Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
horseyfries schreef:Ik heb me door alle 41 pagina's geworsteld en wil het volgende bijdragen:
Ik ben het met Professor eens dat schouderbinnenwaarts een oefening is die vaak niet correct wordt uitgevoerd, tot op hoog niveau zie ik variaties van "kont-buitenwaarts" voorbij komen. Ook zie ik zelden in clinics correcte schouderbinnenwaarts gereden worden, zelfs als mensen aangeven dat dat een oefening is waar ze goede cijfers voor krijgen in hun proeven. De gymnastiserende werking van deze oefening wordt dan totaal niet benut en het paard wordt er niet sterker en beter van. In een goed gereden schouderbinnenwaarts zou niet alleen de draagkracht van het paard verbeteren, maar ook de schoudervrijheid (het dragende binnenachterbeen zorgt voor meer ruimte voor het buitenvoorbeen). Dat zie je echter zelden.
Ik ben het eens met de beschrijving van de Professor van de schouderbinnenwaarts, alleen met de "tegenstelling" blijf ik moeite hebben. Ik kan dit ook niet in de theorie terugvinden, daar spreekt men telkens van "stelling". En dat vind ik persoonlijk logischer, omdat je linkerstelling vraagt als je op de linkerhand in schouderbinnenwaarts rijdt en geen rechterstelling. Dat zou tegenstelling zijn, het eerste is dat dan niet, ook al kijkt het paard niet in de richting waarin het loopt, het kijkt ook niet in de tegengestelde richting!
modie schreef:Horseyfries,
nog even een opmerking over de stelling.
De arbeid op twee hoefslagen, waar de schouderbinnenwaarts ook onder valt, zijn zijgangen met stelling en buiging.
Als iemand dus een schouderbinnenwaarts vraagt op de linkerhand, heeft men dus stelling en buiging links.
Alleen een uitzondering voor het appuyement, dat is een zijgang zonder buiging, met alleen een "lichte" stelling.
horseyfries schreef:Ik meen dat Professor al heeft aangegeven dat ook voor appuyementen buiging gevraagd wordt en ik kan dit alleen maar onderschrijven, wijken is een zijgang zonder buiging, met tegenstelling, maar appuyeren is een zijgang mét stelling én buiging. Dat maakt juist de moeilijkheidsgraad van een appuyement, hoe meer buiging, hoe verder het achterbeen moet doortreden om "bij te blijven", hoe zwaarder de oefening wordt. Een appuyement met alleen stelling maar geen buiging zou bij mij eerder een soort "beginoefening" zijn om paarden appuyeren aan te leren, waarbij ik van stelling verander in het wijken, dus van tegenstelling naar stelling in de richting waarin hij loopt.
horseyfries schreef:FS, hoe kan het tegenstelling zijn als je linksom rijdt en linkerstelling hebt? Tegenstelling zou dan rechterstelling zijn.
horseyfries schreef:modie schreef:Horseyfries,
nog even een opmerking over de stelling.
De arbeid op twee hoefslagen, waar de schouderbinnenwaarts ook onder valt, zijn zijgangen met stelling en buiging.
Als iemand dus een schouderbinnenwaarts vraagt op de linkerhand, heeft men dus stelling en buiging links.
Alleen een uitzondering voor het appuyement, dat is een zijgang zonder buiging, met alleen een "lichte" stelling.
Ik meen dat Professor al heeft aangegeven dat ook voor appuyementen buiging gevraagd wordt en ik kan dit alleen maar onderschrijven, wijken is een zijgang zonder buiging, met tegenstelling, maar appuyeren is een zijgang mét stelling én buiging. Dat maakt juist de moeilijkheidsgraad van een appuyement, hoe meer buiging, hoe verder het achterbeen moet doortreden om "bij te blijven", hoe zwaarder de oefening wordt. Een appuyement met alleen stelling maar geen buiging zou bij mij eerder een soort "beginoefening" zijn om paarden appuyeren aan te leren, waarbij ik van stelling verander in het wijken, dus van tegenstelling naar stelling in de richting waarin hij loopt.
FS, hoe kan het tegenstelling zijn als je linksom rijdt en linkerstelling hebt? Tegenstelling zou dan rechterstelling zijn.
modie schreef:@Prof.
Als u inderdaad van mening bent, dat ook het appuyement een zijgang met buiging is, dan ............ zou ik u nog eens adviseren uw huiswerk beter te doen.
Hoe leert u uw paard het appuyement? Welke oefeningen gebruikt u daar specifiek voor?
Ben echt zeer benieuwd naar uw antwoord
Professor schreef:modie schreef:@Prof.
Als u inderdaad van mening bent, dat ook het appuyement een zijgang met buiging is, dan ............ zou ik u nog eens adviseren uw huiswerk beter te doen.
Hoe leert u uw paard het appuyement? Welke oefeningen gebruikt u daar specifiek voor?
Dan zou u dus niet kunnen appuyeren naar de regelementen die de FEI aangeven.
modie schreef:Het enige wat ik vroeg, welke oefeningen gebruikt u om een appuyement aan te leren? Lijkt me toch niet zo moeilijk, uit de losse mouw???
modie schreef:@Prof.
modie schreef:Dank voor je antwoord, Horseyfries.
Maar met je uitleg ben ik het dus niet eens.
De moeilijksheidsgraad van een appuyement zit nu net niet in de buiging.
Ook hierin verschillen we dus duidelijk van mening.
@Prof.
horseyfries schreef:modie schreef:Mijn antwoord kan ik hier gewoon zetten, hoor.
De oefeningen die "samengevoegd" leiden tot een goed appuyement zijn, de wending om voor-en achterhand![]()
Niets vreemds en niets geheimzinnigs aan.
De handleiding "kennen"
En deze wendingen voer jij wederom zonder lengtebuiging uit?
modie schreef:.
Professor schreef:Die om de voorhand ja, dat is dezelfde beweging als wijken voor de kuit.
Professor schreef:Die om de voorhand ja, dat is dezelfde beweging als wijken voor de kuit.