Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:23

Evelijn schreef:
Nee, Picasso, het klopt dat edelmoedige overgave is een voorwaarde voor durchlassig.... maar voor mij zelfs een voorwaarde om uberhaupt het skala een beetje netjes te kunnen doorlopen.
Edelmoedige overgave is wat mij betreft zelfs een voorwaarde om beetje veilig en vrolijk op je paard te kunnen rijden of hem te kunnen leiden... (en nee dat zal niet 100% van de tijd zo zijn als je net begint) maar je hebt het over een paar 100 kilo als die niet vriendelijk met je mee wil werken heb je een probleem.

(En lekker makkelijk mij beetje gelijk geven... maar niet zelf definieren :+ )

Hoezo flauw? Deze opmerking is flauw... Waar komt die houding toch vandaan?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:24

Vertel mij dan eens wat jou niet stoort aan de neus achter de loodlijn. Als jij me uit kan leggen waarom dat fijn is voor een paard. Dan graag. Want daar snap ik niks van

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:27

Durchlässig is een staat waarin het paard loopt. Het paard loopt in volledige overgave en volgt de ruiter precies in al het gevraagde. Echter is dit ook altijd een edelmoedige overgave? Helaas niet per se.

Het is inderdaad wat wollig: edelmoedige overgave, maar je kunt ook gewoon Evelijn haar post lezen. Zij omschrijft het heel mooi.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:27

En die laatste opmerking Picasso was niet voor jou maar voor Milkberry en Xxdomixx.... Met emoticon erachter dat ik een grapje maak... en zelfs tussen haakjes dat het niet bij de rest van het bericht hoort.

Niet meteen jezelf aangevallen voelen... ik had in mijn vorige posts toch aangegeven dat ik je vraag heel goed vond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:32

Evelijn schreef:
En die laatste opmerking Picasso was niet voor jou maar voor Milkberry en Xxdomixx.... Met emoticon erachter dat ik een grapje maak... en zelfs tussen haakjes dat het niet bij de rest van het bericht hoort.

Niet meteen jezelf aangevallen voelen... ik had in mijn vorige posts toch aangegeven dat ik je vraag heel goed vond.

Okay, het spijt me, niet goed gelezen!

Het iets achter de loodlijn lopen in dit filmpje heeft imo waarschijnlijk te maken met de onbalans van het paard en het niveau in africhting op dat moment. Ik zie nergens een sterk afgedwongen houding... maar zal dat dan verkeerd zien? Rien is een van de meest vriendelijke ruiters die ik gezien en gehoord heb.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:33

knollentuin schreef:
En ik ben er tegenwoordig wel achter dat mensen erg geneigd zijn om eigen methode ernstig te verdedigen omdat ze het gevoel hebben dat te moeten? omDat er zoveel commentaar is in de paardenwereld?

Ik verdedig soms omdat sommige mensen bepaalde "manieren" lopen af te zeiken omdat het nergens over zou gaan en nergens toe zou leiden. Maar ik heb het levende bewijs hier op stal staan dat het toch echt werkt. Iets van de luxe stalruiters op een luxe dressuurstal niet gelukt is, is mij wel gelukt. Alleen het heeft wel tijd nodig en een goed management.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:34

Statiefoto

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:35

Lante schreef:
Durchlässig is een staat waarin het paard loopt. Het paard loopt in volledige overgave en volgt de ruiter precies in al het gevraagde. Echter is dit ook altijd een edelmoedige overgave? Helaas niet per se.

Het is inderdaad wat wollig: edelmoedige overgave, maar je kunt ook gewoon Evelijn haar post lezen. Zij omschrijft het heel mooi.

Als het paard niet in overgave loopt, zal het niet durchlässig zijn volgens mij.... Dan ben je imo nog steeds bezig om te dwingen en zal je ook die flow niet waarnemen....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:36

Lante schreef:

Edelmoedigheid komt voort uit een onbeperkt vertrouwen en is daarmee het tegenovergestelde van overgave.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:37

damian23 schreef:
knollentuin schreef:
En ik ben er tegenwoordig wel achter dat mensen erg geneigd zijn om eigen methode ernstig te verdedigen omdat ze het gevoel hebben dat te moeten? omDat er zoveel commentaar is in de paardenwereld?

Ik verdedig soms omdat sommige mensen bepaalde "manieren" lopen af te zeiken omdat het nergens over zou gaan en nergens toe zou leiden. Maar ik heb het levende bewijs hier op stal staan dat het toch echt werkt. Iets van de luxe stalruiters op een luxe dressuurstal niet gelukt is, is mij wel gelukt. Alleen het heeft wel tijd nodig en een goed management.

Dat wat precies lukt? Wat is jouw doel en wat is hun doel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:38

Simpelman schreef:
Lante schreef:

Edelmoedigheid komt voort uit een onbeperkt vertrouwen en is daarmee het tegenovergestelde van overgave.

Deze snap ik dan weer niet: wij vragen toch iets van het paard? Het paard bepaalt zelf toch niet of hij/zij een appuyement inzet bijvoorbeeld?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:42

damian23 schreef:
knollentuin schreef:

Er is over het algemeen helemaal geen sprake van een "eigen methode" maar van het algemeen aanvaarde doel van de dressuur, opgesteld in de eerste helft van de 20e eeuw en overgenomen in de FEI reglementen die inmiddels 25! maal zijn aangepast om de lading te te kunnen blijven dekken van dat wat heden ten dage in de wedstrijdsport wordt getoond als zijn de KD.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:44

Als jouw paard niet de vrijheid heeft om een vraag met 'nee' te beantwoorden, dan is het ook geen vraag, maar een bevel. Als je paard je vriend is, jou vertrouwd en respecteert als leider, dan zal hij jouw vraag graag met 'ja' beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:46

Lante schreef:
Als jouw paard niet de vrijheid heeft om een vraag met 'nee' te beantwoorden, dan is het ook geen vraag, maar een bevel. Als je paard je vriend is, jou vertrouwd en respecteert als leider, dan zal hij jouw vraag graag met 'ja' beantwoorden.

Okay, dus als jij ergens in een bos aan het rijden bent en je wilt de 'blauwe route' volgen omdat die zo mooi is en je komt op een kruising waarbij je links moet en je paard wil rechts.... Hoe dan verder? Je zal in het rijden namelijk gerust eens op een communicatie storing belanden...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-02-16 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:48

Citaat:
Deze snap ik dan weer niet: wij vragen toch iets van het paard?
Het paard bepaalt zelf toch niet of hij/zij een appuyement inzet bijvoorbeeld?

En dat is nu precies waar het in dit topic om draait.
Het staat niet voor niets omschreven in de principes van het doel van de dressuur, nl "edelmoedige overgave".
Maar, er wordt nauwelijks begrepen wat de bedoeling hiervan is.

Een paard wordt gevraagd om een appuyement te tonen door als gevolg van begrepen hulpen en nadat het paard zich lichamelijk zodanig heeft ontwikkeld dat het een appuyement kan tonen.
Maar het getoonde moet het gevolg zijn van de gegeven hulpen en in de hulpen, dus niet als een kunstje uitgevoerd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:49

Picasso schreef:
Lante schreef:

Okay, dus als jij ergens in een bos aan het rijden bent en je wilt de 'blauwe route' volgen omdat die zo mooi is en je komt op een kruising waarbij je links moet en je paard wil rechts.... Hoe dan verder? Je zal in het rijden namelijk gerust eens op een communicatie storing belanden...

En dat is een kwestie van rangorde, het paard volgt zijn hoger in rangorde staande koppelgenoot, in vertrouwen.
Het geeft zich edelmoedig over aan zijn leiding.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 17-02-16 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:49

Simpelman schreef:
Citaat:
Deze snap ik dan weer niet: wij vragen toch iets van het paard?
Het paard bepaalt zelf toch niet of hij/zij een appuyement inzet bijvoorbeeld?

En dat is nu precies waar het in dit topic om draait.
Het staat niet voor niets omschreven in de principes van het doel van de dressuur, nl "edelmoedige overgave".
Maar, er wordt nauwelijks begrepen wat de bedoeling hiervan is.

Een paard wordt gevraagd om een appuyement te tonen door als gevolg van begrepen hulpen en nadat het paard zich lichamelijk zodanig heeft ontwikkeld dat het een appuyement kan tonen.
Maar het getoonde moet het gevolg zijn van de gegeven hulpen en in de hulpen, dus niet als een kunstje uitgevoerd.

Dan snap ik de woorden niet, maar het gevoel wel, want dit is wat ik nastreef

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:52

Dus wèl overgave Simpelman... alleen dan 'edelmoedig' .....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:53

Het topic is gestart om de intenties van dit soort woorden te verduidelijken, het is elementair voor het rijden.
Laat je leiden door intentie van die woorden en je vindt een antwoord op iedere vraag.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:53

Heb het een keer gehad. Bleek drijfzand te zitten, omdat nieuwe pad over gedempte sloot liep. Verder gebeurt het nooit. Maar ik stel ook geen vragen waar het paard nog niet aan toe is. Als er geen vertrouwen is in het leiderschap van de ruiter, dan ga ik het bos niet in.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:55

Picasso schreef:

Edelmoedig is het geven van je enige en hele chocoladereep aan je vriendin, zonder dat zij daar expliciet om gevraagd heeft en zonder er iets voor terug te verwachten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:55

Lante schreef:
Heb het een keer gehad. Bleek drijfzand te zitten, omdat nieuwe pad over gedempte sloot liep. Verder gebeurt het nooit. Maar ik stel ook geen vragen waar het paard nog niet aan toe is. Als er geen vertrouwen is in het leiderschap van de ruiter, dan ga ik het bos niet in.

Zo simpel is het en in noodsituaties doe je wat nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:59

Simpelman schreef:
Lante schreef:

Zo simpel is het en in noodsituaties doe je wat nodig is.

Ik vind het echt prachtige gedachten en een heel fijn streven, maar vaak werkt het in de praktijk anders... Er zijn zoveel factoren (helemaal als je buiten rijdt) die het plan kunnen doen verstoren... Ik kan me niet voorstellen dat jullie, ondanks dat jullie paarden zich edelmoedig overgeven, je nooit eens op vervelende situaties stuit.

Wat betekent de laatste opmerking Simpelman; in noodsituaties doe je wat nodig is? Bijvoorbeeld wel op de rem 'trekken' als situatie daarom vraagt? Voor alle duidelijkheid....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:59

Simpelman schreef:
Picasso schreef:

Edelmoedig is het geven van je enige en hele chocoladereep aan je vriendin, zonder dat zij daar expliciet om gevraagd heeft en zonder er iets voor terug te verwachten.

Maar denkt een paard echt zo?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:00

Een oud plaatje van Rien waar ik wel blij van wordt:

Afbeelding

Jammer dat het dit geworden is:

Afbeelding