Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:25

heerlijke verhalen van jullie beide. ik heb even een vraag tussen door... mijn pony was vorige week open kruepel vanuit de schouder. ging het steeds beter en heb ik hem maandag weer in de groep mee laten lopen. gister was hij weer kreupel, zelfde als vorige week donderdag. nu wordt hij binnen gelaten en gestapt. hoelang wachten jullie normal als er niks meer te zien is om er weer op te kruipen of als het erger wordt/ het zelfde blijft om een dieren arts te bellen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:27

AbbyBlues schreef:
pien_2010, Murosh. Ik vindt dit echt prachtige ervaringen van jullie. Dit is precies wat ik bedoelde.

Wat ik het mooie vind is dat ik dankzij dit topic veel bewuster ben van wat mijn paard eigenlijk doet en hoe ik daarmee omga. Vroeger zou ik gedacht hebben: paard moet over die balk heen lopen en als ze niet wil dan gaan we maar met geschop en gedrijf toch stug naar de balk toe. Nu merk ik wat mijn paard aangeeft en voel ik aan wat ik moet doen, alles is bewuster. Het doel is hetzelfde, maar de weg er naartoe is duizend maal beter, want we leren elkaar nu echt vertrouwen en DAT is het mooie van de paardensport voor mij. Samenwerken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:36

Picasso schreef:
Simpelman schreef:
Experimenteer, bekijk de dingen eens op een andere manier.

Zal verslag doen van de volgende keer bos met een andere mindset.... als ik dat voor elkaar krijg.... I'll be back. :)

Jammer dat je die ervaringen nog niet hebt gehad.. Ons vertrouwen is door dit soort situaties zo ontzettend gegroeid en hecht..Misschien moet je er ook wat meer voor open staan..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:40

Ik vraag me nu wel af waarom mij verteld werd in dit topic dat ik zo ongeveer niet goed wijs was dat ik mijn paarden af en toe vraag waar ze meer zin in hebben.
Ze zouden ongehoorzaam zijn, en niet edelmoedig overgeven als ze soms een andere mening hadden waar ik situatie afhankelijk best wel naar wil handelen.
En nu staan ineens juist alle neuzen in die richting :?

Maar goed.
Beessie heeft vandaag weer gesprongen en het gaat inderdaad in de richting die ik gehoopt had. Ze begint veel meer voorwaartse drang te ontwikkelen ipv zich er tegen af te willen zetten.
Ze vind het super leuk en trekt goed aan.
Win-win situatie voor alle partijen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-02-16 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:43

Sizzle, Dat heb je al eens eerder benoemt... ik kan het voor mezelf niet herrinderen dat ik er ooit tegen wat eigen inbreng van het paard ben geweest.
En wat is nu je probleem dat de neuzen nu wel dezelfde richting opstaan... en je toen weinig bijval kreeg? Het topic is niet statisch en mensen gelukkig ook niet.

Wat leuk dat ze plezier krijgt in het springen :)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 17-02-16 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:43

Sizzle schreef:
Ik vraag me nu wel af waarom mij verteld werd in dit topic dat ik zo ongeveer niet goed wijs was dat ik mijn paarden af en toe vraag waar ze meer zin in hebben.
Ze zouden ongehoorzaam zijn, en niet edelmoedig overgeven als ze soms een andere mening hadden waar ik situatie afhankelijk best wel naar wil handelen.
En nu staan ineens juist alle neuzen in die richting :?

heel eerlijk? ik kom er sort van nu pas achter! ik ben in dit topic gestapt omdat ik het plezier in her rijden kwijt was en op zoek ben gegaan naar andere manieren. dus vandaar dat ik nu/ tijdens dit topic tot bepaalde realisaties kom. Ik ben nu van een hele andere mening dat dat ik 300 pagina's terug (lees een aantal maanden) was.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:46

Ik ben me bewust dat een mening dynamisch is. Maar zo zie je wel heel duidelijk dat je vooral bij je eigen overtuiging moet blijven en niet te snel moet denken dat je alles fout doet omdat mensen het niet met je eens zijn.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:53

DarkoFoitzik schreef:
heel eerlijk? ik kom er sort van nu pas achter! ik ben in dit topic gestapt omdat ik het plezier in her rijden kwijt was en op zoek ben gegaan naar andere manieren. dus vandaar dat ik nu/ tijdens dit topic tot bepaalde realisaties kom. Ik ben nu van een hele andere mening dat dat ik 300 pagina's terug (lees een aantal maanden) was.

Ik vind het al heel knap dat je deze conclusie kunt trekken. Veel mensen staan daar niet voor open.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:18

Ik ben iemand die heel graag systematisch en planmatig werkt. Pas de afgelopen jaren heb ik geleerd dat het met paarden niet zo werkt. Voorheen besloot ik dan bijvoorbeeld die dag te gaan werken aan proefgericht rijden. Natuurlijk had mijn paard dan net die dag wat stijver dan normaal en kwam ik alleen aan losrijden toe. Grrr, dat was altijd frustrerend voor mij zeg! En inderdaad; ik wilde proef oefenen, want ik had wedstrijd opgegeven 3 weken daarvoor; ging mijn stalgenoot net een heel parcour uitzetten!! Aaaargh!!

Ik heb inmiddels begrepen dat je de dag, de situatie, jezelf en je paard moet nemen zoals het op dat moment aangeboden wordt en dat plannen eerder zorgt voor frustratie, dan dat het frustratie voorkomt of succes oplevert.

Gaat er nu iemand springen; of ik spring leuk mee en is het te hoog of hebben we geen zin, dan doen we wat anders. Buitenritje of even longeren in de longeerhal. Geeft een stuk rust. Ook maak ik geen wedstrijdplanning meer. Als ik voel dat mijn paard okay is en ik heb er zelf zin in, dan kijk ik wel wat er is en of ik er nog bij kan. Mijn doel omschrijf ik ook niet meer in punten, maar in gevoel. De punten zijn ondergeschikt. Hierdoor heb ik tijdens de proef een totaal andere mindset en beleven ik en mijn paard veel meer plezier aan samen even leuk weg op wedstrijd. Er is meer ontspanning en mijn paard vindt het ook leuker zo. Bovendien rijd ik de proef nu gewoon net als thuis. Dat was voorheen wel anders, want ik voelde de ogen van de jury. Dat zegt me nu niks meer, want het is zoals het is; een momentopname en er komen wel meer wedstrijden. Gaat het niet lekker, dan groet ik gewoon af. Blijkbaar heb ik het moment niet goed ingeschat. Jammer dan, volgende keer beter. En de jury zit er voor mij, ik rij daar niet rond voor de jury.
Laatst bijgewerkt door Lante op 17-02-16 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:21

Simpelman, wellicht kun je het voor mij verduidelijken of we het nou wel of niet eens zijn over initiatief vanuit het paard?

Zolang ik degene ben met het laatste woord dan mogen paarden van mij maar al te graag aantonen of ze een bepaalde mening hebben en in sommige gevallen ga ik daarin mee.
In feite zeg jij dat ook.

Simpelman schreef:
Meestal neem ik de beslissing, soms mag zij het zeggen, dat hangt van de situatie af.

Maar eerder schreef je dat dit niet past bij een goede leider omdat de leidmerrie altijd bepaald waar heen gegaan wordt.

Simpelman schreef:
Bij edelmoedige overgave laat je paard het aan jou over te beslissen.

Kletsen we dan gewoon lang elkaar heen maar bedoelen hetzelfde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:27

Sizzle schreef:
Simpelman, wellicht kun je het voor mij verduidelijken of we het nou wel of niet eens zijn over initiatief vanuit het paard?

Zolang ik degene ben met het laatste woord dan mogen paarden van mij maar al te graag aantonen of ze een bepaalde mening hebben en in sommige gevallen ga ik daarin mee.

Simpelman schreef:
Meestal neem ik de beslissing, soms mag zij het zeggen, dat hangt van de situatie af.

Maar eerder schreef je dat dit niet past bij een goede leider omdat de leidmerrie altijd bepaald waar heen gegaan wordt.

Simpelman schreef:

Dit was ook wat ik eerder aan wilde geven een tijdje geleden.... het wordt mij soms ook wat onduidelijk allemaal....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:29

Pol1: ik doe mijn best en leer... Verder volg ik mijn gevoel en luister naar mijn paardjes. De ene dag gaat dat beter dan de andere...

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:34

Buck Brannaman schreef:
“Discipline isn't a dirty word. Far from it. Discipline is the one thing that separates us from chaos and anarchy. Discipline implies timing. It's the precursor to good behavior, and it never comes from bad behavior. People who associate discipline with punishment are wrong: with discipline, punishment is unnecessary.”

Ik geloof zeker dat er een zekere filosofische insteek aanwezig moet zijn in werken met paarden. Maar bovenstaande wordt daarin nog wel is vergeten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:37

Jannico, dat is een goede quote :j

Ik kwam trouwens laatst nog een oude slechte kwaliteit video tegen van Cocktail met AvG.
Ondanks de pixels kan je toch nog goed zien hoe in de loop van de jaren het rijden enorm veranderd is.
Ookal was Cocktail ook een benenzwaaier, ik vind het hier nog wel gewoon uitzien als een samenwerking tussen ruiter en paard en vind het leuk om naar te kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=uIQw24J4Ffo

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:40

Sizzle schreef:

Simpelman schreef:

Simpelman schreef:

Het is niet zwart-wit in het leven en bovenstaande vind ik vrij duidelijk namelijk:

Simpelman schreef:

Simpelman schreef:

wordt mee bedoeld dat wij diegenen zijn die als koppelgenoot in principe bepalen wat er gebeurt. Het paard volgt graag, voelt zich op zijn gemak en vindt het fijn dat wij bepalen wat er gebeurt;

Simpelman schreef:
, zie eerdere voorbeelden. Instinct van het paard geeft aan: afstappen er is gevaar, omdraaien je gaat verder en verder van huis af etc. Door het fijngevoelige contact tussen beiden, voelen wij aan wanneer van deze situatie sprake is en het verstandiger is om het paard haar of zijn aanwijzingen te volgen..

Dat is heel wat anders dan dat het paard in principe bepaalt wat er gebeurd en wij volgen. Dat is natuurlijk levensgevaarlijk en onwenselijk.

Zo begrijp ik dit hele verhaal van Simpelman en zo gebeurt het hier precies hetzelfde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:47

pien_2010 schreef:
Dat is heel wat anders dan dat het paard in principe bepaalt wat er gebeurd en wij volgen. Dat is natuurlijk levensgevaarlijk en onwenselijk.

Ik denk dat daar iedereen het wel over eens is mag ik hopen :D

Citaat:
Zo begrijp ik dit hele verhaal van Simpelman en zo gebeurt het hier precies hetzelfde.

In dat geval bedoelen we dus gewoon allemaal hetzelfde.

Want op het moment dat ik een paard de ruimte geef om initiatief te tonen of gewoon even zijn vrolijkheid te uiten dan komt het in feite alsnog van mij vandaan.

Dat probeerde ik ooit eerder aan te geven maar kreeg toen (even samengevat) terug dat op het moment dat het paard aangeeft wat anders te willen dat het dan dus niet aan de hulp staat aangezien een paard dat zich overgeeft gewoon wil volgen.
Terwijl ik dat zie als: het paard stelt een vraag en ik zeg ja of nee, dan ben ik nog altijd degene die bepaald heeft wat er gebeurd.

Soort babylonische spraakverwarring denk ik.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:49

Sizzle schreef:

Ik kwam trouwens laatst nog een oude slechte kwaliteit video tegen van Cocktail met AvG.
Ondanks de pixels kan je toch nog goed zien hoe in de loop van de jaren het rijden enorm veranderd is.
Ookal was Cocktail ook een benenzwaaier, ik vind het hier nog wel gewoon uitzien als een samenwerking tussen ruiter en paard en vind het leuk om naar te kijken.

Leuk uit oude doos! Mijn schoonzus had een hengst uit Cocktail. Dat was ook al zo'n elastisch ding, voor die tijd want dan praat je over 20 jaar geleden. Maar die zwaaide niet zo erg met zijn benen maar die ging ook echt zitten. Hier zie je al wel dat zijn achterbenen de voorbenen niet kunnen bijbenen (gebroken diagonalen). Ik denk dat het voorbeengezwaai toch ook wel voorkomt uit de manier van rijden. Had er laatst niet hier iemand een plaatje geplaatst over dat voorbeengebruik, holle rug etc...???

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:52

Sizzle schreef:
Want op het moment dat ik een paard de ruimte geef om initiatief te tonen of gewoon even zijn vrolijkheid te uiten dan komt het in feite alsnog van mij vandaan.

De voorbeelden die hier gegeven zijn heeft te maken met "levens reddend" of gewoon thuis weer kunnen komen.

Dat is dus niet zo maar initiatief laten tonen. Zeker met zijn vrolijkheid uiten (ik neem aan onder het zadel) kom je wellicht op een hellend vlak }> . Ik zeg niet Sizzle dat het bij jou ook zo geldt, maar ik heb nogal eens in mijn leven ongehoorzaamheid gezien van paarden richting hun ruiters (met gevaar voor anderen) dat onder het mom van allerlei theorieën gerechtvaardigd werd. Dus ik ben niet helemaal zeker dat we het dan over het zelfde hebben als het gaat om jouw voorbeelden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:02

Ik ben van mening dat als een paard nooit een vraag mag stellen waar je al dan niet in mee gaat dat het dan dan die vraag ook niet meer stelt op het moment dat het belangrijk is.
Een paard dat zich normaal niet mag uiten in zijn gedrag zal helemaal niet eens aangeven dat het denkt dat iets niet verstandig is (of zeer doet), er wordt immers toch niet naar geluisterd.

Daarom denk ik zeker wel dat we het over hetzelfde hebben.

Toen ik Friet net uit de opfok haalde gedroeg ze zich bij het wandelen timide en overdreven volgzaam.
Ik had het gevoel dat ze gewoon erg braaf deed wat ik voorstelde maar er eigenlijk geen hol aan vond en gewoon niet de confrontatie aandurfde.
Dat heb ik geprobeerd om te vormen zodat ze ook meer durfde gaan ontdekken ipv gewoon doen wat ik zei. Ze is daardoor wel brutaler geworden wat soms even voor meningsverschillen zorgt, maar tegelijkertijd heb ik nu een paard dat met de oren erop vrolijk door de omgeving loopt en op onderzoek uitgaat ipv emotieloos achter mijn rug blijft staan.

Dit heeft er ok voor gezorgd dat ze nu veel veiliger te rijden is.
Voorheen uitte ze helemaal niets en ontplofte dan ineens vreselijk gevaarlijk.
Nu geeft ze al veel beter aan dat ze iets niet zo'n goed idee vind waar je dan op kan inspelen. Sindsdien is ze ook niet meer ontploft.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-02-16 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:03

Het operanter maken van het dier. Ik snap wat je bedoelt. Een dier wat met jou probeert mee te denken is zoveel leuker om mee te trainen als eentje die alleen maar slaafs opvolgt wat jij vraagt.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:08

ik heb Darko al die jaren wel zo opgevoed dat hij geen stap fout mag doen. nu krijgt hij meer vrijheden ook aan de hand. dit pas ik ook toe bij paarden van andere die ik van de wei haal. zo had ik laatst met een kwpner die er gens bang voor was een ander eaanpak. hij wild ergens niet lang dit gedrag mij total onbepekt met mijn koele kicker als paard, moest ik evne nadenken hoe ik het ging aanpakken. Ik hem heb gerust gesteld, alle spanning en druk laten weg vloeien. Om vervolgens samen er langs te lopen zonder spanning of niets. Hij liep samen met mij en volgde niet, heel leuk dat het werkt zonder te trekken of duwen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:10

Sizzle schreef:
Dat heb ik geprobeerd om te vormen zodat ze ook meer durfde gaan ontdekken ipv gewoon doen wat ik zei. Ze is daardoor wel brutaler geworden
dat herken ik wel met mijn merrie.

Sinds ik haar klassiek rijd is ze blijer geworden, maar ook veel minder slaafs. Vlucht nooit meer en inderdaad af en toe een beetje "stout". Het paardje dat altijd onder aan de hiërarchie van de kudde stond (zeer onderdanig) laat nu zelfs ook bij de ruin (en bij mij) af en toe wat brutaler gedrag zien. Het valt me op, dat ook de ruin hier zeer mild op reageert, eigenlijk doet hij hetzelfde als ik, want Polie heeft al genoeg aan orenspel of in mensen taal, "uhuh Polleke". Zij verschiet daar meer van dan mijn ruin bij een flinke correctie.

Dat is gewoon aanwijzingen geven op maat en corrigeren op maat. Als de ruin "stout" was dan voldeed echt een "uhuh" niet (denderde in zijn jonge hengstenjaren toen ik hem net had, dwars door mij heen als ik niet oplette) want als het ging om zijn blik in zijn ogen, dan kon hij Joapie van Terpentijn de hoef schudde. Twee zeer dominantie heren dus. Dan is een flinke por van de elleboog, of een kabouter stompje op het juiste moment, of streng terug en dat uit laten voeren, veel meer op zijn plaats.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:17

AbbyBlues schreef:
Het operanter maken van het dier. Ik snap wat je bedoelt. Een dier wat met jou probeert mee te denken is zoveel leuker om mee te trainen als eentje die alleen maar slaafs opvolgt wat jij vraagt.

Dat bedoel ik.
Echter is het inderdaad een hellend vlak. In de dressuurring wil je eigenlijk helemaal geen paard dat vast bedenkt dat je onder x vast en zeker een galopwissel wil maken.
In het springparcours is het fijn als een paard zelf weet dat hij beter even zijn pas kan verkorten.
Bij het buitenrijden is het een combinatie tussen jou veilig uit de moeilijke situatie krijgen (moeilijke ondergronden) en gewoon gehoorzaam luisteren als jij het paard uit de moeilijke situatie moet zien te krijgen (gevaarlijke verkeerssituatie)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:27

Sizzle schreef:
AbbyBlues schreef:

Dat bedoel ik.
Echter is het inderdaad een hellend vlak. In de dressuurring wil je eigenlijk helemaal geen paard dat vast bedenkt dat je onder x vast en zeker een galopwissel wil maken.
In het springparcours is het fijn als een paard zelf weet dat hij beter even zijn pas kan verkorten.
Bij het buitenrijden is het een combinatie tussen jou veilig uit de moeilijke situatie krijgen (moeilijke ondergronden) en gewoon gehoorzaam luisteren als jij het paard uit de moeilijke situatie moet zien te krijgen (gevaarlijke verkeerssituatie)

En toch denk ik dat, als jij en jouw paard elkaar goed kennen en aanvoelen, dat ook wel meevalt. Hij zal dan snappen dat het in de dressuurring de bedoeling is om zo keurig en gehoorzaam mogelijk te zijn en dat hij op een buitenrit best een keertje mag discussiëren.

Ik herken dat bij mijn honden. Tijdens gehoorzaamheidsoefeningen proberen ze alles zo goed en secuur mogelijk te doen terwijl bij de behendigheid, dat vergelijkbaar is met springen, ik merk dat ze af en toe van mijn opdracht afwijken om beter uit te komen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:56

Sizzle schreef:

Zeker een stuk fijner om naar te kijken dan de meeste hedendaagse paarden :j Dit paard heeft tenminste achterbeengebruik!