Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:02

Twee momentopnames waar ik persoonlijk niet al teveel waarde aan ga hechten... hij rijdt gewoon fijn en met veel gevoel. Maar aan de hand van de foto's: ja, eerste plaatje is fijner dan tweede, for what it's worth...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:04

@Picasso: nee, dan stap ik desnoods af en ga ik kijken wat er aan de hand is. En ik rij elke week buiten zonder problemen. En ik heb best een pittige merrie. :D vorige week vond ze ganzen eng, daar zijn we langs gedraafd ipv gestapt. Vond mijn paard een acceptabel compromis en ik ook. Gezond verstand en wederzijds vertrouwen is echt voldoende.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:06

Picasso schreef:
Horseware schreef:
Van Rien vd Schaft heb ik alleen het laatste filmpje bekeken. Dat is toch echt niet wat ik nastreef. Het lijkt misschien nog wel wat, maar zet het beeld eens stil tijdens de draf. Je ziet dan heel duidelijk dat het paard behoorlijk achter de loodlijn loopt, neigt naar een valse knik, de rug niet mooi bol is en - heel belangrijk - dat de achterbenen veel te weinig ondertreden.

Zet het beeld eens stil bij een willekeurig WF filmpje: vaak zie je dan een op de kop lopend/slingerend paard. Zo kan je in elk filmpje een moment kiezen waarop het plaatje niet helemaal klopt. Ben het met je eens dat het paard niet helemaal voor de loodlijn loopt, maar mij stoort dat in dit geval niet. Rien veert mee met zijn hand op de beweging van het paard, het dier wordt niet getrokken of vervelend in een houding gedwongen. Maakt hij een ophouding hier en daar? Ja, maar is dit erg??? Kijk maar eens wat meer materiaal van Rien van der Schaft en luister naar zijn verhaal.....Het is toch raar dat de mensen en paarden die bij Rien van der Schaft trainen, vaak fijn presteren op concours. Maar de wedstrijdsport is hier bijna een vies woord geloof ik, dus laat ik die kant maar niet op gaan.

Wb buiten trainen: ik heb gelukkig de beschikking over een binnenbak. Weliswaar vol met hindernissen, maar zo oefen ik lekker mijn stuurkunsten :+

Er zijn genoeg WF filmpjes waar ik het paard niet ideaal vind lopen. WF is ook niet heilig in mijn ogen en niet ieder filmpje van hem is een beeld waar ik naar toe streef. En misschien zijn er wel goede filmpjes van Rien te vinden. Sowieso weet ik dat een bokker hier een clinic bij hem gereden heeft. Dat heb ik gezien en daar vond ik hem heel fijn commentaar geven. Ik ben dus niet anti Rien. Ik reageerde op dit filmpje van hem en daar vind ik het paard echt niet fijn lopen. Is hij streng in zijn hand? Nee dat vind ik niet. Maar is dat de enige voorwaarde voor een fijn lopend paard? Nee. Kijkend naar het achterbeengebruik, de bolling van de rug en de hoofd hals houding word ik niet blij van dit filmpje.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:11

Ik ken hem niet. Ik ken geen enkele ruiter die nooit iets fout doet of altijd perfect rijdt. Niemand is heilig. En de theorie kan nog zo mooi zijn, de praktijk is moeilijker en afhankelijk van vele factoren. Sommige mensen rijden zelf tenenkrommend (hier bedoel ik niet vd Schaft of wf mee), maar geven wel fijne lessen...
Laatst bijgewerkt door Lante op 17-02-16 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:13

Ik weet wie je bedoelt denk ik Horseware en ik vind dat het paard positief veranderd tijdens de clinic nav het commentaar en de begeleiding van Rien. Is hij heilig? Nee echt niet, zal ook gerust genoeg fouten maken. Persoonlijk vind ik het alleen een ruiter/trainer met veel gevoel en een duidelijk doel; een durchlässig paard. Ben ik aan het verdedigen? Ja misschien wel :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:13

Picasso schreef:
Okay, dus als jij ergens in een bos aan het rijden bent en je wilt de 'blauwe route' volgen omdat die zo mooi is en je komt op een kruising waarbij je links moet en je paard wil rechts.... Hoe dan verder? Je zal in het rijden namelijk gerust eens op een communicatie storing belanden...

Misschien een hele stomme vraag van een beginnende ruiter. Maar als je ergens in het bos rijd en je hebt niet een bewust doel waar je naartoe wilt alleen lekker met je paard bezig zijn, dan kun je er toch gewoon een keer voor kiezen om de kant op te gaan waar hij heen wil?
Dat doe ik met mijn honden ook. Ik loop in de bossen, en op een kruising staan ze allemaal te kijken naar rechts terwijl ik eigenlijk naar links zou zijn gegaan, als ik tijd en zin heb gaan we dan gewoon lekker naar rechts. Partnerschap toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:14

Lante schreef:
@Picasso: nee, dan stap ik desnoods af en ga ik kijken wat er aan de hand is. En ik rij elke week buiten zonder problemen. En ik heb best een pittige merrie. :D vorige week vond ze ganzen eng, daar zijn we langs gedraafd ipv gestapt. Vond mijn paard een acceptabel compromis en ik ook. Gezond verstand en wederzijds vertrouwen is echt voldoende.

Okay, dan heb ik dat nog niet voor elkaar denk ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:16

AbbyBlues schreef:
Picasso schreef:
Okay, dus als jij ergens in een bos aan het rijden bent en je wilt de 'blauwe route' volgen omdat die zo mooi is en je komt op een kruising waarbij je links moet en je paard wil rechts.... Hoe dan verder? Je zal in het rijden namelijk gerust eens op een communicatie storing belanden...

Misschien een hele stomme vraag van een beginnende ruiter. Maar als je ergens in het bos rijd en je hebt niet een bewust doel waar je naartoe wilt alleen lekker met je paard bezig zijn, dan kun je er toch gewoon een keer voor kiezen om de kant op te gaan waar hij heen wil?
Dat doe ik met mijn honden ook. Ik loop in de bossen, en op een kruising staan ze allemaal te kijken naar rechts terwijl ik eigenlijk naar links zou zijn gegaan, als ik tijd en zin heb gaan we dan gewoon lekker naar rechts. Partnerschap toch?

Tuurlijk kan dat, dat bedoel ik ook niet. Stel dat je weet dat er rechts een onbegaanbaar pad ligt en je moet dus links, maar je paard wil rechts... dan zal hij toch 'moeten' doen wat je van hem vraagt. Dat bedoelde ik.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:17

Dat doe ik wel AbbyBlues... iig met mijn ouwe ruin van 23... zolang het veilig is en zijn reden gewoon nieuwsgierigheid is dan mag hij best beslissen welke kant we op gaan. We zijn samen aan het buitenrijden :)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:18

Evelijn schreef:
Dat doe ik wel AbbyBlues... iig met mijn ouwe ruin van 23... zolang het veilig is en zijn reden gewoon nieuwsgierigheid is dan mag hij best beslissen welke kant we op gaan. We zijn samen aan het buitenrijden :)

Precies! Dat bedoel ik. Je bent samen aan het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:19

AbbyBlues schreef:
Evelijn schreef:

Precies! Dat bedoel ik. Je bent samen aan het rijden.

Dat snap ik, maar lees even wat ik bedoel. Jij kan gevaar inschatten, je paard niet... etc

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:21

Picasso schreef:
Dat snap ik, maar lees even wat ik bedoel. Jij kan gevaar inschatten, je paard niet... etc

Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat paarden een hoop dingen beter kunnen inschatten dan wij. Kijk maar naar het drijfzandverhaal van Lante.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:23

AbbyBlues schreef:
Picasso schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat paarden een hoop dingen beter kunnen inschatten dan wij. Kijk maar naar het drijfzandverhaal van Lante.

Serieus? Instinctief zal een paard heus dingen aanvoelen, dat geeft de post van Lante weer, maar een paard denkt volgens mij niet in oorzaak en gevolg. Daar zullen we ze toch in moeten begeleiden denk ik.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:24

volgens mij bedoelen we hetzelfde... Als ruiter hoor je uiteindelijk de eindbeslissing te hebben omdat je als mens meerdere factoren kan meewegen dan het paard kan... en ja daar kan wel eens een probleem zijn want als we eerlijk zijn als paard ECHT iets zou willen en zijn kracht ECHT zou gebruiken zijn we nergens.... Paard moet dus geleerd hebben dat meewerken voor hem altijd de beste opties is...
(en nu weet ik eigenlijk niet meer waar we over discussieren?)

Oh wacht... Soms als paard echt aangeeft iets niet te willen moeten we ook zeker luisteren maar dat is vooral je paard leren kennen... op gegeven moment weet je wat je aan elkaar hebt... en als paard dus gevaar heeft herkent moet je daar als ruiter niet altijd overheen gaan schreeuwen.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 17-02-16 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:25

In de natuur bepaalt de leider van de kudde ook altijd welke weg ingeslagen wordt. Ik zal dan ook niet zomaar de kant op gaan die mijn paard op wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:25

Ik denk ook dat we het wel eens zijn Evelijn. En het begon met de vraag over edelmoedig overgeven.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:29

Een paard heeft een veilloos instinct, dat heb ik wel geleerd. En verder heb ik weinig of geen conflicten onderweg. Mijn paard geeft aan wat ze gevaalijk vindt, niet wat ze zelf wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:30

Lante schreef:
Een paard heeft een veilloos instinct, dat heb ik wel geleerd. En verder heb ik weinig of geen conflicten onderweg. Mijn paard geeft aan wat ze gevaalijk vindt, niet wat ze zelf wil.

Prachtig. Zover ben ik dan blijkbaar nog niet....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:34

Picasso schreef:
Dat wat precies lukt? Wat is jouw doel en wat is hun doel?

Paard werd verkocht aan een goed huisje omdat hij daar liet blijken niet meer gelukkig te zijn. Hij had aanleuningsproblemen en werd uiteindelijk met slof gereden. Was flegmatiek en dus niet "flitsend" genoeg voor de stalruiters die hem steeds vaker lieten staan.

Het aanleuningsprobleem is nu opgelost (heeft een jaar geduurd) en nu werken we aan het voorwaarts en de impuls. De olympische spelen gaan wij niet halen omdat hij zijn bouw niet mee heeft. Vrij stijl achterbeen en een lange rug. Mijn doel is een blij, gezond en meewerkend paard. En ook ik vind het leuk om leuk dressuurmatig bezig te zijn en om toch zo ver mogelijk te komen. Niet qua wedstrijden maar gewoon lekker thuis. Uiteindelijk wil ik naar de verzameling toe. Maar bovenal wil ik een blij en meewerkend paard wat graag samen met mij werkt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:37

Tegen welke problemen loop jij dan aan Picasso?

Mijn huidige conflict op buitenrit gaat vooral over... dat we te ver van de kudde af gaan (zeker als de merries hengstig zijn vind meneer een blokje naar buiten niet tof) maar dat is vaak op zelfde punt en dan even duidelijk dat we toch echt samen ging rijden en dan doet hij de rest van het uurtje weer gezellig mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:42

Evelijn schreef:
Tegen welke problemen loop jij dan aan Picasso?

Mijn huidige conflict op buitenrit gaat vooral over... dat we te ver van de kudde af gaan (zeker als de merries hengstig zijn vind meneer een blokje naar buiten niet tof) maar dat is vaak op zelfde punt en dan even duidelijk dat we toch echt samen ging rijden en dan doet hij de rest van het uurtje weer gezellig mee.

Ja dat is ook zo'n lastige: dat vind mijn bijna 4 jarige ook heel moeilijk, die plakt nogal aan de 12 jarige. Bij de 12 jarige is mijn huidige probleem vooral dat hij soms extreem kan schrikken... in hoeverre dit aan zijn PPID (Cushing) te wijten is, weet ik niet....vroeger had hij het minder erg. In de bak doet hij het ook, maar is dan vrij snel weer bij de les. In het bos weet hij het soms even niet meer en duurt het even voor ik hem weer bij me heb. Hem 'bevestigen' in zijn 'angst' (laten kijken) heeft nooit echt geholpen, hem afleiden wel. Bij de 3 jarige werkt het juist wel zo: laten kijken en die komt dan tot rust.... Ik vind het soms weleens lastig met de 12 jarige; die kan soms exploderen om het minste of geringste en soms helemaal niet.... Nooit saai in ieder geval.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:45

Picasso schreef:
Bij de 12 jarige is mijn huidige probleem vooral dat hij soms extreem kan schrikken... in hoeverre dit aan zijn PPID (Cushing) te wijten is, weet ik niet....vroeger had hij het minder erg.

Ik weet niet in welk boekje dit stond maar mijn schoonzus had het er van de week over dat er een onderzoek is gedaan naar het zicht bij paarden. Het percentage paarden dat slecht zicht had was dus best hoog (ben vergeten hoeveel) en dat resulteerde ook in veelvuldig schrikken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:50

Ja nooit saai...maar ook voor jou nooit ontspannen en daardoor is het ook lastig om toch die rustige overtuigende leider te zijn.
Ik vind trouwens laten kijken niet hetzelfde als bevestigen in zijn angst... Bevestigen zou zijn om op het moment dat paard schrikt hem liefjes toe te spreken en te aaien... Als ik paard laat kijken doe ik niks... pas als ze nieuwsgierig naar het object worden spreek ik wat bemoedigende woorden.
Schrikachtig gedrag kan voortkomen uit zoveel dingen... en de reden daar achter en hoe je er vervolgens mee omgaat kan zo verschillen. Ik vind het soms al lastig als ik het zie maar niet erop zit om er iets zinnigs over te zeggen hoe op te lossen.

Lante

Exploderen is wel erg lastig in het bos; hij geeft dus heel heftig en groot aan wat hij gevaarlijk vindt. Ziet hij alles wel goed? Gevoelsmatig zou ik kiezen bij spanning voor een iets hoger tempo en duidelijk leiding nemen/houden op vriendelijk doch besliste manier. Maar goed; ik ken het paard niet, dus is lastig in te schatten hoe hij mentaal in elkaar steekt.

Anoniem

damian23 schreef:
Picasso schreef:
Bij de 12 jarige is mijn huidige probleem vooral dat hij soms extreem kan schrikken... in hoeverre dit aan zijn PPID (Cushing) te wijten is, weet ik niet....vroeger had hij het minder erg.

Ik weet niet in welk boekje dit stond maar mijn schoonzus had het er van de week over dat er een onderzoek is gedaan naar het zicht bij paarden. Het percentage paarden dat slecht zicht had was dus best hoog (ben vergeten hoeveel) en dat resulteerde ook in veelvuldig schrikken.

Jeetje, daar heb ik nooit bij stilgestaan! Zal het meenemen naar volgend onderzoek in de kliniek... wat dom van me.