Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:01

Voor een schrijver maak je behoorlijk wat spelfouten.... :=

Rampshellie

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:08

Zoals ze dat zeggen; hij heeft de schoenen aan gehad :)!

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:14

Ilzas schreef:

daar het soms vlug moet gaan maak ik veel afkortingen en kan ik idd. wel een spel fout maken , maar iedereen maakt toch eens fouten , jij niet dan ? :+

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:14

RCHLLKE schreef:
Zoals ze dat zeggen; hij heeft de schoenen aan gehad :)!
deze gezegde ken ik niet :o

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:22

unlimited1 schreef:
Ilzas schreef:

daar het soms vlug moet gaan maak ik veel afkortingen en kan ik idd. wel een spel fout maken , maar iedereen maakt toch eens fouten , jij niet dan ? :+

Oh, zeker wel.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:32

Maar zen in plaats van zijn? Of is dat dialect? Nu even on topic. Of het TE extreem is weet ik niet, ik vind het gewoon extreem. Ik kan niet beoordelen over het komt omdat Totilas overijverig is of teveel onder druk wordt gereden (veel been en veel stang om m in te houden) weet ik niet. Ik denk dat het pas goed te beoordelen is als je zelf op zo'n paard heb gezeten. Voor het plaatje vind ik dit moment waarop de foto is genomen niet prettig overkomen. Ik zie toch liever iets meer ontspanning in het totaal.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:43

ik gruwel niet alleen van zijn voorbeen/schoudergebruik maar ook van zijn achterbenen (bij zowat elk GP paard trouwens). Achterbeen wordt niet onder de massa gezet maar voornamelijk opgetild. Hetzelfde als wat er bij de arabieren juist gebeurd en afgekeurd wordt...
Het achterbeen moet toch naar voren geplaatst worden!?!?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:52

Diane65 schreef:
Ik denk dat het pas goed te beoordelen is als je zelf op zo'n paard heb gezeten.

You wish.......

Ik denk niet dat Edward er goed aan doet om elke 'criticus' op zijn paard te laten.... Denk niet dat dat paard er beter van gaat worden als jij er op gaat zitten om te voelen of hij niet te veel op stang gereden wordt.....

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:54

Ze vroeg niet of het goed was als Edward iedere criticus op zijn paard liet en dacht of zei ook niet dat het paard er beter van werd. Ze dacht dat ze het pas goed kon beoordelen als ze zelf op zo'n paard gezeten had.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:55

Diane65 schreef:
Maar zen in plaats van zijn? Of is dat dialect? Nu even on topic. Of het TE extreem is weet ik niet, ik vind het gewoon extreem. Ik kan niet beoordelen over het komt omdat Totilas overijverig is of teveel onder druk wordt gereden (veel been en veel stang om m in te houden) weet ik niet. Ik denk dat het pas goed te beoordelen is als je zelf op zo'n paard heb gezeten. Voor het plaatje vind ik dit moment waarop de foto is genomen niet prettig overkomen. Ik zie toch liever iets meer ontspanning in het totaal.

hehe, zen is mijn dialect ben van Belgié streek Brugge

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:56

Dialect kun je zo uitspreken, maar nog wel correct intypen, toch?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:57

Ik krijg een beetje de indruk dat de discussie ten einde loopt, aangezien het nu al over schijffouten gaat :+

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:38

NHevaVD schreef:
Ik krijg een beetje de indruk dat de discussie ten einde loopt, aangezien het nu al over schijffouten gaat :+

ik denk het ook was het topic niet over Totilas??? :D

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:39

Ilzas schreef:
Ze vroeg niet of het goed was als Edward iedere criticus op zijn paard liet en dacht of zei ook niet dat het paard er beter van werd. Ze dacht dat ze het pas goed kon beoordelen als ze zelf op zo'n paard gezeten had.

Thanks Ilzas, nog even en ik moet bij elk commentaar nog een extra uitleg plaatsen over wat ik nu precies bedoel. Gelukkig snap jij het helemaal. Ik heb overigens geenszins de behoefte om op Totilas te gaan zitten, ik hou mij bij mijn eigen paardje, ik ken namelijk mijn eigen beperkingen. :+ Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat de beste stuurlui meestal aan wal staan en dat je pas over de manier van bewegen van het paard iets kunt zeggen als je er zelf op zit. Ongeacht welk paard.....Ik hoop dat ik het nu duidelijk heb verwoord. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:41

Geen idee of het al verteld is..maar nog 3jaar en hij heet total-loss!

Zoals hij nu loopt lijkt het of hij getraind word als een tuiger!

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:47

Kortom het was een Héééél zielig Topic!!!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 11:54

Een zielig topic? Nog zieliger, dat jij er dan op reageert.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:05

sarabande schreef:
pharagirlke schreef:
Kortom: mensen die via audio kijken zijn wat realistischer omdat ze OOK naar de fouten kijken?
Want ik heb net het idee dat zij die zo zwijmelen doen alsof er helemaal geen fouten zijn of ze simpelweg niet zien, dat kan ook.

Ik zal deze post maar aan het verschil van interpretatie van de Nederlandse taal toeschrijven

@Pharagirlke
Niet boos worden maar het is wel grappig wat je zegt.
Mensen die audio (van het Latijnse audire=horen) kijken moeten wel heel goede oren hebben. ;)
Ik denk dat Sarabande toen ze zei audio verslaggeving het had over die geweldige Britse "live radio" waar je naar de proeven kon luisteren. Deskundig commentaar gecombineerd met Britse onderkoelde humor. Is ook leuk maar weer een heel andere ervaring dan in levende lijve aanwezig zijn bij een dressuurwedstrijd. Ik denk dat ik wel weet wat Sarabande bedoelt. Ben ooit bij een concert geweest van een absolute toppianist in het prachtige Palau de la Musica in Barcelona. De hele sfeer was zo magisch, dat prachtige gebouw en een zeer deskundig publiek dat als het ware meeademde in het ritme van de muziek. Je kon een speld horen vallen tijdens het spelen, maar het Bravo daarna was oorverdovend. Door die sprookjesachtige sfeer ging de pianist ook steeds beter spelen. Als je dan opnames hoort is het nog steeds goed maar de sfeer proef je niet meer.
Ik zou ook wel graag wat meningen horen over de andere deelnemers daar, want dat verklaart misschien ook de zeer hoge punten van Adelinde en Totilas. Ik had namelijk zelf de indruk dat er ook ontzettend goed werd gereden door de jonge ruiters daar, Laura Bechtolsheimer, Matthias Rath, Victoria Max-Theurer. Het leek wel alsof er opeens een sprong voorwaarts was gemaakt en er meer mensen reden op een niveau dat tot voor kort alleen Anky en Isabel haalden. Aangezien 10 het hoogste is (behalve op Nederlandse middelbare scholen waar je soms een 11 krijgt) kan het toch niet anders dan dat er in het verloop van de tijd meer er meer getoond wordt voor hetzelfde cijfer. Dat maakt ook niet uit het gaat om de verhoudingen. Ik vond eigenlijk het niveau over de hele linie uitermate goed vergeleken met Hong Kong.

Ik vraag me ook wel eens af waar alle opmerkingen over het "kapotgaan" van de topdressuurpaarden vandaan komen. Ik heb helemaal niet de indruk dat er daar meer blessures zijn dan bij modale ruiters, integendeel zelfs. Ik vind dit ook altijd zo moeilijk want ook wetenschappers beweren soms dingen over het bewegingsapparaat bij mens en dier die achteraf gewoon niet blijken te kloppen. Zo zag ik ooit een wetenschapper verklaren over Roger Federer dat hij na een paar jaar volledig kapotte armen en schouders zou hebben door de manier waarop hij de bal sloeg, de man had de slagen van Roger maandenlang bestudeerd en kwam met allerlei technische details. Ook werd tot voor kort verklaard door sportwetenschappers dat een mens gewoon onmiddellijk kapot zou gaan als hij zo hard zou rennen als Usain Bolt of ze zeiden dat zo'n tijd niet eens mogelijk was. In principe denk ik wel dat je moet oppassen met alles waar te voor staat, maar of de gemiddelde bokker dat kan beoordelen voor een Grand Prix paard dat betwijfel ik.

Dan nog het feit dat de knieheffing volgens velen niet de meest "efficiënte" manier van bewegen is. Maar wat is dan eigenlijk wel het meest efficiënt en het minst belastend, misschien is dat wel tölt. Iberische paarden "maaien" vaak in draf dat is ook heel inefficiënt maar ze kunnen vaak wel een uitstekende piaffe laten zien. Zijn die maaiers dan even fout als Totilas?

Of je het mooi vindt of niet moet ieder voor zich maar uitmaken, maar alle rare dingen die er bij gesleept worden tot en met jurycomplotten of jury-ondeskundigheid blijven mij verbazen.
Af en toe ga je bijna denken dat het verplicht is om naar dressuur te kijken (of luisteren ;)) terwijl je er eigenlijk helemaal niet van houdt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:20

Hermelientje schreef:
Zijn die maaiers dan even fout als Totilas?

Wat het punt van incorrecte inefficiente bewegingsverloop is het hetzelfde wat fout betreft ja.

Bij Totilas is het foutieve gestimuleerd door dresseren terwijl de voor deze dressuurvorm eigenlijk het juist wégdresseren het doel is.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:01

Huertecilla schreef:
Hermelientje schreef:
Zijn die maaiers dan even fout als Totilas?

Wat het punt van incorrecte inefficiente bewegingsverloop is het hetzelfde wat fout betreft ja.

Bij Totilas is het foutieve gestimuleerd door dresseren terwijl de voor deze dressuurvorm eigenlijk het juist wégdresseren het doel is.

Maar piaffe en passage zijn toch ook erin gedresseerd (oftewel het van nature aanwezige is verder uitgebouwd) en hoe inefficiënt is dat wel niet? Volgens mij is jouw boodschap "ik vind wedstrijddressuur inefficiënt en onzinnig". Heb ik het nu goed begrepen?

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:02

HC,
dus nu wordt er eindelijk toegegeven dat die beweging er al in zat bij Totilas? Ik kreeg toch sterk de indruk van de tegenstanders van de HS dat Edward zelfstandig die bewegingen erin had gereden en dat dat alleen maar kan door hyperflexie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:21

Hermelientje schreef:
Volgens mij is jouw boodschap "ik vind wedstrijddressuur inefficiënt en onzinnig". Heb ik het nu goed begrepen?

Je hebt niet helemaal verandert tot helemaal niet en dat is op zich ook knap ;)

De huidige ringdressuur waar het hier over gaat is de wedstrijdvorm van FEI klassieke dressuur.
Klassieke dresuur had ooit als peiler het paard te leren lopen onder het ruitergewicht op een manier die de schadelijke invloed van het paardrijden vermindert.
In een poging dit zo objectief mogelijk te kunnen beoordelen zijn een aantal oefeningen geformaliseerd.

De huidige wedstrijdvorm is verworden tot een subjectief spectakel van kunstjes op zich.
Inefficiënt bewegingsverloop scoort vanwege het spectakel, de showwaarde, ongeacht of het paard er méér door onder de ruiter wordt belast in plaats van juist mínder.
Dát is wat ik drie keer niets vind:
1. omdat het met zichzelf in tegenspraak is
2. omdat het los is van paardrijden
3. omdat het wel beiden pretendeert te zijn, namelijk goed paardrijden

Zwaai er de vlag boven van wat het ís; een ruiterspel in een zandbak; kunstjesdressuur en de discussie is van oneigenlijke argumenten ontdaan.

Het voorkomt dan gelijk dat mensen die eigelijk willen leren paardrijden in de erkende maneges door erkende lesgeefmensen (m/v) worden lastiggevallen met geneuzel over zaken die alleen voor punten voor de kunstjes onder de erkenningsparaplu van belang zijn en vaak in conflict met goed paardrijden in de werkelijke wereld.

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:38

Ik vind totilas helemaal niet teveel op de stang wordt gereden.
Ik vind het er juist vriendelijk en rustig uitzien. Hij staat gewoon stil,
hij stapt normaal, totaal geen spanning na mijn idee..
Hij heeft altijd z'n oortjes naar voren.
Hij loopt gewoon precies op de loodlijn, en opwaarts.
Er zijn ook dingen die beter kunnen..
Maar ik vind het heelrijk op na totilas en Edward te kijken.
Het ziet er zoooo makkelijk uit, en zo hoort het ook.
Laatst bijgewerkt door LisaMS op 02-10-09 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:39

griebels schreef:
ik gruwel niet alleen van zijn voorbeen/schoudergebruik maar ook van zijn achterbenen (bij zowat elk GP paard trouwens). Achterbeen wordt niet onder de massa gezet maar voornamelijk opgetild. Hetzelfde als wat er bij de arabieren juist gebeurd en afgekeurd wordt...
Het achterbeen moet toch naar voren geplaatst worden!?!?

En bij veel Friezen...zandscheppers noemen wij ze.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:42

Ja erg ontspannen die horizontale stang!! (ligt ook aan hoe strak de ketting zit)