Longeren is fisiek zwaarder dan rijden.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sjeik schreef:Wat voor karretje bedoelen jullie?
essiesilly schreef:longeren word vaak onderschat, ik werk bij 1 van de beste paardenfysio s van nl en er is zelfs bewezen dat longeren ( aan een lijn op een rondje) heel erg belastend is voor de benen/ voeten vooral als ze bijgezet met de binnen teugel strakker worden...
ik zet altijd de helft van de bak af (is 20 x 40) en laat ze de eerste keren los rond me heen lopen, naar me toe komen enz. met singeltje en bijzet doe ik de buiten teugel altijd strakker en met de zweep stuur je ze naar buiten.. jaja heb geleerd dat longeren nog een hele kunst ishaha
Mjay schreef:en waarom zou je je buitenteugel strakker doen? je wil toch juist dat er met stelling gelopen wordt? snap deze redenering niet helemaal je loopt al in een rondje waardoor stelling vanzelf eigenlijk wordt gevormd m recht trekken met de buiten teugel heeft als je het mij vraagt niet veel effect
wimmus schreef:essiesilly schreef:longeren word vaak onderschat, ik werk bij 1 van de beste paardenfysio s van nl en er is zelfs bewezen dat longeren ( aan een lijn op een rondje) heel erg belastend is voor de benen/ voeten vooral als ze bijgezet met de binnen teugel strakker worden...
ik zet altijd de helft van de bak af (is 20 x 40) en laat ze de eerste keren los rond me heen lopen, naar me toe komen enz. met singeltje en bijzet doe ik de buiten teugel altijd strakker en met de zweep stuur je ze naar buiten.. jaja heb geleerd dat longeren nog een hele kunst ishaha
Dus longeren is wel belastend, maar (met bijzet) rondjes laten lopen niet? Beetje krom
essiesilly schreef:als jullie allemaal nou is een keer nadenken... LOS laten lopen in een VIERKANT van 20 m doorsnee is VEEEL minder belastend dan hem omtrekken aan je longeerlijntje terwijl ze aan de buitenkant weglopen..
dit is trouwens bewezen dus komt niet van mij uit
essiesilly schreef:maakt mij niet uit of jij mij vriendelijk vind of niet.. ik weet zelf dat ik proffessioneel bezig ben en jij kent mij niet dus waar oordeel je in godsnaam over...
het ligt idd aan jou dat loslopen in een vierkantje rondjes worden... en ga jij lekker een bak van 20 x 40 rondrennen om hem rechte stukken te laten lopen..
en geloof me.. ik heb zeker geen longeer cursus nodig.. weet wel waar ik mee bezig ben
Paardentango schreef:"Wij" noemen paarden tot het vijfde levensjaar veulen horseyfries, met wij bedoel ik de Iberische paarden.
![]()
Er zijn meer landen die zich met paarden bezig houden, of al veel langer bezig hebben gehouden.
Maar doe wat je wil, je kan tegenwoordig niet vroeg genoeg beginnen.
wimmus schreef:essiesilly schreef:als jullie allemaal nou is een keer nadenken... LOS laten lopen in een VIERKANT van 20 m doorsnee is VEEEL minder belastend dan hem omtrekken aan je longeerlijntje terwijl ze aan de buitenkant weglopen..
dit is trouwens bewezen dus komt niet van mij uit
Wat kom je toch vriendelijk en professioneel over.
Loslopen in een vierkant worden bij mij iei rondjes, maar dat zal aan mij liggen![]()
Dat rechtuit lopen minder belastend is dan rondjes lopen is bewezen, maar dit hoeft niet in een vierkant te gebeuren. Rechtuit laten lopen kun je imo ook 10 keer makkelijker doen.
En voor zover ik weet is longeren wat anders dan 'omtrekken' misschien zelf ook een longeercursus nodig?
essiesilly schreef:maakt mij niet uit of jij mij vriendelijk vind of niet.. ik weet zelf dat ik proffessioneel bezig ben en jij kent mij niet dus waar oordeel je in godsnaam over...
het ligt idd aan jou dat loslopen in een vierkantje rondjes worden... en ga jij lekker een bak van 20 x 40 rondrennen om hem rechte stukken te laten lopen..
en geloof me.. ik heb zeker geen longeer cursus nodig.. weet wel waar ik mee bezig ben