Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
AbbyBlues schreef:pien_2010, Murosh. Ik vindt dit echt prachtige ervaringen van jullie. Dit is precies wat ik bedoelde.
Picasso schreef:Simpelman schreef:Experimenteer, bekijk de dingen eens op een andere manier.
Zal verslag doen van de volgende keer bos met een andere mindset.... als ik dat voor elkaar krijg.... I'll be back.
Sizzle schreef:Ik vraag me nu wel af waarom mij verteld werd in dit topic dat ik zo ongeveer niet goed wijs was dat ik mijn paarden af en toe vraag waar ze meer zin in hebben.
Ze zouden ongehoorzaam zijn, en niet edelmoedig overgeven als ze soms een andere mening hadden waar ik situatie afhankelijk best wel naar wil handelen.
En nu staan ineens juist alle neuzen in die richting
DarkoFoitzik schreef:heel eerlijk? ik kom er sort van nu pas achter! ik ben in dit topic gestapt omdat ik het plezier in her rijden kwijt was en op zoek ben gegaan naar andere manieren. dus vandaar dat ik nu/ tijdens dit topic tot bepaalde realisaties kom. Ik ben nu van een hele andere mening dat dat ik 300 pagina's terug (lees een aantal maanden) was.
Simpelman schreef:Meestal neem ik de beslissing, soms mag zij het zeggen, dat hangt van de situatie af.
Simpelman schreef:Bij edelmoedige overgave laat je paard het aan jou over te beslissen.
Sizzle schreef:Simpelman, wellicht kun je het voor mij verduidelijken of we het nou wel of niet eens zijn over initiatief vanuit het paard?
Zolang ik degene ben met het laatste woord dan mogen paarden van mij maar al te graag aantonen of ze een bepaalde mening hebben en in sommige gevallen ga ik daarin mee.
In feite zeg jij dat ook.Simpelman schreef:Meestal neem ik de beslissing, soms mag zij het zeggen, dat hangt van de situatie af.
Maar eerder schreef je dat dit niet past bij een goede leider omdat de leidmerrie altijd bepaald waar heen gegaan wordt.Simpelman schreef:Bij edelmoedige overgave laat je paard het aan jou over te beslissen.
Kletsen we dan gewoon lang elkaar heen maar bedoelen hetzelfde?
Buck Brannaman schreef:“Discipline isn't a dirty word. Far from it. Discipline is the one thing that separates us from chaos and anarchy. Discipline implies timing. It's the precursor to good behavior, and it never comes from bad behavior. People who associate discipline with punishment are wrong: with discipline, punishment is unnecessary.”
Sizzle schreef:Simpelman, wellicht kun je het voor mij verduidelijken of we het nou wel of niet eens zijn over initiatief vanuit het paard?
Zolang ik degene ben met het laatste woord dan mogen paarden van mij maar al te graag aantonen of ze een bepaalde mening hebben en in sommige gevallen ga ik daarin mee.
In feite zeg jij dat ook.Simpelman schreef:Meestal neem ik de beslissing, soms mag zij het zeggen, dat hangt van de situatie af.
Maar eerder schreef je dat dit niet past bij een goede leider omdat de leidmerrie altijd bepaald waar heen gegaan wordt.Simpelman schreef:Bij edelmoedige overgave laat je paard het aan jou over te beslissen.
Kletsen we dan gewoon lang elkaar heen maar bedoelen hetzelfde?
Simpelman schreef:Meestal neem ik de beslissing, soms mag zij het zeggen, dat hangt van de situatie af.
Simpelman schreef:Bij edelmoedige overgave laat je paard het aan jou over te beslissen.
Simpelman schreef:, zie eerdere voorbeelden. Instinct van het paard geeft aan: afstappen er is gevaar, omdraaien je gaat verder en verder van huis af etc. Door het fijngevoelige contact tussen beiden, voelen wij aan wanneer van deze situatie sprake is en het verstandiger is om het paard haar of zijn aanwijzingen te volgen..Meestal neem ik de beslissing, soms mag zij het zeggen, dat hangt van de situatie af.
pien_2010 schreef:Dat is heel wat anders dan dat het paard in principe bepaalt wat er gebeurd en wij volgen. Dat is natuurlijk levensgevaarlijk en onwenselijk.
Citaat:Zo begrijp ik dit hele verhaal van Simpelman en zo gebeurt het hier precies hetzelfde.
Sizzle schreef:Jannico, dat is een goede quote
Ik kwam trouwens laatst nog een oude slechte kwaliteit video tegen van Cocktail met AvG.
Ondanks de pixels kan je toch nog goed zien hoe in de loop van de jaren het rijden enorm veranderd is.
Ookal was Cocktail ook een benenzwaaier, ik vind het hier nog wel gewoon uitzien als een samenwerking tussen ruiter en paard en vind het leuk om naar te kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=uIQw24J4Ffo
Sizzle schreef:Want op het moment dat ik een paard de ruimte geef om initiatief te tonen of gewoon even zijn vrolijkheid te uiten dan komt het in feite alsnog van mij vandaan.
Sizzle schreef:dat herken ik wel met mijn merrie.Dat heb ik geprobeerd om te vormen zodat ze ook meer durfde gaan ontdekken ipv gewoon doen wat ik zei. Ze is daardoor wel brutaler geworden
AbbyBlues schreef:Het operanter maken van het dier. Ik snap wat je bedoelt. Een dier wat met jou probeert mee te denken is zoveel leuker om mee te trainen als eentje die alleen maar slaafs opvolgt wat jij vraagt.
Sizzle schreef:AbbyBlues schreef:Het operanter maken van het dier. Ik snap wat je bedoelt. Een dier wat met jou probeert mee te denken is zoveel leuker om mee te trainen als eentje die alleen maar slaafs opvolgt wat jij vraagt.
Dat bedoel ik.
Echter is het inderdaad een hellend vlak. In de dressuurring wil je eigenlijk helemaal geen paard dat vast bedenkt dat je onder x vast en zeker een galopwissel wil maken.
In het springparcours is het fijn als een paard zelf weet dat hij beter even zijn pas kan verkorten.
Bij het buitenrijden is het een combinatie tussen jou veilig uit de moeilijke situatie krijgen (moeilijke ondergronden) en gewoon gehoorzaam luisteren als jij het paard uit de moeilijke situatie moet zien te krijgen (gevaarlijke verkeerssituatie)
Sizzle schreef:Jannico, dat is een goede quote
Ik kwam trouwens laatst nog een oude slechte kwaliteit video tegen van Cocktail met AvG.
Ondanks de pixels kan je toch nog goed zien hoe in de loop van de jaren het rijden enorm veranderd is.
Ookal was Cocktail ook een benenzwaaier, ik vind het hier nog wel gewoon uitzien als een samenwerking tussen ruiter en paard en vind het leuk om naar te kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=uIQw24J4Ffo