Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:.deze foto is dus echt vanuit zijn voorbeen...
dat is zijn dragende been , dus meest belaste been op dat moment.
rechtervoorbeen draagt zwaarder op de grond dan enig achterbeen.
Als ik dit plaatje ook zo bekijk is het ook eigenlijk bewegingstechnisch onmogelijk om dit uit de ah te doen, want de het paard loopt achter de ll met de neus (achter de teugels), waardoor zijn ah en bekken niet op de juiste manier gebruikt kunnen worden.
dit bedoelde ik met compenseren.
als de neus meer op de ll zou zijn (of iets ervoor) kan het paard het ondertreden op de juiste manier vanuit de achterhand doen.
Moll schreef:prachtige foto doet die van mij ook zo, maar nu aan de hand of onder de man das veeeeeel intressanter, hier koop ik niks voor.
en levade? nee hoog uit croupade, en dit doen hoegenaamd alle paard los, het gaat er om dat je dit soort oefeningen onder de man of aan de hand in totaal balans kan uit voeren.
mol
Mindfields schreef:Als paarden zo gebouwd zijn om met ons er op hun balans zo vanzelfsprekend te behouden, waarom lopen er dan zo immens veel paarden met allerhande been/spier/rug/hoefkatrol etc blessures, die voor het grootste gedeelte terug te herleiden zijn naar het verkeerd rijden?
nombrado schreef:Moll schreef:prachtige foto doet die van mij ook zo, maar nu aan de hand of onder de man das veeeeeel intressanter, hier koop ik niks voor.
en levade? nee hoog uit croupade, en dit doen hoegenaamd alle paard los, het gaat er om dat je dit soort oefeningen onder de man of aan de hand in totaal balans kan uit voeren.
mol
een paard weet van nature prima hoe hij in deze losse manier zijn balans en evenwicht behoud, gebruikt zijn lichaam op die manier waarvoor het gemaakt is in de beweging.
wie zijn wij dan, als ruiter , om dit onder de man op zon wijze af te dwingen, dat er van balans en evenwicht meer weinig sprake is.
idd is het van belang als ruiter, om dit evenwicht zo min mogelijk te storen als je erop zit (of ernaast loopt) daarom is het je bewust zijn van je eigen balans (en disbalans) van crusiaal belang om een eenheid en evenwicht te kunnen worden met je paard.
Mindfields schreef:@Mayke: Het paard is geevolueerd tot zover dat hij van nature in staat is om zonder enige hulp een ruiter te dragen zonder dat het hem schaadt? Oei wat een vreemde opmerking is dat. Dan zouden ze dus vanzelf vwnw en op de achterhand moeten lopen volgens jouw theorie. En dat klopt dus niet.
Moll schreef:anatomish gezien is een paard niet anders dan een BV Zebra of przewalski paard, volgens de anatomie en bewegings leer van het paard is alles wat je hier nu uitspreekt niet correct, mag ik vragen hoe je aan deze wijsheid komt en waar ik het terug kan vinden?
mol
nombrado schreef:Moll schreef:anatomish gezien is een paard niet anders dan een BV Zebra of przewalski paard, volgens de anatomie en bewegings leer van het paard is alles wat je hier nu uitspreekt niet correct, mag ik vragen hoe je aan deze wijsheid komt en waar ik het terug kan vinden?
mol
Lijkt me sterk
een zebra of przewalski hebben een heel andere bouw idd op de vh....om een hun stuwende functie (het wegrennen voor een leeuw of andere jagers te ontvluchten) deze bouw is gerelateerd aan hun functie in de natuur.
zo ook een draver, is gebouwd enorme snelheden te kunnen maken en goed te kunnen stuwen.
dressuurmatig trainen kan wel, maar kost zeer veel inzicht in het bewegen vh dier.
waar je het in kan terugvinden is het kijken naar de bouw in plaatjes ...foto's of films van verschillende paarden.
de huidige dressuurpaarden zijn onder invloed van de mens gefokt op hun doel
rijden. (alhoewel ik moet zeggen dat ik daar behoorlijk wat missers tegenkom)
Jeannine schreef:Ik ben al best trots dat ik dat nu zo aanvoel. Dan lees ik hier nu dingen....pffff... dan voel ik me net een beginneling.
Mindfields schreef:Het gesprek met bv Woodstock was niet een welles-nietes maar uitwisselen van ervaringen. Echter wat Nombrado zei klopt zowel theoretisch als in de praktijk niet, dat is dan wel iets anders.
Mindfields schreef:Refagreni schreef:Nee, want gangenpaarden zijn verboden in haar lessen.
WAAAAT???? Noujaaa zeg daar zakt me de broek werkelijk van af. Een paard is een paard en elk paard heeft recht op hulp. Dat valt me tegen van haar.