. En in de basis zit voor mij normaal kunnen meelopen, ook naast de weg en 'zelfs' naast de fiets. Dat is rechtuit lopen, waar ik het over had. Voor zover ik weet is rechtuit lopen meestal wat anders dan beleren.

Zadelmak maken en beleren is in een veiligere ruimte (bak) inderdaad niet onverstandig }:0

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:10

opvoeden = beleren... ;) dus ja dat doe ik wel meteen de eerste dag in de bak ja.. (zie monty roberts manier... )

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 21:11

beleren zit ook de opvoeding IMO bij :)

Inrijden vind ik zodra je erop gaat :) en met longeren aan eht echte trainingswerk gaat beginnen om er vervolgens op te gaan.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:30

Paardentango schreef:
"Wij" noemen paarden tot het vijfde levensjaar veulen horseyfries, met wij bedoel ik de Iberische paarden.
;)

Er zijn meer landen die zich met paarden bezig houden, of al veel langer bezig hebben gehouden.

Maar doe wat je wil, je kan tegenwoordig niet vroeg genoeg beginnen.

Ik dnek niet dat jij moet klagen er zijn zoveel topics over jou geweest dat jij je pony liefer naar de slager bracht en zelf opeet dan dat je hem voor minder zou verkopen.
Dus ik vind dat jij nie tmoet praten over respect en wat erbij komt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:40

:o? :o?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:57

wimmus schreef:
essiesilly schreef:

Wat kom je toch vriendelijk en professioneel over.

Loslopen in een vierkant worden bij mij iei rondjes, maar dat zal aan mij liggen }:0
Dat rechtuit lopen minder belastend is dan rondjes lopen is bewezen, maar dit hoeft niet in een vierkant te gebeuren. Rechtuit laten lopen kun je imo ook 10 keer makkelijker doen.
En voor zover ik weet is longeren wat anders dan 'omtrekken' misschien zelf ook een longeercursus nodig?

;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:59

essiesilly schreef:

Oke meissie we weten nu hoe proffessioneel je bent +:)+ da's harstikke mooi
Vind je toon beetje raar overkomen, iedereen heeft zo z'n mening, maar de manier waarop je het brengt komt over als: ik ben beste en jullie? Nemen jullie maar lekker les :evaw:

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 23:01

suusiejj : zullen we ieder zijn/haar mening accepteren?

Essiesilly bedoeld het niet verkeerd. Misschien heeft ze het een beetje verkeerd verwoord.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:02

Dit topic gaat weer de goede kant op :n

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 23:07

daisies schreef:
Dit topic gaat weer de goede kant op :n

In dit topic gaat het de hele tijd prima :)
Dus laten we weer lekker ontopic gaan :j en niet gelijk het hele topic verdoemen door 2 posten :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:14

ach je hebt ook gelijk, excuses van deze kant