Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Picasso schreef:Horseware schreef:Van Rien vd Schaft heb ik alleen het laatste filmpje bekeken. Dat is toch echt niet wat ik nastreef. Het lijkt misschien nog wel wat, maar zet het beeld eens stil tijdens de draf. Je ziet dan heel duidelijk dat het paard behoorlijk achter de loodlijn loopt, neigt naar een valse knik, de rug niet mooi bol is en - heel belangrijk - dat de achterbenen veel te weinig ondertreden.
Zet het beeld eens stil bij een willekeurig WF filmpje: vaak zie je dan een op de kop lopend/slingerend paard. Zo kan je in elk filmpje een moment kiezen waarop het plaatje niet helemaal klopt. Ben het met je eens dat het paard niet helemaal voor de loodlijn loopt, maar mij stoort dat in dit geval niet. Rien veert mee met zijn hand op de beweging van het paard, het dier wordt niet getrokken of vervelend in een houding gedwongen. Maakt hij een ophouding hier en daar? Ja, maar is dit erg??? Kijk maar eens wat meer materiaal van Rien van der Schaft en luister naar zijn verhaal.....Het is toch raar dat de mensen en paarden die bij Rien van der Schaft trainen, vaak fijn presteren op concours. Maar de wedstrijdsport is hier bijna een vies woord geloof ik, dus laat ik die kant maar niet op gaan.
Wb buiten trainen: ik heb gelukkig de beschikking over een binnenbak. Weliswaar vol met hindernissen, maar zo oefen ik lekker mijn stuurkunsten
Picasso schreef:Okay, dus als jij ergens in een bos aan het rijden bent en je wilt de 'blauwe route' volgen omdat die zo mooi is en je komt op een kruising waarbij je links moet en je paard wil rechts.... Hoe dan verder? Je zal in het rijden namelijk gerust eens op een communicatie storing belanden...
Lante schreef:@Picasso: nee, dan stap ik desnoods af en ga ik kijken wat er aan de hand is. En ik rij elke week buiten zonder problemen. En ik heb best een pittige merrie.vorige week vond ze ganzen eng, daar zijn we langs gedraafd ipv gestapt. Vond mijn paard een acceptabel compromis en ik ook. Gezond verstand en wederzijds vertrouwen is echt voldoende.
AbbyBlues schreef:Picasso schreef:Okay, dus als jij ergens in een bos aan het rijden bent en je wilt de 'blauwe route' volgen omdat die zo mooi is en je komt op een kruising waarbij je links moet en je paard wil rechts.... Hoe dan verder? Je zal in het rijden namelijk gerust eens op een communicatie storing belanden...
Misschien een hele stomme vraag van een beginnende ruiter. Maar als je ergens in het bos rijd en je hebt niet een bewust doel waar je naartoe wilt alleen lekker met je paard bezig zijn, dan kun je er toch gewoon een keer voor kiezen om de kant op te gaan waar hij heen wil?
Dat doe ik met mijn honden ook. Ik loop in de bossen, en op een kruising staan ze allemaal te kijken naar rechts terwijl ik eigenlijk naar links zou zijn gegaan, als ik tijd en zin heb gaan we dan gewoon lekker naar rechts. Partnerschap toch?
AbbyBlues schreef:Evelijn schreef:Dat doe ik wel AbbyBlues... iig met mijn ouwe ruin van 23... zolang het veilig is en zijn reden gewoon nieuwsgierigheid is dan mag hij best beslissen welke kant we op gaan. We zijn samen aan het buitenrijden
Precies! Dat bedoel ik. Je bent samen aan het rijden.
AbbyBlues schreef:Picasso schreef:Dat snap ik, maar lees even wat ik bedoel. Jij kan gevaar inschatten, je paard niet... etc
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat paarden een hoop dingen beter kunnen inschatten dan wij. Kijk maar naar het drijfzandverhaal van Lante.
Picasso schreef:Dat wat precies lukt? Wat is jouw doel en wat is hun doel?
Evelijn schreef:Tegen welke problemen loop jij dan aan Picasso?
Mijn huidige conflict op buitenrit gaat vooral over... dat we te ver van de kudde af gaan (zeker als de merries hengstig zijn vind meneer een blokje naar buiten niet tof) maar dat is vaak op zelfde punt en dan even duidelijk dat we toch echt samen ging rijden en dan doet hij de rest van het uurtje weer gezellig mee.
Picasso schreef:Bij de 12 jarige is mijn huidige probleem vooral dat hij soms extreem kan schrikken... in hoeverre dit aan zijn PPID (Cushing) te wijten is, weet ik niet....vroeger had hij het minder erg.
damian23 schreef:Picasso schreef:Bij de 12 jarige is mijn huidige probleem vooral dat hij soms extreem kan schrikken... in hoeverre dit aan zijn PPID (Cushing) te wijten is, weet ik niet....vroeger had hij het minder erg.
Ik weet niet in welk boekje dit stond maar mijn schoonzus had het er van de week over dat er een onderzoek is gedaan naar het zicht bij paarden. Het percentage paarden dat slecht zicht had was dus best hoog (ben vergeten hoeveel) en dat resulteerde ook in veelvuldig schrikken.