Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 12:50

Ik ga met Jeannine mee, ik snap ook niet alles, maar ik leer er wel veel van!

Zolang dit soort discussies bijdragen aan meer begrip over de anatomie en beweging van het paard kan het prima in het topic en zijn we daar alleen maar blij mee!

Er zitten sowieso al een aantal dingen bij die ik op mezelf kan toepassen.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:43

Jibbel schreef:
ff tussendoor voor mijn beeldvorming, het ubertreten waar jullie het over hebben, is dat hetzelfde als 'schenkelen'?

Yep! ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:54

ok, thnx! :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:37

nombrado schreef:
.deze foto is dus echt vanuit zijn voorbeen...
dat is zijn dragende been , dus meest belaste been op dat moment.
rechtervoorbeen draagt zwaarder op de grond dan enig achterbeen.

Als ik dit plaatje ook zo bekijk is het ook eigenlijk bewegingstechnisch onmogelijk om dit uit de ah te doen, want de het paard loopt achter de ll met de neus (achter de teugels), waardoor zijn ah en bekken niet op de juiste manier gebruikt kunnen worden.
dit bedoelde ik met compenseren.
als de neus meer op de ll zou zijn (of iets ervoor) kan het paard het ondertreden op de juiste manier vanuit de achterhand doen.

Het is niet mogelijk deze oefening te doen zonder dat elk been belast word, en ja het buiten voor been krijgt meer belasting logish, kan namelijk niet anders, echter kan deze oefening alleen correct uitgevoert worden als het paard na geeft en in de hand gesteld staat, of je er nu op zit of er naast loopt, en dan is de schoft geopend en de bekken gekantelt, rij BV een middendraf weg op de diogenaal van uit deze oefening en voel wat er gebeurt met het achter been en wat er gebeurt met het voor been.

als het hoofd achter de loodlijn is wil niet per definitie zeggen dat het paard niet aan te teugel loopt. de hals kan nog steeds op lengte gereden zijn en de schoft dus geopend, er is hier dan spraken dat de hand van de ruiter het hoofd naar voren moet gaan duwen op de teugel, hier heb ik al erder in dit topic een kleine verwijzing naar gegeven, het dier is zo licht in de hand dat de ruiter moet gaan waken op een juiste hand houding en arm lengte, en moet het dier dus op de teugel naar voren duwen, dus het hoofd mee gaan nemen. word er echter nog meer oprichting gevraagd en het paard is toe an deze oefening zal het ook niet langer meer lijken als of het achter de loodlijn loopt.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:24

ik zal hier even een plaatje plaatsen van mijn paard, die los een aanzet doet tot een verzameling en uiteindelijk een levade.

zijn neus is hierbij iets voor de ll ipv erachter...
als je 1 lijn zou trekken vanaf de ah/rug/neus, moet dit 1 lijn zijn...
dit geldt altijd, ook met rijden
Afbeelding

Zelf heb ik het schenkelen in de oefeningen op die manier niet nodig...
omdat is zelf vind, dat een paard prima weet waar hij zijn achterbeen onder moet zetten om zijn balans te behouden, daar ga ik niets aan wijzigen...
ik snap ook nooit het overstappen in stap.
veelal zie je sommige paarden 2 of 3 hoefafdrukken over stappen, wat menig fantastisch vind...mooie stap...
ik zie het als een slapheid en stuwen ve paard ipv het draagvermogen en de balans wat in de dressuur zo belangrijk is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:39

prachtige foto doet die van mij ook zo, maar nu aan de hand of onder de man das veeeeeel intressanter, hier koop ik niks voor.
en levade? nee hoog uit croupade, en dit doen hoegenaamd alle paard los, het gaat er om dat je dit soort oefeningen onder de man of aan de hand in totaal balans kan uit voeren.

en dat jij deze oefening niet nodig vind is je goed recht, echter ben ik van mening dat het wel nodig is om het dier te kunnen sterken en soepeler te maken, een paard richt zich zelf namelijk nooit geheel recht net zo goed dat jij rechts of links handig bent, en de eene zijde prefereed dan de andere doen hun dat ook, dus je wil je het dier gelijk matig onderhouden en op bouwen zijn bepaalde oefening dus erg wenselijk en toepasselijk, om maar niet te zeggen noodzakelijk.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:52

Moll schreef:
prachtige foto doet die van mij ook zo, maar nu aan de hand of onder de man das veeeeeel intressanter, hier koop ik niks voor.
en levade? nee hoog uit croupade, en dit doen hoegenaamd alle paard los, het gaat er om dat je dit soort oefeningen onder de man of aan de hand in totaal balans kan uit voeren.

mol

een paard weet van nature prima hoe hij in deze losse manier zijn balans en evenwicht behoud, gebruikt zijn lichaam op die manier waarvoor het gemaakt is in de beweging.
wie zijn wij dan, als ruiter , om dit onder de man op zon wijze af te dwingen, dat er van balans en evenwicht meer weinig sprake is.
idd is het van belang als ruiter, om dit evenwicht zo min mogelijk te storen als je erop zit (of ernaast loopt) daarom is het je bewust zijn van je eigen balans (en disbalans) van crusiaal belang om een eenheid en evenwicht te kunnen worden met je paard.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:00

Volgens mij vergeet je dat een paard niet gemaakt is om een ruiter te dragen ;)

En als we dan de arrogantie hebben om op een paard te gaan zitten, laten we hem dan in godesnaam helpen zijn balans te hervinden, en zelfs tot in de allerhoogste verzameling te behouden.

Mooi zitten en in balans etc, allemaal goed, maar daar heb je ook niks aan als het paard totaal met weggedrukte rug etc loopt.

Als paarden zo gebouwd zijn om met ons er op hun balans zo vanzelfsprekend te behouden, waarom lopen er dan zo immens veel paarden met allerhande been/spier/rug/hoefkatrol etc blessures, die voor het grootste gedeelte terug te herleiden zijn naar het verkeerd rijden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:10

Mindfields schreef:
Als paarden zo gebouwd zijn om met ons er op hun balans zo vanzelfsprekend te behouden, waarom lopen er dan zo immens veel paarden met allerhande been/spier/rug/hoefkatrol etc blessures, die voor het grootste gedeelte terug te herleiden zijn naar het verkeerd rijden?

door de lessen van tegenwoordig
het vwnw verhaal wat totaal op de voorhand wordt uitgevoerd.
door het toestaan op wedstrijden van het achter de teugel lopen , en het niet juist opleiden van instructeurs en jury leden...
het focussen op het hoofd en de aanleuning, ipv de achterhand (waar de aanleuning vandaan komt, kijk de foto die ik geplaatst heb....denk daar een optoming bij, en zo mag het eruit zien.
en het focussen van waar een paard zijn achterbeen onder de massa zet.
ik ben van mening, als je een groen paard, beleerd zonder enig teugel/bit druk, dus lange teugel..., zal hij uiteindelijk zelf de rug gebruiken hoe het bedoeld is.
en als ruiter idd wel bewust zijn van eigen inwerking op het paard.
als ruiter doen we veelal veel te veel!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:11

Mindfields schreef:
Volgens mij vergeet je dat een paard niet gemaakt is om een ruiter te dragen ;)

?

daar zijn ze door de eeuwen heen zeker wel op ontwikkeld volgens de evolutie.
mits het maar met respect gaat..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:28

nombrado schreef:
Moll schreef:

mol

een paard weet van nature prima hoe hij in deze losse manier zijn balans en evenwicht behoud, gebruikt zijn lichaam op die manier waarvoor het gemaakt is in de beweging.
wie zijn wij dan, als ruiter , om dit onder de man op zon wijze af te dwingen, dat er van balans en evenwicht meer weinig sprake is.
idd is het van belang als ruiter, om dit evenwicht zo min mogelijk te storen als je erop zit (of ernaast loopt) daarom is het je bewust zijn van je eigen balans (en disbalans) van crusiaal belang om een eenheid en evenwicht te kunnen worden met je paard.

een paard loop van nature meer op de voorhand dan op de achter hand is een onontkoombaar vastgelegd FEIT. eigelijk ben ik nu al klaar met de ontkrachting van jou theorie.
Maar goed, elk paard is in onbalans, want elk paard wat een volte loopt wat niet beleerd is valt over de binnen schouder met stelling naar buiten, geen natuurlijk balans. ook weer een FEIT.
wat er onder de man of aan de hand gebeurt is als volgt, wij gaan het dier leren het gewicht van de voorhand af te nemen en dit te dragen op het achterbeen, dit om meer draagkracht te kreeren en meer wendbaarheid te krijgen, stukje geschiedenis: het paard is gebruikt als oorlogs voertuig en wapen, om dit dier wentbaar te maken zijn er bepaalde mannen geweest die het dier bepaalde oefeningen lieten doen om de wendbaarheid soepelheid en draagkracht te vergroten zodat het dier in het velt snel en adequaat te laten reageren, dat er nu mensen zijn die denken het wiel opnieuw uit te hebben gevonden, FOUT.
als je het paard laat lopen zoals hij geevalueerd is in de loop der eeuwen komen we in de dressuur nog geen steek verder omdat het dier simpel weg niet gemaakt is om op te gaan zitten, Evolutie theorie van eene Darwin.
anatomish gezien is een paard niet anders dan een BV Zebra of przewalski paard, volgens de anatomie en bewegings leer van het paard is alles wat je hier nu uitspreekt niet correct, mag ik vragen hoe je aan deze wijsheid komt en waar ik het terug kan vinden?

mol

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:34

@Mayke: Het paard is geevolueerd tot zover dat hij van nature in staat is om zonder enige hulp een ruiter te dragen zonder dat het hem schaadt? Oei wat een vreemde opmerking is dat. Dan zouden ze dus vanzelf vwnw en op de achterhand moeten lopen volgens jouw theorie. En dat klopt dus niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:54

Mindfields schreef:
@Mayke: Het paard is geevolueerd tot zover dat hij van nature in staat is om zonder enige hulp een ruiter te dragen zonder dat het hem schaadt? Oei wat een vreemde opmerking is dat. Dan zouden ze dus vanzelf vwnw en op de achterhand moeten lopen volgens jouw theorie. En dat klopt dus niet.

even een note tussendoor.
je kan me aanspreken op mijn aangemelde profielnaam, zo om verwarring in de verhalen te voorkomen.
anders wordt het voor meelezers een onbegrijpelijk verhaal.

het tempo is in het begin bepalend om een paard zonder schade op te lopen het ruitergewicht te dragen.
wat men veelal doet is het paard in een overdreven hoog tempo te laten draven of stappen, zodat er een stuwende werking vh achterbeen plaatsvind, terwijl het eigenlijke doel, waar je naartoe wilt werken de draagkracht is.
in die zin werk ik dus niet anders dan de oude kenners of klassiekers...
echter zal men daarbij rekening moeten houden met de bouw van het paard.
het merendeel van de warmbloeden zijn extreem op de voorhand, en hebben idd van nature een enorme stuwkracht ipv draagkracht. en daar willen wij ruiters een dragend verzameld paard van maken.
dat vergt nog meer rijkunstig inzicht dan een goed in balans gebouwd paard.
het is ten eerste belangrijk om een paard met evenredige druk op achterbeen en voorbeen te laten bewegen (zo als men zegt op 4 benen laten lopen) dan liever nog 1 achterbeen meer steun.
dan heb je in die zin, mits het paard goed reageerd op zithulpen , geen handgebruik nodig , hij loopt nl op eigen benen, daar draagt hij de ruiter.
kan jij mij een omschrijving geven wat jij bedoeld met vwnw? en in welk tempo je dit uitvoerd? waar let je op bij beenzetting?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:02

Moll schreef:
anatomish gezien is een paard niet anders dan een BV Zebra of przewalski paard, volgens de anatomie en bewegings leer van het paard is alles wat je hier nu uitspreekt niet correct, mag ik vragen hoe je aan deze wijsheid komt en waar ik het terug kan vinden?

mol

Lijkt me sterk
een zebra of przewalski hebben een heel andere bouw idd op de vh....om een hun stuwende functie (het wegrennen voor een leeuw of andere jagers te ontvluchten) deze bouw is gerelateerd aan hun functie in de natuur.
zo ook een draver, is gebouwd enorme snelheden te kunnen maken en goed te kunnen stuwen.
dressuurmatig trainen kan wel, maar kost zeer veel inzicht in het bewegen vh dier.
waar je het in kan terugvinden is het kijken naar de bouw in plaatjes ...foto's of films van verschillende paarden.
de huidige dressuurpaarden zijn onder invloed van de mens gefokt op hun doel
rijden. (alhoewel ik moet zeggen dat ik daar behoorlijk wat missers tegenkom)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:10

Uhm, zullen we nu weer opbouwend verder gaan O:)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:26

nombrado schreef:
Moll schreef:

mol

Lijkt me sterk
een zebra of przewalski hebben een heel andere bouw idd op de vh....om een hun stuwende functie (het wegrennen voor een leeuw of andere jagers te ontvluchten) deze bouw is gerelateerd aan hun functie in de natuur.
zo ook een draver, is gebouwd enorme snelheden te kunnen maken en goed te kunnen stuwen.
dressuurmatig trainen kan wel, maar kost zeer veel inzicht in het bewegen vh dier.
waar je het in kan terugvinden is het kijken naar de bouw in plaatjes ...foto's of films van verschillende paarden.
de huidige dressuurpaarden zijn onder invloed van de mens gefokt op hun doel
rijden. (alhoewel ik moet zeggen dat ik daar behoorlijk wat missers tegenkom)

laatste wat ik hier overzeg, anotomie is gelijk aan elkaar dit is gewoon feitelijk bewezen.
zoals dat de huiskat het zelfde inelkaar steekt als een leeuw of tijger, of dat een duitse dog gelijk is aan een dwergpinsher, of een wind hond.
mijn advies, ga leren anotomie en bewegings leer van het paard.

verder met de discussie.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:40

Moll schreef:
mijn advies, ga leren anotomie en bewegings leer van het paard.

mol

grappig...dit hield nl mijn study in........ :+

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 23:32

Probeer het niet al te competatief te laten zijn, dames (heren?).
Misschien heeft iemand nog fotomateriaal dat we kunnen bespreken.

Ik ben persoonlijk allang blij als mijn behoorlijk-scheve-paard -met-steile-achterbeentjes vooruit gaat en soepeler en hanteerbaarder wordt. Natuurlijk is het mooi dat er ook paarden (en ruiters) zijn die het allemaal 100% goed uitvoeren en er a.h.w. voor geboren zijn (barokke paarden bijvoorbeeld), maar vergeet niet dat de meesten daar nooit aan toekomen. Ruiters EN paarden. Het gaat er maar om dat we elkaar vooruit helpen, en dat is hopelijk niet hetzelfde als elkaar bekritiseren.

Ik weet van mezelf dat ik het lang niet allemaal goed doe, toch is mijn paard er al heel veel mee vooruit gegaan en is erdoor verbeterd.

Vandaag trouwens weer even een rondje heul serieus geoefend. En toch ook dat "schenkelen" eens geprobeerd, ja niet dat ik het perfect gedaan zal hebben hoor, maar ik denk wel dat het idee aardig in de buurt kwam voor de eerste keer. Het is wel duidelijk te zien dat rechtsachter minder kan instappen dan links. Wel de hele oefensessie goed kunnen afsluiten en zelfs een paar rondjes draf op de volte bleken goed mogelijk (vaak lukt dat over rechts niet omdat hij veel te hard gaat).

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:56

Ik ben het met Hannah eens. Mijn vriend die niet echt wat met paarden heeft zegt altijd " in de paardenwereld weet iedereen het altijd beter " ;-)

Net zoals Hannah ben ik ook allang al blij als ik bepaalde oefeningen al zoveel beter kan uitvoeren als in het begin. Daar ben ik al zo ontzettend blij mee. Als jullie ons op de film zouden zien, is er ongetwijfeld van alles op aan te merken. Je kunt een oefening meestal niet meteen correct uitvoeren en al helemaal niet als je zelf ook maar een gemiddelde ruiter bent.

Ik heb het schenkelen ook geprobeerd en daarbij goed opgelet dat hij niet te veel in stelling kwam en het ging best aardig.
Voor rechtsom is het een hele goeie oefening, omdat hij dan moeite heeft met ondertreden. Hij valt op die schouder ook naar binnen. Linksom valt hij juist naar buiten en nu ik dat steeds beter aanvoel, kan ik hem ook steeds sneller corrigeren.
Als ik zeg maar van hand verander naar de linkerhand, dan moet ik meteen die nieuwe buitenschouder begrenzen anders valt hij er "boem" zo bovenop.
Ik ben al best trots dat ik dat nu zo aanvoel. Dan lees ik hier nu dingen....pffff... dan voel ik me net een beginneling.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:59

Beter weten of dingen corrigeren die kant noch wal raken vind ik twee verschillende dingen, als iemand roept dat een paard tegenwoordig gebouwd is om vanzelf in correcte balans, houding en op het achterbeen te lopen met een mens erop dan denk ik, het is wellicht handig als de meelezers ook andere reacties lezen en dat er uitgelegd wordt dat dit natuurlijk niet kan.

Het gesprek met bv Woodstock was niet een welles-nietes maar uitwisselen van ervaringen. Echter wat Nombrado zei klopt zowel theoretisch als in de praktijk niet, dat is dan wel iets anders.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:32

Jeannine schreef:
Ik ben al best trots dat ik dat nu zo aanvoel. Dan lees ik hier nu dingen....pffff... dan voel ik me net een beginneling.

en daar is toch niets mis mee? ;)

Ik ben al blij als mensen, buiten de hokjes van de gevestigde orde durven te kijken en daardoor na gaan denken over hoe het beste eigen paard te trainen. Er is een groot verschil tussen een paard rijden en een paard trainen.

Het zou zo makkelijk zijn om één iemand te volgen die zegt hét systeem te hebben voor het trainen van een paard. In mijn ogen zijn er een aantal basisvoorwaarden die er altijd moeten zijn, maar daarnaast heb je zelf je gezonde verstand en de wetenschap nodig om te bepalen wat voor jouw paard het beste is. Helaas hebben we niet allemaal een Totulas, Bonfire, of weet ik veel wat voor een soepel en talentvol paard en moet je wel eens een omweg maken (die lang kan duren) om ergens te komen.

Ik kan ook trots zijn op iemand die bijvoorbeeld met grondwerk bezig is en regelmatig te laat was met het geven van een correctie en die dan ineens precies op het juiste moment de juiste correctie zie geven. Dat is voor mij dan een teken dat die persoon het begint te snappen of zoals jij zegt Jeannine dat je al trots bent dat je iets correct aanvoelt, dat is een grote stap op de goede weg in het belang van het paard.

Ik vind dit verder een zeer aangenaam topic waar we kunnen leren van verschillende ervaringen want dit onderwerp leeft echt in paardenland.

Van de zomer komt Anja Beran naar Nederland. Ik heb mij opgegeven. Zijn er nog meer mensen die daar naar toe gaan?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:35

Nee, want gangenpaarden zijn verboden in haar lessen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:36

Refagreni schreef:

WAAAAT???? Noujaaa zeg daar zakt me de broek werkelijk van af. Een paard is een paard en elk paard heeft recht op hulp. Dat valt me tegen van haar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:37

Mindfields schreef:
Het gesprek met bv Woodstock was niet een welles-nietes maar uitwisselen van ervaringen. Echter wat Nombrado zei klopt zowel theoretisch als in de praktijk niet, dat is dan wel iets anders.

wat begrijp je niet van mijn onderbouwing en uitleg?
misschien kan ik het dan verduidelijken?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:38

Mindfields schreef:
Refagreni schreef:

WAAAAT???? Noujaaa zeg daar zakt me de broek werkelijk van af. Een paard is een paard en elk paard heeft recht op hulp. Dat valt me tegen van haar.

Ik snap het eerlijk gezegd ook niet. Ieder klassiek georienteerde instructeur heeft er geen moeite mee.
Het schijnt niet verenigbaar te zijn met haar principes.